S početkom travnja s radom će započeti Fortenova grupa, na koju će biti obavljen prijenos gospodarske cjeline pod izvanrednom upravom Agrokora. Kada je prije godinu dana s Fabrisom Peruškom preuzela dužnosti izvanredne uprave Agrokora, Ireni Weber prioritet je bio postizanje nagodbe vjerovnika, financijsko restrukturiranje i spašavanje tvrtke od stečaja. Kako su u tome uspjeli te kako danas posluju kompanije koje će se uskoro naći u Fortenova grupi, u Intervjuu mjeseca otkriva Irena Weber, zamjenica izvanrednog povjerenika Agrokora te buduća zamjenica glavnog izvršnog direktora i glavna operativna direktorica Fortenova grupe
Razgovarala: Marija Sedlar
Što osnivanje nove kompanije konkretno znači za kompanije koje posluju u sastavu Grupe Agrokor? Koji proces ih očekuje?
Implementacija je zapravo proces kojim se operativno realizira dogovor vjerovnika iz Nagodbe i temeljni je preduvjet za poslovanje nove Fortenova grupe. Dakle, govorimo o pretvaranju u stvarni život više od 7000 stranica nagodbe, što je doista zahtijevalo opsežne i detaljne pripreme i projektnu organizaciju procesa, a sve tako da nema nikakav utjecaj na redovno poslovanje. Na tome je izravno radilo više od 300 ljudi. Mislim da javnosti i dalje nije posve jasno što to stvarno znači u operativnom smislu. Za ilustraciju, potrebno je prenijeti svu imovinu – više od 4900 nekretnina, 79 koncesija, više od 11 000 licenci, 870 žigova i brendova, na svim je proizvodima potrebno promijeniti EAN kodove, etikete s podacima o kompanijama, potrebno je migrirati 250 različitih aplikacija koje se koriste u Grupi, sve ugovore s partnerima i dobvljačima, zaposlenicima… itd. I sve to je potrebno napraviti u ukupno 159 kompanija koje djeluju u sastavu Grupe Agrokor. U Hrvatskoj će kroz implementaciju nagodbe prvo proći 77 kompanija pod izvanrednom upravom. Od toga se 45 insolventnih kompanija zrcali i nove „plus“ kompanije počinju s radom u Fortenova grupi. Istodobno, u starim, neodrživim društvima započinje proces pripajanja Agrokoru d.d. Nakon što sva imovina i društva budu pripojena, utvrdit će se završetak postupka izvanredne uprave, a Agrokor se briše iz Sudskog registra. Udjeli 82 kompanije koje su izvan Hrvatske i koje nisu u postupku izvanredne uprave, na Fortenova grupu će se prenositi kada i ostala imovina, a prijenosi će se evidentirati sukladno zakonima mjerodavnih jurisdikcija, što je ranije moguće i na troškovno najefikasniji način. S pripremom implementacije doslovno živimo posljednjih pola godine, od trenutka izglasavanja nagodbe. Pomno smo razradili i organizirali svaki pravni, financijski, informatički detalj prijenosa imovine. Točno znamo što sve treba napraviti i kakav je vremenski slijed koraka i sigurni smo da je sve, bez obzira na kompleksnost, potpuno pripremljeno da 1. travnja Fortenova grupa stvarno počne novi život.
Tko će biti na čelu Fortenova grupe? Kako će biti organizirana korporativna struktura upravljanja?
Struktura upravljanja je također dogovorena Nagodbom. Upravljač- ku strukturu Fortenova grupe čini Skupština društva i Upravni odbor čiji članovi će redovito održavati sjednice i baviti se strateškim pitanjima vođenja društva i drugim pitanjima za koja je predviđeno da su u njihovoj nadležnosti po zakonu i statutu društva. Upravni odbor broji 9 članova. Kandidati koji su od strane dioničara predloženi za ne-izvršne članove Upravnog odbora su: Daniel Boehi, Miodrag Borojević, Paul Foley, Kelly Griffith, Maksim Poletaev, Julian Michael Simmonds i Sergei Volk. Još jedan ne-izvršni član Upravnog odbora će biti predstavnik radnika, kojeg će izabrati zaposlenici nove kompanije. Fabris Peruško je kandidat za izvršnog člana Upravnog odbora te će Upravni odbor brojati ukupno devet članova. Također, Fabris Peruško je predložen za glavnog izvršnog direktora Fortenova grupe, a ja sam kandidatkinja za zamjenicu glavnog izvršnog direktora i glavnu operativnu direktoricu. Još jedan izvršni direktor će biti predložen naknadno i time će ukupno troje izvršnih direktora biti zaduženo za operativno upravljanje Fortenova grupom.
Zašto ste se odlučili za naziv Fortenova? Što on predstavlja?
Cijeli proces izvanredne uprave je, osim spašavanja i održavanja na životu kompanije koja je praktički bankrotirala, predstavljao i potpunu preobrazbu svih procesa, a osobito načina upravljanja. Recimo, zaduženost kompanije je u vremenima kad ju je vodio bivši vlasnik bila za više nego 30 puta veća od operativne dobiti, zbog čega je, uostalom, kompanija i bankrotirala. Financijskim restrukturiranjem provedenim u nagodbi vjerovnika dug je sveden na nešto manje od sedam iznosa dobiti iz operativnog poslovanja, a mnogi naši dobavljači i partneri su za 2018. pokazali izvrsne rezultate. Sigurna sam da veliki utjecaj na to ima činjenica da je s otvaranjem postupka izvanredne uprave prekinuta praksa neplaćanja koju je generirao ovaj sustav koja je svoje prave efekte u gospodarstvu pokazala prošle godine. U proteklih godinu dana smo u Grupi napravili ili pokrenuli cijeli niz pozitivnih procesa koje javnost ne vidi, što sve zajedno predstavlja bitno zdravije temelje poslovanja. Tu različitost i potpuni otklon od stare prakse htjeli smo pokazati i na razini poruka koje kompanija šalje zivno sukobljavale u javnom prostoru stvarajući sve jače negativno ozračje oko Agrokora. Prioritet je bio postizanje nagodbe vjerovnika, uspjeli smo pokrenuti konstruktivne razgovore što je na koncu rezultiralo izglasavanjem nagodbe od strane više od 80 posto vjerovnika. Dodatni uspjeh je i činjenica da je pravni aspekt Zakona o postupku izvanredne uprave međunarodno potvrđen i da smo sad pred završnom realizacijom nagodbe.
U ove dvije godine doista sam čula jako puno teških ljudskih priča koje su na izravan ili neizravan način bile vezane uz ovaj sustav. Ponekad se s tim bilo teško nositi, ali je istodobno upravo to, meni osobno, bila i motivacija da napravim najviše što mogu da ovaj postupak uspije. Postizanje i pravomoćnost Nagodbe je kruna tih napora.
Što su bili Vaši prvi koraci, na što ste se najviše fokusirali?
Odlučili smo rješavati jedan po jedan velik problem u pregovorima, a veliki izazov tada je još uvijek bilo pitanje kako izgraditi odnos povjerenja sa Sberbankom, što smo na kraju i uspjeli. Do 10. travnja 2018. godine, znači u samo 12 mjeseci od otvaranja postupka izvanredne uprave, izvanredna uprava je postigla nekoliko ključnih sporazuma bez kojih ne bi bilo moguće postići nagodbu vjerovnika, poput sporazuma sa Sberbankom te sporazuma s Gradom Zagrebom te je 10. travnja 2018. godine bio postignut načelni sporazum vjerovnika o ključnim elementima nagodbe. Također, izvanredna uprava je u lipnju 2018. godine osigurala produljenje najstarijeg kredita (SPFA) do rujna 2019. godine.
Nagodba vjerovnika u Agrokoru proglašena je gospodarskim događajem 2018. godine u Hrvatskoj od strane stručnog žirija Večernjeg lista i Poslovnog dnevnika. Kako je nagodba utjecala, i kako će utjecati, na hrvatsko gospodarstvo?
Već sam ranije istaknula kako je prekidanje lanca neplaćanja jedno od ključnih postignuća restrukturiranja Agrokora i to je već vidljivo na nekoliko razina. Tijekom procesa je dobavljačima isplaćeno više od 500 milijuna eura starog i graničnog duga, a sva dugovanja prema mikro i malim poduzetnicima plaćena su u cijelosti. Osim kroz rezultate poslovanja kompanija u 2018., sigurna sam da je urednost plaćanja imala utjecaj na rast pokazatelja investicija iskazan u posljednjem izvještaju o kretanju BDP-a. Činjenica da se fakture podmiruju u ugovorenim rokovima poduzetnicima otvara mogućnost planiranja, ali donosi i drugačiji odnos financijskih institucija prema njihovim poduzetničkim planoviintervju ma. Fortenova grupa je jedna od najvećih kompanija u regiji i vjerujem da će i promjena u korporativnom upravljanju i ukupnoj kulturi poslovanja na kojoj radimo, imati utjecaj i na šire gospodarstvo. Naši dosadašnji i budući dobri rezultati i rast nisu samo u interesu naših zaposlenika i vlasnika. Oni su važni i svim našim tržištima jer znače nove investicije, novo zapošljavanje i tehnološke iskorake. To ima izravan utjecaj na konkurentnost gospodarstava svake od zemalja u kojima će nova kompanija poslovati, u skladu s najboljim svjetskim standardima. Na koncu, a ne manje važno, a zaboravlja se i valja na to stalno podsjećati, osobito u svjetlu problema koje imamo u brodogradnji, ovaj veliki predstečajni postupak hrvatske porezne obveznike doista nije koštao ni lipe.
Što biste izdvojili kao najveće izazove u proteklih godinu dana?
Svakako je to bilo postizanje nagodbe. Zakon je dao okvir, međutim, uobličavanje dogovora ogromnog broja vjerovnika koji su, uz to, doista heterogena skupina po različitim osnovama – od različitih djelatnosti kojima se bave, vlasničkim i pravnim oblicima, domicilnim zemljama….. to je definitivno bio najveći izazov.
A što smatrate najvećim uspjehom?
Meni osobno su to plaćanja malih dobavljača, OPG-ova i mikro poduzeća koji su plaćeni u 100 postotnom iznosu, što je imalo veliku socijalnu komponentu jer je obuhvaćalo 2400 dobavljača. Dodatno, neprocjenjiva vrijednost ovoga procesa je to što je sačuvao radna mjesta i održao mnoge obitelji. U ove dvije godine doista sam čula jako puno teških ljudskih priča koje su na izravan ili neizravan način bile vezane uz ovaj sustav. Ponekad se s tim bilo teško nositi, ali je istodobno upravo to, meni osobno, bila i motivacija da napravim napravim najviše što mogu da ovaj postupak uspije. Postizanje i pravomoćnost Nagodbe su kruna tih napora. Uspjeh će biti i implementacija nagodbe. U usporedbi s onim što je iza nas možda se ne čini tako, ali provedba implementacije je puna zahtjevnih koraka i od svih nas traži puni angažman. Uspjehom smatram i sve promjene koje smo postigli u kratkom vremenu i koje će, sigurna sam, svoje prave rezultate tek dati.
Naši dosadašnji i budući dobri rezultati i rast nisu samo u interesu naših zaposlenika i vlasnika. Oni su važni i svim našim tržištima jer znače nove investicije, novo zapošljavanje i tehnološke iskorake. To ima izravan utjecaj na konkurentnost gospodarstava svake od zemalja u kojima će nova kompanija poslovati, u skladu s najboljim svjetskIm standardima.
Zaposlenici su najveća vrijednost svake kompanije – koliko su Vam oni pomogli u proteklom razdoblju, kako ste ih motivirali? Planirate li nova zapošljavanja?
Kao i puno toga do sada u procesu izvanredne uprave, i implementacija se provodi uz redovno poslovanje, a za većinu naših kompanija ovo je razdoblje priprema za turističku sezonu. Dakle, opterećenje na zaposlene je opet jako veliko. No svi mi koji radimo u Grupi Agrokor u protekle smo dvije godine svakodnevno svjedočili što znači motivirani zaposlenik. Izvanredno stanje kroz koje je kompanija prošla je, između ostalog, pokazalo da u cijeloj Grupi rade izvanredni ljudi koji su u velikom dijelu, uz redovno poslovanje, nosili brojne dodatne aktivnosti koje je zahtijevao proces. Pritom je, u velikoj krizi, s vrlo neizvjesnim ishodom, sustav napustio zanemariv broj ljudi u odnosu na ukupan broj zaposlenih u Grupi. Doprinos zaposlenika se tako pokazao i jednim od najvažnijih faktora uspješnosti cijelog procesa izvanredne uprave. Govorimo o 50.000 ljudi kojima je opstanak i restrukturiranje Agrokora bilo od egzistencijalne važnosti. Stoga su postizanje i pravomoćnost nagodbe brojnim zaposlenima u kompanijama sustava, i izvan njega, donijeli olakšanje i brisanje neizvjesnosti za budućnost radnog mjesta. Njima i dobavljačima smo posebno zahvalni. Bez zalaganja svih naših zaposlenih i bez dobavljača koji su preuzeli rizik i dali robu našim maloprodajnim kompanijama, ovaj proces ne bi bio moguć. S druge strane, izvanredna uprava je započela s postavljanjem novih pravila korporativne kulture koju prije svega karakterizira transparentnost rada i jasnoća pravila. Znamo da zaposlenicima u percepciji radnog mjesta plaća nije uvijek na prvom mjestu pa smo počeli aktivno promišljati mjere kojima, s jedne strane, sadašnje zaposlenike dodatno motiviramo, a istodobno u sustav privlačimo nove talente koji će sa svježim idejama i pristupom donijeti nove ideje i tako doprinijeti novoj razvojnoj fazi koja Fortenova grupu čeka nakon implementacije nagodbe. Na taj način ćemo u ljudskim potencijalima dobiti najbolju kombinaciju kvalitete i posvećenosti dugoročnom ostanku u Fortenova grupi. Zaista pokazujemo brigu za zaposlenike jer kroz kolektivne ugovore u kompanijama jamčimo visinu minimalne plaće zaposlenika, osiguravamo isplatu naknade za korištenje godišnjeg odmora (regres), uskrsnicu, božićnicu, plaćeno bolovanje, pomoć tijekom izostanka zbog bolesti i različite druge pogodnosti poput fleksibilnog radnog vremena, osobito zanimljivog studentima i umirovljenicima.
Kada kroz koji dan s radom započne Fortenova grupa, na što će se najprije fokusirati u poslovanju? Koliko će trajati proces prilagodbe i hoće li utjecati na poslovanje kompanija u sastavu Grupe?
Mi smo već i u ovome procesu ne samo očuvali nego i poboljšali poslovanje kompanija, a što je još važnije poboljšana je i njihova efikasnost. Napravili smo zaokret u strategiji jer nam prihodi nisu osnovni fokus, rast prihoda želimo samo na strogo profitabilnim osnovama. Neke ugovore smo svjesno i namjerno raskinuli jer nisu pozitivno doprinosili marži profitabilnosti. Mislim da se u iduće dvije ili tri godine EBITDA može znatno povećati, što ćemo postići podizanjem razine efikasnosti poslovanja na svim razinama – prvenstveno u maloprodaji i veleprodaji i poljoprivredi. Imamo jasnu viziju kako ćemo razvijati i jačati naše osnovne biznise, kako bi operativne kompanije Fortenova grupa potvrdile svoje tržišne pozicije.