U godini u kojoj obilježava 65 godina poslovanja, Konzum je objavio povijesno dobre rezultate za koje predsjednik Uprave Zoran Mitreski kaže da su ujedno i rezultat rada „više od 10.000 zaposlenika kojima sam zahvalan što su nas gurali kad je trebalo i predano radili kad uvjeti nisu bili ni blizu idealnih.“ Zašto treba ulagati u zaposlenike, što Konzum poduzima da se udar cijena na prelije u potpunosti na krajnjeg kupca i zašto mu je važno biti lanac s najboljim omjerom cijene i kvalitete u Hrvatskoj, neke su od tema o kojima razgovaramo s predsjednikom Uprave Konzuma Zoranom Mitreskim.

Razgovarala: Marija Sedlar

Izazovne okolnosti u poslovanju se nastavljaju, posebno s obzirom na trenutnu geopolitičku situaciju. Kako će se Konzum s tim nositi?

Iako se situacija stalno mijenja, cijene sirovina i proizvoda neprestano rastu, a inflacija je riječ koja se čuje svaki dan, naš cilj je da se to u najmanjoj mogućoj mjeri odrazi na naše poslovanje. Konzum je tržišni lider i tu poziciju namjeravamo zadržati neovisno o globalnim uvjetima poslovanja u kojima radimo. Naš cilj je da budemo pouzdan oslonac svim našim dionicima, da naše prodavaonice i skladišta budu dobro opremljeni te da se na nas može računati i u najtežim vremenima. Istovremeno smo posvećeni održivom i odgovornom djelovanju u svim poslovnim aktivnostima.

Okruženje u kojem se trenutačno nalazimo nije idealno, no radimo u industriji koja se neprestano mijenja i mi to moramo i, što je još važnije, možemo pratiti. Upravo zahvaljujući kontinuiranom ulaganju u operativnu učinkovitost, modernizaciju i širenje maloprodajne mreže, u 2021. smo ostvarili rekordne poslovne rezultate. Izuzetno sam ponosan što smo nakon dugo vremena godinu završili s dobiti, i to iznad očekivanja.

Ostvarili smo gotovo 10,5 milijardi kuna prihoda od prodaje, što je povećanje od 6,6 posto u odnosu na 2020., a EBITDA je narasla za 22,3 posto, na 891 milijun kuna. Uz to smo od 2019. do kraja prošle godine smanjili ukupnu razinu duga za više od 700 milijuna kuna te u ovoj godini očekujemo dodatno smanjenje. Ovi brojevi su ujedno i rezultat rada naših više od 10.000 zaposlenika kojima sam zahvalan što su nas gurali kad je trebalo i predano radili kad uvjeti nisu bili ni blizu idealnih.

Kakva je pozicija trgovaca u ovoj situaciji stalnog rasta cijena i poskupljenja energenata? Što objektivno vi možete napraviti da se udar cijena na prelije u potpunosti na krajnjeg kupca?

Tek kad podvučemo crtu vidjet ćemo koliki je zapravo utjecaj promjena na tržištu. Zbog globalnih kretanja, s jedne strane naše ulazne cijene rastu, a istovremeno je kupovna moć građana sve manja. U stalnoj smo komunikaciji s dobavljačima s kojima radimo na tome da uvijek osiguramo najbolje cijene za naše kupce. Iako cijene kontinuirano rastu, moram napomenuti i da se Konzum u velikom broju slučajeva odriče dijela marže kako bismo umanjili utjecaj rasta cijena na krajnje kupce.

KUPCI ŽELE BITI SIGURNI DA ĆE ZA ULOŽEN NOVAC DOBITI KVALITETU, A MI IM TO SVOJIM ŠIROKIM ASORTIMANOM, SURADNJOM S PROVJERENIM DOBAVLJAČIMA, S NAGLASKOM NA DOMAĆE PROIZVOĐAČE TE PONUDOM POD PREPOZNATLJIVIM ROBNIM MARKAMA, NUDIMO IZ DANA U DAN

Smatram da velika poduzeća trebaju biti u nekoj mjeri solidarna te podijeliti teret inflacije s građanima. Podsjetio bih i da je Konzum početkom godine investirao više od 10 milijuna kuna da bi prvi građanima omogućio kupnju više od tisuću artikala po nižim cijenama, čak i prije stupanja na snagu odluke Vlade o smanjenju PDV-a. Ovo je samo jedan od primjera kako se prilagođavamo našim kupcima, što ćemo kontinuirano nastaviti raditi kad god bude prilike.

Hrvatska je u završnici procesa uvođenja eura, a upravo trgovce čeka najveći posao i to već od rujna, s dvojnim iskazivanjem cijena? To je veliki projekt, kako ste se pripremili, što na blagajnama možemo očekivati od jeseni?

Ulazak u eurozonu će zasigurno utjecati na cjelokupno poslovanje i poslovne procese te će zahtijevati veliko ulaganje i strpljenje naših zaposlenika i kupaca u tom periodu. U Konzumu smo već uspostavili projektni tim koji se bavi procesom prelaska na euro i u njemu sudjeluju svi odjeli kompanije. Imamo detaljne operativne planove koji su u fazi implementacije, a zaposlenici prolaze posebne edukacije.

Uz dvojno iskazivanje cijena i mijenjanje etiketa svih proizvoda, što je prvi korak u tranziciji, zahtjevno će biti i upravljanje cijenama jer ih moramo konvertirati u euro, kao i sve svoje interne evidencije, cijeli knjigovodstveni sustav, plaće i sva davanja za zaposlenike te brojne druge elemente.

Osim toga, zahtjevan je i proces logistike novca te će biti izazovno koristiti dvije valute u prvih 15 dana 2023. godine, a sukladno tomu očekujemo i da ćemo zapošljavati još novih kolega kako bismo mogli odgovoriti na sve izazove i upravljati svim aktivnostima. S obzirom na to da smo već ove godine započeli interne procese, u Konzumu ćemo sve na vrijeme riješiti te ćemo ispoštovati rokove kako bi proces prelaska na euro za naše kupce bio što jednostavniji.

Trgovcima je turistička sezona jedno od najintenzivnijih dijelova godine, a industrija ima kroničan manjak radne snage. Jeste li spremni za rekordan dolazak turista? Na što posebno obraćate pozornost tijekom ljetnih mjeseci i većeg priljeva kupaca?

Pred nama je vrlo zahtjevan dio godine kad se suočavamo i s povećanom potrebom za radnicima. Pronalazak kvalitetnog radnog kadra nije samo izazov za Konzum, već i za cijelu industriju, a u budućnosti će nedostatak zaposlenika biti još veći te ćemo morati pronaći način kako tome doskočiti, a da istovremeno zadržimo kvalitetu usluge na koju su kupci naviknuti.

Za nas je to osobito naglašeno s obzirom na naših više od 600 prodavaonica, od kojih se oko 200 nalazi na obali i otocima te su pod najvećim pritiskom turističke sezone. No kapacitete popunjavamo dodatnim zapošljavanjima te preraspodjelom radnika iz kontinentalnih dijelova Hrvatske.

S obzirom na prošlogodišnju turističku sezonu, kad je prodaja rasla u svim maloprodajnim formatima i u VELPRO-u zahvaljujući oporavku HoReCa kanala, očekujemo dobre rezultate i ove godine. Svi pokazatelji idu u tom smjeru, a mi smo na to spremni. Najveći smo fokus stavili na dobru opskrbljenost prodavaonica, što je također poseban izazov u sezoni kad dolazi do osjetnog povećanja broja domaćih i stranih turista koji kupuju kod nas.

U lipnju ste nagradili sve zaposlenike – s kolikim iznosom i zašto ste se na to odlučili?

Naši ljudi su naša snaga. Rekao sam to nebrojeno puta i svaki put ću ponoviti. Oni su naš pokretač kad treba te se prilagođavaju stalnim promjenama. A u Konzumu vjerujemo u to da dobre ljude treba i nagraditi. Zato smo prošle godine uložili više od 100 milijuna kuna u povećanje plaća za više od 9.000 zaposlenih u maloprodaji, veleprodaji, logistici i online prodavaonici. Dodatno, u lipnju smo isplatili nagradu u neto iznosu od 500 kuna kao zahvalu zaposlenicima za uspješno poslovanje u prethodnoj godini te je isplaćen regres u iznosu od 1.200 kuna. Kontinuirano radimo na tome da povećamo prava i pogodnosti našim zaposlenicima jer su oni naša najvrjednija karika u uspjehu i zadržavanju liderske pozicije. Konzum čine ljudi. To ne smijemo zaboraviti.

Često u kampanjama ističete pojam ‘domaće’. Kako ocjenjujete svoju suradnju s domaćim proizvođačima?

Suradnja s domaćim proizvođačima dio je Konzumove dugoročne strategije – podržavamo ih od samog početka poslovanja, a neprestano povećavamo broj onih s kojima radimo. Na taj način izravno potičemo domaću proizvodnju i doprinosimo hrvatskom gospodarstvu, a ujedno kupcima nudimo kvalitetne domaće proizvode u kratkom roku. Posebno je to došlo do izražaja u pandemiji, jer smo upravo zahvaljujući toj našoj strateškoj odrednici i kratkim lancima dobave, osigurali pune police domaće robe. Istodobno, to se odrazilo i na promjene u načinu razmišljanja i života naših kupaca jer nakon pandemije raste potražnja za domaćim i zdravim namirnicama. Ono što je dodatno važno istaknuti je da suradnjom s lokalnim OPG-ovima skraćujemo lanac opskrbe čime pozitivno doprinosimo očuvanju okoliša.

Domaće tržište, prateći globalne trendove, bilježi sve veći udio internet kupovine. Kakve rezultate bilježi Konzum klik, što pokazuju trendovi online kupovine?

S Konzum klikom smo u Hrvatsku doslovno uveli novu eru digitalne trgovine i to u vrijeme kada se to činila daleka budućnost, još 2002. Mislim da smo time jasno pokazali kolika je naša snaga u percepciji svjetskih trendova u trgovini i koliki je naš inovacijski potencijal. To smo dodatno učvrstili i krajem prošle godine kada smo kao prvi maloprodajni lanac u regiji uveli mogućnost plaćanja kriptovalutama. Nije bez razloga ta vijest u velikoj mjeri odjeknula na tržištu, i to na globalnoj razini. Internetska prodaja jedan je od najkompleksnijih logističkih procesa, a mi je stalno unaprjeđujemo, nadograđujemo sustav, povećavamo kapacitete, dodatno zapošljavamo…

Zahvaljujući timu vrhunskih stručnjaka i kontinuiranom ulaganju, Konzum klik danas broji oko 300.000 registriranih korisnika te bilježi rast u odnosu na pandemijsku, ali za internet prodaju izuzetno uspješnu, 2020. godinu. U skladu s predviđanjima nastavka rasta trenda internetske kupnje, u procesu smo razvoja i implementacije nove platforme koja će podržati naš budući rast i još više poboljšati korisničko iskustvo kupovine putem interneta. Osim toga, s obzirom na to da je digitalna transformacija strateška odrednica Fortenova grupe, upravo za maloprodaju razvijamo alate koji će, na jednoj strani, kupcima osiguravati bolje iskustvo kupnje, a na drugoj, dodatno poboljšavati naše operativne procese.

U istraživanju Best Buy Award General 2022/2023 Konzum je proglašen maloprodajnim trgovačkim lancem najboljeg omjera cijene i kvalitete u Hrvatskoj – što Vam znači ovaj izbor i zašto smatrate da su Konzumu potrošači dali najviše glasova?

Želimo da Konzum bude broj jedan kad je riječ o omjeru cijene i kvalitete u Hrvatskoj. Puno u to ulažemo i zato smo izuzetno ponosni da su naše napore prepoznali i naši kupci. Ovo priznanje ima posebnu vrijednost jer se dodjeljuje na temelju izbora upravo onih zbog kojih sve i radimo. Proglašeni smo Best Buy brendom u kategorijama maloprodajnog trgovačkog lanca i internetske trgovine za hranu i piće i vjerujem da smo to priznanje zaslužili.

Kupci žele biti sigurni da će za uloženi novac dobiti kvalitetu, a mi im to svojim širokim asortimanom, suradnjom s provjerenim dobavljačima s naglaskom na domaće proizvođače te ponudom pod prepoznatljivim robnim markama, nudimo iz dana u dan. Kada struka prepozna naše napore, a pogotovo kada priznanje stiže od naših kupaca, to nam je velik poticaj da nastavimo dalje s razvojem i inovacijama.

Sva priznanja koja smo dosad osvajali za različite proizvode, usluge, ali i dobre prakse koje provodimo, potvrda su izvrsnog rada svih u Konzumu. Primjerice, područje u kojem smo izrazito aktivni i već godinama predvodnik u Hrvatskoj smanjenje je bacanja hrane. Iz godine u godinu doniramo najveće količine hrane te s ponosom nosimo titulu Najdonatora već četiri godine zaredom. Istaknuo bih i certifikat Poslodavac partner koji nam je dodijeljen ove godine, a kojim smo dobili potvrdu za našu predanost neprestanom povećanju zadovoljstva zaposlenika i postali primjer izvrsnosti u ljudskim potencijalima.

Kako biste opisali današnjeg potrošača, kakvo iskustvo kupovine traži?

Konzum je s razlogom svih ovih desetljeća na vrhu maloprodaje u Hrvatskoj. To, prije svega, možemo zahvaliti neprestanom praćenju trendova, osluškivanju kupaca, stalnim inovacijama i uvođenju noviteta koji kvalitetu ponude i usluga stalno podižu na još višu razinu. Sve navedeno posljedično utječe i na iskustvo kupovine u našim prodavaonicama. Uz one vidljive, puno je aktivnosti koje se događaju ‘iza kulisa’ i koje kupci ne vide, ali itekako osjete prilikom kupnje – poput digitalne transformacije našeg poslovanja, automatizacije procesa i procedura te implementacije vrhunskih tehnoloških alata.

S druge strane, u prodavaonicama uvodimo novitete poput samoposlužnih odjela te povećavamo broj samonaplatnih blagajni, jer znamo da kupci sve više cijene ako im se omogući brža i jednostavnija kupnja. Naša je mobilna aplikacija među najboljim hrvatskim aplikacijama i bilježi popularnost među mlađim generacijama, ali i drugima koji planiraju kupnju. Primjećujemo i podizanje svijesti kupaca kad je riječ o namirnicama organskog podrijetla, a raste i potražnja za proizvodima iz segmenta ‘to go’, što i ne čudi s obzirom na sve užurbaniju svakodnevicu.

Što još pripremate u slavljeničkoj godini, planirate li humanitarne akcije, širenje prodajne mreže…?

Veliku 65. obljetnicu dočekali smo kao vodeći maloprodajni lanac u Hrvatskoj s više od 600 prodavaonica u kojima svakodnevno kupuje pola milijuna ljudi. Zahvaljujući razgranatoj prodajnoj mreži, kvalitetnoj usluzi i bogatom asortimanu postali smo sinonim za maloprodaju u Hrvatskoj te takvu vodeću poziciju planiramo i dalje zadržati, opravdavajući povjerenje svih dionika iz dana u dan.

Stoga i u slavljeničkoj godini nastavljamo sa svim planiranim aktivnostima na širenju prodajne mreže, pomaganju u zajednici kroz već tradicionalne, ali i neke nove humanitarne akcije, te nastavljamo raditi na povećanju zadovoljstva zaposlenika.

Svjesni smo da su za to gdje je Konzum danas zaslužni naši zaposlenici i zato smo početkom lipnja organizirali veliku konferenciju za više od 1.000 zaposlenika na kojoj smo, nakon nekoliko pandemijskih godina, napokon mogli i uživo razgovarati i dijeliti dojmove.

Prisjetili smo se kako se poslovalo tijekom proteklih 65 godina, a siguran sam da ćemo uz kontinuirano ulaganje u digitalizaciju poslovanja, implementaciju najnovijih tehnologija te praćenje trendova i potreba naših kupaca, i u narednim godinama ostati vodeći maloprodajni lanac u Hrvatskoj i domaći predvodnik inovacija u industriji. Ponovno ističem, na tom putu velika podrška bit će nam zaposlenici, oni su naša snaga i najvažnija karika u uspješnom poslovanju.