Inflacija i pad životnog standarda i dalje glavne brige građana Hrvatske

Rezultati istraživanja pokazuju da su trenutni poremećaji na tržištu, energetska kriza i inflacija doveli do povećanja mjesečne potrošnje u 87% kućanstava ispitanika. Od tog broja, 43% navodi da je njihova potrošnja znatno veća, dok 44% navodi da je malo veća.

Inflacija i potencijalni pad životnog standarda vodeći su izazovi za građane Hrvatske, pokazali su rezultati istraživanja MasterIndex koje je za Mastercard u travnju ove godine provela agencija Improve na uzorku od 1.022 korisnika bankarskih usluga u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina. Ipak, većina ispitanika izvještava o stabilnoj ili poboljšanoj financijskoj situaciji u usporedbi s prošlom godinom. Povećanje potrošnje zabilježeno je u skoro svim kategorijama dok su građani pronašli načine za uštedu kroz kupnju na akcijama, usporedbu cijena i češće pripremanje obroka kod kuće.

ZABRINUTOST ZBOG RASTA CIJENA

Istraživanje otkriva da inflacija, odnosno rast cijena, predstavlja najveću brigu za 64% ispitanika. Smanjenje životnog standarda također je značajan izvor zabrinutosti koji utječe na gotovo trećinu ispitanika.

Kriminal i korupcija su visoko na listi briga građana (22% građana izražava veliku zabrinutost), a na popisu su se našli i privikavanje na euro (12%), zagađenje i ekološke katastrofe, povećanje broja izbjeglica (po 10%) te pad kvalitete obrazovanja (8%).

Građane više ne brine pandemija niti neka druga zdravstvena prijetnja. Mlade osobe u dobi od 18 do 29 godina najviše brinu nemogućnosti plaćanja vlastitih troškova i povećanja stope nezaposlenosti ili gubitka posla dok osobe srednje i starije dobi više od prosjeka zabrinjavaju poremećaji u opskrbi energijom, smanjenje životnog standarda te kriminal i korupcija.

POZITIVNA FINANCIJSKA PERSPEKTIVA

Utjecaj makroekonomskih događanja na zaposlenost ukazuje na značajne promjene u odnosu na prethodnu godinu. Više je zaposlenih – onih koji rade za nekog drugog (73%, rast za 5%), dok je udio samozaposlenih 9%. Upravo u tom segmentu veći je udio onih koji nisu osjetili nikakve ekonomske posljedice niti se boje loših ishoda po njihovo poslovanje.

Kada se osvrnemo na financijsku situaciju kućanstava, 34% ispitanika smatra da im je financijska situacija lošija nego prije godinu dana, s naglaskom na starije osobe s nižim obrazovanjem.

No postoji i optimizam – 27% ispitanika vidi poboljšanje u svojoj financijskoj situaciji. U usporedbi s prošlom godinom, rezultati su znatno optimističniji. Više je onih koji očekuju da će im financijsko stanje kućanstva biti bolje (31%, rast za 5%). S druge strane, iako 23% očekuje lošije financijsko stanje svog kućanstva, to je značajno manje nego godinu dana ranije (pad za 17 postotnih bodova).

VIŠE TROŠIMO NA NAMIRNICE

Rezultati istraživanja pokazuju da su trenutni poremećaji na tržištu, energetska kriza i inflacija doveli do povećanja mjesečne potrošnje u 87% kućanstava ispitanika. Od tog broja, 43% navodi da je njihova potrošnja znatno veća, dok 44% navodi da je malo veća. Deset posto ispitanika navodi da im je potrošnja kućanstva na jednakoj razini kao i prije, a 3% je smanjilo troškove.

Primijećen je i porast potrošnje u gotovo svim kategorijama u usporedbi s rezultatima iz 2022. Tako, primjerice, čak dvije trećine ispitanika navodi da troši više na namirnice za pripremu kod kuće u odnosu na godinu dana ranije. Na putovanja manje nego prije troši čak 37% ispitanika, a na restorane 42% ispitanika. U padu je i dostava hrane (39% ispitanika na ovu uslugu troši manje nego prije), a slijede izložbe, kazališta, kino i koncerti (38%). Osim na namirnice, više se troši samo na internetske i zdravstvene usluge.

„Porast potrošnje u gotovo svim kategorijama svjedoči o dinamici tržišta. Kako bi uspješno odgovorili na raznolike potrebe potrošača, trgovci su suočeni s imperativom integracije različitih kanala poslovanja“, naglasila je Gea Kariž, direktorica Mastercarda u Hrvatskoj.

„Kombiniranje tradicionalnog poslovanja s digitalnim, uz pružanje širokog spektra metoda plaćanja, pomaže u uspostavljanju snažnijih veza s kupcima, širenju svijesti o brendu, diversifikaciji asortimana i prilagodbi cijena specifičnim zahtjevima tržišta. Naš cilj u Mastercardu je da naši partneri – bilo da su to banke, fintech tvrtke, telekomunikacijske kompanije ili trgovci – imaju sredstva i podršku za uspješnu prilagodbu ovom dinamičnom okruženju.“