Negazirana voda bez okusa drži 36% količinskog udjela

U posljednjih godinu dana, prema podacima agencije Nielsen, vodeća tri proizvođača nose 83,2% ukupne količinske prodaje kategorije, a oni su abecednim redom Jamnica, Radenska i Sarajevski Kiseljak.

Analizira: Agencija Nielsen

Kategorija voda obuhvaća gaziranu i negaziranu vodu s okusom i bez okusa. Na ukupnom tržištu Hrvatske (bez diskontera) kategorija vode u posljednjih godinu dana bilježi pad količinske i vrijednosne prodaje u promatranom razdoblju od siječnja 2018. do prosinca 2018. godine. Nielsenovim panelom maloprodaje obuhvaćeno je tržište Hrvatske koje uključuje hipermarkete (iznad 2.500 m2), supermarkete (301 – 2.500m2), trgovine mješovitom robom (ispod 300m2) + drogerije.

Panel maloprodaje ne uključuje veleprodaju, Cash&Carry, specijalizirane trgovine, online prodaju, diskontere, tržnice. U strukturi količinske prodaje ukupne kategorije, gazirana voda bez okusa nosi 56% udjela, a 36% pripada negaziranoj vodi bez okusa. Negazirana voda s okusom nosi 5% količinske prodaje kategorije, od čega 3% pripada gaziranoj vodi s okusom.

Moderni formati trgovine drže 51% ukupne prodaje voda dok je tradicionalna trgovina zastupljena s 45%. Kiosci i benzinske postaje sudjeluju s 4% u ukupnoj količinskoj prodaji kategorije. U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2018., vodeća tri proizvođača nose 83,2% ukupne količinske prodaje kategorije, a oni su abecednim redom Jamnica, Radenska i Sarajevski Kiseljak.

Analizirala: Jelena Jakšić Matovina, Ipsos

U Hrvatskoj populaciji od 16 do 64 godine imamo čak 90% ljudi koji konzumiraju barem jednu od 4 kategorije voda koje se prate u BRANDpuls istraživanju agencije Ipsos, a u analizi koja slijedi donosimo podatke prikupljene u prvoj polovici 2019. godine. Tako imamo 76% korisnika gazirane mineralne vode, koja je ujedno i najviše konzumirana voda među našim potrošačima.

Negaziranu flaširanu vodu konzumira 58% populacije. Na trećem mjestu po broju korisnika kategorije je gazirana voda s okusom koja ima 42% korisnika. Najmanje konzumirana kategorija vode na našem tržištu je negazirana voda s okusom, sa 34% korisnika.

BRANDusage

Osim općenitog praćenja kategorija voda, unutar BRANDpuls istraživanja prate se i brendovi, tj. odnos potrošača prema brendu. Najvažniji indikator koji pratimo svakako je razina korištenja („usage“), marketinški indikator koji najbolje govori o vitalnosti brenda. Praćenje korištenja je važno za procjenu potrošačke mase na koju u određenom trenutku možemo računati.

Korisnici brenda su isti konzumirali u posljednjih mjesec dana. Jamnica i Jana su uvjerljivo vodeći brendovi u svim kategorijama vode. Jamnicu gaziranu vodu u zadnjih mjesec dana pilo je čak 75% korisnika ove kategorije, gaziranu vodu s okusom Jamnica Sensation čak 62% korisnika kategorije.

Jana je vodeći brend i u negaziranoj vodi. Tako ima 71% korisnika brenda među korisnicima kategorije negazirane vode i 63% korisnika među korisnicima negazirane vode s okusom. Unutar te kategorije Jana Vitamin kao odvojeni brend uzima još 40% korisnika.

Piše: Jasna Čačić, direktorica GIUPHH-a

U 2018. godini proizvodnja prirodnih mineralnih i prirodnih izvorskih voda iznosila je 335,3 mil litara. Od toga je proizvodnja prirodnih mineralnih voda iznosila 281,8 mil litara, a proizvodnja prirodnih izvorskih voda je bila 53,5 mil litara. Ukupna proizvodnja vode bila je 2% veća od ukupne proizvodnje u 2017. godini. Iz navedenog prikaza vidljivo je da ukupna proizvodnja voda u Hrvatskoj (prirodne mineralne i prirodne izvorske vode) oscilira u čitavom razdoblju od 2005. do 2017. godine.

Najveća proizvodnja zabilježena je 2015. godine (374 mil l) dok je najmanja proizvodnja bila na početku promatranog razdoblja u 2005. godini (286,9 mil l). Iako se trend porasta proizvodnje može pratiti od 2005. godine, proizvodnja je padala u tri navrata i to: 2009., 2013. te 2016. godine. Proizvodnja prirodnih mineralnih voda u 2018. godini bila je 1% viša u odnosu na prethodnu 2017. godinu i iznosila je 281,8 mil litara. Kada je riječ o proizvodnji prirodnih izvorskih voda ona je u 2018. godini iznosila 53,5 mil litara ili 9% više u odnosu na 2017. godinu.

REALIZACIJA

Ukupna realizacija prirodnih mineralnih i prirodnih izvorskih voda (domaće tržište i izvoz) iznosila je u 2018. godini 327,1 mil litara što je 9% manje u odnosu na 2017. godinu. Pri tome je ukupna realizacija prirodnih mineralnih voda bila 261 litara ili 12% manje nego prethodne godine dok je ukupna realizacija prirodnih izvorskih voda iznosila 66 mil litara ili 5% više u odnosu na 2017.

Na slici 2. prikazano je kretanje ukupne realizacije prirodnih izvorskih i prirodnih mineralnih voda u razdoblju od 2005. do 2018. godine. Najveća proizvodnja zabilježena je 2015. godine (374 mil l) dok je najmanja proizvodnja bila na početku promatranog razdoblja u 2005. godini (286,9 mil l). Iako se trend porasta proizvodnje može pratiti od 2005. godine, proizvodnja je padala u tri navrata i to: 2009., 2013. te 2016.