Kava i mješavine kave: Najveći rast bilježi instant kava, cappuccino i mješavine 2u1 i 3u1

U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2019. godine, promatrajući vrijednosno, vodeća tri proizvođača zastupala su 70% vrijednosne prodaje u cjelokupnoj kategoriji kave

Analizirala: Božana Lovaković, Nielsen

Kategorija kave prema Nielsenovoj klasifikaciji obuhvaća kavu u zrnu, mljevenu kavu, instant kavu, capuccino, filter kavu, espresso kavu i ledenu kavu u prahu. U kategoriju ne pripadaju kakao, kavovine i gotova ledena kava. U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2019. godine, ukupno kategorija kave bilježi rast vrijednosne i količinske prodaje. Ako gledamo pojedinačno segmente, najveći rast bilježi instant kava, cappuccino i mješavine 2u1 i 3u1 dok manji rast bilježi mljevena kava.

Najveći segment kave je mljevena kava koja čini dvije trećine kategorije, slijede je cappuccino, instant kava i mješavine 2u1 i 3u1 dok je kava u zrnu najmanji segment u kategoriji. Promatrajući aspekt mjesta prodaje, 64% ukupne vrijednosne prodaje kave ostvaruje se kroz moderne formate (hipermarketi i supermarketi), 35% kroz kroz tradicionalne formate velikih, srednjih i malih trgovina mješovitom robom, a kroz convenience kanal (kiosci i benzinske postaje) se proda 1% ukupne vrijednosne prodaje U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2019. godine, promatrajući vrijednosno, vodeća tri proizvođača zastupala su 70% vrijednosne prodaje u cjelokupnoj kategoriji kave.

Abecednim redoslijedom oni su Anamarija, Franck i Nestle. Privatne robne marke nose 6,5% vrijednosnog udjela. Ako zasebno promotrimo segment mljevene kave, vodeći brendovi su: Franck jubilarna, Gloria, Anamaria i Barcaffe. Kada su u pitanju mješavine kave, top brendovi su: Nescafe, Franck cafe, Gloria i Anamaria.

U različitim prigodama pije se različita vrsta kave

Iako kod kuće prevladava turska kava, a espresso se često bira u ugostiteljskim objektima, na poslu, zbog praktičnosti, prevladava instant kava, pokazuju, između ostalog, podaci agencije Euromonitor International kada je u pitanju tržište kave u Hrvatskoj

Budući da pijenje kave ima duboke povijesne korijene u Hrvatskoj, potrošači imaju osjećaj pripadnosti i imaju tendenciju definirati se prema vrsti kave koju odluče piti. Turski i talijanski obožavatelji kave predstavljaju dvije prilično različite skupine, koje jedva da se preklapaju. Proizvođači tu činjenicu moraju uključiti u svoje projekcije prilikom lansiranja novih proizvoda. Filtrirana kava rijetko se konzumira dok je utjecaj turske kave velik i čini ju najpopularnijom vrstom.

To također oblikuje portfelje proizvoda proizvođača jer se nova lansiranja sve više bave popularnošću turske kave, posebno u instant kavi, s proizvodima koji sada pokušavaju preslikati ovo iskustvo. Ovi se trendovi vjerojatno neće promijeniti tijekom naredne godine, s obzirom na dugogodišnju tradiciju kulture ispijanja kave u Hrvatskoj.

PRIGODA ODREĐUJE VRSTU KAVE

Iako se čini da svi Hrvati imaju svoje omiljene vrste kave, odabrana vrsta često se razlikuje ovisno o prigodi konzumiranja. Iako kod kuće prevladava turska kava, espresso se često bira u ugostiteljskim objektima. Na poslu, zbog praktičnosti, prevladava instant kava. Euromonitor proizvođačima savjetuje da ne pokušavaju narušiti ove navike, već ih trebaju poštivati. Dugoročno se očekuje da će se inačice espressa i instant kave razviti na štetu turske, jer su prikladnije za pripremu, s obzirom na sve užurbaniji način života mnogih Hrvata.

POLAKO SE POJAVLJUJU NOVI TRENDOVI

S povećanjem raspoloživih prihoda kućanstva, potrošači počinju obraćati više pozornosti na međunarodne trendove, uključujući specijalnu kavu. Kave određene vrste ili određenog zemljopisnog podrijetla, poput Arabice i Gvatemale, dobivaju na značaju, kao i fairtrade i etička kava. Pojavljuje se i kava s funkcionalnim blagodatima, poput dodanih bjelančevina, dok se novi posao naziva “barista” počeo pojavljivati u prehrambenim uslugama, a mnogi su obučeni baristi već zaposleni diljem zemlje. Ipak, takvi trendovi slabo utječu na velik broj tradicionalnih ljubitelja kave koji su okosnica hrvatske potrošnje kave i ostat će vjerni svojoj marki i navikama. To će vjerojatno obeshrabriti potencijalne nove igrače tijekom nadolazećeg razdoblja.

FRANCK NASTAVLJA VODSTVO

Franck je počeo prelaziti na vrhunsku kavu otprilike u vrijeme kad su raspoloživi prihodi kućanstva počeli rasti, u 2015. Tvrtka je pretpostavila da bi potrošače mogla nagovoriti na prelazak na premium kave s određenog zemljopisnog podrijetla. Primarni fokus tvrtke danas je premijumizacija, koja se čini isplativom jer je ponovno povećala svoj udio u maloprodajnoj vrijednosti u 2019. Njezin će udio vjerojatno ostati stabilan u budućnosti, daleko ispred ostalih igrača, što će biti praćeno novim proizvodima i inovacijama.

BORBA ZA KUPCA

Nestlé Adriatic donio je koncept instant kave u Hrvatsku, kao i u ostatak svijeta. Iskoristivši svoju prednost, nastavio je uživati u ugodnoj prednosti u instant kavi u pogledu vrijednosti i količinske prodaje u 2019. Ipak, tvrtka mora biti oprezna na potencijalnu konkurenciju, koja je sve jača. Značajni su konkurenti domaći Franck, koji ima vjerne kupce, te privatne robne marke koje nude instant kavu po nižim cijenama od Nestlé Adriatic. Međutim, bit će teško srušiti Nestlé Adriatic s vodeće pozicije u instant kavi zbog njegove snažne prepoznatljivosti i vidljivosti robne marke, smatra Euromonitor. Blizina Hrvatske s Italijom sigurno utječe na kavu, posebno kada je riječ o svježoj kavi. Dok se u retailu renomirani talijanski brendovi poput Lavazze i Illya teško bore za naklonost kupaca zbog svojih visokih cijena, široki raspon malih talijanskih marki uvozi se i nudi u kafićima. Mora se, međutim, napomenuti da je Franck i dalje daleko najveći dobavljač u HoReCa sektoru.

Znanost dokazala korisne strane kofeina

Već tisućljećima se zna da kofein ima sposobnost držati nas budnima, ali malo tko zna kakve još druge koristi mogu imati pića koja sadrže kofein

Kofein možemo konzumirati u energetskim napicima, kavi, čaju ili energetskim kavama koje postaju sve popularnije, a mnogi od nas jednostavno ne mogu započeti dan bez kofeina. Već tisućljećima se zna da kofein ima sposobnost držati nas budnima, ali malo tko zna kakve još druge koristi mogu imati pića koja sadrže kofein. Pogledajmo koje su to znanstveno dokazane, ali manje poznate prednosti kofeina.

OSVJEŽAVA MOZAK I POBOLJŠAVA NJEGOV RAD

Kao rezultat učinka koji ima na moždanu koru, kofein poboljšava razmišljanje, kognitivne funkcije i vještine asocijacije. Osim toga, blokira učinke adenozina u mozgu, spoja koji smanjuje aktivnost i budnost stoga blokirajući adenozin, kofein proizvodi svoj učinak davanja energije.

MOŽE VAM POMOĆI IZGUBITI NA TEŽINI

Povremena konzumacija ubrzava metabolizam za 5-25%. Kofein se može naći u gotovo svim dodacima za sagorijevanje masti. Pomaže tijelu da proizvede više topline, što znači da troši i više energije.

POBOLJŠAVA FIZIČKU IZDRŽLJIVOST

Pića koja sadrže kofein, bez obzira na to jesu li kava, energetska pića, pakirana ledena kava ili čaj, podižu razinu adrenalina u krvi pripremajući mišiće na akciju; krvne žile se šire, ubrzava se rad srca dok rad mozga postaje intenzivniji.

BORI SE PROTIV ASTME

Kofein proširuje bronhe u plućima. Dugotrajno konzumiranje kofeinskih pića može čak spriječiti pojavu astme. Kad se kofein metabolizira u tijelu, stvara se nusprodukt teofilin, tvar koja se obično koristi u lijekovima protiv astme. To znači da mala šalica kave ili napitak s visokim udjelom kofeina može pojačati rad pluća, no to ga ne čini nadomjeskom za lijekove protiv astme te biste trebali izbjegavati pretjeranu konzumaciju kofeina.

UBLAŽAVA BOL

Kofein pojačava učinke lijekova protiv bolova, što znači da vam je potrebna manja doza kako biste postigli iste rezultate.

SMANJUJE RIZIK OD DEPRESIJE

Prema studiji medicinskog časopisa JAMA Internal Medicine u kojoj su pregledali 50 tisuća žena, utvrđeno je da samo 120 mg kofeina tjedno može smanjiti šansu za razvoj depresije za 15%. Dnevna potrošnja od 240-360 mg smanjuje rizik za 20%.

Dvije do tri šalice dnevno za smanjenje tjelesne mase

Skupina međunarodnih istraživača s engleskog Sveučilišta Anglia Ruskin istražila je vezu između konzumacije kave i tjelesne težine kod žena i muškaraca, a rezultati su pokazali značajnu povezanost između veće konzumacije kave i smanjenja pretilosti. Istraživanje je usporedilo podatke iz Nacionalne ankete o zdravlju i prehrani američkog Centra za kontrolu i prevenciju bolesti s brojem šalica kave popijenih dnevno, a u obzir su uzeti i ukupni postotak masnog tkiva te trbušne masne naslage.

Prema rezultatima istraživanja, žene koje su pile dvije ili tri šalice kave dnevno imale su manju ukupnu tjelesnu masu te niži postotak masnog tkiva od žena koje su pile manje kave. Konkretno, žene između 20 i 44 godina koje su pile dvije ili tri šalice kave dnevno imale su najniže zabilježene razine masnog tkiva i to za 3,4% niže od žena koje nisu pile kavu.

S druge strane, kod žena između 45 i 59 godina koje su pile četiri ili više šalica kave dnevno, zabilježen je ukupni postotak masnog tkiva za 4,1% niži nego kod žena koje ne piju kavu. Međutim, kod muškaraca je ta povezanost bila manje izražena. Muškarci između 20 i 44 godina, koji su pili dvije ili tri šalice kave dnevno, zabilježili su ukupni postotak masnog tkiva niži za 1,3% te trbušne masne naslage manje za 1,8%.