Tržište duhanske industrije: Najveći problem – ilegalni duhan iz RH i drugih zemalja

Puno veći od ova dva izvora je domaći, koji je potpomognut nekim važnim faktorima poput: ekonomskih uvjeta, poreza na duhanske proizvode, neadekvatnih zakonskih temelja, neefikasnog sustava kažnjavanja, itd.

Tržištem duhana u Hrvatskoj dominiraju cigarete koje određuju sveukupne trendove. Dok je globalno prisutan trend opadanja pušenja što negativno utječe na opseg prodaje, povećani pritisak oporezivanja usko prati europske trendove te je najvažniji čimbenik koji utječe na cijene, stoji u analizi agencije Euromonitor International za tržište duhanske industrije Hrvatske u 2019. Hrvatska Vlada nastavlja povećavati porez i najavljuje kako će ovaj trend nastaviti i tijekom nadolazećih godina budući da još ima prostora za povećanjem cijena. Oporezivanjem se ne cilja isključivo na cigarete, nego su i cigarilosi, cigare i duhan također predmetom posebnih poreza. Dok ovi porezi u konačnici znatno povećavaju vrijednost prodaje duhanskih proizvoda, oni ne povećavaju sveukupnu zadržanu dobit proizvođača.

Duhan je bio pod velikim utjecajem Posebnog poreznog akta iz 2016. godine kad je Vlada uvela posebne poreze na kategorije duhanskih proizvoda koje prethodno nisu bile oporezovane, uključujući grijani duhan i “nove duhanske proizvode.” Trošarine na cigarete nastavljaju rasti svake godine u skladu s europskim prosjekom, a rastu i cijene duhanskih proizvoda. Dok potrošači izražavaju svoju zabrinutost zbog snažnih skokova cijena, nemaju mnogo opcija budući da svi brendovi reagiraju na isti način. Generalno, interes za duhanom opada među hrvatskim konzumentima zbog povećanja svijesti o zdravlju i promjenama u trendovima potražnje među novijim generacijama. U nadolazećem razdoblju, Euromonitor International prognozira da će opseg konzumacije nastaviti opadati jer duhan postaje manje popularan te pada broj pušača. Kombinacija zabrane pušenja u javnosti, kampanja protiv uporabe duhana te visokih cijena ima za rezultat smanjenje potrošnje duhanskih proizvoda od 2008. godine.

Dok povećanje prosječnih cijena jediničnog proizvoda neutralizira pad potražnje, ovo nije dobra vijest za proizvođače budući da većina povećanja završava u rukama Vlade putem posebnih poreza. Kao posljedicu, proizvođači traže inovacije u koje će uložiti. Međutim, trenutna revolucija proizvoda na paru (vaping proizvodi) je još uvijek premala da bi imala značajan utjecaj na sveukupnu prodaju, a potražnja je ograničena na malu ciljanu grupu. Dodatno, na proizvode na paru počinju utjecati zakonska ograničenja te se takvi proizvodi sve više počinju tretirati na isti način kao ostale duhanske kategorije. S druge strane, nadu potiču grijani duhanski proizvodi koji bi mogli postići bolje rezultate u nadolazećem razdoblju te proizvođači ulažu snažno u marketing i povećanje svjesnosti putem medija.

PROBLEM TRŽIŠTA NEOPOREZIVOG DUHANA

U HUP-u je u srpnju držana prezentacija istraživanja „Mjerenje incidencije pušenja i neoporezivog tržišta duhanskih proizvoda“ agencije Ipsos plus koje je napravljeno na zahtjev HUP-ove Koordinacije duhanskih proizvoda, a u cilju što preciznije i potpunije procjene utjecaja tržišta neoporezivih duhanskih proizvoda na tržište tvornički proizvedenih cigareta i oporezovanog brendiranog duhana u Hrvatskoj. Istraživanje je provedeno na uzorku od 3183 ispitanika. Istraživanjem je istražena potrošnja neoporezivog duhana, ali i industrijski proizvedenih cigareta bez porezne markice ili s poreznom markicom iz neke druge zemlje (neslužbena prodaja zemlje).

U svrhu praćenja trenda, rezultati istraživanja su uspoređeni s dostupnim podacima iz 2014. godine. Istraživanje je pokazalo da iako je niža cijena duhanskih proizvoda na regularnim prodajnim mjestima najznačajniji okidač za prestanak pušenja duhanskih proizvoda s neregularnog tržišta, na više od 30% korisnika to ne bi imalo nikakav utjecaj, a dio pušača nije niti svjestan da koristi takve proizvode. Više od 3/4 pušača neoporezivog duhana isti kupuje u Hrvatskoj, dok ih 1/5 neoporezivi duhan kupuje u inozemstvu. Većina pušača rezanog duhana ga nabavlja preko preprodavača/na tržnici te se trend nije mijenjao u odnosu na razdoblje prije 5 godina.

U odnosu na 2014. godinu, značajno je veći udio kupovine rezanog duhana na benzinskim stanicama. Kada je riječ o neoporezivom duhanu, u Hrvatskoj je trenutno najveći problem ilegalni duhan porijeklom iz Hrvatske i drugih zemalja. Puno veći od ova dva izvora je domaći, koji je potpomognut nekim važnim faktorima poput: ekonomskih uvjeta, poreza na duhanske proizvode, neadekvatnih zakonskih temelja, neefikasnog sustava kažnjavanja, itd.

U zajedničkom je interesu Vlade, legalnih duhanskih kompanija i javnosti da se riješi rastući problem neoporezivog tržišta duhanskim proizvodima u Hrvatskoj, a jedan od prvih koraka bio je provođenje istraživanja kako bi se utvrdila incidencija pušenja različitih duhanskih proizvoda te veličina i oblici legalnog, odnosno ilegalnog tržišta duhanskih proizvoda u Hrvatskoj.

BRITISH AMERICAN TOBACCO

U prošloj je godini kompanija British American Tobacco nastavila povećavati proizvodnju i ulagati u investicije. Na svjetskoj razini usmjerili su se prema rastu novih kategorija i razvoju novih proizvoda, od kojih je VELO – inovativni nikotinski proizvod, odnedavno dostupan i u Hrvatskoj, otkriva Josip Lozančić, direktor regulatornih poslova BAT Adria.

„Vrijedno je istaknuti i proizvodnju duhana u Virovitici i Slatini. Naime, prošle godine nastavili smo trend povećanja otkupne cijene i isplatili rekordno visoku cijenu duhana. Uz to, nastavljamo s ulaganjima prema našim kooperantima kroz kreditiranje nabavke novih mehaničkih berača čime se povećava i potencijal širenja proizvodnje. Na kraju, uspjeli smo prošle godine zadržati poziciju među vodećim izvoznicima u Hrvatskoj, s obzirom da tvornica u Kanfanaru izveze 87% proizvedene robe. Tvornica je u 2019. proizvela i distribuirala 11,9 milijardi cigareta, što je povećanje od dvije trećine u odnosu na 2015., odnosno vrijeme prije akvizicije TDR-a”.

Najveći izazov za BAT predstavlja rast crnog tržišta duhana i duhanskih proizvoda koje je, ističe Lozančić, posljedica rasta cijena legalnih proizvoda i sve veće dostupnosti ilegalnih proizvoda po nižim cijenama, koji se najčešće uvoze iz susjednih zemalja. „No osim jeftinijih cigareta koje se legalno prodaju na tržištima država s kojima graniči Hrvatska, izazov nelegalne potrošnje leži i u činjenici da se u većini susjednih zemalja uzgaja duhan te je nelegalni rezani duhan prisutan na gotovo svim tržištima s cijenom koja je i preko 10 puta jeftinija od cijene legalnih cigareta. Nažalost, povećanjem poreznog opterećenja, a time i cijena, ne dolazi do smanjenja pušenja, već ljudi traže dostupnu alternativu. Bilo da je to jeftiniji proizvod u istoj kategoriji (jeftinija cigareta – downtrading), prelazak na jeftiniju kategoriju (s cigareta na rezani duhan) ili na nelegalni proizvod, odnosno onaj na kojeg nije plaćena trošarina u Hrvatskoj. Proizvodi s crnog tržišta najgora su varijanta za sve – država gubi prihode, potrošač konzumira proizvod proizveden i skladišten bez ikakvih kontrola, a gubi i industrija koja zapošljava radnike i plaća poreze. Upravo zato borba protiv ilegalnog tržišta je najveći izazov za nas“.

O poslovanju u vrijeme epidemije, Lozančić kaže kako je korona otežala cjelokupno poslovanje, ali brzo su se prilagodili i nastavili s lansiranjem novih proizvoda. „Hrvatska je prva država u jugoistočnoj Europi u kojoj je lansiran VELO, tako da sada i ovdje svi odrasli pušači, korisnici duhanskih i nikotinskih proizvoda mogu uživati u nikotinu bez obzira gdje se nalazili – na sastanku, kinu, u šopingu ili na putovanju. Naime, VELO je jedinstven jer ne sadrži duhan, a korisnicima omogućava uživanje u nikotinu na inovativan način i može se koristiti bilo kad i bilo gdje. U Hrvatskoj su zasad dostupni osvježavajući Ice Cool, Polar Mint i voćni Berry Frost.“

JAPAN TOBACCO INTERNATIONAL

Trendovi na globalnoj i lokalnoj razini su slični – potrošači duhanskih proizvoda imaju visoka očekivanja i žele dobiti što više za svoj novac. Uvijek su u potrazi za inovacijama i zainteresirani za nove proizvode, a Siniša Trbojević, direktor za Hrvatsku i Sloveniju u JTI, ističe da upravo portfelj Japan International Tobacca može ispuniti očekivanja potrošača.

„S proteklom godinom smo iznimno zadovoljni te ju ocjenjujemo najuspješnijom od početka našeg poslovanja u Hrvatskoj 2010. godine. Obilježili su je nova lansiranja: prije svega dolazak svjetski poznate marke cigareta Benson i Hedges (B&H) u 5 ekstenzija u Hrvatsku te jedne od najekskluzivnijih cigareta na svijetu uopće – Sobranie Refine. Ujedno, dodatno smo osnažili našu poziciju u segmentu rezanog duhana, u kojoj smo neprikosnoveni lider. Također, uspješno smo implementirali i prebrodili sve izazove koje je pred nas stavio novi EU sustav za praćenje i označavanje duhanskih proizvoda (Track & Trace).“

Kada su u pitanju izazovi s kojima se susreću u poslovanju, Trbojević pojašnjava: „Po isteku prijelaznog razdoblja za usklađivanje trošarina s onima u EU, trošarina u Hrvatskoj iznosi sada znatno više od minimuma kojeg propisuje Direktiva EU, konkretno gotovo 111 eura na 1000 cigareta u usporedbi s minimalnih 90. Nakon nekoliko uzastopnih povećanja trošarine samo na cigarete, u posljednjem povećanju trošarina u jeku koronakrize, drastično su povećane gotovo sve trošarine, a što je dovelo do rasta maloprodajnih cijena cigareta za 2 kune, a rezanog duhana za čak 1 do 10 kuna. JTI se, zahvaljujući svom portfelju, tome dobro prilagodio, no uvijek ističemo kako su predvidivost, postupnost i razmjernost ključne pri oporezivanju. Važno je voditi računa o priuštivosti, odnosno postotku dnevnog osobnog dohotka koji potrošač mora izdvojiti kako bi kupio duhanski proizvod. Kako cijene rastu, tako je i sve veći rizik kako će u nekom trenutku potražnja krenuti prema nezakonitim tokovima. Konstantno ističemo kako bi povećanja trošarina trebala biti provedena u koracima i regulirana višegodišnjim kalendarom u trošarinskim propisima. Kao i uvijek, stojimo na raspolaganju nadležnim tijelima te se nadamo da će buduća Vlada RH i Ministarstvo financija za takvo rješenje imati sluha.“

Iako je posljednjih mjeseci bilo teško poslovati u novim okolnostima, Trbojević smatra kako su se u JTI-u odlično snašli. „Tako smo u ožujku ove godine proširili Camel obitelj i obogatili ponudu na tržištu u Fat Slims format lansiranjem dvije nove cigarete: Camel Compact i Camel Compact Blue. Tada smo lansirali i novu marku rezanog duhana, Amber Leaf, koja je inače najprodavaniji duhan u Zapadnoj Europi. Sve ovo smo napravili strogo poštujući sve mjere koje su nadležna tijela propisala; prilagodili smo se radu od kuće uz intenzivnu online komunikaciju, a rad na terenu provodimo uz punu zaštitnu opremu. Sigurnost naših djelatnika i kupaca na prvom nam je mjestu. Dosada smo bili posvećeni, a i nadalje ćemo maksimalne napore ulagati u daljnji rast na tržištu te širenje dostupnosti naših svjetski poznatih marki Winston, Camel, LD, Sobranie i Benson & Hedges potrošačima u Hrvatskoj.“

PHILIP MORRIS INTERNATIONAL

Proteklu godinu, kako globalno, tako i u Hrvatskoj, za PMI je obilježio daljnji napredak ka ostvarenju vizije svijeta bez dima cigarete. „Naši dosadašnji rezultati najbolji su dokaz naše predanosti stvaranju promjene. Prema posljednjim podacima, u svijetu je oko 14,6 milijuna (IQOS korisnici čija je konzumacija duhanskih umetaka za grijanje predstavljalo barem 5% njihove dnevne konzumacije duhanskih proizvoda u zadnjih 7 dana) korisnika IQOS-a, od čega je oko 73%, odnosno oko 10,6 milijuna (IQOS korisnici koji su u potpunosti prestali pušiti te da najmanje 70% njihovog korištenja duhanskih proizvoda u zadnjih 7 dana čine duhanski umetci za grijanje) prestalo pušiti i počelo koristiti isključivo IQOS. Proizvod je dostupan na 53 tržišta, a na kraju prvog tromjesečja 2020. neto prihod od bezdimnih proizvoda dosegao je oko 1,6 milijardi USD, odnosno gotovo 22% ukupnih neto prihoda PMI-a. U travnju 2019.

Američka agencija za hranu i lijekove (FDA) potvrdila je da je IQOS, uređaj za zagrijavanje duhana Philip Morris Internationala, prikladan za zaštitu javnog zdravlja te mu je kao takvom odobrena prodaja u Sjedinjenim Američkim Državama, što je bio prvi veliki korak na putu do ostvarenja naših nastojanja. Prije nekoliko dana, FDA je donijela odluku kojom je IQOS svrstala u kategoriju duhanskih proizvoda modificiranog rizika (MRTP – Modified Risk Tobacco Product), što pokazuje da se radi o bitno drugačijem duhanskom proizvodu te da je on bolji izbor za punoljetne pušače, koji bi inače nastavili pušiti. Ovo je uistinu velik i značajan korak koji je rezultat naših ulaganja u istraživanje i razvoj te značaja koji pridajemo znanosti i znanstvenom potvrđivanju naših proizvoda smanjene štetnosti u odnosu na cigarete“, poručuju iz PMI-a.

Kao u svakom poslovanju, tako i duhanskom, velik je broj izazova s kojima se susreće i PMI. „Konkretno, vezano na pitanje trošarina i cijena, svakako treba naglasiti da smo u proteklih desetak godina imali značajni rast poreznog tereta na cigarete, kao i posljedičnog rasta maloprodajne cijene. Kontinuirani rast poreznog tereta i porasta cijena za posljedicu ima porast ilegalne potrošnje duhanskih proizvoda, kao i djelomičnog pomicanja potrošnje prema cjenovno nižim proizvodima u legalnom dijelu tržišta. U nekim budućim razmišljanjima o podizanjima poreza na cigarete svakako će trebati imati na umu potencijal legalnog tržišta te adekvatnost strukture oporezivanja u uvjetima spomenutog pomicanja potrošnje“, ističu u PMI.

Od samog početna krize, za PMI je prioritet bilo zdravlje i sigurnost zaposlenika. Neki se planovi nisu ostvarili u vremenu i na način kako je to inicijalno trebalo biti, no pokazali su agilnost i sposobnost brze promjene i prilagođavanja novonastaloj situaciji, kako bi im poslovanje bilo kontinuirano i nastavilo funkcionirati bez većih smetnji i u ovim uvjetima.

„Kako globalno, tako i lokalno, uspostavili smo i niz važnih načela koja ocrtavaju predanost kompanije osiguravanju sigurnosti i stabilnosti zaposlenika. S komercijalizacijom IQOS-a u Hrvatskoj, stvoreno je dodatnih 300 radnih mjesta u posljednje 2 godine. Unatoč tome što su se tijekom razdoblja korona krize IQOS prodajno-servisna mjesta zatvorila, osigurali smo da se zadrže sva radna mjesta te da zaposlenici redovito primaju punu plaću, bez smanjenja, bez obzira na mogućnost ili nemogućnost obavljanja svog posla u tom periodu. Kontinuirano radimo na tome kako odgovoriti na potrebe naših potrošača i pružati im kvalitetnu i konstantnu korisničku podršku, što nam je bilo iznimno važno i u ovom periodu krize i otežanih okolnosti. Sukladno tome, kontinuirano širimo asortiman pa tako novosti pripremamo i za sljedeću godinu. Naš je fokus i dalje na proizvodima koji mogu znatno smanjiti štetnost u odnosu na cigarete i to je ono na čemu nastavljamo graditi budućnost kompanije.“