Obala grupa danas u portfelju ima niz poznatih i popularnih brendova: u food segmentu to su TSC, Ritter Sport, RUF, Alpenbauer i Nestle čokolade. Od bezalkoholnih pića Orangina, Jupi, Spezi i Limona, a od čajeva robne marke Yogi Tea te Franklin&Son’s tonici i Maresi mlijeko za kavu. Zbir brendova alkoholnih pića sastoji se od G’Vine gina, Cooperhead gina, Zonin prosecca, Jean Dorsenne, Pol Remyija, Aperitiva, Gardian’s gina te Jagdbluta, a Marko-Rehor Jakus, regionalni direktor prodaje i poslovnog razvoja u Obala grupi ističe da je rast poslovanja obilježen i uvrštavanjem brenda BIC te da očekuju proširenje i na uredski pribor.
Razgovarala: Marija Sedlar
Obala Grupa d.o.o. jedan je od najpoznatijih distributera pića u Hrvatskoj i regiji, osnovana 1994. godine – kakve poslovne rezultate bilježite prethodnih godina? Koliko je višegodišnja pandemija utjecala na poslovanje i poremetila planove?
Godine 1995. započeli smo kao distributeri Orangine & Pernod Ricarda u Hrvatskoj i kasnije u regiji. Već 2002. započeli smo proizvodnju Orangine pod licencnim ugovorom. U proteklih gotovo 30 godina proširili smo se, uz tržišta Adriatic regije, i na brojna druga svjetska tržišta – USA, Engleska, Singapur, Slovačka, Češka, Austrija, Cipar i brojne druge. Kako se poslovanje razvijalo, proširivao se i portfelj brendova pa smo danas ekskluzivni zastupnici i za Ritter Sport, Spezi, Zonin, Ruf, TSC (hladni snackovi Milka, Oreo, Jaffa, Munchmallow) i dr.
Godine 2010. lansirali smo i vlastitu robnu marku Limona, niskogazirani sok od limuna i limete. Obala grupa danas je najviše prepoznatljiva po Orangini kao etabliranoj robnoj marci u Hrvatskoj i u svijetu. S obzirom na to da je u našemu poslovanju primat držao HoReCa kanal, pandemija je sa sobom donijela nove izazove, ali i nove prilike.
Neizvjesnost je riječ koja najbolje opisuje ondašnje poslovanje, a samim time je i svodila mogućnost dugoročnog planiranja na minimum. Uz samu fizičku spriječenost poslovanja, to je za sobom povuklo i nemogućnost održavanja promotivnih aktivnosti te je kreiralo začarani krug koji nije išao u korist niti jednom dijelu lanca poslovanja. Tada nastalu krizu pokušali smo pretvoriti u priliku okretanjem prema programu pakirane hrane i prodaji u retailu, uvrstivši u ponudu TSC proizvode (Milka, Oreo, Jaffa i Munchmallow hladne snackove) i Ritter Sport čokolade što se, u konačnici, pokazalo kao dobra poslovna odluka.
Kako danas izgleda portfelj proizvoda?
Kao i svako uspješno poduzeće, Obala grupa se razvijala polako, ali sigurno. Ono što karakterizira njezin uspjeh je predanost i kontinuitet u poslovanju koji je doveo do toga da tvrtka danas raspolaže cijelim nizom poznatih brendova u svome portfelju. U food segmentu to su TSC, Ritter Sport, RUF, Alpenbauer i Nestle čokolade.
Od bezalkoholnih pića Orangina – uz regular, tu su i Orangina od crvene naranče Rouge kao i inačica bez šećera – Orangina Zero. Jupi je dostupan u okusima Orange i Tangerine, a nudimo i Spezi i Limonu u okusima Classic, Mint i Bitter Lemon. Ostale poznate robne marke su čajevi Yogi Tea, Franklin&Son’s tonici te Maresi mlijeko za kavu.
Zbir brendova alkoholnih pića sastoji se od G’Vine gina, Cooperhead gina, Zonin prosecca, Jean Dorsenne, Pol Remyija, Aperitiva, Gardian’s gina te Jagdbluta. Kao što je i spomenuto, rast poslovanja obilježen je i uvrštavanjem brenda BIC gdje očekujemo i proširenje na uredski pribor.
Što je trenutno u fokusu poslovanja tvrtke? S kojim novostima u asortimanu dočekujete sezonu i kakve prodajne rezultate očekujete?
Obala Grupa je, osluškujući trendove i zahtjeve tržišta, tijekom godina širila svoj program tako da s ponosom možemo istaknuti da smo, pored spomenutih programa, snažno zakoračili u neprehrambeni sektor i postali ekskluzivni zastupnici renomiranog svjetskog proizvođača upaljača i brijača BIC. Veličini BIC-a svjedoči činjenica da je ta robna marka svjetski lider u proizvodnji uredskog materijala, upaljača i brijača s više od 70 godina dugom tradicijom pružanja visokokvalitetnih, jednostavnih, inventivnih i pouzdanih proizvoda za svakoga.
Taj se standard ne mijenja bez obzira na vremenske i prostorne granice s obzirom na to da posjeduje 26 tvornica rasprostranjenih na četiri kontinenta. U segmentu pića, odlučili smo retro izdanjima dati novi sjaj te smo kupili brend Jupi od dotadašnjeg vlasnika Atlantic Grupe. Jupi je izniman brend bezalkoholnog pića s dugom tradicijom, više od 70 godina. Iskreno vjerujemo da će povratak Jupija na tržište izazvati sentimentalnu emociju kod potrošača i vratiti nas u vedru mladost kakvu pamtimo.
Za ljetnu sezonu pripremamo novitete u segmentu hladnih snackova gdje ćemo kupcima ponuditi razne ekstenzije asortimana bilo da se radi o novim okusima ili novim pakiranjima među kojima ističemo i naš hlađeni režim koji odlikuje spomenuto dugogodišnje partnerstvo s austrijskim TSC-om, čiji su snackovi pod brendovima Milka i Oreo dobro poznati i velikodušno prihvaćeni na hrvatskom tržištu.
U tom segmentu imamo i mliječne snackove pod etabliranim robnim markama Jaffa i Munchmallow, a intenzivno se radi i na novim okusima i vrstama te u skorije vrijeme pripremamo brojna nova iznenađenja za koja smo sigurni da će oduševiti sve ljubitelje dosadašnjih proizvoda iz naše ponude. Kako je i spomenuto, trendovi i očekivanja potrošača najveći su nam prioritet pa je tako u pripremi i prvi proteinski snack te izdanje namijenjeno najmlađima s likovima iz omiljenog crtića Madagascar.
Koliko su se navike potrošača promijenile tijekom godina?
Pandemija je na svjetskoj razini napravila velike promjene i to ne samo u domeni prehrambenih proizvoda i navika potrošača već i u njihovoj svijesti, načinu razmišljanja i potrebama. Ispunjavanje potrošačkih potreba predstavlja veliki izazov za sve kompanije pa tako i za našu.
Svakodnevno se trudimo pratiti tržišne trendove i uskladiti ih sa zahtjevima potrošača na svakom koraku – od distribucije, cijene, ponude pa sve do načina prezentacije i promotivnih aktivnosti.
Primjerice, pandemija je zbog ograničavanja direktnih kontakata donijela jedan novi oblik distribucije proizvoda kroz dostavljačke službe, kao što je Glovo, s kojim imamo suradnju, a koji se uvriježio kao navika i u razdoblju nakon njenog završetka. Tu je, primjerice, i aktivan rad na digitalnim kanalima komunikacije naših robnih marki koji su, uslijed nedostatka fizičkog kontakta i promotivnih aktivnosti na mjestima prodaje, ostali neizbježan i gotovo jedini kanal komunikacije s potrošačima.
Svjedočimo situaciji stalnog rasta cijena i poskupljenja energenata – kako to utječe na svakodnevno poslovanje Obala grupe, cijene proizvoda..?
Neupitna je i očita situacija poskupljenja energenata zbog čega, primjerice, trpi cijena staklene ambalaže. Nastojali smo maksimalno amortizirati povećanja ulaznih energenata i sirovina kako ne bismo opteretili cijenu finalnog proizvoda te na taj način pokušali zaštititi udar poskupljenja na potrošača. Tome svjedoči i činjenica da je Orangina trenutno po cjenovnom pozicioniranju, u usporedbi s drugim premium pićima, među cjenovno najpristupačnijima.
U prvom planu nam je uvijek konstantna briga o našim potrošačima s ciljem zadovoljenja njihovih navika i očekivanja. Naša trenutna odgovornost leži u svakodnevnoj i kontinuiranoj komunikaciji s našim principalima te konstantnom analiziranju stanja na tržištu kako bismo osigurali mjere za dobrobit poslovanja i zadovoljenja potrošačevih visokih očekivanja. I dalje ćemo nastojati braniti cijene i nastojati da potrošači mogu i dalje uživati u našim proizvodima po pristupačnim cijenama.
Koliko Obala grupa ulaže u održivi razvoj i korporativnu održivost i zašto to mora biti važna karika u poslovanju svake tvrtke?
Kao što sam već napomenuo, aktivno pratimo zahtjeve tržišta, a održivo poslovanje i generalno održivi razvoj na vrhu su ljestvice prioriteta. Što se tiče zaštite okoliša, možemo izdvojiti BIC kao najnoviji brend u našem portfelju koji svojim kartonskim kutijama znatno smanjuje štetan utjecaj na prirodu i okoliš.
Tu je i Ritter Sport logistika koja intenzivno radi na smanjenju emisije CO2 inzistiranjem dosljednosti održivog pristupa sve od plantaže kakaovca pa do krajnjeg potrošača čime je cjelokupni koncept brenda u potpunosti orijentiran ka dobrobiti zajednice. Kako održivi razvoj ne podrazumijeva samo zaštitu okoliša, već i cijele zajednice, u svojemu poslovanju nastojimo razvijati blagostanje naših zaposlenika, ali i svih dionika poslovanja kroz različite segmente i razine uz individualni pristup.
Pronalazak radne snage sve je veći problem s kojim se susrećemo u Hrvatskoj u svim sektorima – kakva je situacija kod Vas? Koliko zaposlenika imate, koliko ulažete u njih?
U tvrtki volimo reći da su zaposlenici naš najvrjedniji resurs u čiji je razvoj najisplativije investirati, a to se u praksi ogleda kroz kontinuirane radionice i edukacije u najužim domenama poslovanja. Zbog toga nas odlikuje osobni pristup svakom pojedinom zaposleniku kako bismo u isto vrijeme ostvarivali poslovne, ali i njihove osobne ciljeve na obostrano zadovoljstvo.
Obala grupa trenutno broji stotinjak zaposlenika u nekoliko zemalja, s time da zbog sezonske prirode nekih važnih proizvoda taj broj u sezoni raste kroz angažman sezonskih radnika u proizvodnji, kao i u prodaji / unapređenju prodaje. Orijentirani smo na kontinuirano zapošljavanje novih kadrova, samo u posljednjih nekoliko mjeseci tim smo proširili s desetak novih zaposlenika na različitim pozicijama, što dovoljno govori o širenju poslovanja, ali i zahtjevnim izazovima koji su pred nama.
Izazovne okolnosti u poslovanju se nastavljaju, posebno s obzirom na trenutnu geopolitičku situaciju. Koji su planovi Obala grupe za nadolazeće razdoblje?
Budućnost Obala grupe gledamo pozitivno i oportunistički. Intenzivan fokus i prioritet u poslovanju nam je daljnje širenje i distribucija brenda BIC i lansiranje brenda Jupi u kojeg polažemo velike nade i nadamo se da će postati veliki hit na tržištu. S brendom Orangina upravo krećemo s velikom nacionalnom kampanjom i nagradnom igrom.
Dodatno razvijamo i program mliječnih snackova širenjem palete novih proizvoda i okusa. Radimo intenzivno na razvoju i unapređenju komunikacije prema našim kupcima i potrošačima putem razvoja ključnih društvenih mreža kao i kreiranju interaktivnih korporativnih stranica. Veselimo se napretku u ovoj godini i želimo donijeti još ljepše iskustvo našim vjernim kupcima.