Ivana Momčilović Zelenika: HR praksama uvelike smo smanjili fluktuaciju zaposlenika

U Carlsbergu se vode načelom da temelj uspjeha čine njihovi zaposlenici – ljudski potencijali ravnopravni su partner koji zajedno s drugim odjelima kompanije sudjeluju u stvaranju strategija, planova i njihovom provođenju u akciju

Na nedavno održanoj HR Days konferenciji Carlsberg Croatia osvojila je drugo mjesto za najbolju HR praksu u Hrvatskoj u kategoriji velikih tvrtki, a Ivana Momčilović Zelenika, HR Bussiness Partner ističe kako su zbog toga iznimno sretni i ponosni.

Što su stručnjaci prepoznali kao prednosti Carlsberga kada je u pitanju HR?

U izboru praksi, ocjenjivalo se nekoliko stvari – koliko je inicijativa odgovorila na trenutne potrebe tvrtke, kakav je utjecaj imala na cjelokupno poslovanje, koliko ju je bilo kompleksno provesti itd. Stručni žiri koji se sastojao od stručnjaka iz HR područja smatrao je da je naša praksa prema tim parametrima vrijedna za ući u top 5 i tako smo dobili priliku predstaviti je pred cjelokupnim auditorijem konferencije. Drago nam je da smo imali priliku podijeliti našu praksu jer vjerujemo da se zaista radi o vrijednoj inicijativi iz koje i druge tvrtke mogu crpiti inspiraciju.

Također, drago nam je da je naš trud prepoznat izvan granica naše tvrtke, što je priznanje ne samo za nas unutar odjela ljudskih potencijala, nego za sve kolege koji su bili uključeni u projekt. Ukratko, radi se o praksi kojom smo zahvatili sve naše prodajne predstavnike te operatere koji rade u proizvodnji i logistici. Sve njih, a bilo ih je oko 200, procijenili smo prema kompetencijama traženim za njihovo radno mjesto te ovisno o rezultatu smjestili u jednu od kategorija.

S obzirom na to da je ovaj projekt usmjeren prema razvoju zaposlenika, svi su nakon smještanja u kategoriju dobili individualne razvojne planove koji ih usmjeravaju u njihovom daljnjem razvoju. Povećanjem razine kompetencije mogu napredovati u višu kategoriju, koja je povezana i s većom kompenzacijom.

Većina kompanija danas se susreće s velikom fluktuacijom zaposlenika i ostalim izazovima nedostatka radne snage. Kakva je situacija u Carlsbergu i kako odgovarate na ove izazove?

Svi koji poslujemo na hrvatskom tržištu suočavamo se sa sličnim izazovima pa tako niti Carlsberg nije iznimka. Na hrvatskom tržištu ima sve manje dostupnih kandidata, puno ljudi, nažalost, odlazi izvan granica države, što poslodavcima otežava pronalaženje adekvatnog kadra. Ono što još dodatno otežava potragu za djelatnicima jest činjenica da veliki dio naših zaposlenika radi u Koprivnici, gradu koji nije toliko velik, a na čijem području djeluju zaista velike tvrtke koje traže vrlo sličan profil kandidata.

Nastojimo prezentirati naše benefite te tako privući nove zaposlenike i zadržati postojeće. Upravo je projekt Upskill jedan od načina na koji smo adresirali problem fluktuacije, odnosno zadržavanja i većeg zadovoljstva postojećih zaposlenika po pitanju razvoja karijere. Projektom smo dali našim zaposlenicima vrlo jasne i transparentne putove razvoja njihovih kompetencija te povezali razinu kompetencija s kompenzacijom. Posredno, uvelike smo smanjili fluktuaciju.

Zašto je za kompaniju važno kvalitetno upravljanje ljudskim resursima i kako ono izgleda u praksi na primjeru Carlsberga?

Kada kažemo da temelj našeg uspjeha čine naši zaposlenici, to nije floskula – zaista se trudimo kompaniju voditi s tim načelom na umu. Imajući to u vidu, samo po sebi je jasno kako su ljudski potencijali ravnopravni partner koji zajedno s drugim odjelima kompanije sudjeluje u stvaranju strategija, planova i njihovom provođenju u akciju. Također, kao HR Business Partneri orijentirani smo na pojedine dijelove kompanije, kako bismo što bolje razumjeli problematiku svakog odjela te reagirali na najbolji mogući način. Nastojimo čuti svakog našeg zaposlenika te unaprijediti razne aspekte rada, zadržavajući istovremeno fokus i na globalnu sliku i strategiju.

Carlsberg Croatia zapošljava više od 300 ljudi – koliko ulažete u njihov razvoj i kakve su mogućnosti napredovanja?

Radimo u dinamičnoj industriji pa tako rijetko koji zaposlenik može reći kako radi rutinirani posao – na dnevnoj bazi mijenjaju se zadaci, izazovi, traže nova i inovativna rješenja – sve to samo po sebi unaprjeđuje naše zaposlenike. Uz to, kompanija smo koja teži boljitku i stalnom unaprjeđenju, koja preispituje status quo – tako da je znatiželja i konstantno učenje u našem DNA.

Cilj projekta Upskill, kako sam prije već spomenula, jest razvoj zaposlenika i kompetencija važnih za njihov svakodnevni rad. Mnogi naši zaposlenici prolaze razne interne i vanjske treninge, od onih koji su zakonski obavezni, preko onih koje pruža grupacija, sve do treninga koji su vrlo specifični i odgovaraju individualnim potrebama zaposlenika. Upravo radimo i na unaprjeđenju edukacija za sve naše rukovoditelje kako bi pristup bio sistematičniji i svrhovitiji.

Što se tiče mogućnosti napredovanja, trudimo se, kada god je to moguće, promovirati naše zaposlenike i jako smo sretni što u tome uspijevamo. To potkrepljuju i brojke – u 2023., kada pričamo o pozicijama srednjeg menadžmenta, 66% tih mjesta popunili smo interno tako što smo promovirali naše zaposlenike. Naravno, ne postoji uvijek prilika za napredovanje, ali onda se trudimo uključiti naše talente u razne projekte te im na taj način omogućiti sudjelovanje i izlaganje nekim drugim iskustvima.

Uvriježeno je mišljenje da je pivarstvo ‘muška’ grana, no Carlsberg dokazuje suprotno…

Da, na pivarstvo se tradicionalno gledalo kao na mušku granu, ali kod nas je slika potpuno drugačija. Od šest članova Uprave, tri su žene, od kojih je jedna direktorica Integriranog lanca opskrbe. Na razini srednjeg i višeg menadžmenta polovinu čine žene – tako da to da je pivarstvo muška grana, u Carlsbergu zaista nije vidljivo.

Mislim da se generalno slika tipično muških i ženskih industrija polako mijenja i jako sam sretna i ponosna što Carlsberg u tome prednjači. U prodajnom dijelu i dalje imamo većinu muške populacije, međutim i to se polako mijenja, tako da danas imamo više ženskih prodajnih predstavnica nego ikada. Neki parametri, pa tako i omjer muških i ženskih zaposlenika, trebaju se svakako pratiti, ali ono što bih naglasila jest da je nama u Carlsbergu zaista najvažnija razina znanja, vještina i kompetencija – spol nam ne igra ulogu.

Što je trenutno u fokusu poslovanja Carlsberg Croatia? Koje novosti pripremate potrošačima?

Volimo reći da u našem portfelju svatko može pronaći nešto za sebe. Ove godine lansirali smo brend 1664 Blanc, moderno, osvježavajuće pivo jedinstvenog okusa. U fokusu nam je i naš Zlatni Pan, pivo kojeg su zajedno s majstorima pivarima kreirali potrošači. Tu je, naravno, i Somersby, koji je odavno postao sinonim za cider. Uvijek se trudimo osluškivati želje naših potrošača pa smo tako ove godine lansirali i novi bezalkoholni Somersby u dva sjajna okusa – Jagoda Limeta i Mandarina.

Proizvodnja piva odvija se u pivovari u Koprivnici – kako je organizirana? Koliko ste povezani s lokalnom zajednicom i koliko vam je važno lokalno djelovanje?

Proizvodnja se odvija u Koprivnici, gdje radi i najveći broj naših zaposlenika. Iako smo mi danska grupacija, volimo reći kako imamo lokalne korijene, a globalnu snagu. Pivovara već dugi niz godina djeluje u Koprivnici, prije kao Panonska pivovara, a od 2002. kao Carlsberg, tako da kao kompanija igramo važnu ulogu u životima mnogih Koprivničanki i Koprivničanaca. Upravo zato, važno nam je biti dio zajednice, uključiti se i poduprijeti mnoge manifestacije i ulaganja.

Filozofija Carlsberga uvijek je bila ulagati i vraćati zajednici pa se i lokalno trudimo slijediti to načelo. Ipak, ne stajemo samo na Koprivnici, jer Carlsberg je prisutan u svim dijelovima Hrvatske pa se rado odazivamo na razna ekološka, sportska i znanstvena događanja.