„Osnovni cilj uvođenja 100% recikliranih PET boca i boca smanjene težine je da mi, kao proizvođač, budemo pokretači promjena i osviještenosti o važnosti očuvanja prirode“, ističe Darko Cesarec, izvršni direktor marketinga Grupe pića Fortenova grupe
Razgovarala: Marija Sedlar
Zašto ste se odlučili na redizajn i zašto je nova boca bolja za okoliš?
Delikatan zadatak izmjene dizajna povjeren poznatom francuskom dizajnerskom studiju d’Artagnan koji je, poštujući prepoznatljivost i snagu identiteta Jamnice, vješto spojio tradicionalne i moderne elemente. Oblik novih PET boca ženstvenijeg je oblika, kreiran u suradnji sa stručnjacima i u skladu sa svim tehnološkim standardima koji na prvo mjesto stavljaju kvalitetu pakiranja i kvalitetu samog proizvoda. Osnovni cilj redizajna boce je da, smanjenjem količine plastike, mi kao proizvođači budemo pokretači promjena, osviještenosti o važnosti očuvanja prirode.
Zahvaljujući novim PET bocama za Jamnicu, do kraja godine planiramo smanjiti količinu plastike za oko 220 tona, a emisiju CO2 za oko 9%. Samoj etiketi je dodana svježina i energičnost pokreta djevojke na izvoru, čiji je lik na boci Jamnice od davne 1932., s posebnim naglaskom na početno slovo “J”. Kombinacijom tradicionalnih i modernih elemenata etikete i novim oblikom boce naglašava se izvornost, autentičnost i bezvremenost, a potrošačima se nudi brend koji je više od 190 godina provjeren i nepromijenjen u svom sastavu.
Jamnica je lider na tržištu i naša je dužnost biti među prvima koji ciljano i predano rade na boljem sutra. Ovim promjenama potrošačima želimo ponuditi novo iskustvo, ali ih istovremeno osvijestiti o važnosti promjene koja počinje od nas samih. Stoga smo s Jamnicom započeli novo poglavlje u našem poslovanju kojim dokazujemo da doprinosimo smanjenju plastičnog otpada, emisije CO2 te da smo kao brend i kompanija okrenuti budućnosti i brizi za okoliš.
Koliko ulažete u očuvanje okoliša i zašto smatrate da je to važno?
Društvena odgovornost integrirana je u naše poslovanje te konstantno provodimo inicijative koje doprinose dugoročnoj održivosti kompanije. Naša strategija društveno odgovornog poslovanja fokusira se na pet područja: pakiranje i recikliranje, smanjenje ugljičnog otiska, zaštita vode te briga o našim zaposlenicima i zajednici u kojoj poslujemo. S obzirom na to da smo vodeći proizvođač mineralnih voda i pića, zaštita vode i okoliša, odgovorno upravljanje vodnim resursima utkano je u naše poslovanje i naša je obaveza kao člana zajednice.
Jedan od glavnih ciljeva naše strategije održivosti je smanjenje količine plastike i uvođenje ekološki prihvatljivije ambalaže. Nakon predstavljanja Jamnice, na tržište smo plasirali novi dizajn etiketa i boca našeg brenda Jana čime ćemo do kraja godine smanjiti količinu plastike za oko 170 tona u odnosu na godinu prije, dok ćemo emisiju CO2 smanjiti za oko 1000 tona, što je otprilike kao da ste 250 automobila maknuli iz prometa. Dodatno smo u portfolio Jane uveli i 0,5 l pakiranje napravljeno od 100% recikliranog PET-a čime ulazimo u cirkularno poslovanje: nastojimo iskoristiti reciklirane materijale te tako dodatno dati doprinos očuvanju okoliša.
Osim toga, kroz projekt Nula otpada na deponiju provodimo inicijative za pametno gospodarenje otpadom i sortiranje otpada s ciljem smanjenja ukupne količine komunalnog otpada na najnižu moguću granicu. Nadalje, uvođenjem LED rasvjete u proizvodne pogone emisija CO2 smanjena je za 169 tona, a prelaskom s plinskih na električne viličare emisija CO2 smanjena je za 41% u periodu od 2016. do 2020.
Također, u pogonu Jamnice prešli smo na tzv. suho podmazivanje transportnih traka kojima staklene boce putuju u procesu punjenja. Trake su se prije podmazivale mlazom vode pa sad suhi način rada doprinosi značajnom smanjivanju potrošnje vode. To su samo neki primjeri na koji način brinemo o zaštiti okoliša, no naši napori na tome sigurno neće stati.
Što je s drugim brendovima koji su dio Grupe pića u Fortenova grupi?
Ove godine, uz spomenute Jamnicu i Janu, uvodimo PET ambalažu smanjene težine i za sve naše ostale brendove: Sarajevski kiseljak, Mg Mivelu, Sky te u narednom periodu planiramo uvoditi rPET ambalažu i kod ostalih brendova – ne samo u Hrvatskoj, već i u čitavoj regiji u kojoj poslujemo. Korištenjem predoblika smanjene težine i predoblika napravljenih od 100% reciklirane plastike u ovoj godini, plan je smanjiti količinu plastike za 640 tona na razini Grupe pića, a emisiju CO2 za oko 9%. Predanost smanjenju plastike i emisije CO2 ističemo i na novoj, redizajniranoj ambalaži naših brendova i to žigom Going Green – manje plastike, manje emisije CO2.
Što s ovim korakom poručujete potrošačima i kako ih planirate educirati o važnosti recikliranja?
Proces recikliranja započinje od čovjeka, od svakoga od nas, i naše svijesti da iskorištenu PET ambalažu odlažemo u predviđene spremnike ili zbrinjavamo putem sustava za zbrinjavanje plastične ambalaže koji već dugo godina postoji u Republici Hrvatskoj. Tako sakupljena ambalaža nije smeće već postaje sirovina za daljnju upotrebu i proizvodnju rPET-a. Ideja kružne ekonomije se novim alatima i tehnologijama dodatno sve više integrira u naše poslovanje. Time se produljuje životni vijek proizvoda te smanjuje količina otpada, a s obzirom na to da vjerujemo kako promjena počinje od nas samih, ovakvim pristupom želimo poticati naše potrošače da vode brigu o okolišu.
Upravo zato smo u novoj Janinoj kampanji Iz poštovanja prema prirodi postavili pitanje: Što ćemo ostaviti iza sebe? i to nas je potaknulo da komunikaciju brenda usmjerimo u smjeru brige i očuvanja. Moramo biti ambasadori prirode i pomoći joj da se nastavi okretati dalje, a mi tu poruku šaljemo kroz Janu i njezinu 100% recikliranu bocu.
Dakle, kako bismo imali ekološki prihvatljiviju ambalažu, važna je suradnja s potrošačima u ciklusu recikliranja jer je za proces iznimno važno da i sami potrošači izvrše svoj „dio zadatka“, tj. da boce pravilno recikliraju, jer to je prvi korak u stvaranju rPET proizvoda, te da shvate da su za više ciljeve potrebne promjene koje kreću od nas samih.
Potrošači su tijekom posljednjih dvadesetak godina imali određene navike koje ponekad nije lako mijenjati: nije se razdvajala ambalaža, nije se brinulo o potrošnji plastike, bili su naviknuti na drugačiji tip ambalaže koji uključuje čvršću i težu plastiku.
Danas razdvajamo ambalažu i postajemo sve svjesniji količine otpada, a i svi svjetski proizvođači hrane razvijaju i uvode ekološki prihvatljiviju ambalažu sa smanjenim udjelom materijala koja se može jednostavno reciklirati. Naravno, tehnologija je značajno napredovala i upravo ona omogućuje da kvaliteta proizvoda ostane nepromijenjena, a da ambalaža postane neutralna za prirodu i okoliš.
S obzirom na lansirane novitete, možemo li zaključiti da ste na pojavu covid krize odgovorili inovacijama?
Redovno na tržište plasiramo inovacije, bilo da je riječ o proizvodima, okusima ili pakiranjima. Već smo i u prošloj godini, unatoč svemu sa čime smo se suočavali, tržištu ponudili inovacije čiji nam rezultati daju podstrek da nastavimo istim smjerom. Želimo i dalje biti najbolji u onome što radimo. Želimo našim potrošačima ponuditi vrhunske proizvode, ponovno ih iznenaditi i pružiti im nešto novo i inovativno.
S druge strane, potrošači to očekuju – oni su dio velike globalne obitelji, vole isprobavati nove stvari, informiraniji su, prate trendove i mislim da su spremni za veće stvari nego što im se nudi na tržištu. Nedavno smo na tržište plasirali Janu vitamin s kofeinom, zanimljivu kombinaciju prirodne mineralne vode Jana, B vitamina i ekstrakta zelene kave. Ovo niskoenergetsko piće s prirodnim aromama naranče i karamele, obogaćeno je vitaminima B5, B6 i B12 koji doprinose smanjenju umora i iscrpljenosti.
Bočica Jane vitamin s kofeinom od 0,5 l sadrži 70 miligrama prirodnog kofeina dobivenog iz zrna zelene kave, što je otprilike količina kofeina koju sadrži jedna šalica espresso kave. No za razliku od šalice espressa, koji može djelovati kao diuretik i potaknuti gubitak vode, Jana vitamin s kofeinom će organizmu osigurati važnu i potrebnu hidraciju. Do kraja godine ćemo sigurno imati još koju inovaciju kojom ćemo iznenaditi naše potrošače.
Jamnica je početkom proljeća predstavila brend Barts kojim ste otvorili novu kategoriju hard seltzera u regiji – o kakvom se iskoraku i radi?
Barts je hard seltzer ili alcohlic sparkling water – vrsta pića razvijena na bazi gazirane vode uz dodatak prirodnih aroma, s niskim udjelom alkohola dobivenog iz šećerne trske. Najveću popularnost seltzeri su stekli u SAD-u tijekom posljednje dvije godine i svi veći proizvođači pića u svom portfelju imaju barem jedan brend u toj potpuno novoj kategoriji. Uvođenjem hard seltzera na domaće tržište, Jamnica, kao vodeći proizvođač mineralne vode, širi svoj portfelj i poslovanje na potpuno novu kategoriju pića.
Koncept seltzera je ponuditi potrošačima gazirano osvježavajuće piće s vrlo niskim udjelom kalorija, što ga čini značajno različitim od ostalih napitaka koje sadrže alkohol. Smatram da je potencijal velik jer ova kategorija do sada nije postojala kod nas. Naši potrošači vole novitete, a ovom kategorijom pokazujemo da smo spremni napraviti nešto drugačije, nešto van rutine i očekivanog.
Proizvod je tek nekoliko mjeseci na tržištu, no reakcije potrošača su odlične. Inače, Barts je odlično piće za trenutke opuštanja i druženja, a namijenjen je isključivo odraslima. Okus mu je osvježavajući, lagan i, usudim se reći, uzbudljiv. Zbog toga je njegov slogan Life less usual čime želimo poručiti da je namijenjen onima koji žele izaći iz svoje komforne zone i začiniti si svakodnevicu.
Dočekujete li spremno sezonu?
Jamnica plus, zajedno sa Sarajevskim kiseljakom u BiH, Mg Mivelom u Srbiji te kompanijama Jamnica mineralna voda u Sloveniji i Jamnica Water u Mađarskoj posluje kao Grupa pića unutar Fortenova grupe. Trenutno imamo oko 15 brendova, a neki od njih su među najpoznatijima u regiji. Kada razvijamo proizvode imperativ je vrhunska kvaliteta – od sirovina do gotovog proizvoda.
Inovacije su bile naš odgovor na krizu, a posebno smo ponosni što sami razvijamo vlastite recepture, proizvode i brendove, prateći svjetske trendove. Posljednja godina ostavila je malo koji gospodarski subjekt ravnodušnim. Međutim, Grupa pića ostaje jedan od najvećih i najmodernijih proizvođača mineralnih voda i bezalkoholnih pića u regiji i uspjeli smo se relativno dobro nositi s problemima i posljedicama covida koji je značajno utjecao na promjene navika potrošača i koji će zasigurno ostaviti dubok trag.
S optimizmom gledamo na sezonu koja je pred nama, očekujemo da će se provođenjem cijepljenja većeg dijela populacije na svjetskoj i europskoj razini život, turizam i kretanje potrošača među državama ipak koliko-toliko normalizirati te da će ljetni mjeseci svima nama donijeti očekivani porast poslovnih aktivnosti i odlične rezultate.