Uvođenje okolišnih, društvenih i upravljačkih kriterija uskoro postaje obaveza za korporacije i njihove menadžere
Međunarodni institut za klimatske aktivnosti (IICA) sa sjedištem u Zagrebu u suradnji s Međunarodnim udruženjem za održivu ekonomiju (IASE) iz Londona, predstavio je prvu međunarodno priznatu edukaciju za ESG stručnjake i certifikate iz održivih financija pod nazivom ISF® te iz održivog poslovanja ISB®. Riječ je o jedinstvenoj i sveobuhvatnoj online edukaciji za obrazovanje i certificiranje stručnjaka za ESG (okolišnih, društvenih i upravljačkih kriterija) koja uključuje i klimatske kriterije, a u pripremi čijeg je kurikuluma sudjelovalo preko 100 profesora iz cijelog svijeta, od čega i 3 nobelovca.
Podršku ovom edukativnom kurikulumu dale su i najuglednije institucije na svijetu koje se bave kreiranjem politika održivog razvoja i klimatskih promjena, ali i financijskim i upravljačkim poslovanjem i kriterijima: UN-FAO, UNFCCC, UNEP (UN Environment Programme), UN-IFAD, UN-WOMEN, GREEN CLIMATE FUND, Svjetska banka i mnoge druge.
Edukacija se sastoji od tri stupnja. Prvi stupanj predstavlja temelj poznavanja svih kriterija i namijenjen je svima. Drugi stupanj namijenjen je upravljačkoj razini u korporacijama te vladinim tijelima i državnim službama te se nastavlja na prvi stupanj. Naposljetku, treći stupanj predviđen je za profesionalce koji se već godinama bave izvješćivanjem te konzultante koji će savjetovati kompanije i sastavljati njihove poslovne planove i strategije u koje će morati biti uključeni i ESG ciljevi i kriteriji.
Prva skupina polaznika u Hrvatskoj su izvršni direktori i članovi Uprava koji s Prvim stupnjem programa edukacije u trajanju od 40 sati kreću već sutra, a dobiveni certifikati bit će im priznati svugdje u svijetu.
Velika je potreba za sveobuhvatnom edukacijom o održivosti jer su potrošači, zaposlenici i investitori sve svjesniji klimatskih promjena i nejednakosti te od kompanija zahtijevaju da prekinu s praksom koja ispred dobrobiti zajednice stavlja kratkoročan profit vlasnika.
Pariškim sporazumom utvrđeni su ciljevi smanjenja emisija CO2 te zacrtan prelazak na niskougljično gospodarstvo tj. održivi razvoj gospodarstva za cijeli svijet, ali i ojačavanje kapaciteta država da se bore s posljedicama klimatskih promjena pa je edukacija na globalnoj i nacionalnoj razini svakako jedna od njih. Instrument za prelazak na održivo gospodarstvo su tzv. ESG kriteriji, a čije uvođenje uskoro postaje obvezujuće za korporacije i njihove menadžere.
Upravo integriranje tih ESG kriterija doprinijeti će transparentnom i etičnom poslovanju u najširem smislu te riječi i u svim segmentima kompanije.
U ostvarivanju navedenih ciljeva na lokalnoj i globalnoj razini ključnu ulogu imat financijska industrija čiji je zadatak usmjeriti tokove kapitala prema održivim ulaganjima, odnosno ulaganjima kojima se podržavaju ciljevi održivog razvoja. Cijela priča dodatno dobiva na težini i ozbiljnosti donošenjem međunarodnih ugovora na razini cijelog svijeta, a time posljedično i na razini Europske Unije koja donosi svoju zakonsku regulativu koja se transponira i u hrvatsko zakonodavstvo.
Uredba (EU) 2019/2088 poznatija pod nazivom SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation) stupila je na snagu 29. prosinca 2019. godine, a na snagu je stupila 10. ožujka 2021. Obaveze za sudionike na financijskom tržištu započinju postupno u razdoblju od 2021. do 2023. Obavezne objave podataka vezanih uz održivost u sektoru financijskih usluga propisane su primarno SFDR uredbom te manjim dijelom Uredbom o taksonomiji za koju se predviđa da će stupiti na snagu 1.1.2022. SFDR uredbom se za sudionike na financijskom tržištu i financijske savjetnike propisuju nove obaveze objava vezane za održivost, a svrha tih objava je omogućiti i olakšati krajnjim ulagateljima donošenje informiranih odluka o ulaganju te spriječiti tzv. greenwashing.
„Značajan utjecaj klimatskih promjena generirao je hitnu potrebu za edukacijom koja obuhvaća održivost, kružno gospodarstvo i međunarodne regulatorne implikacije. U skladu s ciljevima utvrđenima Pariškim sporazumom Europska komisija donijela je Europski zeleni plan, a na temelju kojeg je Republika Hrvatska u svojoj Nacionalnoj razvojnoj strategiji odredila da će u sljedećih 10 godina nacionalne i europske izvore financiranja usmjeriti prema poticanju održivog gospodarstva i društva, oporavku i jačanju otpornosti na krize, zelenoj i digitalnoj tranziciji te uravnoteženom regionalnom razvoju. Naša edukacija treba pomoći primarno poslovnoj zajednici u borbi protiv klimatskih promjena, smanjenju emisija CO2, implementaciji Niskougljične strategije, Strategije prilagodbe i Europskog Zelenog Plana, a posebice uvođenje ESG kriterija u njihove poslovne planove i procese te time njihovog održivog gospodarskog razvoja i rasta, uz očuvanje okoliša i klime.“, poručila je Marija Pujo Tadić, predsjednica Međunarodnog instituta za klimatske aktivnosti (IICA) i ambasadorica IASE za RH i regiju.
Poduzeća koja prepoznaju ovaj trenutak, suoče se s izazovima i krenu s provođenjem potrebnih procesa za ostvarivanje ESG ciljeva poslovat će uz veći povrat ulaganja te bolji pristup jeftinijim izvorima financiranja od onih kompanija koje nastavljaju s politikom upravljanja svojim resursima na tradicionalan način.
U prvoj skupini CEO polaznika je i Ruža Tomić Fontana, glavna direktorica Coca-Cole HBC Adria, i sama dobitnica UN GLOBAL COMPACT-ove nagrade za održivost na razini korporacije, koja je objasnila zašto se odlučila na ovu edukaciju: „Coca-Cola HBC Hrvatska i naši zaposlenici pa tako i ja kao dio vodstva tvrtke, posvećeni smo kontinuiranom napretku i učenju te uvijek koristimo prilike koje nam mogu omogućiti daljnji napredak. Ova edukacija predstavlja odgovor na suvremene potrebe tržišta i nudi vrijedne uvide u načine implementacije održivosti u različite segmente poslovanja.
To je ujedno i prilika za razmjenu ideja te pokretanje dijaloga kroz koji možemo pronaći inspiraciju za nove aktivnosti koje će nam omogućiti rast uz pozitivan utjecaj na naše dionike, lokalnu zajednicu i planet.“.
Stjecanjem ISF® i ISB® certifikata zaposlenici postaju lojalniji svojim kompanijama i organizacijama cijeneći ulaganje u njihovu globalno priznatu edukaciju te istovremeno svjesni da je osim njihovog osobnog rasta ovo pokazatelj transformacije kroz koju prolazi njihov poslodavac, a koja je nužna za opstanak u novim tržišnim i životnim uvjetima.