„Iza 130 godina uspješnog poslovanja Zagrebačke pivovare stoji sjajan tim koji svakoj novoj kampanji pristupa kao da je prva jer imamo odgovornost prema kompaniji, brendu, kupcima i potrošačima. Sjajne stvari u biznisu nikada nije odradila samo jedna osoba, nego tim ljudi“, ističe Slavica Kozina, članica Uprave Zagrebačke pivovare, direktorica financija za cluster Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Slovenije, predsjednica Uprave K pivovari i prokurist za Molson Coors BH.

Razgovarala: Marija Sedlar

Iza Zagrebačke pivovare veliki je jubilej – 130 godina postojanja. S kakvim ste poslovnim rezultatima dočekali tu veliku obljetnicu?

Da, zajedno smo proslavili naših 130 godina unatoč svim izazovima – nakon godina pandemije i potresa, 2022. je obilježio rat u Ukrajini, koji je posljedično izazvao energetsku krizu, dodatne zastoje u dobavnim lancima te značajna poskupljenja gotovo svih naših strateških sirovina, energije i usluga. Ova smo poskupljenja samo djelomično uspjeli kompenzirati optimiziranjem internih resursa te dijelom povećanjem naših prodajnih cijena.

U prošloj smo godini ostvarili odlične prodajne rezultate s rastom prihoda od ukupno 14,9% u odnosu na prethodnu godinu, ali i 12% rasta u odnosu na 2019., a prema još nerevidiranom financijskom izvještaju, dobit prije kamata, poreza i amortizacije (EBITDA) smanjena je za 12,2% i pokazatelj je rasta cijena sirovina, energije i usluga koje nismo mogli u potpunosti kompenzirati. Zadržali smo lidersku poziciju na domaćem tržištu, a uz dosljednu marketinšku podršku i jaku prodajnu mrežu, Ožujsko pivo i dalje je vodeći pivski brend unutar core segmenta, ali i na ukupnom tržištu piva.

Prodajni rezultati Zagrebačke pivovare na susjednim tržištima bilježe rast u odnosu na prethodnu godinu. Izvoz u 2022. prelazi 376 tisuća hektolitara, što predstavlja rast prodaje od 10,6% u odnosu na prošlu godinu. Ukupan izvoz na tržište Bosne i Hercegovine, gdje smo također lider u kategoriji, raste za 8,7% u odnosu na 2021. godinu. Ukupan izvoz na tržište Slovenije raste za 19% u odnosu na 2021. Zadovoljni smo sa svime što smo postigli i optimistično, unatoč svim izazovima, idemo dalje.

Kako se Zagrebačka pivovara nosi s aktualnim izazovima u svakodnevnom poslovanju?

Poslovnu godinu 2022. obilježila je visoka stopa inflacije kao posljedica, prije svega, energetske krize uzrokovane ratom u Ukrajini. Unatoč tome zabilježen je rast BDP-a, zahvaljujući odličnoj turističkoj sezoni. Upravo u tim teškim trenucima najbolje do izražaja dolazi sposobnost kompanije na prilagodbu tim nepredvidljivim okolnostima, pa smo tako nastavili s ulaganjima u razvoj poslovanja – inovacije u našem portfelju, modernizaciju proizvodnih kapaciteta i proširenje skladišnih kapaciteta.

Zadržali smo stabilnu financijsku poziciju i rezultat, a to ne bismo mogli bez kontinuiranog optimiziranja procesa te snage naših ljudi i brendova. Naš operativni plan za 2023. temelji se na našem partnerskom odnosu s kupcima, daljnjem oporavku tržišta te podrazumijeva nastavak osnaživanja naše liderske pozicije na tržištima Hrvatske i Bosne i Hercegovine stalnim ulaganjem u naše brendove, kao i održavanje dosadašnjeg udjela na tržištu Slovenije.

Unatoč izazovnim godinama, usredotočeni smo na prodajnu disciplinu i procese, motivaciju i edukaciju našeg tima te naglasak na zadovoljavanje potreba kupaca i pružanje vrhunske usluge uz istodobno kvalitetno upravljanje prodajnim i drugim rizicima.

Nastavljamo s našom misijom oduševljavanja potrošača i kupaca lansiranjem inovacija te praćenjem glavnih tržišnih trendova u pivskoj i drugim kategorijama. Naš fokus u ovom izazovnom vremenu i dalje će biti sigurnost i razvoj naših zaposlenika, kvaliteta naših proizvoda i osiguravanje dugoročnog održivog rasta naše kompanije.

Iza tvrtke su velika ulaganja – otvorili ste novu liniju za punjenje i pakiranje limenki kao i logistički, distributivni i komercijalni centar u Zaprešiću…

Tako je, 2022. za nas je bila po mnogočemu posebna. Iza nas je godina velikih investicija. Uložili smo ukupno 64 milijuna kuna u tehnološki naprednu liniju za punjenje i pakiranje limenki koja zadovoljava stalni rast potražnje tržišta za pivom u limenci te nudi nove formate i multipakiranja limenki. Investicija se odnosi na novu opremu za punjenje i pakiranje limenki te građevinske radove koji su bili potrebni za prilagodbu proizvodnog pogona za instalaciju nove linije.

Zbog ograničenog prostora, nova linija za limenke raspoređena je na četiri etaže po čemu je postala jedinstvena na tržištu. Uvođenjem najmodernije tehnologije novom linijom za punjenje limenki značajno se smanjuje i potrošnja energenata. No na tome nismo stali, te smo već tijekom ljeta 2022. dovršili i investiciju od gotovo 18 milijuna kuna u svoj logistički, distributivni i komercijalni centar u Zaprešiću.

Investicijom u Zaprešiću proširene su logističke površine i natkrivene skladišne površine te kamionski terminal što osigurava sigurniji i jednostavniji protok prometa. Osigurane su i dodatne skladišne površine koje su nužne zbog povećanog proizvodnog kapaciteta i novog proizvodnog asortimana.

S kojim se projektima nastavlja investicijski ciklus Zagrebačke pivovare?

Kontinuirano unaprjeđujemo našu opremu, procese i poslovanje, a samim time i tržište. Da smo lider u postavljanju trendova i visokih standarda u proizvodnim procesima dokazuje i činjenica da smo godinama na samom vrhu internih ljestvica unutar Molson Coors grupacije. Naime, svake godine na globalnoj razini imamo priliku natjecati se u programu izvrsnosti proizvodnih i logističkih operacija Molson Coorsa gdje prikazujemo koliko smo uspješni u proizvodnim operacijama i kakve su nam proizvodne performanse u odnosu na ostale pivovare unutar grupacije.

Tako smo prošle godine osvojili visoko drugo mjesto i time još jednom potvrdili stabilan trend visokih performansi naših proizvodnih i logističkih operacija. Ostvarili smo, između ostalog, globalno najbolji rezultat među svim navedenim pivovarama u potrošnji energije (struja i para) i visini gubitaka piva u proizvodnom procesu (najmanji gubici među svim pivovarama), te drugi najbolji rezultat (i povijesno najbolji rezultat same pivovare) u potrošnji vode. U zadnjih pet godina tri puta smo osvojili prvo mjesto, dva puta drugo, što nam daje vjetar u leđa za daljnje poslovanje i potvrđuje da smo zaista na pravom putu te da radimo iznimno dobar i kvalitetan posao.

Koliko ulažete u svoje zaposlenike? Osjećate li nedostatak radne snage u Hrvatskoj i što kao poslodavac činite da zadržite radnike?

Kompanija su ljudi, a naši zaposlenici naš su motor i pokretač bez kojih bi današnja pozicija kompanije, rezultati i sve što smo zajedno postigli – bili neostvarivi. Veliki trud ulažemo u razvoj i zadovoljstvo naših ljudi. Kontinuirano zadržavamo i podižemo materijalna prava te smo samo u prošloj godini dva puta dizali plaće za sve nemenadžerske pozicije, a u totalu smo u prosjeku u prošloj godini povećali plaće za gotovo 8 posto.

Naravno da osjećamo nedostatak radne snage, posebno u ovom periodu priprema za ljetnu sezonu i najintenzivniji radni period u našoj industriji, ali zahvaljujući benefitima koje osiguravamo i sigurnosti koju kompanija poput naše pruža postojećim i potencijalnim zaposlenicima, rješavamo probleme popunjavanja svih otvorenih pozicija. Ovdje bih posebno istaknula da smo u 2022. još jednom potvrdili svoj status ‘zakon poslodavca’ i desetu godinu za redom dobili certifikat Poslodavac Partner, najprestižnije regionalno priznanje za izvrsnost u upravljanju ljudskim resursima.

U procesu certificiranja Zagrebačka pivovara je ostvarila ukupno 96% mogućih bodova što je jedan od najviših rezultata u regiji. Osim toga, početkom 2023. dobili smo još jedno prestižno priznanje za izvrsnost u praksama upravljanja ljudskim resursima – globalna organizacija Top Employers Institut dodijelila nam je Top Employer Croatia certifikat za 2023. godinu, što nas svrstava uz bok najboljim europskim kompanijama.

Koliko su se promijenile navike potrošača unazad nekoliko godina, u maloprodaji nasuprot HoReCa sektoru?

Živimo u dinamičnim i promjenjivim vremenima. Rekla bih da je jedina stalna i sigurna – promjena, a posebno u posljednjih nekoliko godina kada su se i uvjeti na tržištu, zahvaljujući brojnim vanjskim faktorima, u potpunosti promijenili. To se, naravno, odnosi i na konzumaciju naših proizvoda, a samim time i na krajnji plasman istih.

Vidljivo je da kanal maloprodaje raste, ali mi kao kompanija i dalje uspješno zadržavamo lidersku poziciju u HoReCa kanalu i u maloprodaji, na što smo posebno ponosni. To se ne događa slučajno, već zahvaljujući našoj usredotočenosti na prodajnu izvrsnost te rutinske prodajne procese, motivaciju i edukaciju prodajnog tima, sve uz jak naglasak na zadovoljavanje potreba kupaca i pružanje vrhunske usluge uz istodobno kvalitetno upravljanje svim prodajnim resursima i rizicima.

Što smatrate da je presudno za dugovječnost brenda ili tvrtke? Zašto su se brendovi Zagrebačke pivovare održali tako dugi niz godina?

Iza dugovječnog uspjeha naše kompanije stoje naši pivovarci, sjajan tim Zagrebačke pivovare koji se međusobno razumije i poštuje, te svojim nesebičnim radom na svim poljima doprinose vrijednostima kompanije. Tu su, naravno, i tradicija i kvaliteta naših brendova. Ono po čemu se svakako ističemo je taj naš obiteljski stav i pristup svemu što radimo. Ljudi su dio kompanije, ljudi su dio Žuje, Žuja je dio nas, stalo nam je. I ta se energija prenosi u svemu što radimo.

Vidljiva je i u našim kreativnim marketinškim kampanjama kojima se trudimo jačati snagu brendova i oduševljavati potrošače u Hrvatskoj i regiji. Svakoj novoj kampanji pristupamo kao da nam je prva jer imamo odgovornost prema kompaniji, brendu, kupcima i potrošačima. Mislim da u tome leži odgovor na ovo pitanje.

Dugi niz godina aktivni ste i u kampanjama o odgovornom konzumiranju – koje biste projekte i kampanje izdvojili?

Društveno odgovorne kampanje duboko su utkane u DNA naše kompanije. Tome pristupamo vrlo ozbiljno i sustavno i svjesni smo odgovornosti koju nosimo. Kako bismo podigli svijest javnosti o odgovornoj konzumaciji alkohola, davne 2008. prvi smo u Hrvatskoj pokrenuli kampanju na tu temu – Razmisli. Kampanja je podijeljena na dva komunikacijska smjera – Treba znati stati, kroz koji educiramo mlade o opasnostima konzumacije alkohola i Kad piješ ne vozi, kojim upozoravamo na opasnosti vožnje pod utjecajem alkohola.

Kampanja je najdugovječnija CSR kampanja na tržištu, ostvaruje sjajne rezultate iz godine u godinu, a samo u 2022. sadržaj na digitalnim medijima ostvario je gotovo 1,5 milijuna pregleda i impresija, što su svakako impresivne brojke i dokaz da dopiremo do šire javnosti. Istaknula bih i CSR Žujinu kampanju Počeši s razlogom. Teško je sažeti kakav je utjecaj imala kampanja na širu javnost, ali i na nas interno. Prava poruka u pravom trenutku na pravome mjestu dovela je do nekoliko spašenih života. To se ne zaboravlja.

Objavili ste prvo izvješće o održivosti – kako je održivo poslovanje ukorporirano u poslovanje Zagrebačke pivovare?

Kako bi dodatno potvrdili svoju predanost odgovornom, transparentnom i održivom poslovanju, u 2022. smo po prvi puta objavili Izvješće o održivosti. Podaci za prethodnu godinu su pokazali kako smo ostvarili dobre rezultate u smanjenju potrošnje energenata te smo postigli visoke uštede vode.

Više od 1,8 milijuna hektolitara piva proizvedeno je u Zagrebačkoj pivovari uz smanjenje potrošnje toplinske energije za više od 417 tisuća kWh i električne energije za više od 100 tisuća kWh. Zabilježena je i manja potrošnja vode od 3,19 hektolitra po hektolitru proizvedenog piva, što je najbolji rezultat među europskim pivovarama iz Molson Coors grupacije, a do 2025. je u planu dodatno smanjiti potrošnju vode na ispod 2,9 hektolitara po hektolitru piva. Povećan je i udio recikliranih materijala pa je 100 posto kartonske ambalaže, 50 posto stakla, 50 posto metalnih čepova i 47 posto limenki korištenih za ambalažu bilo reciklirano.

Predani smo i lokalnoj zajednici te smo čak 70,6 posto ukupne vrijednosti nabave u 2021. godini ugovorili s lokalnim dobavljačima. No uvijek volim naglasiti da prava promjena kreće najprije od nas samih. Bez individualnog truda i odgovornosti svakog od nas na svakodnevnoj razini, istinska i dugoročna promjena nije moguća.

Jedna ste od rijetkih kompanija koja u Upravi ima dvije trećine žena. Što Pivovara poduzima za razvoj uključivog poslovanja i ravnopravnosti spolova? Uostalom, i sami ste tijekom cijele svoje karijere na vrlo odgovornim funkcijama. Što biste poručili svojim kolegicama, ali i mladim ženama koje tek počinju svoje karijere?

Njegovanje uključive kulture i poticanje raznolikosti, koja uključuje i poticanje ravnopravnosti spolova, jedan je od strateških ciljeva globalne kompanije Molson Coors, a samim time i Zagrebačke pivovare. Kontinuirano promičemo raznolikost i jednake šanse pri zapošljavanju i internim promocijama, a u online trening Kodeks poslovnog ponašanja, koji je obvezan za sve zaposlenike, još smo prije nekoliko godina uključili temu raznolikosti i ravnopravnosti.

Kako bismo dodatno osvijestili zaposlenike o važnosti ove teme, tijekom protekle dvije godine, proveli smo čitav niz aktivnosti: pokrenuli Inclusive Leader treninge, odabrali ambasadore koji promoviraju raznolikost i uključivost, organizirali nekoliko vlogova posvećenih ovoj temi, pokrenuli posebnu rubriku u internom newsletteru i sl. Želimo stvoriti okruženje u kojem se svi osjećaju sigurno, prihvaćeno, cijenjeno i ravnopravno bez obzira na individualne razlike.

Osobno sam tijekom svoje karijere spoznala da trebamo svakodnevno učiti jer znanje i stečene vještine nam nitko ne može uzeti. Moramo biti svoji, sanjati svoje snove, biti pokretači pozitivnih promjena i dati sve od sebe da budemo najbolji što možemo na svom radnom mjestu, rasti i doprinijeti rastu svog tima i kompanije, a istovremeno uživati u svemu tome. Sjajne stvari u biznisu nikada nije odradila samo jedna osoba, nego tim ljudi. Važno je motivirati taj tim i omogućiti im razvoj.