Pet hrvatskih tvrtki iz sektora ribarstva predstavlja svoje proizvode na međunarodnom sajmu smrznutih morskih plodova Conxemar 2023, koji se u španjolskom gradu Vigu održava od 3. do 5. listopada.
Na jednom od najvećih ribarskih sajmova u Europi, i četvrtom sajmu po značaju na svjetskoj razini, ove godine sudjeluje više od 700 izlagača iz pedesetak zemalja koji svoje proizvode predstavljaju na 37.000 m2. Tijekom tri dana, očekuje se više od 26 tisuća posjetitelja i kupaca iz preko stotinu zemlja.
Sajam okuplja sve dionike u lancu ribarstva – od ribara, prerađivača, trgovca na veliko, uvoznika, izvoznika pa sve do distributera. Hrvatska gospodarska komora po šesti put je organizirala zajedničko predstavljanje hrvatskih tvrtki, a ove godine to su: Arbacommerce, Jadran tuna, Mišlov, Orada Adriatic i Pelagos Net Farma.
“Hrvatski sektor ribarstva šezdeset posto prihoda ostvaruje od prodaje na izvoznim tržištima, što je rezultat visoke kvalitete naših proizvoda, stalnih ulaganja i novih investicija. Vodi se računa i o održivosti i zahtjevima potrošača te izvoznoj orijentiranosti poslovnih subjekata u ovom strateški i gospodarski važnom sektoru. HGK daje kontinuiranu podršku sektoru ribarstva kroz provedbu EU projekta Riba Hrvatske – Jedi što vrijedi koji je usmjeren na promociju proizvoda ribarstva na domaćem i inozemnim tržištima“, istaknuo je Dragan Kovačević, potpredsjednik HGK za poljoprivredu i turizam.
Nakon Seafood Expo Barcelona, Conxemar Vigo je drugi sajam koji je HGK organizirao za svoje članice iz sektora ribarstva, a već se krenulo i s organizacijom zajedničkog nastupa na međunarodnim sajmovima za iduću godinu. Za sve članice Komore nastup je potpuno besplatan odnosno financiran je europskim sredstvima.
U sektoru ribarstva bilježimo pozitivne trendove koji se ogledaju kroz povećanje proizvodnje, rast izvoza i ostvarivanje suficita u vanjskotrgovinskoj razmjeni. Ukupan izvoz sektora ribarstva u 2022. godini iznosio je 313,5 milijuna eura i povećan je za 14 posto u odnosu na prethodnu godinu. Najviše riba i proizvoda ribarstva plasirano je u Italiju, u vrijednosti 104 milijuna eura (33,3 %), Japan 39,7 milijuna eura (12,7%) i Španjolsku 36,7 milijuna eura (11,7%). U strukturi izvoza u 2022., po grupama proizvoda najzastupljenije su ribe svježe ili rashlađene,% vrijednosti ukupnog izvoza), riblje prerađevine i konzerve (16,5%) i riba sušena, soljena ili u salamuri, dimljene ribe (11,1%).
Na sajmu u Vigu izlaže tvrtka Mišlov koja se od 2015. godine u svom proizvodnom pogonu u Poličniku bavi smrzavanjem srdele i inćuna te mariniranjem i soljenjem inćuna.
“Naši proizvodi poznati su na tržištima Španjolske i Portugala, a priliku za rast imamo na tržištima i drugih mediteranskih zemalja. Sudjelovanje na sajmu Conxemar u organizaciji HGK uvelike pomaže u komunikaciji sa stalnim partnerima te u predstavljanju novim kupcima, potencijalnim poslovnim partnerima”, kazala je Marina Špralja Mišlov.
Za Sinišu Lencovića iz tvrtke Orada Adriatic sajam je nova prilika za plasman proizvoda.
“Imamo neupitnu kvalitetu i interes klijenata iz Španjolske i drugih tržišta da nas dodatno uživo upoznaju te se nadamo uspješnom povezivanju s njima. Izlaganje na vodećim međunarodnim sajmovima poput Conxemara uz potporu HGK nam pruža iznimnu priliku za unapređenje našeg poslovanja kroz povećanje plasmana na izvozna tržišta”, ističe Lencović.
“Po prvi put izlažemo na Conxemaru. Svaki sajam je dobra prilika za predstavljanje naših proizvoda novim kupcima i korištenje mogućnosti izravnih poslovnih kontakta, te za istup proizvoda na nova tržišta. Izložili smo sve smrznute proizvode; smrznutu plavoperaju tunu, koju lovimo, uzgajamo i supersmrznemo na -65 u trenutku izlova i tako čuvamo do prodaje; smrznutu srdelu i inćune te panirani filet jadranskog inćuna, kojeg smo prvi u Hrvatskoj izradili u našoj manufakturi u zadarskoj luci. Izložili smo i delikatese za hlađenu policu: marinirane i slane inćune te slanu srdelu. Plava riba: tuna, inćuni, srdele – bogata je proteinima i nezasićenim omega 3 masnim kiselinama, zdrava hrana je u trendu. Pelagos Net Farma i Jadran tuna su izrazito izvozno orijentirane tvrtke. Glavna djelatnost je lov i marikultura atlantske plavoperajne tune. Više od devedeset posto prihoda ostvaruje se u izvozu. Proizvodi su prisutni na tržištima desetak zemalja od Japana, Italije, Španjolske itd”, kaže Dunja Gotovina ocjenjujući da je svaki sajam dobra prilika za predstavljanje i istup na nova tržišta.
Tvrtka Arbacommerc na sajmu Conxemar izlaže po šesti put, od prvog poziva HGK bez čije organizacije, ističu, izlaganje na ovom sajmu koji je logistički zahtjevan, za njih bi bilo teško izvedivo. No, Vigo u Galiciji kao mjesto njegova održavanja je od presudne važnosti zbog velike koncentracije španjolskih klijenata pa su odlučni dolaziti dok podrška Komore bude omogućena.
“Smrznuta srdela i inćun sve su traženiji proizvod i zato se na ovom sajmu mora biti – na pravom mjestu u pravo vrijeme. To je ovog trenutka Conxemar gdje se koncentrira najveći broj profesionalaca iz sektora ribarstva. Španjolsko tržište je bitno i za naše slane i marinirane inćune. Nije zanemariva i posjeta drugih prerađivača iz drugih europskih zemalja koje po svojim prehrambenim navikama troše i ribu koju mi možemo proizvesti te dobavljača ambalaže i ostalih roba neophodnih za našu proizvodnju”, zaključuje Dolores Šajt Paunović.