U ovoj godini Franck obilježava veliki jubilej – 130 godina poslovanja tijekom kojih su, kako ističe glavni direktor Ivan Artuković, stekli značajno iskustvo u proizvodnji kave, čaja i napitaka od žitarica i cikorije, a na temelju tih iskustava svoju budućnost grade kroz inovacije i vrhunsku kvalitetu proizvoda i usluga. “I u ovoj smo godini jednako posvećeni daljnjoj optimizaciji poslovanja i proizvodnih pogona te razvoju proizvoda koji prate životni stil potrošača, ali i promjene u pristupu tržištima.“
Razgovarala: Marija Sedlar
Opišite ukratko kako su izgledali počeci poslovanja, kako je došlo do osnivanja tvrtke, koji su bili prvi proizvodi u asortimanu?
Priča o Francku započela je još 1827. godine kada je njemački poduzetnik Johann H. Franck prvi put uspio ljekovitu biljku cikoriju preraditi u napitak. Na njegovoj ideji izraslo je poslovanje kompanije. Od inovacije u preradi cikorije, preko otvaranja zagrebačke tvornice 1892., pokretanja proizvodnje kave šezdesetih godina prošloga stoljeća do lansiranja prvog vakuum pakiranja, prvih voćnih čajeva u filtar omotima na hrvatskom tržištu, uvođenje Easy Serve Espresso sustava i razvoja naših premium espresso blendova… Franck je oduvijek prednjačio u razvoju kulture uživanja u kavi i čaju temeljenom na inovaciji. I danas jednako pristupamo tržištu kroz proizvodnu izvrsnost, napredna tehnološka rješenja i definiranje trendova unutar naših proizvodnih kategorija kave, čaja i napitaka od žitarica i cikorije čime ujedno utječemo i na razvoj cjelokupnog tržišta.
Iako su dobro poznati svim generacijama potrošača, predstavite malo podrobnije portfelj proizvoda?
Franck je vodeći stručnjak za kavu i čaj te sinonim za garanciju kvalitete, a tu smo poziciju i povjerenje potrošača sustavno gradili gotovo 130 godina što potvrđuje i istraživanje agencije Valicon o reputaciji tvrtki prema kojoj je Franck svrstan u TOP 10. S obzirom na dinamičnost naše industrije, inovacije temeljene na dobrom poznavanju potrošača su nam okosnica poslovanja. Potrošačima nudimo mogućnost odabira kvalitetne kave za različite načine pripreme i uživanja u napitku, a sve u skladu s njihovim preferencijama i životnim stilom.
Ako govorimo o mljevenoj kavi kao najvećoj kategoriji na tržištu, izbor se proteže od naše ikonske Jubilarne kave preko Glorije ili Franck Creme, sve do ekskluzivnijih proizvoda poput naših ‘single origin’ kava Guatemala i Columbia ili pak 100% Arabice. Tu je i kategorija instant cappuccina gdje smo u zadnje vrijeme lansirali nove okuse koji su nadmašili sva naša očekivanja. Ovo je specifična kategorija koja zahtijeva stalne inovacije i segment je u kojem držimo vodeću tržišnu poziciju.
Visoka kvaliteta sirovine temelj je i u proizvodnji naših čajeva poput, primjerice, domaće kamilice koja je vrlo cijenjena jer sadrži visoki udjel eteričnih ulja, a u portfelju imamo više od 30 različitih okusa biljnih, voćnih, crnih i zelenih čajeva. Uz klasične i instant napitke od žitarica i cikorije, Franckov asortiman još uključuje začine, dodatke jelima i sastojke za kolače.
U HoReCa kanalu u ponudi espresso kave tržišni smo lider s bogatom ponudom naših espresso brendova – od Franck Classica i Bonusa do premium Franck mješavina poput Stretto 125 Years Edition i Superiore espresso. U ovom prodajnom kanalu ne nudimo samo proizvod, već sveobuhvatnu uslugu odnosno ‘sve u jedan’ rješenja za ugostitelje, uključujući, naravno, i kompletnu opremu te učinkovitu 24-satnu prevencijsku i intervencijsku servisnu podršku. Ovo je ključno kada je povećan promet, npr. vikendima kako naši HoReCa partneri ne bi izgubili promet.
Svjesni smo da percepcija naše kvalitete ovisi o konačnom proizvodu, šalici espressa, ali i ostalih napitaka iz našeg asortimana, koji se servira u ugostiteljskim objektima. Iza toga stoji veliki sustav koji uključuje i edukaciju ugostiteljskog osoblja naših partnera u sklopu Franck barističke akademije kojom godišnje u prosjeku obuhvaćamo oko 4.000 ljudi.
Prilike za konzumaciju kave i ostalih napitaka iz našeg asortimana razvijaju se s navikama i očekivanjima potrošača što pratimo u razvoju proizvoda, a naša ponuda uključuje i različite vrste aparata za različite vrste pripreme, tipove ugostiteljskih objekata i prilike za konzumaciju – od hotelskog doručka, apartmana, manjih restorana, ureda, kao i samouslužnih aparata.
Gdje se nalaze proizvodni pogoni Francka, koji su kapaciteti, ulaganja?
Regionalna smo kompanija i imamo proizvodne pogone i izvan Hrvatske. U našem pogonu u Bosni i Hercegovini, koji je kao greenfield investicija otvoren 2008., proizvodimo za nas strateške proizvode u kategorijama mljevene kave i espressa, a planiramo i daljnja ulaganja u proizvodne kapacitete i pokretanje proizvodnje novih proizvoda.
Uz Franckov asortiman imamo i lokalnu proizvodnju u Sloveniji gdje držimo i lokalne brendove. U prošloj smo godini osigurali povećanje kapaciteta i fleksibilnosti u pogonu kave što nam je važno, kako za postojeću proizvodnju, tako i za nove razvojne projekte. S tim smo ciljem ostvarili planirane investicije u iznosu od 48 milijuna kuna, financirane vlastitim sredstvima, od kojih je najveća pojedinačna investicija ulaganje u mlin i sustav silosa u pogonu kave.
Dodatna modernizacija pogona kave početkom ove godine uključivala je i modernizaciju opreme i sustava za monitoring proizvodnje. U kontekstu fokusa na kvalitetu naših proizvoda, što nam je jedan od prioriteta, nastavili smo i s ulaganjima u upravljanje sustavima sigurnosti i kvalitete hrane, nakon što smo među prvima u Hrvatskoj uspješno prošli procjenu usklađenosti sa zahtjevima standarda IFS Food v7. Ovaj standard ujedno je i potvrda Franckovih ulaganja u osuvremenjivanje proizvodnih pogona te postizanje kvalitetnijih i boljih sustava kontrole kvalitete što nam osigurava prednosti u vidu povećanja produktivnosti, zadovoljstva kupaca, smanjenja broja internih nesukladnosti te smanjenje troškova izazvanih ljudskom pogreškom, a čime dodatno jačamo povjerenje u kvalitetu i sigurnost naših proizvoda.
Poseban fokus stavljamo i na stvaranje jedinstvenog potrošačkog iskustva i doživljaja samog brenda Franck uz inovativne tržišne trendove, a to objedinjujemo i u novom Franck Experience Storeu u centru Zagreba, ali i Sarajeva, kroz trgovinu, ugostiteljski dio i Barističku akademiju.
Kako odgovarate na trendove povećane konzumacije kave i čaja izvan ugostiteljskih objekata?
Dugotrajni boravak i rad od kuće promijenio je neke navike i obrasce konzumacije hrane i pića, moguće i trajno. U vrijeme pada potrošnje u HoReCa kanalu uslijed pandemije istovremeno smo zabilježili porast ‘on-the-go’ konzumacije gdje smo spremno odgovorili kroz našu mrežu samoposlužnih aparata, uključujući i inovativni koncept Franck Snogoo s modernim aparatima koji su opremljeni digitalnom tehnologijom – bluetoothom i telemetrijom koja omogućava bezgotovinsko plaćanje i praćenje aparata 24/7.
Odgovorili smo i otvaranjem prvog potpuno digitaliziranog Franck Snogoo coffee storea u zagrebačkoj Ilici 38 uz moderne aparate koji jamče kvalitetu napitaka na razini profesionalnih ugostiteljskih objekata.
Primjetan je i snažan rast konzumacije u kućanstvima, posebice tzv. single-serve espressa. Potrošačima omogućujemo da u kavi uživaju i kod kuće ponudom naših aparata za kavu s kapsulama, a upravo smo predstavili i novi Easy serve espresso (E.S.E.) sustav s tzv. pods, odnosno jastučićima sa svježe mljevenom kavom u filtar omotu i zaštićenoj atmosferi. Sustav je razvijen u suradnji s vodećim talijanskim proizvođačem profesionalnih espresso aparata.
Je li to globalni trend? Kupuje li se više online uslijed pandemije?
Svjedočimo značajnom rastu online trgovine i dvoznamenkastom globalnom rastu e-commerce kanala koji je prisutan već dulje vrijeme, a pandemija ga je samo dodatno ubrzala. Danas svi koji o biznisu razmišljaju dugoročno znaju da bez kvalitetnih e-commerce rješenja nema poslovne budućnosti. Mi smo na ovaj trend odgovorili lansiranjem našeg webshopa još tijekom prvog lockdowna. Konstantni rast ovoga kanala potvrđuje opravdanost ulaganja u njegov daljnji razvoj. Također, došlo je i do promjene u načinu razmišljanja potrošača koji sve više paze što konzumiraju i pridaju veliku pažnju proizvodima s dodanom vrijednošću u kontekstu jačanja imuniteta i zdravlja što je definitivno globalni trend na koji odgovaramo s funkcionalnim čajevima i kavom.
Osim u Hrvatskoj, u kojim ste još državama lideri u svojim kategorijama, u regiji i šire?
Uz Hrvatsku, gdje smo lideri u oba prodajna kanala, važno nam je i slovensko tržište gdje smo vodeći u kategoriji instant cappuccina i napitaka od žitarica i cikorije, te smo drugi igrač u mljevenoj kavi uz rast koji realiziramo s lokalnim brendom Loka. Posebno nas vesele rezultati slijepog testa turskih kava gdje je naš brend Loka Special prepoznat kao okus broj 1 prema izboru slovenskih potrošača. Osim toga, u suradnji s Grupacijom Petrol upravo implementiramo samoposlužni Coffee to Go koncept ponude toplih napitaka na njihovim benzinskim postajama u Hrvatskoj i ostalim tržištima.
Na tržištu Hrvatske rast je u prošloj godini ostvaren na glavnim brendovima mljevene kave dok smo na tržištu BiH značajno povećali svoj tržišni udio. U Hrvatskoj smo, prema podacima agencije Nielsen, povećali udio u kategoriji mljevene kave na tržištu bez diskontera na brendovima Jubilarna, Franck Crema i Gloria. Trend rasta nastavlja se i u prvom kvartalu 2022. s dobrim očekivanjima za cijelu godinu, bez obzira na velike izazove u kategoriji kave.
U fokusu nam je i tržište BiH, gdje smo zadnjih pet godina udvostručili prihode. Tu smo lideri u čaju i u instant cappuccinima, a uzmemo li u obzir oba prodajna kanala u kojima smo prisutni, vodeći smo i u kategoriji kave. Uz proizvodnju u BiH, ove smo godine dodatno pojačali i našu mrežu samostalne distribucije. Sjeverna Makedonija pokazala se kao iznimno potentno tržište gdje također bilježimo rast. Na tržištima Crne Gore i Srbije, gdje smo se vratili 2017., bilježimo konstantan rast prodaje gdje kontinuira no radimo na rastu kategorije instant cappuccina u kutijicama. Prisutni smo i na Kosovu i Albaniji te sa svojim društvima u Slovačkoj i Austriji u HoReCa kanalu, a nova izvozna tržišta su nam Poljska i Danska.
Jako smo zadovoljni s dobrim rezultatima na tržištima SAD-a, Kanade, Australije, Irske, Nizozemske, Švedske i Njemačke gdje također vidimo veliki potencijal, a trenutno smo u pregovorima s partnerima iz Južne Afrike i Cipra. U SAD-u planiramo i proširenje postojeće distribucije, posebice u poslovnicama Walmarta gdje smo prisutni od 2017.
Što je obilježilo 2021. na području tržišta kavom?
Cijene sirovih kava na svjetskom tržištu konstantno rastu od početka 2021. što je povezano s negativnim klimatskim uvjetima. Rezultat je značajno smanjenje dostupnosti sirove kave na globalnom tržištu i drastično povećanje cijena. Prema procjenama analitičara, ovaj značajni troškovni udar porasta burzovnih cijena dosegnuo je najveću razinu unatrag deset godina. Porast cijena potaknut je i poteškoćama u opskrbnim lancima koji se odnose na manjak radne snage i nemogućnost normalnog odvijanja posla zbog utjecaja pandemije te manjka kontejnera i transportnih brodova, problema koji su i dalje aktualni te utječu na višestruko povećanje troškova brodskog prijevoza, kao i porast cijene energenata, repromaterijala i ambalaže.
U ovoj krizi inflatornih kretanja ponašamo se maksimalno odgovorno te smo velik dio porasta cijena inputa podnijeli sami, koristeći interne resurse i sinergije, a ne samo kroz podizanje prodajnih cijena našim kupcima odnosno potrošačima. Svjesni smo da svi u dobavnom lancu moramo podnijeti dio tereta želimo li ublažiti posljedice ove krize i osigurati brži oporavak.
Pouzdan smo partner našim kupcima, a našim potrošačima siguran izbor jer beskompromisno poštujemo visoke standarde kvalitete naših proizvoda. U tom cjenovnom kontekstu, unutar Koordinacije proizvođača, prerađivača i trgovaca kavom pri HUP-u, ističemo nepravedan porezni tretman kave i proizvoda na bazi kave.
Naime, posebnim porezima se oporezuju proizvodi koji su štetni za ljudsko zdravlje, a kava to nije. Takav nepovoljni porezni tretman dovodi do poticanja prekogranične kupnje, destimulira osobnu potrošnju i time negativno utječe na BDP te rezultira nekonkurentnošću Hrvatske u odnosu na nama usporedive zemlje u okruženju. Industrija kave stoga poziva na ukidanje ovoga poreza čime bi se omogućio jednak tretman i pravedna tržišna utakmica s konkurentima u okruženju.
Kako funkcionira nabava kave?
Dugi niz godina surađujemo s najvećim traderom kave na svijetu te tako osiguravamo vrhunsku sirovinu u skladu s našim standardima i recepturama. Naši stručnjaci u razvoju redovito istražuju nove kave iz različitih origina, odnosno zemalja uzgoja, što je kod nas uobičajena praksa. Dodatno, imamo i prednost članstva u organizaciji International Coffee Partners (ICP) koje se ogleda i kroz osiguravanje dostupnosti najbolje moguće kvalitete sirovine, što dalje prenosimo na potrošače.
Prema zadnjem izvješču, projekti ICP-a utjecali su na gotovo 49.000 malih uzgajivača kave i obiteljskih farmi u šest različitih regija diljem svijeta. Zahvaljujući tim projektima, njihova je prosječna proizvodnja kave porasla za 44 posto u usporedbi s prethodnom godinom. ICP-ovi projekti trenutno se realiziraju u Indoneziji, Etiopiji, Tanzaniji, Ugandi, Brazilu i Hondurasu.
Koliko ulažete u održivo poslovanje i zašto je ono bitno potrošačima prilikom odabira brenda?
Današnji potrošači dobro su informirani pa se i kod odluke o kupnji, kao presudan, snažno profilira kriterij održivosti gdje se od tvrtki očekuje da zauzmu jasne pozicije. Strategija održivosti Francka usko je vezana uz svrhu našeg poslovanja gdje smo u prvom redu fokusirani na vraćanje i ulaganje u zajednicu.
Kroz sve procese poslovanja vodimo računa o svom utjecaju na zaposlenike, zajednicu, dobavljače, okoliš i potrošače, prema kojima su definirana i tri prioritetna cilja održivosti kojima u sljedećim godinama planiramo doprinijeti kroz razvoj i kvalitetu proizvoda te održivu i odgovornu nabavu. Franck u svom djelovanju primjenjuje načela održivosti i odgovornosti o čemu svjedoči i naš aktivan doprinos nizu projekata koji imaju za cilj osigurati pozitivne promjene u globalnoj industriji kave, poput podrške malim uzgajivačima kave.