Ranije je bilo bitnije dostavu obaviti što brže, no danas to više nije tako. Korisnicima je važnije dostaviti proizvod unutar određenog vremena i to na željeno mjesto (po odabiru korisnika). Za tvrtke koje se bave distribucijom također je postalo bitno povezati inteligentne točke dostave (zone distribucije), a u obzir je potrebno uzimati težinu paketa, broj vozila s kojima raspolaže, vrijednost paketa, mogućnost povrata te inovativnim pakiranjima generirati veću prodaju s nižim troškovima.
Piše: Jelena Pintar, PR & Digital specialist, Ceneje d.o.o.
Internet trgovine su u neprestanom porastu iz godine u godinu. Riječ je o milijardama dolara svake godine i stoga ne čudi cjelokupan utjecaj na promjenu globalne logističke industrije. Mogućnost dostave, cijena dostave, emocije, opcije i fleksibilnost samo su neki faktori koji utječu na čitav proces kupnje. Ponekad je to odlučujući faktor i za trgovca i za kupca. Primjerice, ako kupac pronađe idealan proizvod u vašoj internet trgovini i prilikom završetka procesa kupnje uvidi da je cijena dostave previsoka, postoji mogućnost da će odustati od kupnje. Stoga ne čudi što svaki web trgovac veliku pažnju posvećuje upravo logistici.
Logistiku internet trgovine treba sagledati iz kuta trgovca i kuta tvrtki koje se bave distribucijom. Internet trgovac danas svakako mora prethodno provjeriti (ovisno kojom se djelatnošću bavi) koje su mu sve mogućnosti dostave potrebne. Iako će prva misao svakom trgovcu biti ušteda, potrebno je dobro istražiti tržište logistike. Zašto je to tako? Zato što najniža cijena ne garantira i kvalitetu dostave, što bi na kraju i za distributera i trgovca moglo rezultirati upravo suprotnim efektom: povratom robe i većim troškovima. Naravno, to nikome nije u interesu, ali iz gledišta trgovca svakako je bolje pravovremeno se informirati.
Čak 54% hrvatskih kupaca navodi da im je bitna cijena dostave, a 32% ispitanika smatra važnim vrijeme dostave
S druge strane, tvrtke koje se bave distribucijom prisiljene su promijeniti organizaciju i aktivnosti otkako se internet trgovina počela razvijati eksponencijalno; različite nadogradnje sustava, upravljanje skladištima i zalihama, transport, sustav za dostavu, automatizacija procesa – sve je to bilo potrebno implementirati u kratkom roku da bi proces bio što brži, a da se ne odstupa kvalitetom. Problemi s kojima se najčešće susreću distributeri su: prenatrpane pošiljke, pošiljke koje se teško otvaraju, previše ambalaže i različite vrste oštećenja. To nije samo problem trgovcima i kupcima, već i tvrtkama koje se bave distribucijom. Ranije je bilo bitnije dostavu obaviti što brže, no danas to više nije tako. Korisnicima je važnije dostaviti proizvod unutar određenog vremena i to na željeno mjesto (po odabiru korisnika). Za tvrtke koje se bave distribucijom također je postalo bitno povezati inteligentne točke dostave (zone distribucije), a u obzir je potrebno uzimati težinu paketa, broj vozila s kojima raspolaže, vrijednost paketa, mogućnost povrata te inovativnim pakiranjima generirati veću prodaju s nižim troškovima.
“NOĆNA MORA LOGISTIKE“
U intervjuu za naš portal Shoppers Mind (smind.hr), naš ecommerce ambasador Stevica Kuharski (Locodels) ističe da razlikujemo dva tipa dostave u ecommerceu: dostave koje dolaze putem dropshipping trgovina i dostave koje dolaze iz lokalnih internet trgovina. Razlika je u lokaciji robe pa samim time i mogućnošću brze dostave ili dostave istog dana. „Kupci danas žele robu odmah i spremni su platiti skuplju dostavu. Poslovni model internet trgovina često gubi na trošku dostave, komunicirajući “besplatnu dostavu”.
No ne postoji besplatna dostava – uvijek je netko plati. Ukoliko je ne plaća primatelj, plaća je pošiljatelj. Samim time trend besplatnih dostava polako nestaje i ustupa mjesto premium dostavi“, pojašnjava Kuharski. Osim toga, osvrnuo se i na hrvatsko tržište rekavši da logističari Hrvatsku zovu ‘noćnom morom logistike’. „Zbog specifičnog oblika i veće udaljenosti najvećih gradova (Zagreb, Rijeka, Split, Osijek), veći su troškovi dostave. Pored geografskog oblika koji ne pogoduje optimalnom organiziranju dostave, Hrvatska ima jako izraženu sezonalnost i razliku između kontinentalnog dijela i obale. Iako je Slovenija manja od Hrvatske, kupovna moć je veća i navike online kupovine su izraženije nego u Hrvatskoj“, smatra Kuharski.
IZRAVNA DISTRIBUCIJA
Što je to izravna distribucija? Proces koji podrazumijeva transfer narudžbe kupca prema tvrtki koja ispunjava narudžbe i dostavlja proizvod direktno kupcu. Doduše, ovdje postoje također neke prednosti i nedostaci. Prednosti su što se manje vremena posvećuje zalihama i dostavi, nije potrebno čuvanje zaliha i niže su veleprodajne cijene. Nedostatak može biti to što neki distributeri mogu podići cijene ako internet trgovac postane ovisan o njemu, mogu postojati fiksni i drugi troškovi koji nisu direktno povezani s ispunjavanjem narudžbe, neki izravni distributeri mogu zahtijevati čak i članarinu.
BUDUĆNOST?
Što očekivati u budućnosti? Fokus svih u ecommercu, pritom misleći na sektor logistike i internet trgovce, treba biti na ekonomskoj, društvenoj i ekološkoj odgovornosti. Cilj je smanjiti emisije, optimizirati odlaganje otpada, razvijati trendove recikliranja, imati što jednostavnija pakiranja koja odgovaraju svakom proizvodu pojedinačno, razvijati sustav za lakše praćenje paketa, bržu dostavu na željeno mjesto kupca itd. Zajednička suradnja najveći je faktor i ključ do uspjeha. Prilagođavanje različitim tržištima vrijedi za distributere i trgovce kao i stvaranje pozitivne klime za kupce. Kvaliteta, brzina, jednostavan način plaćanja, dostava i feedback čine bitne elemente, no povjerenje je nešto na čemu treba raditi. Povjerenje i partnerstvo svih dionika u budućnosti će biti najdugoročnije i najvažnije.