Iza Studenca je uspješno poslovno razdoblje – ove je godine preuzeo lanac Bure Trgovina d.o.o. čime je dodatno ojačao svoj položaj u Zadarskoj županiji, a ukupan broj prodavaonica popeo se na više od 660. Također, prije tri mjeseca u Zagrebu je otvoren prvi Studenac koji je predstavio jedinstveni novi format proximity prodavaonice – o kakvom se formatu radi, što Studenac nudi kupcima te koja je poslovna filozofija ovog trgovačkog lanca, otkriva Michal Senczuk, predsjednik Uprave Studenca.
Razgovarala: Marija Sedlar
Prije točno 30 godina osnovana je tvrtka Studenac – kako su izgledali počeci poslovanja? Kako se Studenac mijenjao i rastao tijekom godina?
Studenac kao kompanija posluje od 1991. godine, a tijekom 90-ih proširio je poslovanje otvaranjem veleprodajnog skladišta u Dućama i nekoliko maloprodajnih trgovina u Omišu. Rast tvrtke se nastavio i s vremenom doveo do maloprodajnog lanca. Ipak, u kontekstu slike koju predstavlja današnji Studenac, suvremene trgovine malog formata, ali velikih mogućnosti, ključna je bila 2018. godina, kada lanac mijenja svoj strateški smjer. Od tada Studenac intenzivno obogaćuje svoju ponudu praćenjem i implementiranjem svjetskih FMCG trendova. Te 2018. započelo je unapređenje i značajna transformacija cjelovitog poslovanja Studenca.
Ove ste godine preuzeli biogradske Bure Trgovine – što to predstavlja za Studenac? Koliko danas prodajnih objekata i zaposlenika brojite diljem Hrvatske?
Akvizicija lanca Bure Trgovina d.o.o. nastavak je naše poslovne strategije rasta i razvoja mreže Studenac trgovina. Tim preuzimanjem povećali smo lanac za 29 novih prodavaonica i za više od stotinu djelatnika te dodatno ojačali svoj položaj u Zadarskoj županiji. Studenac danas zapošljava više od 3500 ljudi i posjeduje više od 660 prodavaonica. Naš je plan nastaviti zacrtanom putanjom ekspanzije, a ususret dolascima na nova geografska područja planiramo i dalje osluškivati te se maksimalno prilagođavati potrebama kupaca uvodeći nove usluge i pogodnosti.
Važan je iskorak i otvaranje poslovnica u Zagrebu. Što je format proximity trgovina i što novo stanovnici glavnoga grada mogu pronaći u Studenac trgovinama?
Poslovna strategija Studenca usmjerena je, između ostalog, na širenje izvan Jadrana, tako da je dolazak u Zagreb bio naš logičan iskorak. Prije dolaska, dulje smo vrijeme promatrali zagrebačko tržište i proveli temeljite analize, a zatim smo u Zagrebu predstavili jedinstveni novi format proximity prodavaonice. Takav format posve je usmjeren na potrebe urbane sredine. Drugim riječima, nadohvat smo ruke našim kupcima, bilo da je riječ o lokacijama naših prodavaonica, praktičnom konceptu njihova dizajna za brzu kupovinu ili samoj ponudi.
Zagrebačke trgovine Studenca donose obogaćeni asortiman TO GO, sa širokim izborom gotovih i polugotovih jela te pekarskih proizvoda, a moguća je i dostava namirnica u suradnji s popularnim platformama za dostavu. Kao i u svim našim marketima, odnedavno su i Zagrepčanima dostupni jedinstveni proizvodi naših privatnih robnih marki koji donose kvalitetu uz atraktivne cijene te im redovito nude uštede.
Kako ste zadovoljni s tri prva mjeseca poslovanja u Zagrebu? Jesu li vas kupci prepoznali kao „kvartovski dućan“?
Zadovoljni smo poslovanjem zagrebačkih prodavaonica Studenca te smo svjesni da smo novi brend u hrvatskoj središnjici i da je potrebno određeno vrijeme da nas novi kupci upoznaju i otkriju sve što im naš poseban format pruža. Upravo s ciljem upoznavanja i približavanja novim kupcima, pojačano ulažemo i u aktivnosti namijenjene upravo njima. U tom smislu nastojimo im se približiti raznim zabavnim aktivacijama poput kola sreće te nagrađivanjem za kupnje. Tu su i degustacije proizvoda privatnih robnih marki Studenca i distribucija letaka o novitetima. Trenutačno je u užem i širem središtu Zagreba ukupno pet trgovina Studenca, a do kraja godine planiramo nova otvorenja i dostizanje barem deset naših marketa.
Kako na poslovanje Studenca utječe pandemija? Jeste li i koliko morali promijeniti planove, organizaciju poslovanja, komunikaciju prema potrošačima?
Pandemija koronavirusa znatno je utjecala na gospodarstvo i trendove te cjelokupnu zajednicu. Ipak, u kontekstu Studenca okolnosti su utvrdile vrlo važnu ulogu lokalnih trgovina manjih formata poput naših, posebice zbog lokacijske blizine, uštede vremena, obogaćene ponude i sigurnosti poznatog okruženja.
Možemo reći kako smo se u proteklom razdoblju svi imali priliku uvjeriti u važnost poslovne fleksibilnosti i prilagođavanja vanjskim čimbenicima, a ključ je svakako kontinuirano osluškivanje potreba naših kupaca i zaposlenika te uspješno odgovaranje na njih, što će i dalje biti sastavni dio naše poslovne strategije. U tom smislu, situaciji smo se prilagodili osluškujući potrebe kupaca. Kako bismo doprinijeli zaštiti njihova zdravlja, uveli smo uslugu ‘Kupi i pokupi’, omogućili online dostavu te slanje i primanje paketa i obogatili koncept TO GO.
Kakav je današnji potrošač?
Primjećujemo da se struktura prodaje u posljednje vrijeme mijenjala. Kupci su postali naklonjeni ponudi TO GO, toplim napicima i svježim pecivima te u prodavaonicama intenzivnije koriste naše usluge plaćanja režija i slanja paketa. Upravo te usluge i obogaćena ponuda privukli su sve dobne skupine kupaca. Također, današnji su kupci pojačano usmjereni na domaće proizvode, svježe voće i povrće kao i asortiman naše privatne robne marke, koja donosi kvalitetne proizvode po atraktivnim cijenama, a time i uštede.
Iako sezona još nije završila, kako ocjenjujete dosadašnje rezultate? Jesu li iznad očekivanja?
Uzevši u obzir širi gospodarski kontekst, iznimno smo zadovoljni rezultatima ovogodišnje turističke sezone, za koju je rijetko tko sa sigurnošću mogao pretpostaviti da će biti tako uspješna. Naime, sezonalnost našeg poslovanja uvjetovana je dinamikom turističke sezone na Jadranu i sektor maloprodaje pod pritiskom je turističke sezone, kao i mnoge druge djelatnosti, primjerice ugostiteljstvo, turistički djelatnici i sl. Dodatno, sektor maloprodaje pod intenzivnim je opterećenjem nedostatka raspoložive radne snage na Jadranu. No, rado ponavljam, unatoč svim izazovima, možemo biti zadovoljni dosadašnjim rezultatima.
Priprema se novi zakon prema kojem bi trgovcima bilo dopušteno raditi 16 nedjelja u godini – koliko su radne nedjelje važne trgovcima (posebice na Jadranu)? Kako bi neradna nedjelja utjecala na vaše poslovanje?
Smatram da ova tema zaslužuje široku, uključivu i argumentiranu raspravu svih dionika, kako bi se izbjegli negativni učinci za hrvatsko gospodarstvo. Zbog okolnosti u kojima se nalazimo, smatram da nam svima, uz očuvanje zdravlja, zajednički prioritet treba biti što brži gospodarski oporavak. S obzirom na obećavajuće pokazatelje u drugom kvartalu, odnosno rast BDP-a od 16,1%, nisam siguran da je pravo vrijeme za uvođenje ograničenja koje bi moglo ugroziti potencijal dodatnog rasta.
U tom je pogledu turizam iznimno važan, osobito ako cijelu Hrvatsku promatramo kao turističku destinaciju. Stav je turističke struke da se sezona treba dodatno produljiti, stoga nisam uvjeren da je 16 radnih nedjelja dovoljno da se zadovolje potrošačke potrebe turista i očuva razina zadovoljstva destinacijom. Naravno, ostaje neupitno da svi radnici zaslužuju dostatan tjedni odmor i vrijeme sa svojom obitelji, ali i adekvatnu naknadu za one koji rade nedjeljom. Kada se gospodarstvo u potpunosti stabilizira, vjerujem da se uz kvalitetan dijalog može pronaći rješenje na zadovoljstvo svih uključenih strana.
Od Jadrana ste krenuli prema kontinentu – kakva je vaša suradnja s dobavljačima, dajete li prednost lokalnim proizvođačima?
Kontinuirano surađujemo s kvalitetnim lokalnim proizvođačima, a osjeti se i izražena potreba kupaca za domaćim proizvodima. U Studencu poseban naglasak stavljamo upravo na suradnju s lokalnim proizvođačima, s kojom nastavljamo i dolaskom na kontinentalni dio, a u ponudi imamo čak 75% artikala domaće proizvodnje u svježim kategorijama kao što su meso, mlijeko, voće i povrće. Jedan je od primjera suradnje s domaćim proizvođačima je snažna međusobna potpora Studenca i vodećih istarskih proizvođača prehrambenih proizvoda, koja je doprinijela poboljšanju naših prodajnih rezultata u istarskoj regiji. Dodatno o važnosti domaće ponude govori i to što nam je u lipnju i kolovozu naglasak na voću i povrću te izvrsnoj suradnji s odabranim obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima.
Online prisutnost postala je neizostavan dio poslovanja. Koliko ste aktivni na društvenim mrežama i koliko su one bitne za brendiranje proizvoda? Planirate li online prodaju?
Društvene mreže poput Facebooka, Instagrama i LinkedIna važan su dio poslovanja Studenca te se neprekidno koristimo njihovim prednostima kako bismo ostvarili što bolju komunikaciju s našim kupcima, ali i drugim dionicima. Naših pratitelja svakim je danom sve više, a upravo interaktivnost mreža pomaže da učinkovito odgovaramo na upite, primimo komentare i ostvarimo dvosmjernu komunikaciju. Našu ponudu i novitete prepoznali su i istaknuti domaći influenceri, koji su svojom kreativnošću upotpunili komunikaciju i doprinijeli prepoznatljivosti Studenca. Što se online prodaje tiče, iako ne djelujemo izravno, usko i uspješno surađujemo s platformama za dostavu namirnica kao što je WOLT, a nastavljamo dalje razvijati suradnje koje će našim kupcima olakšati svakodnevicu.
S kojim ste ciljem pokrenuli program ‘Korak bliže prirodi’ i zašto je on važan?
U Studencu smo prepoznali potrebu pojačanog društveno odgovornog poslovanja i krenuli u ostvarenje našeg projekta ‘Korak bliže prirodi’. Kao što je poznato, naše prodavaonice nalaze se diljem jadranske obale, a prisutni smo i na nekima od najudaljenijih otoka, stoga ne čudi što smo se povezali upravo s morem i priobaljem. To nam je svakako dalo autentičnost u samom pristupu i odabiru segmenta društveno odgovornog poslovanja. U sklopu projekta, sa svojim zaposlenicima pridonosimo očuvanju okoliša organiziranim akcijama čišćenja mora i priobalja.
U rujnu ćemo održati i našu treću akciju čišćenja mora i priobalja, a dosadašnji je rezultat više od 70 kubika uklonjenog otpada te se veselimo povećanju te brojke. Također, dolaskom u Zagreb i na kontinent plan nam je proširivati i sam projekt. Nadalje, razvijamo i novi društveno odgovorni segment pod nazivom ‘Korak bliže zajednici’, čije je pokretanje planirano u listopadu, a cilj mu je podrška udrugama i organizacijama koje su usmjerene održivom razvoju. I njime ćemo, bez dvojbe, nastaviti biti korak bliže zajednici i prava trgovina – susjed!