Dukat je u prošloj godini obilježio veliki jubilej – više od stoljeća dugu baštinu otkupa i prerade mlijeka u Hrvatskoj. „Posvećenost kvaliteti i dosljednost u proizvodnji kvalitetnih proizvoda, inovativnost, fokus na potrebe i zadovoljstvo potrošača te otkup mlijeka s domaćih farmi čine temelj dugovječnosti i liderske pozicije robne marke Dukat“, kaže Zoran Ković, direktor Dukata.

Razgovarala: Marija Sedlar

Gledajući kroz 110 godina poslovanja – koje biste godine izdvojili kao prekretnice u poslovanju tvrtke?

U više od stoljeća dugoj povijesti Dukata bilo je mnogo važnih događaja od kojih ističem neke. Naše prvo prodajno mjesto otvorili smo davne 1930. na zagrebačkom Dolcu, na istome mjestu gdje se i danas nalazi Dukatov diskont. Nadalje, 1952. Zagrepčanima smo, umjesto mlijeka u ‘kanticama’ ponudili pasterizirano svježe mlijeko u staklenim bocama, a sedam godina kasnije predstavljamo mlijeko u plastičnim vrećicama koje ćemo vrlo brzo zamijeniti prizma tetrapak pakiranjem, a potom i pravokutnim tetrapakom.

Godine 1998. predstavili smo jednu od naših najuspješnijih inovacija b.Aktiv LGG – prvi funkcionalni jogurt na tržištu s mljekarskom kulturom LGG. Iste godine, Dukat prvi u industriji predstavlja i besplatni potrošački telefon putem kojega već četvrt stoljeća svakodnevno komuniciramo s našim potrošačima. Godine 2003. preuzimamo mljekaru Somboled u Srbiji, a 2007. Dukat ulazi u sastav Grupe Lactalis kada kreće novo poglavlje rasta i razvoja kompanije. U sljedećih šest godina u sastav Dukat grupe ulaze mljekare u BiH, Makedoniji, KIM Mljekara Karlovac te Lubljanske mlekarne 2013. godine.

Spomenuli ste karlovačku mljekaru KIM čije je poslovanje uništeno tijekom ratnih godina, a potom i kroz dva neuspjela pokušaja privatizacije. Kako danas posluje karlovački KIM?

KIM Mljekara Karlovac ulazi u sastav Dukat grupe 2008. godine, a s radom započinje dvije godine kasnije, po završetku izgradnje i modernizacije proizvodnog pogona. Iz godine u godinu naša karlovačka mljekara uspješno posluje zahvaljujući inicijalnoj investiciji vrijednoj više od 27 milijuna eura i redovnim godišnjim ulaganjima, zahvaljujući kojima se pozicionirala kao glavna tvornica za proizvodnju trajnog mlijeka u Dukat grupi.

Jednako tako, uspjeh karlovačkog KIM-a zasluga je stručnosti i predanosti njezinih zaposlenika. Osim što je najveći proizvođač trajnog mlijeka, KIM je i najveći izvoznik u Dukat grupi koji izvozi asortiman trajnih i aromatiziranih mlijeka u 18 zemlja svijeta, uključujući i Afriku.

Nedavno smo obilježili 55. obljetnicu poslovanja KIM-a što je veliki uspjeh, kako za nas, tako i zajednicu u kojoj mljekara posluje. Tvrtka koja je prije petnaest godina bila pred slomom danas je jedna od najuspješnijih tvrtki karlovačkog kraja koja zapošljava 119 zaposlenika.

Kolike su potrebe za mlijekom i mliječnim proizvodima u Hrvatskoj i možemo li ih zadovoljiti unutar naših granica?

Hrvatska posljednjih deset pa i više godina nije samodostatna u proizvodnji mlijeka. Danas vlastitom proizvodnjom pokriva tek 40-ak posto potreba domaćeg tržišta. To je podatak koji najbolje oslikava težinu situacije domaćeg mljekarstva. Nalazimo se na prekretnici koja traži angažman svih dionika mljekarskog sektora – proizvođača i otkupljivača mlijeka, resornog ministarstva i Vlade – usmjeren na jačanje proizvodnje mlijeka u Hrvatskoj.

Kao najveći otkupljivač mlijeka u Hrvatskoj, u Dukatu neprekidno ulažemo u razvoj poslovanja i proizvodnje mlijeka naših kooperanata. Ove godine tako subvencioniramo nabavu više od 1.200 junica kako bismo ojačali proizvodnju mlijeka na našem otkupnom području. Mjera je to koja vrlo brzo pokazuje rezultate i ublažava dosadašnji negativni trend u proizvodnji mlijeka.

Kakve informacije dobivate s terena kako povećanje cijena energenata i hrane utječu na poslovanje kooperanata? Jesu li ugroženi njihovo poslovanje i egzistencija?

Zbog višestrukog porasta ulaznih troškova, cijena stočne hrane i energenata u prošloj je godini proizvodnja mlijeka u Hrvatskoj dotakla povijesno najnižu razinu od 405 milijuna kilograma, što je smanjenje od 5,4% u odnosu na 2021. godinu, usprkos činjenici da je otkupna cijena na razini Hrvatske rasla. Broj proizvođača mlijeka se također smanjuje. Kroz redovite korekcije otkupnih cijena mlijeka tijekom 2022.

Dukat je u povećanje cijene mlijeka farmerima uložio ukupno 16 milijuna eura. Tako je naša otkupna cijena mlijeka za 42 posto veća u siječnju ove godine u odnosu na lanjski siječanj. Ove smo godine pokrenuli i prethodno spomenuti projekt subvencioniranja junica – sve s ciljem osnaživanja naših farmera i poticanja proizvodnje mlijeka na našem otkupnom području. Reakcije farmera su pozitivne, a vidljiv je i pomak u proizvodnji mlijeka zbog čega s blagim optimizmom gledamo na ostatak godine.

Izazovne okolnosti u poslovanju se nastavljaju, posebno s obzirom na trenutnu geopolitičku situaciju. Kako i koliko ona utječe na poslovne planove Dukata?

Mljekarski je sektor izuzetno osjetljiv u svakom svom dijelu. Proizvodnja mlijeka na farmama opterećena je izuzetno velikim rastom ulaznih troškova. Između farmera, kojima trebamo osigurati veće otkupne cijene mlijeka i dodatne ‘injekcije’ poput subvencioniranih junica, te potrošača, koji zbog ekstremno visoke inflacije kupuju manje i traže što jeftiniji i kvalitetan proizvod, nalazi se prerađivačka industrija, istovremeno suočena s višestrukim rastom cijena sirovine, energenata, repromaterijala, troškova zaposlenika… U 2022. godini ostvarili smo 332 milijuna eura prihoda, što je rast od 17 posto u odnosu na 2021. no s nižom profitabilnosti, primarno zbog apsorbiranja dijela inflacije kroz rezultat.

Može li i kako država pomoći farmerima u današnjim teškim prilikama i općenito tržištu mlijeka i mliječnih proizvoda?

Može i rekao bih i da pomaže. Ministarstvo poljoprivrede nedavno je donijelo odluku o izravnim potporama za uzgoj junica kroz plaćanje poticaja za krave prvotelke, što će zasigurno doprinijeti povećanju proizvodnje mlijeka u zemlji. Pozitivno ocjenjujemo i odluku Vlade o ograničavanju cijena energije na duži period jer ona definira barem jednu od mnogo nepoznatih varijabli u sljedećem periodu. Iznimno je važno da postoji dijalog između države i realnog sektora jer su redovna komunikacija, razumijevanje i međusobno uvažavanje preduvjet sagledavanja problema sektora u cijelosti i predlaganja adekvatnih rješenja.

Objavili ste jubilarni deseti Izvještaj o odgovornom poslovanju Dukata – koliko ulažete u održivi razvoj i korporativnu održivost?

Već desetu godinu zaredom Dukat priprema nefinancijske izvještaje kojima, iz godine u godinu, izvještava o napretku koji ostvaruje u svim segmentima odgovornog i održivog poslovanja. Kao kompanija odgovorna prema svojim dionicima, osjećamo obvezu izvještavati o utjecaju našeg poslovanja na društvo i okoliš dok istovremeno nastojimo smanjiti negativne utjecaje našeg poslovanja te poticati pozitivne promjene u industriji i društvu.

Tako smo, primjerice, samo u 2022. godini smanjili udio plastike i aluminija u našim pakiranjima za osam tona, ulažemo u obnovljive izvore energije ugradnjom solarnih panela i drugim rješenjima na našim proizvodnim i skladišnim lokacijama diljem zemlje, a već petu godinu zaredom najveći smo donator hrane hrvatske prehrambene industrije. Nedavno smo s Ministarstvom poljoprivrede potpisali dobrovoljni sporazum o sprječavanju i smanjenju nastajanja otpada od hrane, što će biti naš fokus u sljedećem razdoblju.

Izuzetno smo ponosni i na najveći pojedinačni korporativni projekt pošumljavanja u zemlji koji smo pokrenuli prošle godine i kojim, iz godine u godinu, stvaramo vrijednost za planet i generacije koje dolaze – nove površine šuma.

Pronalazak radne snage sve je veći problem s kojim se susrećemo u Hrvatskoj u svim sektorima – kakva je situacija u Dukatu? Koliko zaposlenika imate, koliko ulažete u njih i kakve mogućnosti napredovanja nudite?

U Dukat grupi u Hrvatskoj danas radi 1554 zaposlenika u Zagrebu, Bjelovaru i Karlovcu te u logističkim centrima u Đakovu, Rijeci, Puli, Zadru, Splitu i Dubrovniku. Iznimno mnogo resursa ulažemo u materijalna i nematerijalna prava zaposlenika, edukacije, razvoj karijera i druge aspekte upravljanja ljudima, s ciljem jačanja zadovoljstva i angažiranosti te zadržavanja i privlačenja talenata.

Mliječna industrija na mnogim pozicijama traži specifična znanja i vještine koja dajemo svojim zaposlenicima i upravo na taj način našu stoljetnu ekspertizu prenosimo na nove generacije zaposlenika. Dukat je jedan od najpoželjnijih poslodavaca u prehrambenoj industriji o čemu govori niska fluktuacija zaposlenika te visoka razina zadovoljstva i angažiranost zaposlenika, ali i niz priznanja i certifikata poput Poslodavac partner ili, pak, ‘najsvježiji’ Above and Beyond, koji nas svrstavaju u društvo kompanija koje zadovoljavaju najviše standarde kvalitete upravljanja zaposlenicima.

Ipak, kao industrija izrazite sezonalnosti, suočeni smo s nedovoljno velikom bazom sezonskih zaposlenika – primarno u logistici. Problem nedostatka radne snage nije zaobišao niti sektor primarne proizvodnje mlijeka. Zbog složene problematike u sektoru, kao i same prirode posla, primarna proizvodnja mlijeka suočena je sa sve manjim brojem zainteresiranih poljoprivrednika za proizvodnju mlijeka te je nužno poticati mlade farmere na pokretanje proizvodnje mlijeka.

Kakvi su aktualni trendovi na tržištu mlijeka?

Tržište mlijeka i mliječnih proizvoda u Hrvatskoj brzo je, dinamično i visoko inovativno. Svaka gospodarska nesigurnost, pa tako i ova kojoj danas svjedočimo, dovodi do određenih promjena ponašanja potrošača koji danas, više nego prije, traže još bolji omjer cijene i kvalitete. Unatoč tome, Dukat kao tržišni lider i predvodnik novih trendova uspješno otvara i gradi nove kategorije s ciljem zadovoljavanja potreba suvremenog potrošača. Jedan takav primjer je lactose free segment koji neprekidno raste zahvaljujući upravo inovativnim konceptima i ulaganjima Dukata u ovaj segment.

Sjajan primjer inovativnosti i vizionarstva je prethodno spomenuti b.Aktiv LGG – najstariji funkcionalni jogurt na našem tržištu koji je tržišni lider i danas, nakon više od 25 godina od njegova lansiranja. Danas mu društvo čine jednako uspješne brend ekstenzije b.AktivLGG Smoothie i Super Smoothie.

Trendovi koji sve snažnije rastu na globalnoj razini, pa tako i kod nas, su trend zdrave i uravnotežene prehrane te dobrobiti (wellbeinga) ali i trend ‘malih užitaka’ u hrani, na koje nastojimo odgovoriti inovacijama i renovacijama u našem asortimanu, poput linije grčkog tipa jogurta Dukatos te, primjerice, vrhunskih, delikatesnih sireva President Grand oval.


Ovih dana smo predstavili renoviranu liniju SenSia FIBRES. Obogaćena vlaknima inulina, mliječnom kulturom Bifidus naturalis, a sada i prirodnim vlaknima iz voća, SenSia FIBERS prirodno regulira probavu te holističkim pristupom brizi o zdravlju doprinosi osjećaju dobrobiti i zdravlja probavnog sustava. Kako su dijetalna vlakna nezaobilazan sastojak balansirane prehrane i pravilne probave, tako smo liniju SenSia FIBERS dodatno obogatili jedinstvenim prirodnim sastojcima – kvalitetnim voćnim vlaknima akacije i crnog ribiza, a podliniju SenSia FIBERS Botanicals i biljnim ekstraktima. Tako SenSia FIBERS postaje predvodnikom i tzv. mood food kategorije hrane koja doprinosi dobrom osjećaju, ali i dobrom raspoloženju.