„I u ovoj ćemo se godini fokusirati na jačanje liderskih pozicija, selektivno investiranje u nove prilike za širenje portfelja proizvoda i tržišta, povećanje produktivnosti kroz poboljšanje operativne izvrsnosti te na daljnje osnaživanje organizacije kroz brigu i odgovorno poslovanje“, najavljuje Slaven Romac, glavni direktor SSP Pića u tvrtki Atlantic Grupa.
Razgovarala: Marija Sedlar
Atlantic Grupa nedavno je objavila Godišnji izvještaj s pregledom poslovanja 2023. – kakve ste rezultate postigli po strateškim poslovnim područjima?
U Atlantic Grupi smo i u prošloj godini snažno rasli u svim našim poslovnim segmentima i važnijim tržištima, unatoč još uvijek nestabilnom i izazovnom okruženju. Odlični prodajni rezultati omogućili su nam i snažan rast profitabilnosti iako su troškovi sirovina, pakirnog materijala, logističkih i drugih usluga i dalje visoki, a pritom smo i značajno ulagali u naše zaposlene. Također, nastavili smo s ulaganjima u razvoj poslovanja, uključujući inovacije u proizvodnom portfelju, modernizaciju proizvodnih kapaciteta te zelenu i digitalnu transformaciju naše kompanije, kao i s nastojanjima za rast kroz akvizicije.
Najveći rast ostvarila su Strateška poslovna područja (SPP) Slatko i slano (26,3 posto) te Pića (18,6 posto). Pića su ostvarila značajan rast prodaje na svim regionalnim tržištima, s najvišim rastom u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji, ali i uz snažne stope rasta u Njemačkoj i Austriji. Naši brendovi Cockta i Cedevita u HoReCa i maloprodajnom kanalu su prodajno značajno rasli, a uz snažan dvoznamenkasti vrijednosni rast ostvaruju i onaj jednoznamenkasti količinski. Snažnom rastu prodaje ovog segmenta pridonijelo je lansiranje vitaminske vode pod brendom Cedevita koja ostvaruje odlične rezultate na svim tržištima na kojima je lansirana.
Izvještaj je po prvi puta napravljen uvažavajući novu zakonsku regulativu nefinancijskog izvještavanja – što ona podrazumijeva i na što ste stavili naglasak iz tog segmenta?
Ove smo godine u našem Godišnjem izvješću, uz standardne stavke kao što su financijsko poslovanje kompanije, pregled operativnog poslovanja po našim poslovnim i distribucijskim područjima, profil kompanije i izvješće revizora, u okviru održivosti primijenili standarde ESRS (European Sustainability Reporting Standards). Oni predstavljaju novu zakonsku regulativu, europsku direktivu za nefinancijsko izvještavanje, odnosno okvir za izvještavanje o održivosti koji postavlja temelje standardiziranog zajedničkog jezika za pitanja vezana uz održivost u Europi.
Međutim, mi još od 2020. u svoje godišnje izvješće inkorporiramo i nefinancijsko izvještavanje, a s ovom direktivom smo među prvim kompanijama koje su u izvještavanje primijenili i ovaj standard, s obzirom na to da smo imali već desetogodišnje iskustvo ranijeg izvještavanja po GRI standardu. Prije četiri godine smo uveli i Indeks održivosti te značajno unaprijedili svoje ekološke, društvene i upravljačke politike, pri čemu su zapaženi rezultati po prvi puta uključeni i u godišnje izvješće u skladu s ovim standardom.
Zašto je važno poslovati održivo?
U Atlanticu je naša predanost održivosti ukorijenjena u naše temeljne vrijednosti i strateški pristup. Naša dugoročna vizija stavlja održivost u prvi plan našeg strateškog planiranja, rješavajući pitanja okoliša, s jasnim ciljem osiguravanja bolje budućnosti u regijama koje zovemo domom. Kao što sam već spomenuo, Indeks održivosti Atlantic Grupe, koji predstavlja interno definiranu mjeru za procjenu i izvještavanje o ostvarenju ciljeva održivog poslovanja i društvene odgovornosti, dio je našeg Godišnjeg izvješća.
Ovaj indeks obuhvaća pet glavnih prioriteta: smanjenje emisija stakleničkih plinova, odgovorno upravljanje vodnim resursima, brigu o zaposlenicima, korištenje recikliranih materijala i materijala koji se mogu dalje reciklirati te specifične održive inovacije u proizvodima.
Dokaz uspješnog društveno-odgovornog poslovanja na hrvatskom tržištu jest i indeks održivosti od 102 posto, koji smo postigli tijekom 2023., a koji je premašio postavljene ESG ciljeve. Kako bismo unaprijedili naše okolišne, socijalne i ekonomske ciljeve, usvojili smo holistički pristup održivosti koji obuhvaća razvoj proizvoda, tehnologiju, razvoj zaposlenika, angažman kupaca, odnose s investitorima te upravljanje nabavnim lancem. U posljednje tri godine već smo smanjili emisije stakleničkih plinova u poslovanju za više od 45 posto te razvili tranzicijski plan za postizanje naših ciljeva do 2030.
Koje biste projekte u Hrvatskoj izdvojili?
Nastojimo da se naše robne marke aktivno bave društveno odgovornim poslovanjem kroz odgovorne inicijative, a odličan primjer je Cedevita koja želi nadahnuti ljude svih dobnih skupina da se s optimizmom suoče s izazovima današnjice. Naime, u veljači 2021. Cedevita je pokrenula edukativnu platformu ‘Budi Dobro. Budi CE.’ (www. budidobrobudice.com) radi poticanja ljudi svih generacija na brigu o vlastitom mentalnom zdravlju. Cilj platforme je naučiti zajednicu kako se nositi s nizom životnih izazova kroz prizmu nade i vjere u optimistične životne ishode. Zbog toga smo željeli pružiti konkretnu pomoć ljudima, ali i pokušati skinuti stigmu s traženja psihološke pomoći i poslati poruku da je u redu potražiti pomoć u teškim životnim okolnostima.
Posjetiteljima platforme smo osigurali mogućnost anonimnog postavljanja pitanja psihologu, u bilo koje doba dana. Platforma je iznjedrila izvrsne i hvalevrijedne rezultate u samo dvije godine svog postojanja. Od početka rada platforme zabilježeno je više od 100 tisuća posjeta podcastima, više od 370 tisuća posjeta člancima o različitim temama te više od 70 tisuća pregleda video sadržaja.
Nadalje, u sklopu obilježavanja mjeseca borbe protiv raka dojke, Cedevita je 2022. pokrenula novu kampanju i mrežnu platformu pod istim nazivom ‘Budi Tu. Budi CE.’ radi upoznavanja javnosti s izazovima s kojima se susreću osobe oboljele od raka dojke i njihove obitelji. U okviru kampanje smo na tržište plasirali i limitirano izdanje novog okusa Pink Grejp, uz koji su svi imali priliku podržati rad udruge Europa Donna na tržištima Hrvatske, Srbije i Slovenije. Kampanja je izuzetno dobro odjeknula u javnosti, ne samo zbog odlične prihvaćenosti novog okusa, već i zbog društveno odgovornog djelovanja robne marke.
Brojni brendovi Pića Atlantic Grupe su visoko pozicionirani kod potrošača. Što stoji iza njihovog uspjeha i dugoročne liderske pozicije na tržištu?
Atlantic Grupa prepoznata je kao kuća renomiranih robnih marki, a uz njih vjerujemo da su naši zaposlenici naše najveće bogatstvo jer bez njihove visoke angažiranosti nijedna poslovna strategija ne bi bila uspješna. U našim brendovima pića vodimo se integriranim pristupom koji obuhvaća razvoj proizvoda usmjerenih na potrošače, relevantnu i sveobuhvatnu komunikacijsku strategiju, personalizirani angažman i strateško širenje koje je zasnovano na konkretnim izgledima i cilja na nove segmente potrošača s neiskorištenim potencijalom.
Primarno, naša se strategija temelji na stavljanju potrošača u središte svega što radimo. Važne informacije o promjenjivim preferencijama potrošača dobivamo kroz rigorozna istraživanja tržišta, prikupljanje povratnih informacija i analizu podataka. One nam služe kao vodič u oblikovanju proizvoda, usluga i poslovnih strategija, a sve kako bismo zadovoljili potrebe naših potrošača. Osim toga, ključna komponenta naše reakcije je i prihvaćanje inovacija – bilo da razvijamo potpuno nove proizvode, poboljšavamo postojeće ili koristimo nove metode pakiranja, uvijek tražimo nove načine za poboljšanje našeg portfelja.
Nadalje, naše marketinške i komunikacijske strategije pažljivo su osmišljene da bi ojačale povezanost naših robnih marki s potrošačima, potičući lojalnost robnih marki i njihovo zagovaranje. Naše robne marke imaju dugu tradiciju na regionalnom tržištu, međutim, i dalje prate trendove i ostaju relevantni igrači na tržištu. Primjerice, lansirali smo Cedevitu u kategoriju vitaminskih voda, koja se ističe kao jedna od najbrže rastućih kategorija bezalkoholnih pića kako na domaćem, tako i na globalnom tržištu.
Uz snažni slogan IME KAŽE SVE i aktivnosti odrađene u ATL i BTL kanalima, lansiranje je imalo pozitivan odjek i od strane potrošača i u rezultatima. Udjeli na tržištima su premašili sva očekivanja u ovoj izrazito kompetitivnoj i rastućoj kategoriji. Unutar robne marke Cockta pokrenuta je nova regionalna komunikacija ‘Od čega si ti’ radi isticanja jedinstvenosti njezinih sastojaka, kao i njezinih vjernih potrošača. Nova kampanja ima za cilj istaknuti sve prednosti i podsjetiti potrošače da je Cockta napravljena od najfinijeg bilja, prirodnog CO2 i ne sadrži kofein. Ova kampanja pridonijela je boljem razumijevanju brenda Cockta od strane potrošača, što je vidljivo i na rezultatima.
Kakav je današnji potrošač?
Današnji potrošač je prije svega osviješten o cijenama proizvoda na tržištu, zbog porasta inflacije koji nas prati od prethodne godine. Prema posljednjim istraživanjima, najviše su inflaciju osjetili u kategoriji hrane i pića, što je i kategorija u kojoj se mi natječemo. Međutim, iako su potrošači bili oprezniji krajem 2023., primjećujemo trend oporavka gdje se smanjila osjetljivost potrošača na cijene. Naš pristup stvaranju novih okusa, promocija, društvenih projekata i drugih inicijativa uključuje razumijevanje preferencija potrošača i njegovanje međusobnog povjerenja i lojalnosti.
Nepotrebno je reći da su današnji potrošači povećali svoja očekivanja i traže više od samog proizvoda. Oni cijene društvenu odgovornost, ekološku svijest i vrijednosti koje dijele s robnim markama koje su odabrali. Prihvaćamo taj trend, priznajući svoju ulogu u društvu i odgovornost koju ona zahtijeva. Zato je naša strategija u svojoj srži njegovanje autentičnih odnosa i znatan utjecaj na živote naših cijenjenih potrošača.
Koliko ulažete u zaposlenike, u njihovu edukaciju, razvoj i mogućnost napredovanja?
U Atlanticu vjerujemo da su ljudi i kultura presudni za naš uspjeh. Stoga nastojimo privući i zadržati talentirane pojedince koji dijele našu strast za stvaranjem izvanrednih proizvoda, okusa i iskustava. Ulaganjem u razvoj naših ljudi i izgradnjom kulture suradnje želimo ih osnažiti kako bi mogli napraviti stvarnu razliku u životima naših potrošača i naše zajednice. Stoga je jedan od naših korporativnih strateških ciljeva poticanje upravo takve, osnažene organizacije. Stupovi naše strategije u kontekstu naših ljudi i korporativne kulture obuhvaćaju agilnu organizaciju usmjerenu na potrošača, pristup vodstvu koji se njeguje u našem svakodnevnom radu s ljudima, kao i predane zaposlenike koji vole raditi u Atlanticu. Putem različitih funkcionalnih akademija, Atlanticove škole i programa vodstva brinemo da našim zaposlenicima pružamo različite prilike za stjecanje novih znanja, razvijanje vještina i kompetencija te istovremeno prepoznamo njihove talente i prilike za rast i razvoj karijere.
Kako nestabilno i izazovno okruženje utječe na poslovanje Atlantic Grupe u Hrvatskoj i regiji? Koji su najveći izazovi s kojima se susrećete?
Prošla godina obilježena je nastavkom ekonomske, društvene i geopolitičke nestabilnosti uz još očitije utjecaje klimatskih promjena. Nažalost, svjedočimo eskalaciji rata između Izraela i Palestine uz već dugotrajni rat u Ukrajini i napetosti među najmoćnijim globalnim ekonomijama, što sve ima negativne posljedice za cijelo globalno gospodarstvo i nastavlja stvarati probleme u lancima opskrbe. Unatoč ovim nepovoljnim okolnostima, možemo biti zadovoljni stabilizacijom cijena većine ključnih sirovina, pakirnih materijala i energenata, što je rezultiralo nižim stopama inflacije na našim ključnim tržištima. S pozitivne strane, ulazak Hrvatske u Eurozonu i Schengenski prostor te izuzetno uspješna turistička sezona, posebno u Hrvatskoj, dali su vrlo pozitivan poticaj našem poslovanju.
Koji su poslovni događaji obilježili 2023. za Atlantic Grupu?
Tijekom 2023. Atlantic Grupa je uspješno pokrenula rad dviju solarnih elektrana, na centralnom logističko-distribucijskom centru Zagreb i na proizvodnoj lokaciji u Rogaškoj Slatini. Indeks održivosti Atlantic Grupe, koji predstavlja interno definirano mjerilo za procjenu i izvještavanje o postizanju ciljeva održivog poslovanja i društvene odgovornosti, u 2023. premašio je ciljanu vrijednost.
Za Cedevitu, na lokaciji u Zagrebu imamo instaliranu manju elektranu koja na sunčan dan može proizvoditi 250 kWh, što godišnje predstavlja cca 1,1 posto potrošnje.
Stabilna financijska pozicija, snaga naših robnih marki, optimiziranje poslovnih procesa i kvalitetno strateško upravljanje omogućili su nam da održimo sigurnost radnih mjesta i osiguramo bolje uvjete za naše zaposlenike te unaprijedimo ne samo rezultate, nego i prakse koje su dio dobre tradicije korporativnog upravljanja. Zahvalan sam našim zaposlenicima, kupcima, dobavljačima i partnerima na predanosti i želji da svakim danom naše poslovanje zajedno činimo jačim.
Planovi za 2024./25.?
I u ovoj ćemo se godini fokusirati na jačanje liderskih pozicija, selektivno investiranje u nove prilike za širenje portfelja proizvoda i tržišta, povećanje produktivnosti kroz poboljšanje operativne izvrsnosti te na daljnje osnaživanje organizacije kroz brigu i odgovorno poslovanje. Širimo portfelj proizvoda s testiranim uspješnicama kao što je prošlogodišnji Cedevita okus Ananas Mango, koji sada stiže i u velikim pakiranjima te dva nova okusa vitaminske vode Cedevita.