Cilj nove Direktive o izjednačavanju plaća muškaraca i žena za jednaki rad je uspostavljanje minimalnih zahtjeva za jačanje primjene načela jednake plaće muškaraca i žena te zabrane diskriminacije na temelju spola putem transparentnosti plaća i poboljšanih provedbenih mehanizama
Piše: Dijana Fazlić, direktorica društva Tecumviva d.o.o.
Pravo na jednaku plaću žena i muškaraca za jednak rad ili rad jednake vrijednosti jedno je od temeljnih načela Europske unije, no kako to stvarno izgleda u praksi i dalje je izazov ne samo u Hrvatskoj, već i širom Unije. Kako bi osnažila jednakost plaća žena i muškaraca, Europska komisija uputila je svim zemljama članicama Europske unije prijedlog „Direktive o jačanju primjene načela jednakih plaća muškaraca i žena za jednak rad ili rad jednake vrijednosti putem transparentnosti plaća i provedbenih mehanizama“.
Cilj je ove Direktive uspostavljanje minimalnih zahtjeva za jačanje primjene načela jednake plaće muškaraca i žena te zabrane diskriminacije na temelju spola putem transparentnosti plaća i poboljšanih provedbenih mehanizama. Kako stoji u predgovoru ovog prijedloga – Direktivom se želi jasno utvrditi što je plaća, što izravna i neizravna diskriminacije, što su platni razredi, razlika u plaći, medijalni platni razred, razlika u medijalnoj plaći, kvartilni razred plaća te kategorija radnika kao i propisati mjere i provedbene mehanizme koji će osnažiti jednakost i transparentnost plaća.
DEFINICIJA PLAĆE
Prijedlog Direktive „plaću” definira kao „uobičajenu osnovnu ili najnižu nadnicu ili plaću, odnosno bilo koju drugu naknadu, bilo novčanu ili u naravi, koju radnik/radnica prima od poslodavca, bilo izravno ili neizravno („dopunske ili varijabilne komponente”) u vezi s radnim odnosom.
Ovom bi definicijom „plaća“ uključivala sve dodatne naknade kao što su bonusi, stimulacije, razni drugi dodatci (prekovremeni rad, smjenski rad, rad noću, blagdanom i neradnim danom), naknadu za prijevoz, topli obrok, putne troškove, službeni automobil, doplatke za stanovanje, naknadu za osposobljavanje, otpremnine u slučaju otkaza, naknadu za bolovanje, doprinose iz i na plaću, poreze i prireze te sve druge elemente u skladu sa zakonom ili kolektivnim ugovorom.
JEDNAKI RAD I RAD JEDNAKE VRIJEDNOSTI
Da bi dokazao da poštuje pravo na jednaku plaću žena i muškaraca, od poslodavca će se zahtijevati da ima platne razrede kojima će se osigurati da žene i muškarci primaju jednaku plaću za jednak rad ili rad jednake vrijednosti.
Kako bi se radnicima i poslodavcima omogućilo da procijene što se smatra radom jednake vrijednosti, odredbom 4. Direktive od država članica zahtijeva se da uspostave alate ili metodologije za procjenu i usporedbu vrijednosti rada u skladu sa skupom objektivnih kriterija koji uključuju obrazovne zahtjeve, stručne zahtjeve i zahtjeve u pogledu osposobljavanja, vještina, zalaganja i odgovornosti, obavljenog posla i naravi uključenih zadaća.
Navedeno bi bila osnova za procjenu jesu li radnici u usporedivoj situaciji i obavljaju li rad jednake vrijednosti, čime bi se pomoglo poslodavcima da na temelju objektivnih i rodno neutralnih kriterija bolje kategoriziraju i radna mjesta i određuju plaće.
TRANSPARENTNOST PLAĆA
Direktivnom se predlažu mjere koje imaju za cilj osigurati transparentnost plaća što bi omogućilo radnicima, ali i dionicima socijalnog dijaloga, pristup podacima o plaćama za jednake / usporedive poslove, prema vrsti poslova i spolu. Predložene mjere za transparentnost plaće su:
• Poslodavci će tražiteljima posla morati dati informacije o početnoj plaći ili mogućem rasponu početne plaće u obavijesti o slobodnom radnom mjestu ili prije razgovora za posao. Poslodavci neće smjeti tražitelje posla pitati o njihovim prošlim plaćama.
• Zaposlenici će imati pravo od poslodavca dobiti informacije o svojem individualnom platnom razredu i prosječnim platnim razredima, raščlanjene po spolu i kategoriji radnika koji obavljaju jednaki rad ili rad jednake vrijednosti.
• Poslodavci koji zapošljavaju više od 250 zaposlenika morat će objaviti informacije o rodnim razlikama u plaćama svojih zaposlenik, uključivo i razlikama po kategorijama radnika koji obavljaju jednak rad ili rad jednake vrijednosti.
• Predstavnici radnika (sindikati) zajedno s poslodavcem morat će provesti procjenu plaća ukoliko se u izvješćima o plaćama otkrije rodna razlika od najmanje 5%, a poslodavci takvu razliku ne mogu opravdati objektivnim razlozima neovisnim o rodu.
PROTIV DISKRIMINACIJE
Transparentnost plaća radnicima treba omogućiti da otkriju i dokažu moguću diskriminaciju na temelju spola, odnosno rodnu pristranost u sustavima plaća i platnim razredima, u kojima se rad žena i muškaraca ne vrednuje jednako i na rodno neutralan način ili u kojima se ne vrednuju određene stručne vještine koje se većinom smatraju ženskim osobinama. S obzirom na to da je takva pristranost često nesvjesna, transparentnost plaća poslodavcima treba pomoći da budu informiraniji i prepoznaju diskriminirajuće rodno uvjetovane razlike u plaći koje se ne mogu objasniti valjanim diskrecijskim čimbenicima i koje su često nenamjerne.
Transparentnost plaća ključan je alat za uklanjanje sumnji o jednakoj plaća muškaraca i žena te doprinosi suzbijanju rodne pristranosti u plaćama. Može potaknuti i promjenu stava prema plaćama žena zahvaljujući informiranju i poticanju rasprava o razlozima strukturnih rodnih razlika u plaći. Osim što će se njome osigurati poštovanje načela jednake plaće, može biti i okidač za šire preispitivanje politike rodne ravnopravnosti na razini poduzeća te promicanje suradnje poslodavaca i predstavnika radnika.
RAZLIKA U PLAĆAMA
Razlika u plaćama muškaraca u odnosu na žene prema podacima iz predgovora prijedloga Direktive iznosi u prosjeku 14,1%, što nije malo. Ako uzmemo da je prosječni radni staž 35 godina (odnosno 420 mjeseci), tijekom kojeg perioda prosječna plaća muškarca iznosi 6.000,00 kn, a žene 5.150,00 kn – žena će zaraditi 357.000,00 kn manje od muškarca. U slučaju usvajanja Direktive od strane Europskog parlamenta i Vijeća, države članice imat će dvije godine da je prenesu u nacionalno zakonodavstvo i Komisiji dostave relevantne tekstove o prenošenju, a Komisija će provesti evaluaciju predložene direktive nakon osam godina.
Ne mogu ne zapitati se, hoće li se usvajanjem ove Direktive nešto promijeniti? Naime od 2006. godine Europska unija kroz Ugovor o funkcioniranju EU i mnoge druge Direktive izričito zabranjuje diskriminaciju na osnovi spola u pitanjima plaće za isti rad ili rad jednake vrijednosti, ali još uvijek smo tu gdje jesmo.
Prema istraživanju provedenom u Danskoj, Direktiva o transparentnosti plaća iz 2006. smanjila je jaz u plaćama za 13%, a ako nastavimo istim tempom kao do sada, procjenjuje se da će nam trebati više od 250 godina da plaće muškaraca i žena za isti rad budu jednake. Od ovoga što činimo danas, moguće je da će koristi imati naše pra-prapra- pra-pra unuke….