Kako se tvrtke nose s problemima koje je donijela pandemija koronavirusa i koliko im u tome pomažu institucije, HGK je istražio na primjeru Zadarske županije koja najveći dio prihoda ostvaruje od prerađivačke industrije (20 posto) te ugostiteljstva i turizma (11 posto).
Zadarsko područje je vodeće u Hrvatskoj u ribarstvu i marikulturi koja čini gotovo trećinu izvoza županije, dok cjelokupni sektor poljoprivrede, šumarstva i ribarstva sudjeluje u gospodarstvu županije sa 8 posto prihoda i 7 posto zaposlenih. Najviše se izvozi bijela riba u Italiju i tuna u Japan.
Zanimljivo je da izvoz ribe u Italiju nije značajno pao unatoč tome što je ta zemlja jedno od glavnih žarišta zaraze koronavirusom. To nam je otkrio direktor tvrtke Kornat Ittica koja se bavi uzgojem ribe, Denis Pece. On kao najveće probleme branše ističe otežan transport hrane za ribe koja se ne proizvodi u Hrvatskoj i općenito povećane troškove transporta te kašnjenje s uvozom mlađi koja se kasno nasadila.
“Sektor je sad pretrpio jedan manji udar, ali ako se situacija ne promijeni u idućih par mjeseci bit će puno veće posljedice, naročito za male proizvođače. Oni nemaju količine i otvorene linije za izvoz pa im je jedina mogućnost da se bore na domaćem tržištu cijenama koje će biti ispod razine troškova. Njima sezona prodaje počinje sad i traje do devetog mjeseca, a kako se 90 posto prodaje ostvaruje prema HoReCa kupcima kojih praktički nema, bit će u velikim problemima. Ovo je proizvodnja koju ne možete zaustaviti, ribu morate hraniti svakodnevno, a to je veliki udar na likvidnost“, izjavio je Pece, opet napomenuvši da, prema njegovom mišljenju, najgore tek dolazi za par mjeseci. Naglasio je da im je HGK ŽK Zadar dosta pomogla pravovremenim konzultacijama i informacijama o promjenama na tržištu te istaknuo da i inače imaju odličnu suradnju.
Slično je stanje i u preradi i distribuciji ribe kojom se bavi tvrtka Maricomerc na čelu s direktorom Ivanom Delorcom. On naglašava kako zasad nisu otpuštali radnike i da za naredna tri mjeseca imaju osigurana sredstva da uz pomoć države prežive hibernaciju, a ako se ovakva situacija nastavi i nakon toga, također predviđa puno ozbiljnije probleme za cijelo gospodarstvo.
“Mi djelujemo u HoReCa i retail segmentu, a bavimo se i logistikom, odnosno prijevozom hrane za treće tvrtke. Trenutno je maloprodaja i logistika jedino što je aktivno, a HoReCa kanal je potpuno ugašen. Kako je naš core business upravo distribucija hotelima i restoranima, imamo osjetne gubitke. Ali nismo sjedili skrštenih ruku, aktivirali smo tzv. ambulantnu prodaju, odnosno naša dostavna vozila smo pretvorili u mobilne trgovine koji prodaju robu po gradu i okolnim mjestima i imamo solidne rezultate. U tom aspektu nam je HGK jako puno pomogla oko registracije tvrtke i potrebnih dozvola, a sve je to išlo iznimno brzo tako da za njih imam samo riječi hvale. Veliko olakšanje nam je donijelo i lobiranje Komore da se ublaže mjere za vozače što je nama bilo od krucijalne važnosti jer da nam je uz gubitak HoReCa kanala stala i logistika, ne znam kako bi to preživjeli. Dobro je što naš glas sada puno brže dopire do vrha i iskreno se nadam da će tako ostati i ubuduće“, kazao je Delorco pa preporučio i da se državne mjere poput plaćanja PDV-a po naplati računa zadrže i nakon krize.
I Paška sirana koja proizvodi nadaleko poznati sir osjeća posljedice koronavirusa. Direktor Ante Oštarić pojašnjava kako im je potražnja osjetno pala, naročito u četvrtom mjesecu. „Mi većinu proizvodnje plasiramo na domaćem tržištu, a izvoz nam je praktički potpuno stao. Isporučujemo narudžbe trgovačkim centrima, ali to je puno manje od uobičajenog. Sada smo u špici proizvodnje paškog sira i zato posebno pazimo na sigurnost u firmi jer ako došlo do problema, ljudi ne bi imali kud s mlijekom. Uveli smo sve moguće preventivne mjere, radimo u dvije smjene, ako dođe do zaraze da možemo zamijeniti kompletnu smjenu. Nadamo se da sedmi i osmi mjesec doći do oporavka“, izjavio je Oštarić, uz napomenu da im se pojačala online prodaja, ali da je tu riječ o malim količinama koje ne mogu nadoknaditi gubitke u drugim kanalima.
Kriza ih je također pogodila i s logističke strane. „Problem nam je bio stavljanje vozača u karantenu što nam je dovelo u pitanju opskrbu sirovinom, a tu nam je HGK bila od velike pomoći“, istaknuo je Oštarić pa pohvalio i mjere Vlade. „U ovom trenutku su nam oslobađanja od plaćanja od doprinosa dosta olakšala život, a prijavili smo se i za naknade radnicima pa se nadamo da će nam i to biti dodatan vjetar u leđa da prebrodimo ovu krizu“, zaključuje.