Ivana Barišić: Naši brendovi imaju dugu tradiciju i dokazanu kvalitetu

“Brendovi Čarli, Sanitar, Permetal i Flux lideri su u svojim kategorijama sredstava za ručno pranje posuđa i sredstava za čišćenje; Kisko ocat neprikosnoveni je lider svoje kategorije, Badelov Vigor najprodavanija je vodka, a Badel Pelinkovac najpoznatiji i najprodavaniji biljni liker regionalno. Prima Brand čini više od 50% cijele kategorije, Domaći rum je lider kategorije, kao i brend Korlat koji je najsnažniji brend u vinima i lider u premium kategoriji crvenih vina”, ističe Ivana Barišić, izvršna direktorica Meteor Grupe – Labud i direktorica izvoza Badela 1862, te dodaje kako su Sax gin i Antique pelinkovac apsolutni hit proizvodi koji ove godine bilježe fantastične stope rasta.

Razgovalara: Marija Sedlar

Meteor Grupa sastoji se od dvije kompanije: Meteor Grupe – Labud i Badela 1862. Kako je postavljena organizacija poslovanja?

Tako je, Meteor Grupa sastoji se od dviju kompanija, a karakterizira nas brzi rast i razvoj poslovanja koji se temelji na proizvodnji roba široke potrošnje. Poslujemo u dvije divizije – prehrana i neprehrana, te pet različitih kategorija koje čine sredstva za pranje rublja i sredstva za čišćenje, osobna njega, lampioni, ocat te jaka alkoholna pića i vina. Fokusirani smo na stvaranje proizvoda koji nude odličnu vrijednost za novac. U ponudi imamo niz vrijednih i omiljenih brendova te se ponosimo našom tradicijom i vrhunskom kvalitetom. Dobar smo i odgovoran poslodavac te pouzdani partner našim dobavljačima i kupcima, s kojima zajedno rastemo. Poslovanje na nekoliko lokacija na kojima imamo organiziranu proizvodnju zahtijeva dobru koordinaciju, sinergiju i timski rad u čemu smo se pokazali vrlo uspješnima.

S obzirom da smo u vrlo kratkom vremenu akvizirali nekoliko kompanija, naravno da ima prostora za daljnja poboljšanja i to je nešto na čemu se kontinuirano radi. Vlasnici imaju jasnu i ambicioznu viziju jačanja uspješnosti naših kompanija i ulaganja u razvoj koja inspirira i motivira sve zaposlenike. Ovakva organizacija kako smo je danas postavili omogućuje nam da stručnost, iskustva, znanja, dobre prakse i učinkovite metode rada koje imamo u svakoj od kompanija objedinimo i dijelimo, a istovremeno ostanemo posvećeni i fokusirani na posebne skupine potrošača i kanala prodaje koje su karakteristične za svaku od industrija koje imamo u svom portfelju.

Kako je spajanje u Meteor Grupu utjecalo na pojedine kompanije?

Nova organizacija koja podržava korištenje sinergija donijela je koristi svim kompanijama, što se vidi i iz rezultata koje postižemo. Puno je pozitivnih učinaka, kao što su centralizacija mnogih službi na razini Grupe, optimizacija asortimana, sinergija prodajnih aktivacija prema kupcima, ugovaranje različitih usluga na razini Grupe te već spomenuta razmjena vrijednih znanja i iskustava koja postoje u pojedinim kompanijama.

Jesu li brendovi mijenjali marketinšku strategiju nakon pripajanja u Meteor Grupu i čime ste se vodili pri njezinom osmišljavanju?

Prilikom preuzimanja kompanija pomno smo analizirali svaku od kategorija i uvidjeli da brendovi Labuda i Meteora imaju stabilne i vodeće pozicije na tržištu, međutim isto smo tako uočili i prostor za modernizaciju dijela asortimana, nastavak unapređenja karakteristika proizvoda i ambalaže, kao i potporu dodatnom marketinškom ulaganju. Sve to smo i realizirali i itekako je vidljivo na tržištu. S druge strane, jedan dio asortimana koji se preklapao i ostvarivao slabiji tržišni rezultat, ugašen je. Slična je situacija i s Badelom 1862 kojem je trebalo osigurati jasnu, stabilnu i održivu poslovnu strategiju. I u jednom i u drugom slučaju govorimo o brendovima koji imaju dugu tradiciju, snažnu prepoznatljivost i dokazanu kvalitetu kao i svoje vjerne potrošače. Novi vlasnici i ulaganja osigurali su da ti brendovi imaju i budućnost. Postavili su im stabilne temelje da se i dalje razvijaju i prilagođavaju potrebama suvremenog potrošača, da komuniciraju na odgovarajući način, izgledaju privlačno te da budu prisutni tamo gdje ih potrošač očekuje. Samo brendovi koji uspijevaju pratiti promjene u okruženju, životnim navikama i očekivanjima potrošača opstaju dugoročno. Brendovi moraju moći ići u korak s vremenom – u protivnom nestaju.

Koje glavne kvalitete i karakteristike brend mora imati da bi uspješno opstao na tržištu tako dugi niz godina?

Naši brendovi imaju zbilja dugu tradiciju i prisutnost na tržištu, a Čarli je svakako naša perjanica i sinonim mnogih generacija za najbolje sredstvo za pranje posuđa. Naši brendovi Sanitar, Permetal, Flux ili Opal poznati su još iz vremena naših baka, a omiljeni su i mlađim naraštajima. Brend Kisko apsolutni je lider u kategoriji octa. U Badelu 1862 slična je situacija jer imamo liderske proizvode kroz Badel Pelinkovac, Lavov, Vigor, Sax, Prima Brand, a receptura Pelinkovca Antique stara je čak 157 godina. Svi ovi brendovi spadaju u višedesetljetne brendove koji su se razvijali i rasli u skladu sa svakom novom generacijom te uspješno odolijevali svim izazovima vremena ne gubeći niti malo na svojoj aktualnosti i značaju. To je vrijednost. Stabilnost, dosljednost, kontinuitet te mogućnost prilagodbe novim trendovima. Slijediti i prepoznavati aktualne želje potrošača upravo su glavni uvjeti uspjeha svakog od ovih brendova.

Nedavno ste osvojili i neke nagrade u pojedinim kategorijama?

Asortiman Badela 1862 redovito osvaja razne nagrade na priznatim lokalnim i globalnim natjecanjima i u našem portfelju smo prikupili preko 150 raznih priznanja od kojih bih izdvojila nedavne za Vezak graševinu berbe 2017. koja je osvojila svoju prvu međunarodnu nagradu, brončanu medalju na Decanteru, prestižnom svjetskom vinskom natjecanju, što u svakom slučaju daje našem brendu internacionalni kredibilitet i pomaže ukupnim naporima svih hrvatskih vinara za iskorak na svjetsko tržište. Badel 1862 je lider u izvozu crvenih vina zbog svoje široke palete vina sorte plavac mali u svim kvalitetnim kategorijama, kao i u kategoriji premium crvenog vina kroz brend Korlat, čiji je Syrah 2014. osvojio zlatnu medalju na Decanteru u Londonu. U asortimanu Labuda našu brendovi su nosioci priznanja i oznaka Superbrands, Odabrani proizvod godine, Odabrale mame, Quidal i dr. koji su relevantni za industriju.

Kako zadržavate lojalnost potrošača i dolazite do novih? Kako biste opisali današnjeg potrošača?

Potrošači i njihove preferencije mijenjali su se kroz vrijeme, ali vidimo da su zadnjih godina te promjene sve brže i veće nego prije. Današnji potrošači, možda više nego ikad, traže vrijednost za svoj novac, žele veći izbor i dostupnost proizvoda, u većoj mjeri ih zanimaju svi segmenti poslovanja, zanima ih i što kompanija vraća zajednici i kako se prema njoj odnosi, a svoje zadovoljstvo ili nezadovoljstvo izrazit će jasno i brzo ga podijeliti s drugima zahvaljujući online alatima. O proizvodima i kompanijama se informiraju putem službenih stranica, ali i recenzija, neovisnih kritika, potrošačkih foruma, a odluke o kupovini često temelje na preporukama drugih potrošača ili influencera, kako bi bili sigurni da će napraviti najbolji odabir za sebe.

Istovremeno, sve je jači trend povratka korijenima, u kojem potrošači preispituju svoje navike trošenja novca, približavajući se tradiciji, autentičnosti i jednostavnosti. Potrošači su u središtu našeg poslovanja, osluškujemo što žele, komuniciramo s njima kroz sve kanale, zanima nas sve što kažu. Slušamo ih te svojim proizvodima nastojimo zadovoljiti sve njihove želje i potrebe. Svojim dosadašnjih poslovnim odlukama i proizvodima koje su gradile generacije naših zaposlenika, u iznimno zahtjevnim i kompetitivnim kategorijama, uspjeli smo u kontinuitetu zadržati njihovu lojalnost, što ćemo, sigurna sam, činiti i u budućnosti.

Pokrenuli ste i izvoz vina u Rusiju. Gdje sve izvozite, gdje najviše? Planirate li osvajanja novih tržišta?

Točno, naša vina nalaze se na policama Auchana, Giberglobusa i Okeya, a to je tek početak osvajanja ruskog tržišta. Badel 1862 lider je u proizvodnji pića na hrvatskom tržištu i u regiji te najveći hrvatski izvoznik vina i jakih alkoholnih pića, a njegovi su proizvodi, osim u Rusiji, prisutni na još 39 tržišta uključujući zemlje EU te prekomorske zemlje. Najviše prodajemo u Njemačkoj, Austriji, Italiji, Švicarskoj i Nizozemskoj. Proboj na nova tržišta olakšava prepoznatljivost Badelovih brendova jer iza njih stoje tradicija i kvaliteta, a novi vlasnici iznimno su zainteresirani za razvoj i povećanje prisutnosti u izvozu, što je jedna od naših strateških odrednica.

Svakako da će i u budućem razdoblju najveći fokus u izvozu biti na strateškim tržištima Njemačke, Italije i Austrije, međutim bitni napori ulagat će se na širenja na nova tržišta te na nastavak ulaganja na postojećim vrlo potencijalnim prokomorskim tržištima, kao što su Kanada, Amerika i Australija. Također, razvili smo izvozne projekte za tržište Ukrajine i Kine, od kojih se puno očekuje. U segmentu vina najviše se napora ulaže u povećanje izvoza hrvatskih autohtonih i tradicijskih sorti, kao što su vina sorte plavac mali i graševine.

Što se tiče jakih alkoholnih pića, naši napori usmjereni su ka Antique pelinkovcu, najstarijem Badelovom premium biljnom likeru, te kultnom Badel Pelinkovac Gorkom koji je najpoznatiji hrvatski biljni liker. Količinski lider u izvozu jakih alkoholnih pića je Badel Stara Šljivovica, najpoznatija rakija Badela 1862. Osim tradicionalnih jakih alkoholnih pića, po kojima je naša kompanija i najpoznatija, možemo se pohvaliti i rastom u kategoriji Gina. Sax gin je najprodavaniji Hrvatski brend gina i brend broj jedan u izvoznim projektima kada je riječ o mađarskom tržištu te nordijskim zemljama. Iduće godine ćemo u našu široku lepezu proizvoda u izvozu uvrstiti i tradicionalne proizvode Vinoploda, najmlađe članice Meteor Grupe. Tako ćemo na izvozna tržišta početi plasirati i poznata vina kao što je bijelo vino Debit te crveno Babić.

Osim vina, Vinoplod Travarica je veliki potencijal za proširenje suradnje i s našim izvoznim partnerima. Posebno smo ponosni što izvozom naših tradicionalnih proizvoda promoviramo i našu domovinu te pomažemo u izgradnji imidža Hrvatske kao vinske regije. Kako je Hrvatska jaka turistička destinacija posebno nas veseli kada turisti nakon što su ih probali tijekom odmora, naše proizvode požele konzumirati i kod kuće, a mi smo tu da im to i omogućimo izvozom u što više zemalja diljem svijeta.

Na izvoznim tržištima ste prisutni i s asortimanom sredstava za čišćenje?

U segmentu izvoza proizvoda za čišćenje naš glavni adut je brend Permetal. Istraživanjem svjetskog tržišta shvatili smo da imamo superiornu recepturu i proizvod koji se može boriti s najjačim svjetskim igračima. Uspješno smo ga plasirali na tržište Mađarske, Saudijske Arabije i Francuske, a izdvojila bih suradnju s najvećim portugalskim lancem Jeronimo Martins koja kreće od iduće godine. Svake godine prisutni smo na PLMA sajmu u Amsterdamu koji je uvijek izvorište novih ideja i najsvježijih trendova u FMCG industriji, kao i mjesto susreta s našim partnerima i novim kupcima.

Društveno odgovorno poslovanje nezaobilazna je stavka u poslovanju svake uspješne kompanije – što poduzimate po tom pitanju?

Za nas je društveno odgovorno poslovanje jedina moguća opcija jer želimo biti dugoročno uspješni. Zato predano radimo na unapređenju naših poslovnih praksi i smanjivanju negativnog utjecaja na okoliš. Kontinuirano ulažemo u kvalitetnije sirovine koje su biorazgradive, sa smanjenim udjelom alergena, dermatološki ispitane, nisu testirane na životinjama i s povoljnijim učinkom na ljude i okoliš. Neprestano poboljšavamo uvjete rada i vodimo računa o zadovoljstvu zaposlenika, ali i naših partnera.

Pomažemo i zajednici pa smo prošle godine uspješno proveli kampanju u suradnji s Hrvatskim forumom protiv raka dojke Europa Donna pod nazivom „Samo za nju“. Njome smo željeli pridonijeti daljnjem informiranju i podizanju svijesti zajednice o temi raka dojke te osigurati financijsku podršku Udruzi i oboljelima. Od svakog prodanog pakiranja limitiranog Čarlija “Samo za nju“ Labud je udruzi Europa Donna donirao 0,50 kuna. Osim financijske podrške osigurali smo snažan informativni sadržaj i kanale komunikacije prema različitim ciljnim skupinama, a s posebnim naglaskom na mlade žene putem socijalnih mreža i Joomboos kanala.

Prilagođavali smo oblike komunikacije svakom kanalu kako bismo ciljano doprli do različitih ciljnih skupina i uspjeh kampanje nije izostao: kampanja je kroz svega nekoliko mjeseci dosegla preko 1,5 milijun jedinstvenih korisnika pojedinih sadržaja, a Čarli „Samo za nju“ sve rekorde prodaje i premašio sva naša očekivanja. Ove godine pokrenuta je slična, nova kampanja Čarli „Moj najbolji prijatelj“ u suradnji s Udrugom Prijatelji životinja kojoj je cilj educirati potrošače o potrebi i prednostima udomljavanja napuštenih životinja, radu i izazovima s kojima se suočavaju azili te dodatno podići svijest javnosti o potrebi zaštite i odgovornog ponašanja prema životinjama.

Što je trenutačno u fokusu Grupe? Planovi za nadolazeće razdoblje?

Fokus našeg poslovanja ostaje isti: nastaviti jačati liderske pozicije naših brendova u Hrvatskoj i regiji te osigurati potrošačima, kroz sve kategorije u kojima poslujemo, vrhunske proizvode koji će im omogućiti lakši i sretniji život. Naravno, kao što sam već istaknula, jedan od naših strateških ciljeva je širenje na nova potentna tržišta i bitno povećanje izvoza izvan regije, za što imamo jasnu strategiju. Uvijek nastojimo biti predvodnik u svemu što radimo, pa tako nastavljamo s poboljšanjima u operativnoj učinkovitosti, optimizaciji poslovanja i pojednostavljenju poslovnih procesa, ali i s ulaganjima u ljude koji su istinski temelj našeg uspjeha. Sve navedeno želimo raditi dugoročno, poslovanjem na održiv i društveno odgovoran način.