140 godina globalno, a 23 u Hrvatskoj – tvrtka Kotányi nudi proizvode koji potrošače pozivaju da začine svoj život. Upravo tako glasi i aktualni slogan – Spice up my life, tj. Začini život – za koji direktorica Lidija Drobac smatra da se odlično uklopio u trenutak u kojem živimo, i kada nam je svima potreban baš neki začin – da začinimo svoj život, da unesemo malo optimizma, lijepih trenutaka, opuštanja, divnih mirisa i okusa, da se družimo s dragim ljudima, smijemo i veselimo.

Razgovarala: Marija Sedlar

Kotányi obilježava 140 godina poslovanja – kako je izgledalo putovanje tvrtke od početaka do danas?

Svako putovanje započne prvim korakom, a u slučaju kompanije Kotányi taj korak je napravio Janos Kotányi davne 1881. godine kada je iz Szegeda u Mađarskoj krenuo put Beča. Zahvaljujući svojoj upornosti i dalekovidnosti, brzo je pronašao svoje mjesto ne samo na tržištu Austrije, već i šire. Kako bi rekli moreplovci koji su zaslužni da su začini uopće došli do nas, Janos je imao hrabrosti otisnuti se od sigurne obale, a snaga njegove vizije borila se s raznim vjetrovima dugih 140 godina.

Ostavio je nasljeđe u sigurnim rukama pa je i danas kompanija u 100% obiteljskom vlasništvu, a na čelu joj je Erwin Kotányi. Upravo je on zaslužan za najveću ekspanziju zadnjih 30 godina jer je hrabro, kao i njegov prethodnik, krenuo novim putevima, i to u osvajanje istočno-europskih tržišta.

U Hrvatsku je Kotányi stigao 1998. i od tada svojom širinom ponude raznih začina, začinskog bilja i mješavina začina inspirira ljude da se i oni otisnu na razna putovanja u svojim kuhinjama te isprobaju neke nove okuse. Prema vodećoj tržišnoj poziciji (u segmentima mono začina i začinskog bilja, začina u bočicama i mlincima, mješavinama začina) koju Kotányi danas ima u Hrvatskoj, možemo zaključiti da smo u tome i uspjeli.

Kako obilježavate veliku obljetnicu – što ste pripremili potrošačima, koje aktivnosti, nove proizvode?

Od početka godine krenuli smo s nizom nagradnih natječaja, velikim brojem promotivnih prodaja te posebnih dodatnih pozicija u velikim trgovačkim centrima. Kako Kotányi na tržište uvijek donosi nove ideje, od novih proizvoda istaknula bih izvrsne mješavine začina za Smoothie i nove mlince za kavu Spice up my coffee. Zanimljiv je, naravno, i Mlinac Dimljena sol i proširena ponuda u segmentu začina za koktele Spices& Drinks gdje smo dodatno uvrstili Crni papar i Piment.

Zahvaljujući Vašim proizvodima, delicije iz cijelog svijeta danas je moguće pripremiti u svakom kućanstvu u Hrvatskoj – koliko je zahtjevno nabavljati originalne začine?

Nažalost, klimatske promjene najviše pogađaju prirodne resurse, a posebno nježne i osjetljive začinske biljke. Prije dvije – tri godine bila je velika kriza s Vanilijom bourbon, a od početka ove godine ponovno se očekuju spekulacije na tržištu s paprom. Srećom, Kotányi ima zaista odlične dugogodišnje partnerske odnose s dobavljačima diljem svijeta te ogromno iskustvo kod praćenja takvih burzovnih roba. Naš odjel za nabavu neprekidno mora pratiti sva kretanja u zemljama iz kojih nabavljamo sirovine, od vremenskih promjena do ekonomskih kretanja kako bi pravovremeno osigurao dovoljnu količinu sirovina. Od prošle godine taj cijeli proces dodatno je otežala pandemija, naročito u Indiji koja je glavni svjetski izvoznik papra.

U Hrvatskoj posljednjih godina raste popularnost chefova, kulinarskih showova i općenito važnost kuhanja kod kuće – zašto se Kotányi često uključuje u takve projekte i zašto smatrate da je važno promovirati kuhanje?

Popularnost chefova i danas kulinarskih emisija, a nekada pisanih kuharica, počiva uglavnom na tome da je kuhanje umjetnost, a umjetnicima se divimo jer ne možemo svi biti umjetnici. Kako nam je svima negdje upisana želja za uspjehom, a kuhanje je gotovo svima dostupno, želimo se u tome dokazati. Na kraju nema ljepšeg osjećaja nego kad nekoga razveselite i oduševite nekim dobrim jelom.

Ali, nije cijeli smisao kuhanja samo u tome da nekoga nahranite – važnost je u cijelom procesu od početka do kraja i u osjećaju koji pridajete tom stvaranju. Kuhanje je inspirativno i kreativno, a svatko može na svoj osobni način individualno odlučiti kako će u konačnici neko jelo začiniti.

Kotányi je tu da uspjeh ne izostane. Kuhanje kod kuće posebno je oživjelo tijekom lockdowna. Kako sve ima svoje dobre i loše strane, tako je i lockdown u velikom broju slučajeva ponovno spojio obitelji za stolom. Mnogi su kuhanje otkrili tek tada, primorani sami pripremati obroke, a chefovi su im pomogli u tome, naročito oni koji su prepoznali trenutak i počeli snimati kratke video recepte. Tako smo i mi u suradnji s našim vrsnim chefovima Perom Savanovićem, Matom Jankovićem i mladim talentiranim Matkom Bukovcem napravili niz video recepata koje smo objavili na našem Youtube kanalu. Čini se kao da su ljudi tek nedavno otkrili kuhanje, ali ono je oduvijek tu, samo što sada postoje Instagram, Facebook, Youtube, influenceri, bloggeri, Google itd.

Potrošači sve više stavljaju naglasak na zdravu prehranu – kako to utječe na potrošnju začina i jesu li neki od njih zbog toga iskočili u prvi plan? Što nudite u svojoj liniji Osviještena kuhinja?

Zadnjih godina, a naročito od početka pandemije, zdravlje je na prvom mjestu, a zahvaljujući sve većoj mogućnosti informiranja, edukacija o začinima brzo se širi. Potrošači su otkrili kako začini mogu utjecati na zdravlje pa su sve više počeli koristiti začine kao što su kurkuma, đumbir, cimet i češnjak. Uz to, potrošači su počeli ozbiljnije i podrobnije čitati deklaracije, sastojke u raznim mješavinama i dodatcima jelima. U svakom slučaju, današnji potrošač je informiran i zahtjevan.

Naše prirodno začinsko bilje i začini ne trebaju umjetne boje ili arome kako bi razvili svoj intenzivan okus, prirodnu boju i karakterističan miris, a zasigurno im nisu potrebni ni pojačivači okusa. Sigurnost i kvaliteta hrane naši su najveći prioriteti – tu nema nikakvih kompromisa. Kotányi u svom asortimanu ima isključivo proizvode prirodnog porijekla, a uz to i posebnu ponudu začina s BIO certifikatom.

Što želite poručiti potrošačima sloganom Spice up my life, tj. Začini život?

Vrijeme u kojem živimo prije svega je, kako god pogledate, stresno za bilo koga, odnosno nitko nije pošteđen tog stresa. Mišljenja sam da se naš slogan, iako nije bio smišljen iz tog razloga, nikada ne bi bolje uklopio u neki trenutak nego sada kad nam je svima potreban baš neki začin – da začinimo svoj život, da unesemo malo optimizma, lijepih trenutaka, opuštanja, divnih mirisa i okusa, da se družimo s dragim ljudima, smijemo i veselimo. Začini su ti koji tome mogu doprinijeti i zato želimo inspirirati ljude da kuhaju, jer se kroz taj proces mogu opustiti, uživati i stvarati sjećanja.

Koliko je na poslovanje tvrtke Kotányi utjecala situacija sa zatvaranjem restorana i hotela? U kojoj mjeri surađujete s njima i kako ste zadovoljni prisutnošću u HoReCa sektoru?

Moramo se vratiti u stvarnost, i to nije lako, jer sve nas koji smo vezani uz Ho- ReCa sektor ova je kriza jako pogodila. Zahvaljujući kuhanju kod kuće, o kojem sam ranije govorila, uspjeli smo dio gubitka nastalog zatvaranjem restorana i hotela kompenzirati. S druge strane, taj sektor se morao sam organizirati da preživi i velik broj je počeo raditi na principu dostava, samostalno ili preko organiziranih platformi. Surađujemo s velikim brojem restorana i hotela direktno ili indirektno preko naših kupaca i distributera. Slobodno mogu reći da su Kotányi začini postali neizostavni u njihovim kuhinjama, a mi se trudimo održavati kontakte te edukativne radionice kroz razna gastronomska događanja.

Jeste li prisutni i u online prodaji? Općenito, koliko ste aktivni na društvenim mrežama i koliko su one bitne za brendiranje proizvoda?

Kako za sve, tako i za nas vrijedi da „ako nisi prisutan na društvenim mrežama, onda nisi živ“ pa se, naravno, trudimo biti u trendu. Danas je gotovo nemoguće brendirati proizvod bez društvenih mreža i to zahtijeva svakodnevnu kontroliranu aktivnost. Tu, naravno, imamo veliku podršku naše centrale koja koordinira komunikaciju i objave za sve zemlje. Što se tiče online prodaje, prisutni smo kod naših kupaca kroz njihove kanale.

Održivo postupanje sa sirovinama, ali i ambalažom, dio je strategije poslovanja tvrtke – zašto je važna održivost, na koje načine u nju ulažete, recikliraju li se Kotányi proizvodi?

Bez održivosti nema budućnosti, to je svima postalo jasno i možemo se samo nadati da globalno nismo zakasnili. Ovisimo o dragocjenim prirodnim resursima i postavili smo si jasan cilj: održivim djelovanjem želimo ispuniti svoju odgovornost prema društvu i okolišu u kojima i s kojima živimo. Cilj nam je biti primjer drugima i kroz suradnju s našom zajednicom ostaviti budućim generacijama planet koji može pružiti dostojan život. Naši dobavljači moraju ispunjavati etički kodeks ponašanja, izbjegavamo sirovine koje imaju štetan utjecaj na okoliš.

Ne želimo upotrebljavati palmino ulje i uklonili smo ga iz svih proizvoda gdje je to bilo tehnički izvedivo, a cilj nam je i smanjiti težinu ambalaže, a time i količinu otpada. Želimo i da se materijali koje upotrebljavamo lakše recikliraju u budućnosti. Naš mlinac za začine može se odložiti na reciklažnom odlagalištu za staklo, zajedno s gornjim dijelom i poklopcem. Sva električna energija koju trošimo dolazi iz obnovljivih izvora, a postavili smo i vlastiti solarni sustav.

Pred nama je nastavak izazovnog razdoblja – što očekujete u poslovnom smislu, koji su planovi za nadolazeće razdoblje?

Sigurno je da nas očekuje vrlo izazovno razdoblje, nastavak pandemije, ali i značajnije ekonomske krize, povećanja cijena uzrokovanih većim troškovima prijevoza, sirovina, nedostatkom ljudskih resursa i slično. Neće biti lako, ali Kotányi je preživio dva svjetska rata i niz velikih kriza u poslovanju, uvijek se pronašao izlaz, pa će tako biti i sada. Svi zajedno vjerujemo u to, a uz relaunch naših vrećica koje će se krajem godine pojaviti u novom ruhu i niz inovacija, dobit ćemo dobar vjetar u jedra pa ćemo hrabro zaploviti ovim nesigurnim morima koja nas očekuju. Hrabrosti nam ne nedostaje, imamo nešto iskustva iz proteklih 140 godina! Svjesni smo da su ljudi naš najvažniji resurs i čvrsto vjerujemo da samo zajedno, ako poštujemo i cijenimo jedni druge, možemo postići uspjeh.