Slavko Ledić: Dvosmjerna komunikacija vodi do zadovoljnih zaposlenika te dobrih poslovnih rezultata

Otkad je prva Konzum samoposluga otvorena u Zagrebu davne 1957. godine, ovaj je trgovački lanac izrastao u vodeći trgovački lanac u Hrvatskoj s više od 600 prodavaonica u kojima svakodnevno kupuje više od 500.000 kupaca. Kada su u pitanju zaposlenici, zanimljivo je da žene čine preko 74 posto zaposlenih u Konzumu, dok se u maloprodaji taj postotak penje na gotovo 84 posto, pri čemu se žene u maloprodaji nalaze i na 84 posto voditeljskih funkcija. O poslovanju Konzuma, trenutnim aktivnostima i planovima za nadolazeće razdoblje razgovaramo sa Slavkom Ledićem, predsjednikom Uprave Konzuma.

Razgovarala: Marija Sedlar

Konzum je novu godinu započeo otvaranjima prodavaonica: dvije su otvorene u Zadru i Zagrebu, uređene prema najnovijim standardima – u čemu je naglasak pri planiranju prostora i organizacije poslovanja?

Kupac je uvijek u fokusu i cijelo naše poslovanje, pa tako i aktivnosti koje se odnose na otvaranje novih prodavaonica, usmjerene su na njegovo zadovoljstvo i pružanje najugodnijeg mogućeg iskustva kupnje. Na to iskustvo svakako utječe i način na koji je prostor u trgovini osmišljen i organiziran i upravo zato, uzimajući u obzir recentna istraživanja vezana uz želje i potrebe kupaca, pratimo aktualne trendove koji diktiraju optimalne rasporede i pozicije pojedinih odjela, kategorija i skupina proizvoda.

Koliko trenutno Konzum ima prodavaonica diljem Hrvatske, prema formatima i koliko se promijenila struktura formata posljednjih godina?

Konzum trenutno ima preko 600 prodavaonica u cijeloj Hrvatskoj, od čega je 50-ak smješteno na otocima te u njima svakodnevno kupuje više od pola milijuna kupaca. Ovisno o veličini prodajnog prostora i širini asortimana, prodavaonice su podijeljene u nekoliko formata – mali, maxi i super. Kao i izgled trgovine, tako se i struktura formata neprestano mijenja i prilagođava trendovima i kupcima pa nije neuobičajeno da pojedini format u jednom mjestu zamjenjujemo drugim koji se uslijed novih uvjeta ili promjena potreba kupaca pokazuje profitabilnijim i optimalnim. U Konzumu radi više od 10.000 zaposlenika, a svoj tim neprestano širimo, uz kontinuirano povećanje radničkih prava i pogodnosti kojima nastojimo zadržati postojeće i privući nove kolege.

Gdje ste prema županijama najzastupljeniji, a gdje još vidite mogućnosti za širenje poslovanja?

S obzirom na broj stanovnika i gustoću naseljenosti tog područja, najveći broj Konzumovih trgovina nalazi se u središnjoj Hrvatskoj. Širenje poslovanja planiramo u skladu s potrebama koje uočimo kroz praćenje navika i preferencija kupaca te analizom poslovnih kretanja. U to se ubraja i preuređenje već postojećih trgovina u skladu s tržišnim pokazateljima i potrebama.

Iza Konzuma je nekoliko izazovnih godina: je li u tom razdoblju njegova vodeća pozicija na maloprodajnom tržištu bila dovedena u pitanje? Kako je bilo poslovati u takvim prilikama, na što ste se fokusirali?

U najtežim danima skupili smo snagu i uložili iznimne napore u povratak i ponovno ostvarenje pozitivnih rezultata. Zadržali smo vodeću poziciju kao najveći hrvatski maloprodajni lanac. Zabilježili smo i rast tržišnih udjela u odnosu na kriznu 2017., što pokazuje da smo uspješno vratili povjerenje kupaca i tako ostvarili jedan od ključnih ciljeva u poslovanju.

Što smatrate najvećom snagom Konzuma?

Mi smo brojčano zaista snažan i velik tim, ali uz vrlo visoku kulturu suradnje i uzajamnog poštovanja. A kad imate zadovoljne zaposlenike, o kojima brinete, koji imaju dvosmjernu komunikaciju s nadređenima, kad njihov angažman radi promjene na bolje, to se vidi na rezultatima, to kupci osjete. I to je naša najveća snaga.

Kada su u pitanju brojke: bilježite li rast prihoda i koliko je on iznosio, tržišni udio, planovi za ovu godinu?

Izuzetno sam zadovoljan rezultatima u prošloj godini. Pokazatelji su nam u uzlaznom trendu. Već sam spomenuo kako nam je rastao prihod, primjerice, za devet mjeseci gotovo pet posto, a rasli su nam i svi ostali pokazatelji važni za maloprodaju i to unatoč pritisku rasta troškova radne snage.

Primjećujete li promjene u ponašanju potrošača: veći broj manjih svakodnevnih kupovina ili se potrošači vraćaju mjesečnim ili tjednim kupovinama – koji su aktualni trendovi kada je u pitanju potrošačka košarica?

Kako trendovi diktiraju promjene u strukturi formata, tako diktiraju i promjene u sastavu košarice. Kupci sve više traže proizvode za posebne režime prehrane ili prilagođene specifičnim životnim stilovima pa širimo taj asortiman. Naravno, uvijek je važan i segment domaće ponude – na što je Konzum oduvijek bio snažno orijentiran. S ciljem dodatnog jačanja ponude vrhunskih hrvatskih proizvoda na našim policama, upravo smo pokrenuli projekt „Najbolje iz Hrvatske“. U okviru projekta raspisan je i natječaj za male lokalne proizvođače zainteresirane za plasman svojih proizvoda putem Konzumove maloprodajne mreže, u skladu s njihovim potrebama i mogućnostima. Osigurat ćemo im podršku u pripremi proizvoda za plasman u trgovine, pozicioniranje na našim prodajnim mjestima te promociju kroz marketinšku komunikaciju projekta.

Zadnja u nizu humanitarnih akcija ona je uručena Udruženju Djeca prva, u kojoj je Konzum prikupio više od 100 tisuća kuna za pomoć socijalno ugroženim obiteljima. Koliko su Vam u poslovanju važne stavke društveno odgovornog poslovanja i na što stavljate naglasak?

Konzum je društveno odgovorna kompanija, a svaka zajednica u kojoj poslujemo je specifična na svoj način. Našim sugrađanima nastojimo pomoći kroz brojne donacije, projekte i aktivnosti usmjerene na pomoć pojedincima i udrugama. Također, svi su naši poslovni procesi maksimalno usmjereni na zaštitu prirode, a takav sustavan pristup zaštiti okoliša, upravljanju energijom i otpadom ugrađen je u sve naše maloprodajne i logističke objekte, transport itd. odnosno procese na svim razinama kompanije.

Konzum je dva puta u Bruxellesu proglašen „Najdonatorom“ – o kakvoj je nagradi riječ?

Priznanje „Najdonator“ dodjeljuje se hrvatskim poduzećima koja su donirala najviše hrane u protekloj godini u okviru inicijative zastupnice u Europskom parlamentu Biljane Borzan i koordinatora platforme Mreža hrane Zorana Grozdanova. Konzum iz godine u godinu poboljšava proces upravljanja zalihama i u konačnici smanjuje količine hrane pred istekom roka trajanja te je na vrijeme doniramo onima kojima možemo pomoći. Ovo je vrlo složen proces, ali kod nas ima visok prioritet i na to sam zaista ponosan.

Ulazimo u petu godinu poslovanja Konzum klika – kako se razvija Vaša internetska trgovina, kakve rezultate bilježite, pripremate li novosti na tom dijelu poslovanja?

Tu imamo jasan cilj i strategiju iza njega. Unapređujemo i investiramo u tehnička i korisnička rješenja te se prilagođavamo svjetskim trendovima, zahvaljujući čemu broj naših online kupaca neprestano raste. Danas imamo više od 190.000 registriranih korisnika, a dostavom pokrivamo šire područje grada Zagreba, Splita, Zadra, Rijeke, Osijeka, Đakova, Vukovara i Vinkovaca.

I za kraj, na početku smo 2020. godine – kakvi su strateški planovi Konzuma za nadolazeće razdoblje, planirate li uvođenje novih tehnoloških rješenja za unapređenje poslovanja, nova otvaranja, zapošljavanja…?

Formula našeg poslovanja je jasna – praćenje trendova, prilagodba promjenama i predviđanje noviteta, daljnji razvoj i nove investicije, s kupcem i njegovim potrebama u središtu svih naših aktivnosti. Godinu smo započeli s otvaranjima prodavaonica u Zadru i Zagrebu, a sličnih investicija bit će još.