Kriza troškova života bacila sjenu na ‘crni petak’ u Europi

Europski trgovci nadaju se da će popusti na ‘crni petak’ potaknuti kupce na potrošnju i potisnuti u drugi plan krizu životnog standarda, ali i Svjetsko prvenstvo u nogometu.

Maloprodajne tvrtke diljem Europe strahuju da bi cijela božićna sezona mogla biti najgora unatrag najmanje deset godina, budući da su kupci smanjili potrošnju, a troškovi poslovanja neprekidno rastu, smanjujući im profitne marže.

Dvoznamenkasta inflacija smanjila je kupovnu moć potrošača, a njihovo je povjerenje na najnižoj razini otkada se prate podaci ili vrlo blizu nje jer je skok računa za energiju povećao troškove života.

No, kako bi koliko-toliko kontrolirali financije, potrošači su ove godine ranije krenuli s božićnom kupnjom i čini se da će mnogi ipak posegnuti u džep.

Neki pak možda imaju druge prioritete, budući da Wales, Engleska, Nizozemska i Poljska u petak igraju na Svjetskom nogometnom prvenstvu.

Britanci će na ‘crni petak’ (od 25. do 28. studenoga) potrošiti 8,7 milijardi funti (10,1 milijardu eura), otprilike koliko i prošle godine, pokazuje istraživanje GlobalDate za VoucherCodes. No, procjena 0,8-postotnog rasta prikriva veliki pad obujma prodaje kada se uračuna inflacija.

Potrošači će ove godine ‘crni petak’ više koristiti za spontanu kupnju i za božićne darove, nego za veće i dulje odgađane kupovine, prema konzultantskoj kući McKinsley.

Rapoloženi Francuzi

Njezino istraživanje pokazuje da je četvrtina potrošača u Ujedinjenom Kraljevstvu već obavila božićnu kupnju i da otprilike samo desetina njih planira većinu kupnje obaviti na sam ‘crni petak’.

Europski portal za usporedbu cijena Idealo piše da je 65 posto Talijana koji kupuju putem interneta spremno kupiti proizvod tijekom ‘festivala’ potrošnje.

U Francuskoj 70 posto potrošača planira kupovati na ‘crni petak’ i ‘cyber ponedjeljak, prema istraživanju PwC France.

Španjolci su manje zainteresirani i samo četvrtina njih planira iskoristiti povoljne ponude na ‘crni petak’ za božićni šoping, prema španjolskoj udruzi tvrtki za široku potrošnju.

Američka Nacionalna federacija maloprodajnih tvrtki (NRF) predviđa da će blagdanska prodaja ove godine rasti sporijim tempom, ali procjenjuje da 166,3 milijuna građana i dalje planira kupovati od Dana zahvalnosti do ‘cyber ponedjeljka’.

Amazon očekuje najslabiji rast prihoda u usporedbi sa svim blagdanskim razdobljima unatrag nekoliko godina. Njegovi radnici u više zemalja, uključujući SAD, Njemačku i Francusku, pozvani su na ‘crni petak’ u štrajk kako bi se izborili za više plaće, napominje Reuters.  (Hina/Reuters)