Strateški okvir kompanije Henkel predviđa da će do 2030. postati klimatski pozitivna kompanija dok svoj ugljični otisak planira smanjiti za 65 posto do 2025. „Resursi moraju ostati što duže u ekonomskom ciklusu i važno je da se kompanije i institucije udruže u rješavanju ovog pitanja. Jedan od naših istaknutih ciljeva je da se do 2025. sto posto Henkelovih ambalaža reciklira ili ponovno iskoristi – na kraju 2021. udio je već bio oko 86 posto“, otkrio je, između ostalog, predsjednik Uprave Henkel Adria Marko Mintas.

Razgovarala: Marija Sedlar

Najnovije imenovanje vrhunac je Vašeg puta u Henkelu u koji ste došli raditi prije 12 godina – što obuhvaća današnja pozicija i kako ste gradili karijeru u Henkelu?

S listopadom 2022. postao sam predsjednik Uprave Henkel Adria, direktor društva Henkel Croatia te i Country Manager za Consumer Brands asortiman koji uključuje Laundry, Home and Beauty Care robne marke. Posljednje dvije godine sam bio član uprave te generalni direktor Laundry&Home Care poslovne jedinice za tržište Ukrajine. To je bilo izuzetno iskustvo iz dvije dimenzije.

Prva dimenzija uključuje iznimno tržište koje je u razvoju, stope rasta su dvoznamenkaste te je agilnost i brzina cijelog tržišta na značajno višem nivou nego na našim tržištima. Druga dimenzija je vezana uz vođenje poslovanja u kriznim situacijama. Prije odlaska u Ukrajinu bio sam zadužen kao prokurist i komercijalni direktor u Hrvatskoj i Sloveniji.

Dodatno radno iskustvo, osim navedenog, je bio rad u Austriji, u međunarodnoj središnjici Henkela za Centralno – Istočnu Europu iz koje su se vodila tržišta poput Austrije, Turske, Rusije, zemalja centralne Azije pa do zemalja u klasičnom smislu CEE poput Poljske, Baltičkih zemalja, Ukrajine. U Beču sam bio zadužen za različite sfere internacionalnog marketinga i prodaje – ukupno gotovo tri godine u dva navrata.

Između dva odlaska u CEE središnjicu, također sam lokalno bio zadužen za prodajne, trade marketing i category management odjele. Moj poslovni put kreće iz Odjela prodaje za hrvatsko tržište pa sam na samim počecima krenuo u Key Account Management odjelu. Kroz cijeli poslovni put sam fokusiran na učenje i dodatni razvoj. Magistar sam ekonomije Ekonomskog Fakulteta u Zagrebu.

Prošao sam kroz velik broj internih edukacija Henkela što je i dio korporativnog DNA jer orijentiranost Henkela na učenje i razvoj je izuzetna te sam i sretan da sam dio takve kompanije koja sve to omogućuje. Pohađao sam različite programe poslovnih škola poput IESE, INSEAD, Harvard Business School te Singularity University. Ujedno sam certificirani coach kanadske škole Erickson Coaching International.

Kako je izgledalo vođenje poslovanja u Ukrajini nakon izbijanja rata?

Prvih nekoliko tjedana rata fokus je isključivo bio na sigurnosti zaposlenika i njihovih obitelji. Tako smo unaprijed isplatili plaće zaposlenicima za više mjeseci, zadržali plaće i sve materijalne pogodnosti zaposlenika netaknutima iako smo bili pod negativnim utjecajem, kako prestankom proizvodnje, tako i prestankom komercijalnih aktivnosti. Nadalje, isplatili smo posebni ‘bonus’ svim zaposlenicima od otprilike 1.000 eura, organizirali aktivnu podršku prilikom prelaska granice te plaćeni smještaj u zemljama EU, tele-podršku za mentalno zdravlje, dodatni financijski ‘bonus’ za zaposlenike koji su ostali u Ukrajini. Ukupno je oko jedan milijun eura pomoći usmjeren prema našim zaposlenicima.

Ukupan iznos, do sada, svih doprinosa društvu i lokalnoj zajednici iznosi oko 20 milijuna eura. Uz to, htio bih napomenuti da je Henkel donio i globalnu odluku da se povlači u potpunosti s tržišta Rusije što mnoge druge slične kompanije nisu donijele. Kao što možete primijetiti, primarni fokus je bio zaštititi i pomoći kako našim zaposlenicima, tako i cijeloj lokalnoj zajednici.

Izuzetno sam ponosan na sva djela i na sve aktivnosti koje smo napravili u Ukrajini. Vezano uz poslovanje, mogu reći da su se poslovne jedinice vezane na krajnje potrošače vrlo brzo i neočekivano uspješno oporavile te smo kroz ljetne mjesece počeli postizati izuzetne rezultate koji su bili i snažniji nego godinu prije. Takav rezultat nastao je kao pozitivna posljedica cjelokupne brige za naše ljude, pozitivna posljedica naše blizine poslovnim partnerima te ukupna agilnost organizacije jer smo uspješno i na siguran način uspjeli obnoviti lance opskrbe, restartati poslovanje te ga dodatno ubrzati kako bismo pružili maksimalnu podršku krajnjim potrošačima u Ukrajini.

Tako smo uspjeli ponovno pokrenuti lokalni lanac opskrbe već u trećem tjednu rata dok smo međunarodni lanac opskrbe uspjeli obnoviti nakon samo 40 dana i to sve s maksimalnim sigurnosnim mjerama – sigurnost čovjeka bila je na prvom mjestu. Situacija kao takva i dalje ostaje vrlo neizvjesna, no siguran sam da će naši timovi u Ukrajini i dalje uspješno voditi cjelokupno poslovanje i organizaciju.

Uskoro bi se trebalo realizirati spajanje dviju globalnih poslovnih jedinica Sredstva za pranje i čišćenje u domaćinstvu i Beauty Care – što za poslovanje znači ovo spajanje?

Planirano je da novom poslovnom jedinicom Henkel Consumer Brands, koja treba biti uspostavljena najkasnije do početka 2023. na globalnoj razini, podižemo naš ciljni plan rasta na višu razinu. Henkel Consumer Brands bit će snažna potrošačka platforma za više kategorija koja nam omogućuje da najbolje služimo našim kupcima kao jedan tim na svim dodirnim točkama.

To je za nas važan strateški korak jer pod jednim krovom okuplja jake globalne brendove i vodeće svjetske tržišne kategorije. Kombiniramo talente iz obje poslovne jedinice i možemo iskoristiti ključne strateške teme kao što su inovacije i održivost za dobrobit naših kupaca i potrošača.

Koje biste godine izdvojili kao prekretnice u poslovanju tvrtke?

Različite akvizicije koje je Henkel globalno napravio su značajne prekretnice u poslovanju tvrtke. To su uzbudljive etape s kojima se ostvaruju nova tržišta te dodaju nove robne marke ili nove kategorije. Primjerice, 2016. je Henkel akvizirao kompaniju The Sun Products te smo s time značajno ojačali prisutnost na tržištu SAD-a. Također smo akvizicijom pojačali našu prisutnost na tržištu Australije i Novog Zelanda gdje smo kupili robne marke poput Cold Power, Dynamo, Fab i Sard te s time postali jedan od vodećih poduzeća u kategorijama domaćinstva.

Uz to vodimo i snažan fokus na održivost – Henkel je prva kompanija u svijetu koja je izdala Plastic Waste Reduction obveznicu. Prihod od ove obveznice, koja je izdana 2020., uložit će se u projekte smanjenja plastičnog otpada. Obveznica ima ukupni volumen od oko 100 milijuna eura i rok dospijeća je pet godina. Zaključno, integracija dvije poslovne jedinice u Consumer Brands jedinicu je apsolutno prekretnica u kojoj se nalazimo te koja će donijeti značajne pozitivne pomake za naše poslovanje.

Henkelovi su brendovi među najdugovječnijim globalnim brendovima – kako se razvijaju s godinama? Kojim se smjernicama vodite u poslovanju?

Kompanija Henkel je već dugi niz godina prisutna u regiji Adria koja obuhvaća Hrvatsku, Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu. Tvrtka Henkel Croatia posluje od srpnja 1994. kada je osnovana kao samostalna kćer kompanija Henkel Austria GmbH. U Sloveniji je Henkel prisutan od privatizacije poznate tvornice Zlatorog u Mariboru gdje se u okviru tvornice Henkel Maribor već 32 godine proizvode brendovi za segment Beauty Care.

Kompanija Henkel posluje i u Bosni i Hercegovini već dugi niz godina, ne samo u Sarajevu gdje se nalaze timovi za prodaju, marketing i financije, već i u Bileći, gdje je 2015. otvorena tvornica za proizvodnju suhih cementnih proizvoda za lijepljenje pločica i fasada dobro poznatog brenda Ceresit. Danas Henkel podružnice u našoj regiji posluju u okviru Henkel South East Europe.

Glavne smjernice našeg poslovanja su u skladu s našom svrhom Pioneers at heart for the goods of generations, kao i s Henkel vrijednostima koje u centar stavljaju kupce, potrošače, ali i naše zaposlene bez kojih se ne može zamisliti uspjeh naše tvrtke. U izazovnim vremenima, posebnu pažnju poklanjamo poslovnim partnerima i krajnjim potrošačima. Važna nam je eksterna i strateška orijentiranost s našim partnerima, biti blizu tržišta, pružati proizvode s najboljim inovacijama te dodanom vrijednošću za hrvatske krajnje potrošače kao i za potrošače u svim zemljama regije.

Naši članovi tima su temelj našeg uspjeha, tu i dalje nastavljamo s različitim snažnim beneficijama koje imamo za naše timove. Ujedno smo i ove godine nagrađeni prestižnim certifikatom Poslodavac Partner. Održivost, kao treća smjernica, dio je, kako vrijednosti, tako i strategije. Sretan sam i ponosan da smo jedna od najodrživijih kompanija u proizvodnji i materijalima te u proizvodima.

Održivost je temelj i smjernica ne samo u onome što radimo, već i u komunikaciji prema krajnjim potrošačima i s poslovnim partnerima. Očekujemo da svi s kojima surađujemo imaju jasne korake u smjeru održivosti. Zadnja smjernica je održivo financijsko poslovanje. Nalazimo se u vremenu neviđene volatilnosti te trošak materijala uzrokuje značajan negativan utjecaj na poslovanje. Stoga su troškovna orijentiranost i aktivna cjenovna strategija ključ četvrte smjernice.

Što primjećujete po prodaji i potražnji svojih proizvoda, kako su se potrošači promijenili od pojave epidemije, na koju se nastavio rat u susjedstvu i inflacija?

To su ekstremni eksterni faktori koji su promijenili ponašanja potrošača. Napomenuo bih da se, od epidemije, određene kategorije značajno povećavaju radi higijenskih potreba i preferencije krajnjih potrošača. Dodatno, radi kraćeg vremena kupovine, krajnji potrošači brže biraju proizvode te s time češće biraju poznate robne marke.

Dolaskom rata u Europu, povećanih troškova i posljedično inflacije, primjećujemo da se u određenim kategorijama događa volumenski pad prodaje te rast primarno dolazi iz inflatornog okruženja. Krajnji potrošači postaju oprezniji u potrošnji što je apsolutno sličan trend kao i u prijašnjim situacijama nesigurnosti, iako je trenutni consumer confidence vidljivo bolji nego tijekom velike financijske krize te je, generalno gledajući, i ekonomija Hrvatske snažnija.

Izazovne okolnosti u poslovanju se nastavljaju – kako se postaviti?

Do kraja poslovne godine će poslovanje i dalje biti volatilno radi ulaznih troškova proizvodnje koji sada snažno rastu radi izrazito visokih cijena energije. Radi svih eksternih faktora, dodatno inflatorno okruženje će trajati još neko vrijeme, zasigurno kroz prva dva kvartala 2023. godine, a nakon toga ovisno o daljnjem energetskom, geopolitičkom i ekonomskom stanju na tržištima primarno Europske Unije. Poslovanje sukladno tome postaje volatilnije, a nas osobno tjera da budemo agilniji, da brže donosimo odluke iako nemamo cijeli spektar informacija pred nama.

Kakva je pozicija proizvođača u ovoj situaciji stalnog rasta cijena i poskupljenja energenata? Što možete poduzeti da olakšate krajnjem kupcu?

U skladu s očekivanjima, prihodi u prvoj polovini godine bili su pod negativnim utjecajem drastičnog porasta cijena materijala i logistike jer unatoč značajnim povećanjima cijena, strogom upravljanju troškovima i dodatnim unapređivanjem efikasnosti, nije bilo moguće u potpunosti nadomjestiti utjecaj ovih faktora. Ulazni troškovi su veoma volatilni i nepovoljni što čini snažan pritisak na profitabilnost poslovanja.

Nažalost, uslijed takvih okolnosti, u ovom prethodnom razdoblju ni mi nismo mogli ostati imuni te zadržati postojeće veleprodajne cijene prema našim kupcima i distributerima. Kako bismo imali održivo financijsko poslovanje, kontinuirano ćemo se adaptirati ulaznim troškovima te i dalje pružati našim krajnjim potrošačima najbolje inovacije u našim kategorijama.

Naši proizvodi imaju visok stupanj tehnologije te krajnji potrošači zapravo mogu uštedjeti kroz pravilnu uporabu naših proizvoda. Primjerice pranje na nižim temperaturama kod strojnog pranja rublja ili strojnog pranja posuđa ili prelaskom s ručnog pranja posuđa na češće strojno pranje. S obzirom na to da su naši proizvodi best-in-class, pružaju veću učinkovitost u odnosu na druge konkurentne proizvode što opet stvara značajnu dodatnu vrijednost.

Održivo poslovanje i ekološka osviještenost visoko su na listi prioriteta Henkela – zašto je važno poslovati odgovorno, što to podrazumijeva za Henkel?

Naš Strateški okvir predviđa do 2030. postati klimatski pozitivna kompanija. Kada je proizvodnja u pitanju, težimo smanjiti svoj ugljični otisak za 65 posto do 2025. Henkel je aktivno posvećen izgradnji prave cirkularne ekonomije i posvećeni smo tome u svakom segmentu našeg poslovanja. Resursi moraju ostati što duže u ekonomskom ciklusu i važno je da se kompanije i institucije udruže u rješavanju ovog pitanja. Jedan od istaknutih ciljeva je da se do 2025. godine sto posto Henkelovih ambalaža reciklira ili ponovno iskoristi.

Na kraju 2021. udio je već bio oko 86 posto. Održivost je duboko ukorijenjena u DNK naše kompanije i sastavni je dio našeg poslovanja. Zajedno sa strateškim prioritetima kao što su inovacije i digitalizacija, održivost je u srcu naše Agende za svrsishodni rast. Početkom ove godine predstavili smo Henkelov Strateški okvir za ostvarenje ambicije održivog poslovanja 2030+, koji se oslanja na našu Strategiju održivosti definiranu prije više od deset godina.

Ovaj okvir obuhvaća sve naše akcije za dostizanje ciljeva održivog razvoja. Fokusiramo se na mjere za ublažavanje klimatskih promjena, funkcionalnu kružnu ekonomiju i zaštitu prirode i bioraznolikosti, u isto vrijeme isporučujući našim kupcima i potrošačima sigurna i najbolja rješenja za proizvode i tehnologije. Kroz društveno odgovorne projekte zalažemo se za društveni napredak i pružamo pomoć u izvanrednim situacijama.