Analitičari Euromonitor Internationala ukazuju na nove trendove koji pružaju uvid u potrošačke navike i istražuju kako ponašanje potrošača redefinira njihove motivacije i potrebe za kupnjom. Nadalje, ističu kako su utjecaj umjetne inteligencije (AI), važnost inicijativa za održivost te društveni, ekonomski i politički čimbenici ključni za razumijevanje globalnih potrošačkih trendova ove godine.
Donosimo šest potrošačkih trendova koji će, prema analitičarima Euromonitor Internationala, imati krucijalan utjecaj na potrošače i kompanije u ovoj godini.
1. TRAGAČI ZA VRIJEDNOŠĆU
Inflacija je donijela novi financijski način razmišljanja, ali potrošači neće štedjeti na onome što zaista žele. Umjesto toga, oni traže najbolje ponude i pronalaze pametne načine na koje će maksimizirati svoje budžete bez žrtvovanja kvalitete. Kompanije se, sa svoje strane, trebaju prilagoditi potrošačima i nuditi inovativna rješenja kako bi njihovi proizvodi bili pristupačni potrošačima.
‘TRIKOVI’ ZA PREŽIVLJAVANJE
Povećanje cijena dovelo je do toga da se potrošači ‘bore’ s pokrivanjem svojih troškova u 2023. Skoro tri od četvero potrošača izrazilo je zabrinutost zbog povećanja cijena svakodnevnih artikala. Ljudi su bili primorani napraviti oštre rezove i ići na jeftinije opcije. Čak i kada se inflacija usporava, ušteda novca ostaje prioritet, ali kupci će tražiti nove načine da ‹rastegnu svoje novčanike’. Oni posežu za novim financijskim i ‘trikovima’ preživljavanja kako bi maksimalno iskoristili svoj prihod i smanjili potrošnju bez ugrožavanja kvalitete: plaćaju kreditnom karticom ili nagradnim bodovima, prelaze na premium brendove privatnih marki i sudjeluju u besplatnim aktivnostima.
CIJENA NIJE JEDINA PREDNOST
Zapamtite: cijena je jedna komponenta. Postoje i drugi faktori koje treba uzeti u obzir. Programi lojalnosti mogli bi omogućiti potrošačima zaradu bodova za buduće kupovine. Sveobuhvatne besplatne usluge kao što su čišćenje, popravci ili garancije također služe kao dodatna prednost. Pronađite i ponudite dodatne pogodnosti koje su važne vašoj ciljnoj grupi.
Komunikacija je ključna. Ako kupci ne razumiju vašu vrijednosnu ponudu, prijeći će na konkurenta ili pronaći alternativu. Promovirajte prave informacije koje će utjecati na njihove odluke. Tu spada i edukacija – podijelite savjete i ‘trikove’ o načinima uštede ili informirajte svoje kupce o raznovrsnim načinima korištenja vaših proizvoda. Tvrtke trebaju ponuditi dodatne poticaje i balansirati između troškova i kvalitete kako bi privukle potrošače.
Dobar primjer: Prodavač odjeće Lululemon u Los Angelesu nudi kupcima besplatnu zamjenu tajci koje nisu Lululemon brend za njihove Align tajice.
2. “PITAJ UMJETNU INTELIGENCIJU”
AI tehnologija će postati sve više utkana u naš svakodnevni život, tako da kompanije moraju iskoristiti stvaralačku moć umjetne inteligencije kako bi poboljšale personalizaciju i obogatile potrošačko iskustvo.
KREIRANJE CHATBOTA
AI je osvojila svijet velikom brzinom. ChatGPT je dostigao 100 milijuna korisnika u roku od dva mjeseca od lansiranja, postavši jedna od najbrže rastućih potrošačkih aplikacija u povijesti. Ubrzo je uslijedila poplava drugih aplikacija koje se oslanjaju na iste velike jezične modele (LLM). Brzo usvajanje od strane korisnika može se pripisati pristupačnoj prirodi ovih platformi. Potrošači sada mogu kreirati mnoštvo sadržaja, od kreativnog pisanja do glazbe i umjetnosti, uz malo tehničkog znanja. Napredni algoritmi i LLM u kombinaciji s jednostavnim sučeljima stavljaju moć strojnog učenja u njihove ruke.
Ljudi koriste ove alate za izradu CV-ja, razvijanje recepata, planiranje putovanja i rađenje avatara – između brojnih ostalih svrha upotrebe. Nove aplikacije nastavljaju se pojavljivati, a dok potrošači nastavljaju testirati mogućnosti ove tehnologije – očekuju da brendovi učine isto. Uzmimo chatbotove i digitalne glasovne asistente kao primjer. Više od 40% potrošača osjeća se ugodno s glasovnim asistentima koji nude personalizirane preporuke, ali se manje od jedne petine osjeća ugodno kada koristi korisnički servis i dobiva odgovor na svoja pitanja od botova umjesto od ljudi. Kreativna umjetna inteligencija bi zato morala poboljšati ove funkcionalnosti, što bi dovelo do boljeg korisničkog iskustva.
INOVIRAJTE I AUTOMATIZIRAJTE
Kompanije koje koriste mogućnosti AI tehnologije mogu sintetizirati/združiti korisničke podatke kako bi vodile i usmjeravale razvoj novih proizvoda. Osim toga, integracija korisničkih inputa će pomoći kompanijama da u velikoj mjeri prilagode marketinške kampanje, robu i usluge. Također, možete poboljšati funkcionalnost pretrage, otkrivanje proizvoda i personalizaciju. Koristeći kreativne AI integracije za ostvarivanje poboljšanog nivoa uvida u klijente, možete izgraditi jedinstveno korisničko iskustvo. Na primjer, napravite pametnije virtualne asistente koji odgovaraju na pojedinačne upite tako da kupci mogu odmah pronaći ono što im je potrebno.
Dobar primjer: Coca-Cola je lansirala Coca-Cola Y3000 Zero Sugar uz pomoć umjetne inteligencije. Limitirano izdanje ovog pića nastalo je križanjem ljudske i strojne inteligencije kako bi se razvio jedinstveni okus.
3. SKRETANJE PAŽNJE NA LIJEPE STVARI
Potrošači se žele odmoriti od svega što im na dnevnoj razini izaziva stres. Žele se osloboditi anksioznosti i maknuti od svakodnevice. Žele se prepustiti pozitivnim emocijama i doživjeti trenutke ispunjene uzbuđenjem i dobrim osjećajem. Brendovi koji pronađu način na koji će skrenuti misli potrošača na nešto lijepo – od mjesta prodaje do kampanja – izgradit će snažne veze s kupcima, unaprijediti percepciju brenda i odnose s potrošačima.
TRENUCI SREĆE
Stalna kriza. Tako se ljudi osjećaju posljednjih nekoliko godina ispunjenih ekonomskom neizvjesnošću, političkim nemirima i klimatskim katastrofama. Sva ta negativna buka uzela je mentalni danak. Sada ljudi žele pronaći dnevnu dozu sreće kako bi uljepšali svoje živote. Žele ostaviti brige iza sebe – makar na samo nekoliko minuta. Mala (neočekivana) iznenađenja ili mala dobra djela koja podižu raspoloženje mogu u određenoj mjeri zadovoljiti ovaj zahtjev. Kupci će tražiti zabavu koja uzbuđuje ili iskustva koja služe kao privremeni bijeg. Oni će također tražiti proizvode koji izazivaju te nagrađujuće emocije.
POZITIVNO I RAZIGRANO
Kompanije bi trebale skretati kupcima pažnju na lijepe stvari kako bi im pružile trenutno zadovoljstvo i uspostavile dublje veze s njima. Pametno ili kreativno slanje poruka dodatno će vas povezati s kupcima. Dodajte, primjerice, emotikon na kraju e-maila kojim potvrđujete da ste primili narudžbu ili zabavne natpise u prodavaonici. Emocionalni marketing također dolazi u prvi plan. Brendovi bi se trebali fokusirati na povezivanje svojih proizvoda sa ovom žudnjom potrošača za optimizmom. Takva taktika može dovesti do toga da se vaši kupci nasmiju, a onda taj pozitivan osećaj počinju povezivati s vašim brendom.
Ograničena serija proizvoda ili kolekcije koje karakterizira živopisni dizajn nastavit će se pojavljivati na tržištu. Svijetle boje i smjele slike privlače pažnju kada se koriste strateški. Događanja koja kombiniraju tehnologiju, storytelling o brendu i zabavu istovremeno će očarati i zabaviti vaše potrošače.
Dobar primjer: Proizvođač automobila Fiat prestao je proizvoditi sive automobile i uveo nove, svijetle boje inspirirane Italijom kako bi predstavljale ‘Dolce Vita’ vrijednosti brenda. Fiat ima za cilj donositi radost na putu i u vožnju te želi biti brend koji predstavlja optimizam.
4. BORBA PROTIV ZAVARAVAJUĆIH EKOLOŠKIH TVRDNJI
Potrošači se ne mogu sami izboriti s klimatskom krizom. Oni poduzimaju korake da bi živjeli održivo, ali se također pitaju koriste li kompanije i vlade sve moguće resurse da naprave stvarnu razliku. Ljudi su snažno protiv nepotkrijepljenih tvrdnji kojima je cilj zavarati potrošače da povjeruju kako su proizvodi određene kompanije ekološki prihvatljivi ili da imaju veći pozitivan utjecaj na okoliš nego što zaista imaju. Ljudi znaju da njihovi ekološki prihvatljivi izbori pomažu u određenoj mjeri, ali da stvarna promjena treba biti zajednički napor. Dakle, potrošači traže od kompanija da također preuzmu odgovornost, naročito kada je riječ o emisiji CO₂.
EKO ISCRPLJENOST
Potrošači su posljednjih godina napravili primjetne korake u zaštiti planete. Tako je više od 60% potrošača pokušalo imati pozitivan utjecaj na okoliš u 2023., ali klimatske katastrofe nisu se usporile. Ekstremni vremenski događaji poput intenzivnih šumskih požara, jakih suša i razornih poplava izazivaju pustoš u zajednicama diljem svijeta. A kako temperature nastavljaju rasti, raste i skepticizam potrošača. Oni shvaćaju da njihov pojedinačni doprinos može učiniti malo, stoga žele da kompanije pojačaju napore i pokažu dokaz svojih ekoloških obećanja.
ODGOVORNO I PRIUŠTIVO
Nije nikakva tajna – pojedine korporacije su godinama iznosile pogrešne tvrdnje ili se nedovoljno borile za održivost. Ali, potrošači ovo više ne praštaju. Smanjenje emisije CO₂ mora biti u fokusu te da kompanije mjere direktne i indirektne emisije, uključujući upstream i downstream lance vrijednosti. Dobra vijest je da ulaganje u dugoročno energetski efikasne mjere može biti strategija za smanjenje troškova. Partnerstvo s pravim dobavljačima pomaže vam izbjeći moguće kazne, a eco-friendly poslovanje može odmah utjecati na vaš rezultat.
Potpuna transparentnost je također ključna. Morate podijeliti s javnosti konkretne dokaze o odgovornoj poslovnoj praksi i potvrditi napredak. U isto vrijeme, demonstrirajte održivi utjecaj do najmanjeg detalja. Ako je vaš proizvod napravljen od materijala koji se može reciklirati, na primjer, stavite na ambalažu količinu otpada koja je ušteđena u proizvodnji. Na taj način kupci odmah znaju kako njihova odluka o kupovini čini razliku. Pristupačnost je još jedna prepreka – sebno u teškim ekonomskim uvjetima. Održivi artikli često donose višu cijenu. Proizvođači trebaju učiniti dostupnima ove artikle za kupce.
Dobar primer: Južna Koreja je predstavila nacrt zakona kojim će kompanije biti kažnjene zbog lažnog reklamiranja utjecaja na životnu sredinu. EU je izdala zakon kojim se zabranjuje upotreba tvrdnji poput ‘klimatski neutralno’ i ‘ekološki prihvatljivo’ bez odgovarajuće akreditacije.
5. PROGRESIVNA POLARIZACIJA
Društveni i politički pokreti nastavljaju pokretati debate diljem svijeta. Očekuje se da će u 2024. eskalirati tenzije i da će se intenzivirati progresivno polariziran pejzaž. Kako će potrošači reagirati na brendove koji zauzimaju stav nije predvidivo.
PODIJELJENE REAKCIJE
Progresivno polarizirano ponašanje je očigledno, ali se može nijansirati. Određeni kupci podržavaju brendove koji su u skladu s njihovim vrijednostima. Kupovine često odražavaju razloge do kojih im je stalo ili kako žele biti percipirani. Društvena odgovornost, politička pripadnost ili inicijative za održivost motivirat će ove potrošače na trošenje novca na brend.
Istovremeno, potrošači se također mogu osjećati ravnodušnim prema korporativnim stavovima ili jednostavno ne uzimati u obzir ove faktore kada kupuju određene artikle. Oni će tražiti proizvode na osnovu cijene, kvalitete ili prednosti – a ne CSR i ESG napora. Neki se čak mogu kloniti brendova koji promoviraju političku agendu. Ljudi su skloni prozivati ili izbjegavati kompanije koje ‘guraju’ marketinške kampanje oko kontroverznih tema – posebno ako se one čine eksploatatorskim. Ta reakcija može narušiti reputaciju brenda, ali kompanije koje to rade na pravi način, na kraju će ojačati lojalnost kupaca.
DIPLOMATSKA DILEMA
Brendovi moraju ‘pronaći tanku liniju’ u političkim i društvenim pitanjima. Prilično kontradiktorno u usporedbi s prošlim godinama kada su potrošači pozivali kompanije da se posvete cilju. Neaktivnost također nije opcija. Kompanije i dalje imaju ulogu: moraju dati podršku pitanjima koja su važna klijentima, ali također odgovaraju identitetu brenda i znati kako strateški komunicirati svoje napore. Prije nego što zauzmete stav, znajte za što se vaša ciljna publika zalaže.
Kompanije bi trebale provesti opsežna istraživanja kako bi utvrdile koliko su društvene ili političke stvari utjecajne na percepciju brenda i put do kupovine. Fokus grupe, na primjer, pomažu da dotaknete umove kupaca. Istini za volju – nemoguće je ugoditi svima. Brendovi koji žele biti glasni moraju prihvatiti i potencijalne rizike i nagrade povezane s rješavanjem kontroverznog pitanja.
Dobar primjer: Cervejaria Implicantes je proizvođač piva sa sjedištem u Brazilu koji cilja na afro-brazilsku zajednicu. Osnivači su izgradili brend oko svog ‘crnog naslijeđa’ kako bi povećali zastupljenost u kategoriji.
6. WELLNESS PRAGMATIČARI
Potrošači žele izgledati i osjećati se najbolje što mogu. To nije novo. Ali njihove metode brige o sebi se mijenjaju. Udaljavaju se od kompliciranih režima, invazivnih procedura ili dugotrajnih tretmana. Umjesto toga, odlučuju se za laka i efikasna rješenja koja daju trenutne rezultate, uklapaju se u njihov životni stil i zahtijevaju malo vremena ili truda. Žele ostvariti momentalne benefite.
Imajte na umu: ovi potrošači također postavljaju realne, ostvarive ciljeve kada je riječ o zdravlju. Ne očekuju radikalne promjene preko noći, ali očekuju da vide vidljiva poboljšanja, čak i mala za početak.
DOKAZANA EFIKASNOST
Ovo treba biti prioritet. Morat ćete napraviti više nego samo reći da prodajete. Slike prije i poslije ili izjave su uobičajene metode koje pokazuju efikasnost. Ulaganje u studije ili ispitivanja također može pomoći da se potkrijepe tvrdnje. Brendovi moraju pokazati prednosti korištenja da bi stekli kredibilitet. Podaci su još jedan značajan faktor. Praćenje u realnom vremenu i pametni alati omogućavaju potrošačima da prate svoj napredak, a zatim po potrebi mijenjaju svoje režime. Kompanije koriste bioznanost i pametnu tehnologiju da predstave inovacije.
Prilagođeni obroci bogati hranljivim sastojcima koji zahtijevaju minimalnu pripremu i dalje se infiltriraju u prehrambeni sektor. Brendovi nastavljaju usavršavati mogućnosti personalizacije u, primjerice, kozmetici i suplementima kako bi ciljali na specifične probleme.
Dobar primjer: Američka kompanija Somalytics lansirala je SomaSleep – prvu masku za spavanje s eye tracking tehnologijom za kućnu upotrebu. Lagani senzori bilježe pokrete očiju, uključujući REM, da bi izvještavali o kvaliteti sna. Potrošači dobivaju uvid u svoje obrasce spavanja bez potrebe da posjećuju specijaliste.