Tomaž Maver: Ulažemo u razvoj duhanskih proizvoda sljedeće generacije prateći preferencije potrošača

„Potrošači posljednjih nekoliko godina traže iskustvo koje će biti što sličnije pušenju, ali će u isto vrijeme predstavljati manje štetnu alternativu. Cijela duhanska industrija ulaže u razvoj proizvoda sljedeće generacije, kao i mi. Na nekoliko europskih tržišta lansirali smo asortiman duhana za grijanje, Pulse i ID, a dugo smo prisutni s našom markom vaping proizvoda, blu“, ističe Tomaž Maver, direktor Imperial Tobacco Zagreb te najavljuje kako ih u budućnosti žele lansirati i na hrvatsko tržište.

Razgovarala: Marija Sedlar

S posljednjim danom rujna za Imperial Tobbaco završila je poslovna godina – kakva je ona bila za kompaniju globalno, a kakva za Hrvatsku? Koliko je epidemija utjecala na rezultate poslovanja?

Još nemamo globalne rezultate pa ne mogu govoriti o tome, ali za sada mogu reći da smo hrvatskim tržištem zadovoljni. Naš tržišni udio ocjenjujemo na cca 4%, svake godine bilježimo rast, a posljednjih nekoliko godina velik dio svoje dobiti ulažemo u daljnji rast. Epidemija je zasigurno utjecala na naše poslovanje – diljem Europe prekogranična prodaja pala je zbog zatvaranja granica, a navike domaćih potrošača su se donekle promijenile, npr. manji broj posjeta prodajnim mjestima, veće kupnje itd.

Turizam također ima utjecaj na potrošnju, a na sreću, turistička sezona u Hrvatskoj bila je iznimno uspješna. Moram naglasiti da vaša Vlada nije tako pooštrila mjere protiv pandemije koje utječu na gospodarstvo kao, npr. Vlada u Sloveniji. U Hrvatskoj nemamo vlastitih zaposlenika jer poslujemo preko distributera, a to je tvrtka Veletabak.

Neki od naših zaposlenika u Sloveniji rade za hrvatsko tržište (priprema planova i slično), a rad na terenu pokriva Veletabak. Dogovorili smo s njima, zbog brige o sigurnosti i zdravlju naših poslovnih partnera, da promijenimo način rada, što znači da smo tražili druga rješenja i načine za održavanje kontakata. Vjerujem da su fleksibilnost, inovativnost i agilnost tvrtke ključni za uspješno poslovanje.

Predstavite trenutni asortiman svojih proizvoda – koji su najprodavaniji? Jeste li u proteklom razdoblju lansirali nove proizvode i koje?

Među cigaretama, najveći tržišni udio ima cigareta iz premium segmenta, a to je Davidoff Gold. Uz osnovnu liniju Davidoff Premium, potrošačima nudimo i pristupačniju liniju cigareta Davidoff Reach. Uspješnu priču nastavljamo s cigaretama marke West koja je najjeftinija cigareta u Hrvatskoj, uz zajamčenu njemačku kvalitetu duhanske mješavine i proizvodnje. U segmentu duhana za motanje najprodavaniji je Golden Virginia The Original. U prošloj poslovnoj godini lansirali smo dva nova proizvoda: Golden Virginia, duhan za motanje, u pakiranju od 30 g, i fino rezani duhan West Silver, od 110 g, od kojeg potrošač sam proizvodi cigaretu uz pomoć tube za cigarete i stroja.

Koje trendove trenutno bilježite kada su u pitanju preferencije potrošača? Mijenja li se i kako njihova potražnja za duhanskim proizvodima?

Potrošači posljednjih nekoliko godina traže iskustvo koje će biti što sličnije pušenju, ali će u isto vrijeme predstavljati manje štetnu alternativu. Cijela duhanska industrija ulaže u razvoj proizvoda sljedeće generacije, kao i mi. Na nekoliko europskih tržišta lansirali smo asortiman duhana za grijanje, Pulse i ID, a dugo smo prisutni s našom markom vaping proizvoda, blu. Ti proizvodi, nažalost, još nisu na hrvatskom tržištu, ali definitivno ih želimo lansirati u budućnosti. U cigaretama ne vidimo neke veće trendove osim ‘downtradinga’ – najjeftiniji segment je u konstantnom porastu, inače su potrošači uglavnom odani odabranoj marki.

Ubrzana digitalna transformacija zahvatila je brojne industrije – je li i kako transformirala duhansku industriju?

Ne mogu reći da je bilo baš mnogo značajnih promjena jer smo u sklopu multinacionalne kompanije već imali dosta digitaliziranih procesa. Većina promjena zasigurno je bila uvođenje rada od kuće (kao što sam već spomenuo, neki zaposlenici u Sloveniji rade za hrvatsko tržište). Ranije se mogao koristiti rad od kuće, ali u vrlo ograničenoj mjeri i samo pod određenim uvjetima.

Tijekom epidemije, ovo se praktički preokrenulo, pa smo svi odjednom i doslovno preko noći ostali kod kuće. Za uredske radnike način rada nije se bitno promijenio jer smo navikli raditi s kolegama iz gotovo cijelog svijeta, uz pomoć tehnologije. Većina prilagodbi stoga je zahtijevala osiguravanje odgovarajuće radne opreme. Međutim, situacija je bila potpuno drugačija za naše kolege na terenu, gdje smo uveli određene prilagodbe.

Jedan od najvećih izazova duhanske industrije je ilegalna trgovina – kako biste opisali situaciju u Hrvatskoj? Primjećujete li pozitivne korake posljednjih godina i koje bi bilo rješenje ovog problema?

U 2019. i 2020. godini proveli smo istraživanje o ilegalnoj konzumaciji duhanskih proizvoda koje pokazuje da je ilegalna trgovina u Hrvatskoj ozbiljan problem. U prošloj godini je na opseg ilegalne trgovine utjecalo zatvaranje granica, ali je ilegalni fino rezani duhan ipak došao iz BiH. Moram pohvaliti potez hrvatske Vlade koja je ograničila uvoz duhanskih proizvoda u zemlju. Policija i carina također pomažu ograničiti uvoz, ali nažalost, ilegalna trgovina ostaje problem. Geostrateški položaj Hrvatske takav je da je na putu balkanskih kriminalnih skupina.

Zašto kupovina ilegalnih proizvoda nije dobra za potrošače? Kako znaju koje proizvode kupuju?

Upravo je to glavni problem: kupnjom ilegalnog duhana potrošač ne može znati što kupuje. Duhan je izuzetno osjetljiv na razvoj plijesni i drugih bakterija pa se mora pravilno obrađivati i skladištiti tijekom cijelog opskrbnog lanca. Ako potrošači kupuju, primjerice fino rezani duhan West, mogu biti sigurni da je proizvod bio u kontroliranom okruženju od rasta biljaka do konačnog proizvoda, ali ako kupuju duhan na tržnici, ne znaju pod kojim je uvjetima skladišten, transportiran… Razumijemo da postoji dio potrošača koji su izuzetno osjetljivi na cijene, ali moraju biti svjesni da je kupnja ilegalnog duhana – ilegalna. To državi ne daje projicirani prihod od trošarina i kako smo rekli, a što je još važnije, potrošač ne zna što kupuje.

Jeste li zadovoljni zakonima kojima je regulirana ova industrija u Hrvatskoj? Pratimo li europske i svjetske trendove?

S obzirom na to da je Hrvatska dio Europske unije, obvezna je poštivati europsko zakonodavstvo i, barem na području duhanske industrije, tako i djeluje – odredbe europskih propisa prenosite u hrvatski pravni sustav. Duhanska industrija jedna je od najreguliranijih industrija u svijetu pa sam siguran da nam zapravo ne trebaju dodatna ograničenja. Smatram da upotreba duhanskih proizvoda mora biti informirana odluka odrasle osobe. Vjerujem da su korisnici duhanskih proizvoda (kao i svi ostali) svjesni rizika povezanih s upotrebom naših proizvoda. To je, kao što je već spomenuto, jedan od razloga što ulažemo u razvoj i prodaju manje štetnih proizvoda.

Kako bi država još mogla zaštititi proizvođače od ilegalnih prodavača?

Mislim da je potrebno uvesti nekoliko mjera istovremeno: pojačana kontrola kriminala, odgovarajuća trošarinska politika i svijest potrošača. Primjereno oporezivani fino rezani duhan dokazani je ‘buffer’ 1 između legalne i ilegalne trgovine. Potrošači, osjetljiviji na cijene, s nižim trošarinama i posljedično nižim cijenama, radije kupuju legalni duhan. Time se smanjuje potražnja za ilegalnim duhanom i, naravno, u skladu s tim smanjuje i ponuda.

Društveno odgovorno poslovanje i održivost pri cijelom procesu proizvodnje nešto je na što potrošači i javnost pridaju sve više pažnje – koliko Imperial Tobacco ulaže u taj dio poslovanja?

U Imperial Tobacco usredotočujemo se na tri ključna područja: smanjenje utjecaja na okoliš (klima i energija, otpad, voda), suradnju za podršku pozitivnog društvenog utjecaja (borba protiv dječjeg rada i suvremenog ropstva, zdravlje i sigurnost) i održavanje visokih standarda upravljanja (regulacija, sprječavanje pristupa mladih, nezakonita trgovina). Dobro je što su potrošači osjetljivi na temu društvene odgovornosti kompanija jer to znači da će to biti dodatni poticaj za pružatelje proizvoda i usluga da učine još više da se približe potrošaču i tako će povećati brigu o dobrobiti našeg planeta i svih njegovih stanovnika.

Pred nama je nastavak izazovnog razdoblja – što očekujete u poslovnom smislu, koji su planovi za nadolazeće razdoblje?

Čini mi se da smo nekako naučili živjeti s covidom, ali nažalost to ne znači da možemo živjeti kao i prije. Želim ostati optimističan i vjerovati da ćemo opet živjeti bez upotrebe zaštitnih maski, dezinfekcijskih sredstava i bez održavanja udaljenosti između nas. Do tada je podrška države i Europske unije zasigurno od iznimne važnosti u pružanju pomoći sektorima koji su najviše pogođeni.

Oporavak gospodarstva ključan je za razvoj društva. Posebnu pozornost treba posvetiti ljudima u nevoljama – neki su ostali bez posla, drugi trpe posljedice (samo) izolacije, dokazano je da se povećao broj primjera nasilja u obitelji itd. Država bi trebala uspostaviti mehanizme koji će pomoći ljudima da izađu iz takvih situacija i živjeti dostojanstven život kakav zasigurno žele. Što se tiče naše tvrtke, nastavljamo s aktivnostima u pravcu uspješnog poslovanja i pratimo daljnji razvoj proizvoda sljedeće generacije, posebno, naravno, proizvoda Pulse.