Više od pola građana Hrvatske preferira plaćanje karticama

U nedavnom istraživanju CEPER-a u 12 srednjoeuropskih zemalja, od Austrije do Sjeverne Makedonije, apsolutna većina posjeduje kreditne ili debitne kartice. Međutim, u 6 od ovih zemalja više od 50% ispitanika češće plaća gotovinom nego karticom.

Kako blagdanska sezona dolazi u srednju Europu, pažnja nije usmjerena samo na potragu za savršenim darovima, već i na načine plaćanja koji oblikuju iskustvo blagdanske kupnje. Nedavna CEPER-ova anketa, koja uključuje 1000 ispitanika iz svake od 12 srednjoeuropskih zemalja, pruža uvid u različite načine na koje stanovnici upravljaju svojim transakcijama uoči Božića. Anketa je ispitivala posjedovanje debitnih ili kreditnih kartica kod ispitanika, njihov preferirani način plaćanja između gotovine i kartica te koriste li pametne uređaje (poput pametnih telefona ili pametnih satova) za beskontaktno plaćanje.

Debitne i kreditne kartice široko su prisutne u srednjoeuropskoj regiji, s više od 80% vlasništva prijavljenih u zemljama poput Austrije, Bugarske, Hrvatske, Češke, Poljske, Slovačke, Mađarske i Slovenije. Zapanjujuće, Austrija preuzima vodstvo s nevjerojatnih 93% vlasništva nad karticama. Međutim, pravo iznenađenje leži u tome koliko Srednje Europe još uvijek preferira gotovinu, posebno u Austriji, Bugarskoj, Crnoj Gori, Sjevernoj Makedoniji, Rumunjskoj i Srbiji, gdje više od 50% preferira gotovinu u odnosu na kartice. Za razliku od Austrije, u Češkoj gdje je kartična penetracija bila 90%, 69% ispitanika radije je koristilo kartice kao način plaćanja u odnosu na gotovinu – pritom su Česi najskloniji korištenju kartice za kupnju.

Iako je vlasništvo nad vrhunskim pametnim uređajima u porastu, čini se da je njihova integracija u krajolik plaćanja manje raširena. Iznenađujuće, čak 55% ispitanika reklo je da nikada ne koristi pametne gadgete za beskontaktno plaćanje. U Austriji, Bugarskoj, Sjevernoj Makedoniji i Srbiji čak 70% ispitanika negira da je ikada koristilo pametne metode plaćanja. U Hrvatskoj, Mađarskoj, Crnoj Gori, Slovačkoj i Sloveniji između 60-69%, dok je u Češkoj, Poljskoj i Rumunjskoj 50-55% ispitanika izjavilo da nikad ne koristi gadgete za plaćanje. Najveća penetracija korištenja pametnih gadgeta za plaćanja zabilježena je u Češkoj, Poljskoj i Rumunjskoj. U Rumunjskoj 44% dok je u Češkoj i Poljskoj 41% ispitanika tvrdilo da barem ponekad koriste elektroničke uređaje za plaćanje.

Usred ove evolucije plaćanja, neki srednjoeuropski građani ostaju vjerni tradicionalnim gotovinskim transakcijama. U zemljama poput Mađarske, Bugarske, Hrvatske, Crne Gore, Sjeverne Makedonije, Rumunjske i Srbije više od 20% ispitanika inzistira uvijek na korištenju gotovine. Primjetno je da Crna Gora prednjači s nevjerojatnih 51% ispitanika koji preferiraju pouzdanost gotovine. Drugim riječima, dok su novi načini plaćanja široko dostupni Srednjoeuropskim građanima, oni se rado drže gotovine. S obzirom na relativno nisku popularnost vrhunskih gadgeta za plaćanje, neki bi čak mogli razmisliti o njihovoj kupnji kao kreativnom, neuobičajenom božićnom poklonu svojim najdražima!

Metodologija

Istraživanje javnog mnijenja provedeno je u 12 zemalja srednjoeuropske regije: Austriji, Bugarskoj, Hrvatskoj, Češkoj, Mađarskoj, Rumunjskoj, Srbiji, Slovačkoj, Sloveniji, Sjevernoj Makedoniji, Crnoj Gori i Poljskoj. Podaci su prikupljeni između 09. listopada i 26. listopada 2023. godine. Istraživanje je provedeno telefonom (osobno u Srbiji i Crnoj Gori) s 1000 ispitanika po zemlji. Uzorak po zemlji reprezentativan je prema spolu, dobi i tipu naselja.

O CEPER-u

CEPER je robna marka CEPER Group GmbH. Akronim CEPER je skraćenica za Srednjoeuropske perspektive. Područje ekspertize CEPER-a su srednjoeuropski poslovi, tvrtka svojim klijentima nudi praćenje medija, istraživanje tržišta i ankete iz regije.