Dalibor Matišić: Pratimo trendove i ljubiteljima suhomesnatih delicija otkrivamo zdraviju stranu guštanja

Histris je prošle godine lansirao inovativnu liniju suhomesnatih proizvoda bez nitrita koja obuhvaća tradicionalnu istarsku kobasicu, kobasicu od boškarina te kobasice s tartufima i s ružmarinom, a tim smo povodom razgovarali s Daliborom Matišićem, direktorom prerade mesa u Histrisu, koji o novoj liniji kaže: „Specifičnost leži u odsustvu nitrita u sastavu proizvoda, čime se postiže zdraviji proizvod koji pritom zadržava autentičan okus, miris, teksturu i dugotrajnost.“

Nakon gotovo 15 godina na rukovodećim pozicijama u prodaji, dinamičan poslovni razvoj Dalibora Matišića doveo je do proizvodnje. U Histrisu je od samih početaka, a na funkciji direktora prerade mesa zadužen je, između ostaloga, za planiranje i postizanje ciljeva, nabavu sirovina, organizaciju proizvodnje i logistike i razvoj novih proizvoda, ali i za kontakte s ključnim kupcima u maloprodajnom sektoru.

Uz važnu stratešku ulogu, Matišić kontrolira i svakodnevne operativne izazove, što uključuje i organizaciju servisa te praćenje zakonskih normi i promjena u zakonskim okvirima. U svom timu, kao mentor, aktivno prenosi znanja i potiče profesionalni razvoj kolega te istovremeno i osobno profesionalno raste zahvaljujući upravo stručnosti tima. Naime, timska sinergija jedan je od ključnih faktora poslovnog uspjeha Histrisa.

Krajem prošle godine predstavili ste inovaciju – liniju suhomesnatih proizvoda bez nitrita. Zašto ste se odlučili na ovaj iskorak?

Histris je brend nastao na bogatoj istarskoj tradiciji i naša je misija kupcima ponuditi ono najbolje od istarskih okusa. Isto tako, pratimo gastro, ali i zdravstvene trendove u prehrambenoj industriji, stoga smo odlučili unaprijediti postojeće proizvode kako bismo zadržali autentične okuse, a proizvode učinili zdravijima. Smanjili smo udio soli i iz sastava uklonili nitritnu sol, a svojom inovacijom ukorak smo i s novim smjernicama Europske komisije.

Naime, Komisija je u listopadu usvojila nove smanjene granične vrijednosti za nitrite i nitrate kao prehrambene aditive u cilju zaštite zdravlja građana, a upravo su nitriti zaslužni za prepoznatljivu boju mesnih proizvoda i uobičajeno očuvanje dugotrajnosti. Uklanjajući ih iz sastava, pokazali smo izraženu brigu o zdravlju svojih kupaca. Cijela industrija neprestano napreduje i na raspolaganju su nam nova znanja i tehnologije tako da kao društveno odgovorna tvrtka, ali i pojedinci, odgovaramo na izazove i integriramo pozitivne promjene u naše procese i, u konačnici, u naše proizvode, a jedan takav su i proizvodi bez nitrita.

Po čemu je specifična nova linija?

Nova linija Histris suhomesnatih proizvoda bez nitrita obuhvaća tradicionalnu istarsku kobasicu, kobasicu od boškarina te kobasice s tartufima i s ružmarinom. Specifičnost leži u odsustvu nitrita u sastavu proizvoda, čime se postiže zdraviji proizvod koji pritom zadržava autentičan okus, miris, teksturu i dugotrajnost. Ovi proizvodi predstavljaju iskorak u proizvodnji mesnih delikatesa, istovremeno nudeći potrošačima originalne okuse istarske kuhinje. Također, Histris je prvi veći dionik mesne industrije u Hrvatskoj koji suhomesnati asortiman bez nitrita donosi na police maloprodajnih objekata diljem zemlje kako bi potrošačima bila čim bliža zdravija alternativa omiljenih delicija.

Kako je tekao proces od ideje do realizacije novog proizvoda?

Kvalitetna ideja uglavnom proizlazi iz analize tržišta i prepoznavanja industrijskih trendova, izazova i potreba kupaca, a tako je bilo i u našem slučaju. Sam proces stvaranja nove linije bez nitrita u Histrisu je trajao više od godinu dana, a provedena su brojna testiranja proizvedenih uzoraka kako bismo došli do dobitne formule koja daje najbolje okuse tradicionalnih proizvoda u zdravijoj varijanti. Ukratko, od ideje do realizacije prolazi se kroz pažljivu pripremu mesa, korištenje najkvalitetnijih domaćih sirovina i dodatak prirodnih začina.

Ideja je inicijalno krenula od trajne istarske kobasice za koju je, uz kvalitetno domaće meso, potrebno i kvalitetno vino, istarska malvazija, uz autohtone začine. Kada smo uspjeli dobiti odličan proizvod, liniju proizvoda proširili smo na ostale autohtone proizvode s dodacima kao što su ružmarin, tartuf i meso autohtonog goveda boškarina.

Priprema mesa i proizvodnja mesnih proizvoda odvija se u Svetom Petru u Šumi, u proizvodnom pogonu opremljenom vrhunskom tehnologijom, što osigurava potpunu kontrolu procesa. Postupnom implementacijom novih trendova i procesa u proizvodnji potrošačima ćemo ponuditi još veći izbor proizvoda bez nitrita.

O čemu ste sve morali voditi računa i kakve su prve reakcije potrošača?

Pri osmišljavanju linije proizvoda bez nitrita Histris je primarno vodio računa o održavanju visokih standarda kvalitete, autentičnosti okusa i teksture proizvoda. Veliki izazov je predstavljalo zadržavanje karakteristične boje mesa i trajnosti proizvoda za koje su inače zaslužni nitriti. Osobno, uživao sam u procesu u kojem sam, u suradnji s timom, mogao izravno utjecati na to da našim kupcima omogućimo proizvode poznatog okusa i zdravijeg sastava kojim ne gube čar konzumacije mesnih delicija.

Uz testiranja proizvoda koja smo radili interno, ali i eksterno, nakon početka veće proizvodnje, proizvode smo ponudili kupcima putem našeg webshopa te smo na taj način skupljali povratne informacije. Nakon izvjesnog vremena i izvrsnih povratnih informacija kupaca zaključili smo da je naša ideja uvođenja nove linije proizvoda itekako interesantna kupcima i da smo spremni na njihov širi plasman na tržište.

Razvoj samih proizvoda pratio je i razvoj jasne strategije koja uključuje i identifikaciju ciljne skupine, odabir kanala distribucije i kvalitetnu komunikaciju s ključnim partnerima i kupcima. Svakako, valja napomenuti da je Histris ‘Nitrite free’ asortiman proizvoda na tržištu od studenoga prošle godine i da tek predstoji službena kampanja tijekom koje ćemo kupcima predstaviti sve prednosti ove linije.

Koji su top proizvodi Histris brenda?

Vodeći proizvod Histrisa je svakako Istarska kobasica, a u stopu slijede kobasice od tartufa, s ružmarinom i od boškarina, zatim istarska panceta i ombolo, a uz njih, tu su i kobasice i salame od mesa divljači. Proizvodni kapaciteti kojima raspolažemo trenutno prate prodajne potrebe, no da se naslutiti kako ćemo povećanjem prodaje, koju bilježimo iz godine u godinu, sasvim sigurno morati razmišljati o proširenjima proizvodnih mogućnosti. Važno je napomenuti i kako je naš cilj nastaviti stabilno rasti i pritom beskompromisno zadržati kvalitetu, a upravo tu vidim i svoju odgovornost na poziciji direktora prerade mesa.

Kakvi su aktualni trendovi u kategoriji suhomesnatih proizvoda?

Trendovi su tu da nam daju uvid u inovacije i njihovu primjenu, ali i očekivanja ponašanja i potrebe potrošača. Primjerice, tijekom posjete zadnjem najvećem sajmu prehrane Anuga u Kolnu doznali smo kako se proizvodnja širi na različite načine. Na tržište tako dolaze razni bio i vege proizvodi, čak i zamjensko meso izrađeno od biljnih vlakana putem 3D printera te brojne druge zamjene za mesne proizvode.

Nama je to korisno znati, no mi i dalje zadržavamo svoj smjer i želimo od domaćeg mesa stvarati ukusne, zdrave i tradicionalne istarske proizvode. Naime, autentični okusi i kvalitetne sirovine i dalje su iznimno traženi, a Histris nastavlja stvarati izvorne proizvode u koje uvijek dodamo i prstohvat inovativnosti, bilo sadržajne ili procesne, zadržavajući pritom provjerenu kvalitetu. Ipak, ono što nam je orijentir, a ujedno i trend u domeni suhomesnatih proizvoda, je to što raste potražnja za zdravijim alternativama i to je put kojim idemo.

Potvrđuje to i lansiranje naše linije proizvoda bez nitrita, čime smo se pozicionirali kao predvodnici takve proizvodnje u Hrvatskoj. Uz to, potrošači sve više traže proizvode bez dodanih nitrita, glutena, soje, laktoze i umjetnih bojila – sastojaka koji, sukladno postojećim istraživanjima, uzrokuju sve više zdravstvenih tegoba i intolerancija, a mi im takve proizvode i nudimo.

Kakvi su planovi Histrisa za 2024.?

Histris nastavlja pratiti potrebe potrošača i na njih odgovarati vrhunskim proizvodima koji čuvaju okuse tradicije i ujedno prate zdravstvene trendove. Snažno smo zakoračili u domenu zdravijih opcija i cilj nam je širiti asortiman upravo u tom smjeru. Naime, radimo na razvoju i testiranjima naših drugih aktualnih proizvoda bez nitrita, a u potrazi smo i za novim kategorijama. Također, Histris nastavlja ulagati i u procese proizvodnje, ali i zadovoljstvo potrošača jer su nam upravo oni nit vodilja u gotovo svim poslovnim odlukama.

Plan je u ovoj godini povećavati i izvoz proizvoda u zemlje Europske unije, predstaviti se na novim inozemnim tržištima i dodatno jačati prisutnost na domaćem tržištu te biti jedan od vodećih ambasadora hrvatske proizvodnje u našem sektoru premium suhomesnatih proizvoda. Poticaj kako idemo u pravom smjeru su i priznanja poput Superior Taste Award zvjezdica koje nose naši top proizvodi, a prestižnu nagradu dodjeljuje Međunarodni institut za okuse hrane i pića sa sjedištem u Bruxellesu.

S rastom prepoznatljivosti kvalitete proizvoda dolazi i sve veća potražnja tako da ćemo u ovoj godini razviti i strategiju povećanja proizvodnih mogućnosti Histrisa držeći se načela održivog i odgovornog poslovanja.