“Ponosni smo na sve svoje brendove, na tradiciju koja je stoljetna, na znanje i veliki trud ljudi koji su osigurali opstojnost i velika očekivanja u narednim godinama”, ističe Velimir Drmić, komercijalni direktor, SaponiaGrupa
Razgovarala: Marija Sedlar
Početkom godine završena je integracija prodajno-logističkih procesa kojim je Saponia preuzela prodaju i logistiku za proizvode Saponije, Kandita i Koestlina. Tim povodom razgovaramo s Velimirom Drmićem, koji u Saponiji radi od 1994., od kada je prošao gotovo sve operativne pozicije u Odjelu prodaje, od prodajnog predstavnika, voditelja ključnih kupaca, pomoćnika direktora, direktora prodaje, do sadašnje pozicije komercijalnog direktora SaponiaGrupe.
Kako je integracija s početka godine utjecala na Saponiju i organizaciju poslovanja ove tri tvrtke?
Proces integracije prodaje i logistike ove tri kompanije pokrenuli smo sredinom prošle godine i završena je krajem iste, tako da smo u ovu poslovnu godinu krenuli s novim modelom. Značajke same integracije prodajno- logističkih procesa su višestruke; ona je bila neophodna da bi našu efikasnost i operativnost u svakom smislu podigli na bitno veću razinu. O njoj se razmišljalo već duže vrijeme, a same tržišne okolnosti, lokalne i svjetske, te osobito otežani uvjeti poslovanja zbog epidemije, u svakom smislu, ubrzali su odluku o integraciji. Cilj je bio objediniti dvije distribucije koje smo imali do tada, u jednu jedinstvenu, s ljudskim i materijalnim resursima u optimalnom broju, distribuciju koja može odgovoriti svim zadaćama postavljenim od strane naše tri proizvođačke tvrtke (Saponia, Kandit, Koestlin).
Optimizirali smo broj logističkih centara zadržavajući regionalne centre u Zagrebu, Splitu, Rijeci, Osijeku i Dubrovniku koji su troškovno isplativi i opremljeni za kvalitetno skladištenje konditorskih proizvoda. U tom povezivanju i konceptu nove organizacije prodaje i logistike, izuzetno je važan ljudski potencijal te smo formirali i selektirali tim koji će na najbolji mogući način ostvariti planirane prodajne ciljeve svih principala. Želimo imati distribuciju koja će biti na razini efikasnosti najjačih usporednih tvrtki ovog tipa, s jakim distribucijskim potencijalom i automatizmom, koji je spreman raditi još veće poslove i dodatne komplementarne asortimane. Nadam se da idemo u dobrom smjeru – u ovom trenutku radimo distribuciju robe čija vrijednost prelazi pola milijarde kuna godišnje, s ambicijom da taj iznos progresivno raste iz godine u godinu.
Koje ste investicijske projekte pokrenuli proteklih mjeseci? Kolika je njihova vrijednost te kako će utjecati na poslovanje Saponije?
U Zagrebu smo u prvoj fazi renovirali postojeće skladište i distributivni centar Saponije i osigurali prostor za kvalitetnije skladištenje i manipulaciju robom te ugasili skladište na drugoj lokaciji. S obzirom na povećanje potrebe za prostorom i daljnje poslovne planove, uz renoviranje postojećeg, u završnoj fazi je potpuno novi dio objekta, tako da će ova nova cjelina biti moderan i funkcionalan prodajno-distribucijski centar s visokoregalnim skladištem i 4500 paletnih mjesta. Sama zgrada projektirana je kako bi se zadovoljili najviši izvedbeni standardi te energetska učinkovitost. Ujedno ćemo dodatno imati i moderno koncipirane uredske prostorije za Odjel prodaje, uz višenamjensku dvoranu za prezentacije i edukacije. Cijela investicija ima vrijednost od gotovo 9 milijuna kuna.
Tu je i nova faza integracije sustava upravljanja logističkim procesima (WMS), na svim distributivnim centrima u Hrvatskoj, od kojeg svakako očekujemo pozitivne učinke optimizacije troškova. U Saponiji je u tijeku proces implementacije najnovije generacije SAP sustava te očekujemo uspješni prelazak na novi sustav od iduće godine. S novim sustavom osigurat ćemo brže i točnije informacije s kojima možemo donositi još kvalitetnje odluke. Također, u kompaniji je u tijeku realizacija niza investicijskih projekata, od ulaganja u nove tehnologije, za nove formate i nove generacije proizvoda koje traži tržište, do ulaganja u efikasnost prozvodnje, od energetske učinkovitosti povećanjem udjela energije iz obnovljivih udjela, do imperativa zelene tvornice, društveno i ekološki odgovorne, koja stvara nove vrijednosti i djeluje pozitivno na grad, regiju i našu zemlju u konačnici. Aktivni smo, između ostalog, i na novim projektima privlačenja sredstava od europskih fondova koji afirmiraju odgovorno društveno ponašanje i smanjenje utjecaja na okoliš.
Kakve poslovne rezultate bilježite?
S obzirom na sve okolnosti, zadovoljni smo s rezultatima 1. kvartala – oni su u okvirima naših planova koji su kompilacija prošle i pretprošle godine, jer je teško indeksirati samu 2020. koja je po svim parametrima bila nepredvidljiva i atipična. Najveći dio našeg asortimana dobro reagira na tržišne poremećaje kakvi su bili lani, imamo primaran i tržišno potreban portfolio proizvoda koji ima stabilan plasman u svim uvjetima. Naravno, izostanak turističke sezone, u kojoj i mi bitno participiramo, nešto je što je bitno nedostajalo, kako nama, tako i mnogim drugim kompanijama.
Ukupni prihod prvog kvartala SaponiaDistribucije je oko 162 milijuna kuna, što je rast od 24%. Ugovor o distribuciji je potpisan početkom godine, tako da je u tom rezultatu dobar doprinos realizaciji i program Kandita i Koestlina. Sama Saponia, kao ključna i tvrtka s najvećim prometom u grupi, ako indeksiramo 2019. kao poslovnu godinu dobrog i regularnog uzorka, ima indeks realizacije u plusu, s čime trebamo biti zadovoljni, s obzirom na sve veću kompetetivnost tržišta u kojem je sve više igrača u grupama u kojima djelujemo.
Što je u fokusu poslovanja?
Trenutačni fokus nam je, naravno, turistička sezona, za koju se nadamo da će se još više približiti rezultatima 2019., te u tu svrhu i lansiranje više novih projekata. Velika očekivanja imamo od linije ‘Hello sunshine’ koja je poveznica većine najznačajnijih brendova Saponije, s 30% više mirisa u odnosu na osnovne varijante proizvoda. Isto tako, imamo i ljetnu kolekciju proizvoda u asortimanu Kandita i Koestlina. S obzirom da je pred nama i više velikih sportskih događaja, asortiman iz slanog i slatkog programa bit će posebno istaknut na policama, s posebnim ponudama usmjerenima prema našim kupcima. Kampanja je u tijeku, cijeli marketing mix se provodi kod svih kupaca i nacionalno, želimo u kontinuitetu pokazati naše umijeće da radimo tehnološki napredne proizvode u ovim grupama asortimana, s dodatnim benefitima za naše potrošače. Isto tako, u dijelu posebnog programa za institucionalnu potrošnju i velike potrošače (HoReCa kanal), imamo velika očekivanja koja su vezana za dobru turističku sezonu, i više novih poslova, koje su naši vrijedni djelatnici ugovorili i realizirali.
Koje kategorije bilježe najveći rast proteklih godinu i pol? Uspijevate li odgovoriti na porast potražnje?
U zadnjih godinu i pol promijenio se pristup, ponašanje i sam oblik kupovanja. Kupci su postali oprezniji s upravljanjem svojim budžetom – kupovali su esencijalne proizvode, radili zalihe ključnih egzistencijalnih artikala, pažljivo birali u akcijama, bez velikih zadržavanja u prodajnim objektima. Saponia takve artikle ima u svom asortimanu, a uz prilagodbu potražnji od strane tržišta te povećane potražnje za asortimanom dezinfekcijskih proizvoda, koji smo imali i prije u asortimanu, unaprijedili smo postojeći asortiman kako bismo zaštitili naše potrošače u širokom spektru, od površina i ruku, do rublja, posuđa, kupaonice, itd.
Naravno, ključne kategorije, koje su nama nositelji poslovanja i strategije, jesu za Saponiju Faks, Ornel, Arf, Likvi, Nila, Kalodont i ostale dodatne grupe, koje ćemo nastavljati unaprjeđivati u skladu s trendovima i iskazanim potrebama naših potrošača te najvećim svjetskim dostignućima, jer je to jedini način da se naše tvrtke i dalje uspješno razvijaju. Deterdženti za rublje u svim oblicima i dalje su velika kategorija koja nastavlja rasti (uz pojačani rast tekućih deterdženata i kapsula), imamo rast na grupama omekšivači rublja, tekući deterdženti za fino rublje, tekuća sredstva za čišćenje domaćinstva, paste za zube i sl.
Isto tako, imamo nositelje poslovanja i strategiju na kojoj baziramo uspjeh i u programima Kandita i Koestlina, kako u slatkom, tako i u slanom programu, s dokazanim brendovima koje ćemo također nastaviti razvijati. Za sam porast potrošnje smo kapacitirani dovoljno dobro i na vrijeme radimo investicije koje povećavaju kapacitete. Budući da nam je izvoz gotovo polovica realizacije, serije koje radimo su velike i pomno planirane.
Na koje ste se načine humanitarno uključili u pomoć potrebitima nakon potresa u Hrvatskoj?
Na ovaj smo dio posebno ponosni, zahvalni prilici i mogućnosti da možemo u ovom svijetu profitnih imperativa biti i društveno odgovorni i pozitivni. Donacije naših proizvoda su mnogobrojne i u različitim sferama; želimo i dalje, u skladu s našim mogućnostima, biti podrška građanima i institucijama. Jako je važno takvo uključivanje naših kompanija u izvanrednim situacijama. Nakon potresa, uključili smo se s potrebnom pomoći bolnici u Sisku te Sisačko- moslavačkoj županiji i gradovima i općinama Siska, Petrinje i Gline. Isto tako, mogao bih nabrajati i dalje, poput donacija bolnicama, posebno onih s COVID odjelima, SOS Dječjem selu… Nadam se da ćemo i dalje imati tu snagu da dajemo i pomažemo, da budemo pozitivna prijateljska kompanija s izraženom emocijom.
Koliko Saponia ulaže u održivo poslovanje i što poduzimate po tom pitanju?
U Saponiji kao deterdžentskoj tvrtki čija je proizvodnja smještena praktično u centru grada, posebnu pažnju posvećujemo zaštiti okoliša, a poslovanje po principima održivog razvoja sastavni je dio naše misije i vizije. Svi naši trenutni i budući investicijski projekti u fokus stavljaju energetsku učinkovitost i očuvanje okoliša, a nedavno je Uprava Saponije imenovala poseban tim za Zaštitu okoliša i održivi razvoj. Posebno nam je važno da su nam proizvodi tako koncipirani da što manje djeluju negativno na okoliš te se smanjuje udio plastike, koristi se reciklirana kartonska ambalaža i inoviraju sastavi proizvoda.
Koji su planovi Saponije za nadolazeće razdoblje?
Imperativ našeg zadržavanja i povećanja tržišnih pozicija su novi i inovirani proizvodi. Dinamika inoviranja proizvoda danas je izuzetno brza te praktički stalno izlazimo s novim proizvodima iz neke od naših kategorija. Od prošle godine ušli smo i u dvije nove kategorije – vlažne maramice i osvježivači za WC školjke, što je dobra nadgradnja našim postojećim sredstvima za čišćenje. Dobri rezultati daju nam optimizam i odlučnost da nastavimo i dalje u zaokruženju ponude naših postojećih brendova.
Širenje poslovanja je moguće ili kroz nova tržišta, na čemu nastavljamo intezivno raditi, ili kroz nove grupe, nove potrebe tržišta ili trendove novih potrošača. Danas je tržište otvorenije nego ikada, dostupnost komunikacije i plasmana isto tako, trebamo i nove kanale prodaje koji nam mogu otvoriti nove mogućnosti. Vidljiv je bio taj utjecaj u vrijeme epidemije kada su se ti novi kanali prodaje preko mreža pokazali kao brzo prilagodljivi i neophodni u posebnim situacijama.
Nakon godine u kojoj smo svi bili fokusirani na rješavanje problema epidemije i pada potrošnje, vjerujemo da dolazi razdoblje optimizma te smo i prodajno- marketinške planove do kraja godine postavili ambiciozno, kako u Saponiji, tako i u Kanditu i Koestlinu. Naravno, u sljedećim godinama, kroz značajne planirane investicijske aktivnosti i naše planirane strategije, bit će još pozitivnih iznenađenja koja će našim kompanijama osigurati dodatne prihode i jačanje tržišnih udjela.