Više od četvrtine potrošača planira smanjiti potrošnju u brojnim kategorijama, uključujući luksuzne/premium proizvode (37% ispitanika), odlazak u restorane (34%), umjetnost, kulturu i sport (30%) te modu (25%)
Potrošači diljem svijeta nastavljaju se prilagođavati poremećajima lanca opskrbe i rastućoj inflaciji te su spremni na mijenjanje svojih navika, pokazuje PwC-ovo proljetno izdanje istraživanja mišljenja potrošača PwC’s Global Consumer Insights Survey 2022. u kojem su izneseni stavovi 9.069 potrošača iz 25 zemalja.
Za potrošače koji su bili suočeni s problemima u lancu opskrbe, kao što je nedostupnost proizvoda ili isporuka kasnija od očekivane, mnogi kažu da ne bi oklijevali promijeniti svoje navike. Više od trećine (37%) kaže da je spremno kupovati kod različitih trgovaca kako bi zadovoljili svoje potrebe ili kako bi se, u slučaju kupaca koji kupuju u fizičkim trgovinama, bez problema prebacili na internetsku kupovinu.
Gotovo trećina internetskih kupaca (29%) spremna je kupovini u trgovinama dati priliku ako bi to bolje zadovoljilo njihove potrebe, a 40% bi koristilo internetske stranice za usporedbu kako bi provjerilo dostupnost proizvoda.
Globalne nesigurnosti i problemi s lancem opskrbe također su potaknuli brojne potrošače da se više usmjere na svoja domaća tržišta. Osam od deset ispitanika izrazilo je spremnost platiti cijenu višu od prosječne za proizvode proizvedene u zemlji ili lokalno. Do sada je većina ispitanih potrošača uspjela izaći na kraj s višom inflacijom.
Više od 75% ispitanika očekuje da će zadržati ili povećati trenutačnu razinu potrošnje u većini kategorija tijekom sljedećih šest mjeseci. Naime, 47% ispitanika očekuje da će izdavati više za namirnice. No ako uzmemo ove naznake kao najavu onoga što dolazi, više od četvrtine potrošača planira smanjiti potrošnju u brojnim kategorijama, uključujući luksuzne/ premium proizvode (37% ispitanika), odlazak u restorane (34%), umjetnost, kulturu i sport (30%) i modu (25%).
ZABRINJAVAJUĆI PORAST CIJENA NAMIRNICA
Općenito gledano, kada je riječ o iskustvu kupovanja, potrošači koji kupuju u fizičkoj trgovini (65%) i potrošači koji kupuju putem interneta (56%) naveli su porast cijena namirnica kao najznačajniji problem s kojim su se suočili. Više od polovice ispitanih potrošača, 57%, kaže da se gotovo uvijek ili često suočavaju s porastom cijena namirnica.
Poremećaji u lancu opskrbe također su utjecali na iskustvo kupnje, ponajviše zbog nemogućnosti kupnje proizvoda jer ga nema na zalihi (pri internetskoj kupovini 43%; pri kupovini u fizičkoj trgovini 37%).
Potrošači također navode duže vrijeme dostave za proizvode internetske kupovine (42%) i duža čekanja u redovima ili gužve u slučaju fizičkih trgovina (36%).
„Baš kao što potrošači nastavljaju mijenjati svoje kupovne navike i preferencije, aktivno tražeći najbolje iskustvo kupovine, trgovci i proizvođači moraju se brzo prilagođavati kako bi zadovoljili promjenjivu potražnju i prevladali pritiske u vidu inflacije i poremećaja u lancu opskrbe.
Nije izgledno da će ti pritisci uskoro popustiti. Agilna poduzeća koja se mogu nositi s višestrukim poremećajima, a pritom zadržati fokus na zahtjevima svojih kupaca, imaju najbolje izglede za uspjeh u ovom burnom okruženju”, ističe Sabine Durand-Hayes ispred PwC-a.
NOVE POTROŠAČKE NAVIKE
Potrošači su promijenili način života i kupovne navike kao rezultat pandemije i čini se da su se mnoge od tih navika ukorijenile, a još će ojačati tijekom sljedećih šest mjeseci. Kao posljedica pandemije, 63% ispitanih potrošača reklo je da je već povećalo učestalost svoje internetske kupovine dok je 42% smanjilo kupovinu u fizičkim trgovinama. Polovina ispitanika češće je kuhala kod kuće, a 50% se češće bavilo rekreativnim/slobodnim aktivnostima kod kuće.
Što se tiče budućnosti, ovi potrošači očekuju da će se s vremenom još i više baviti tim istim aktivnostima:
• 50% očekuje da će više kupovati putem interneta – najveći broj ih je među pripadnicima osnovne generacije milenijalaca, mladim milenijalcima i generacijom Z, a manji broj ih je među baby boomerima (32%) i pripadnicima generacije X (42%) dok 39% potrošača očekuje da će i dalje kupovati putem interneta u jednakom obujmu;
• 46% planira više kuhati kod kuće;
• 41% će se više baviti rekreativnim/ slobodnim aktivnostima kod kuće;
• 41% će kupovati više od trgovaca koji nude učinkovitu dostavu/preuzimanje;
• 22% će manje kupovati u fizičkim trgovinama; samo 33% će povećati kupnju u fizičkim trgovinama.
POVEZANOST S OKOLIŠEM
Čimbenici povezani s okolišem, društvenom odgovornošću i upravljanjem (ESG) i dalje utječu na percepciju potrošača. Za otprilike polovinu ispitanih potrošača postupci tvrtki povezani s ESG-om često ili uvijek utječu na njihovo povjerenje u tu tvrtku ili na vjerojatnost da će nju ili robnu marku preporučiti drugima. Što se tiče kupnje, upravljački (41%) i društveni (40%) čimbenici imaju prednost pred ekološkim nastojanjima poduzeća (30%).
ESG čimbenici imaju veću težinu za ispitane pripadnike generacije Z i mlade milenijalce, a manje za pripadnike generacije X i baby boomere. Utvrđeno je da su najznačajniji čimbenici za poticanje povjerenja u robnu marku sigurnost podataka i korisničko iskustvo.
Mjesto pri vrhu ljestvice čimbenika s velikim utjecajem na povjerenje u robnu marku zauzela je zaštita osobnih podataka (za 58% ispitanika), popevši se za 11 bodova u posljednjih šest mjeseci. Više od polovice ispitanika visoko je ocijenilo i kriterije ‘uvijek ispunjava moja očekivanja’ i ‘pruža iznimnu korisničku uslugu“ (s 53% odnosno 52%).
UTJECAJ VIRTUALNE STVARNOSTI
Utjecaj virtualne stvarnosti (VR) i metaverzuma kao potrošačkog kanala tek se nazire, ali postoje goleme implikacije za poduzeća i trgovce. Globalno, 32% ispitanih potrošača služilo se virtualnom stvarnošću u posljednjih šest mjeseci (najveći broj zabilježen je u Kini, Indiji i Kataru i među pripadnicima generacije Z i mladim milenijalcima.
Od navedenog broja, više od polovice koristilo je virtualnu stvarnost za igranje igrica ili gledanje filmova/tv emisija ili za ulazak u virtualni svijet. Međutim, gotovo trećina korisnika virtualne stvarnosti kaže da su kupili određene proizvode na temelju testiranja/ razgledavanja u trgovinama putem virtualne stvarnosti, a gotovo dvoje od deset (19%) koristi virtualnu stvarnost za kupnju luksuzne robe.
Štoviše, 45% očekuje povećanje vlastite potrošnje u budućnosti putem virtualne stvarnosti u šest kategorija.
„Konvergencija fizičkih trgovina i internetske kupovine uz mogućnost korištenja više različitih uređaja definirala je višekanalno iskustvo potrošača. Sada virtualna stvarnost i metaverzum uvode dodatnu potpuno novu dimenziju. Iako je metaverzum još uvijek kanal u nastajanju, poduzeća i trgovci sve će ga češće morati uzimati u obzir kao dio svoje višekanalne prisutnost”, poručuju iz PwC-a.