„Naše humanitarno djelovanje dio je naše korporativne kulture i jasnog usmjerenja da dio svojeg uspjeha dijelimo sa zajednicom, što je posebice važno u teškim situacijama, kao što su posljedice elementarne nepogode. Unatoč krizi, imali smo dobre rezultate te smo dio dobiti usmjerili kao pomoć zajednici te nastavili podržavati projekte koji pomažu potrebitima“, ističe direktor Zvijezde plus Tomislav Alagušić.
Razgovarala: Marija Sedlar
Iza nas je godina u kojoj se svijet suočio s globalnom pandemijom. Kako je ona utjecala na poslovanje Zvijezde, kako ste joj prilagodili poslovanje?
Svjedoci smo jedne od najvećih globalnih ekonomskih kriza uzrokovanih faktorom koji ne dolazi iz gospodarstva. Upravo je zato teško prognozirati njezin tijek i dugoročan utjecaj, no kao i kod svih ostalih kriza, potrebno je utvrditi čim prije što se događa i prema tome prilagoditi djelovanje, odnosno poslovanje. Sretan sam što mogu reći da naša kompanija, koja ove godine obilježava 105. rođendan, uspješno odgovara na izazove aktualnih okolnosti i spomenutu prilagodbu.
Na prvom mjestu, zahvaljujući timu, odnosno kompetencijama i dodatnom angažmanu zaposlenika, zbog kojih smo osigurali neometenu proizvodnju i plasman proizvoda, očuvali smo vodeću poziciju, zadržali ljude i nastavili razvijati nove proizvode. Kad imate odličan i posvećen tim, činjenica da imamo kvalitetan i provjeren proizvod kojem potrošači vjeruju i nagrađuju ga kupovinom, doprinosi pozitivnom odgovoru na izazove koje kriza nosi. Pokazali su to i rezultati prošlogodišnjeg lockdowna u kojem su ljudi, razumljivo, više vremena provodili doma i kuhajući što je rezultiralo rastom potražnje za našim proizvodima.
Jeste li zabilježili povećanu potražnju pojedinih svojih proizvoda i jeste li uspjeli odgovoriti na nju?
U prošloj smo se godini pripremali za različite scenarije kako bismo mogli odgovoriti na izazove tržišta i potrebe naših potrošača, koji se uslijed krize mijenjaju. To znači da smo cijelo vrijeme osigurali nesmetanu proizvodnju i plasman naših proizvoda te da Zvijezda kontinuirao bilježi rast. Pozitivni trend nastavio se i u neizvjesnoj 2020. kad bilježimo rast prihoda i rast tržišnih udjela u ključnim kategorijama. Izdvojit ću svakako naš ključni proizvod, Zvijezda suncokretovo ulje, ujedno strateški važnu namirnicu u prehrani koja je odigrala važnu ulogu u opskrbi stanovništva u prvom valu pandemije.
Unatoč pandemiji, lansirali ste neke nove proizvode. O kojim se inovativnim linijama radi i kako su prihvaćene na tržištu?
Kontinuirani razvoj novih proizvoda rezultat je ulaganja u kvalitetu i fokusa na cilj da zadovoljimo potrebe potrošača. Naši proizvodi imaju tradicionalnu recepturu, ali kontinuirano ulažemo u kvalitetu, poboljšanja i modernizaciju, što potrošači prepoznaju i nagrađuju. Dodatno, prehrambeni trendovi brzo se izmjenjuju pa treba brzo reagirati ako se želi zadržati liderska pozicija.
Na tom tragu razvili smo Butissimo namaz koji je potpuno nova kategorija za nas jer sadrži i mliječne masnoće, a lako je maziv te je, poput našeg namaza Margo, odmah spreman za korištenje. Postojeće proizvode koje naši potrošači vole nastojimo osvježiti novim okusima. Na toj ideji razvili smo Zvijezda majonezu s okusom prženog luka koja je na tržište plasirana krajem prošle godine i, prema odazivu potrošača, pravi je pogodak. Isto mogu reći i za Zvijezda ketchup majonezu u tubi koja je prošlogodišnji novitet.
Promatrajući ponašanje i potražnju, što biste izdvojili kao trendove kod kupaca? Mijenjaju li se navike i potražnja kupaca i u kojem smjeru?
Nezahvalno je dugoročno predviđati ili izdvajati određene trendove no izgledan je, zbog očitih okolnosti, nastavak trenda povećane pripreme jela kod kuće. Primjetna je i posvećenost potrošača u odabiru namirnica za pripremu hrane – bitno im je da dolaze iz provjerenih izvora, iz kompanije koja brine o zaposlenicima, brine o okolišu i s kojom dijele iste vrijednosti.
Kao što sam naglasio, mi smo se pripremili za različite scenarije imajući na umu osiguranje nesmetane proizvodnje i plasmana proizvoda bez obzira na trendove. U tom smislu, siguran sam da u Zvijezdi imamo sve kako bismo i dalje zadržali vodeću tržišnu poziciju i nastavili potrošačima nuditi izuzetno kvalitetan proizvod, domaće proizvodnje, a koji odgovara na njihove potrebe. Uz brendove i proizvode koji su tržišni lideri u svojim kategorijama, možemo najaviti jedan veliki projekt u koji krećemo ove godine. Pripremamo i inovacije u postojećim kategorijama, što naši potrošači od nas već i očekuju.
Zvijezdini brendovi već dugi niz godina nalaze se pri vrhu omiljenih brendova u Hrvatskoj. O kojim se brendovima i istraživanjima radi te što mislite da je razlog tako velikog povjerenja potrošača?
Definitivno naš flagship proizvod i najjači brend je Zvijezda suncokretovo ulje i to već četvrtu godinu zaredom, prema istraživanju BRANDpuls koje provodi renomirana agencija Ipsos. Vodeća pozicija Zvijezda suncokretovog ulja prema indikatoru snage brenda potvrđena je i u drugom valu istraživanja koje je provedeno u rujnu i listopadu 2020. na području Hrvatske u kojem je obuhvaćeno 69 kategorija u FMCG sektoru. Još veći napredak zabilježila je Zvijezda delikates majoneza koja je s 4. pozicije dospjela na visoko 2. mjesto. I naši drugi brendovi poput Ketchupa i Marga nalaze se među prvih 15 brendova. Ponosni smo na te rezultate jer pokazuju da, sve ove godine, postavljamo standarde na razini kategorija što naši potrošači prepoznaju i nagrađuju.
Jedan od ključnih elemenata uspješnog poslovanja danas je, više nego ranije, zaštita zaposlenika. Kako ste zaštitili svoje zaposlenike i kako je danas organiziran posao u Zvijezdi?
U Zvijezdi radi više od 400 zaposlenika – većina u pogonu koji je ključan za naš uspjeh, uz kolege u razvoju koji kontinuirano rade na novim proizvodima. Naši su zaposlenici tijekom prošle godine odigrali značajnu ulogu u opskrbi stanovništva hranom u trenutku zatvaranja, što se posebno odnosi na proizvodnju suncokretova ulja koje je strateška namirnica. Ovom bih prilikom našim djelatnicima još jednom zahvalio na njihovom trudu i radu, odgovornosti koju su preuzeli na sebe u okolnostima u kojima su uvjeti rada ipak bili otežani uz standarde zaštite i higijene kojima smo uspjeli zaštititi njihovo zdravlje, sigurno radno okruženje i da proizvodi uvijek budu na policama. I ove će godine ulaganje u znanje, uvjete rada i zadovoljstvo zaposlenika biti značajan dio našeg poslovanja.
U 2020. godini Hrvatsku su pogodila i dva velika potresa. I Zvijezda se humanitarno uključila u pomaganje potrebitima – na koje ste načine humanitarno djelovali i zašto smatrate da je važno da se kompanije uključuju s konkretnom pomoći u izvanrednim situacijama?
Naše humanitarno djelovanje dio je naše korporativne kulture i jasnog usmjerenja da dio svojeg uspjeha dijelimo sa zajednicom, što je posebice važno u teškim situacijama, kao što su posljedice elementarne nepogode. Unatoč krizi, imali smo dobre rezultate te smo dio dobiti usmjerili kao pomoć zajednici te nastavili podržavati projekte koji pomažu potrebitima. Lani je Zvijezda od prodaje suncokretova ulja izdvojila dio prihoda i 100.000 kuna uplatili smo za opremanje bolnice Sveti Duh i pomoć zdravstvenim djelatnicima da lakše obavljaju svoj posao. Nastavili smo i suradnju s Udrugom za sindrom Down s kojom zajedno radimo na osvještavanju građana o potrebama osoba s tim sindromom u cilju njihova lakšeg uključivanja u svakodnevni život još od 2016. godine.
Ovu godinu započeli smo isto jednim društveno odgovorenim projektom, a to je donacija za pomoć izgradnji nove Sobe čuda u Sisku koja je potpuno stradala u razornom potresu krajem prošle godine. Soba čuda Udruge osoba s invaliditetom Sisačko-moslavačke županije otvorena je 2016. godine, a sad se više ne može koristiti. Naša donacija u iznosu od 70.000 kuna pomoći će ponovnoj izgradnji Sobe čuda i nadamo se da će se uskoro u njoj opet održavati terapije kojima se djeci i mladima s poteškoćama omogućava da postanu ravnopravni članovi društva.
Posebno smo ponosni na jednu, vjerujem, dugoročnu suradnju vezanu uz naše Zvijezda suncokretovo ulje koje se pokazalo kao vrijedna sirovina za proizvodnju tekućih sapuna tvrtke Sfera Visia Udruge slijepih Zagreb. S Udrugom surađujemo od 2019. godine i to je projekt na koji je cijeli tim u Zvijezdi jako ponosan jer smo omogućili da naš proizvod dobije novu svrhu – pomaganje slijepim i slabovidnim osobama da privređuju sami za sebe. Krajem rujna u Zagrebu je započela proizvodnja novog proizvoda čija kategorija bilježi sve veću potražnju uslijed pandemije.
Riječ je o tekućem sapunu koji proizvode slijepe i slabovidne osobe zaposlene u tvrtki Sfera Visia. To je društveno poduzeće koje je osnovala Udruga slijepih Zagreb kako bi svojim članovima omogućila da rade i da se osjećaju korisnima, a Zvijezdino suncokretovo ulje koje smo donirali za godišnju proizvodnju sapuna pomaže im da proizvod bude i tržišno konkurentan.
Pred nama je nastavak izazovnog razdoblja – što očekujete u poslovnom smislu, koji su planovi Zvijezde za nadolazeće razdoblje? Je li ovo vrijeme za širenje poslovanja, nove proizvode?
Zadnjih nekoliko godina bilježimo rast, širenje kategorija, a naši brendovi tržišni su lideri u svojim kategorijama, proglašeni najjačim brendovima u Hrvatskoj i pritom uspijevamo aktivno sudjelovati u zajednici kroz društveno odgovorne projekte. Pred nama je odgovornost da nastavimo u tom smjeru razvoja poslovanja s fokusom na kvalitetu i inovaciju te na vrhunski proizvod. Dodatno, prošle smo godine uložili u pogon delikatesa, ponajprije u segment proizvodnje majoneze i ketchupa, što nam je omogućilo i predstavljanje novog proizvoda.
I dalje ćemo nastaviti s ulaganjima u ljude, modernizacijom proizvodnih procesa i optimizacijom proizvoda u skladu s visokim standardima i zaštitom okoliša. Naši potrošači uvijek su nam na prvom mjestu, a kvalitetu i izvrsnost koju pružamo potvrđuju nam svojom vjernošću. To je smjer koji Zvijezda slijedi već duže od stoljeća i kojim nastavljamo i dalje.