Tržište duhanske industrije: Rastući interes za alternativne proizvode koji se percipiraju kao manje štetni

Duhansko tržište u Hrvatskoj karakterizira raznolika ponuda proizvoda, uključujući cigarete, duhan za motanje, cigare, e-cigarete i grijane duhanske proizvode. Unatoč strogoj regulaciji i visokim trošarinama, potražnja za duhanskim proizvodima ostaje visoka.

Piše: Lina Sidorenke, Regional Communications Manager, Euromonitor International

Prema podacima istraživačke agencije Euromonitor International, u 2023. raste interes za cigare jer se mladi punoljetni pušači pridružuju tradicionalnoj potrošačkoj bazi potrošača s visokim dohotkom i potrošačima srednje dobi. Običaj mladih punoljetnih osoba da se odlučuju na pušenje pomogao je porastu količine prodaje cigara u maloprodaji na kraju promatranog razdoblja.

Mnogi noviji pušači cigara vole eksperimentirati s novim okusima. Međutim, cijena ostaje problem i, usred manjka ponude, došlo je do prelaska na jeftinije ne-kubanske cigare. Hrvatska je ušla u schengenski prostor 1. siječnja 2023. Opsežnije kontrole i povećan broj ljudi na granicama otežavaju krijumčarenje ilegalnih cigareta u Hrvatsku. Međutim, legalna prodaja cigareta i duhana za pušenje i dalje je ugrožena još uvijek snažnom nezakonitom trgovinom duhana za pušenje koja dolazi u Hrvatsku.

RAZVOJ MALOPRODAJE

Distribucijski krajolik duhana u Hrvatskoj ostao je uglavnom stabilan u 2023. Male lokalne trgovine i convenience formati i dalje dominiraju količinskom maloprodajom cigareta i duhana za pušenje jer su lako dostupne i praktične, što su ostali ključni čimbenici za potrošače ovih proizvoda. Dok je internetska prodaja ostala zabranjena za većinu kategorija, proizvodi poput e-cigareta i nikotinskih vrećica mogli su se prodavati online pa je tako internetski kanal bio značajan u prodaji tih proizvoda.

Istovremeno, trgovci specijalizirani za hranu/piće/duhan nastavili su dominirati maloprodajnom količinom prodaje cigara i cigarilosa u 2023. Potrošači cijene iskustvo kod odabira proizvoda kod cigara ili cigarilosa i vole se posavjetovati sa specijaliziranim trgovcem prije kupnje. Osim toga, specijalizirani trgovci često organiziraju događaje koji privlače pušače cigara i cigarilosa.

ŠTO DALJE S DUHANOM?

Predviđa se da će se tradicionalni duhanski proizvodi suočiti s regulatornim pritiscima, posebice u pogledu viših stopa trošarina. Europska unija je kolektivno poduzela korake za oštro smanjenje prevalencije pušenja i smrtnih slučajeva povezanih s pušenjem. Dok EU radi na ‘generaciji bez duhana’ do 2040., predviđa se da će se trošarine na duhanske proizvode značajno povećati. Na tržištu koje je već osjetljivo na cijene, ovo će vjerojatno dovesti do pada prevalencije pušenja cigareta i duhana za pušenje, iako može potaknuti nezakonitu trgovinu.

Štoviše, očekuje se da će prevalencija pušenja nastaviti postupno rasti za proizvode na paru i grijane duhanske proizvode. Očekuje se da će kategorije nove generacije, kao što su proizvodi s e-parama, grijani duhanski proizvodi i nikotinske vrećice, ostvariti najbrži CAGR maloprodajne količine. Ovi proizvodi se percipiraju kao moderni i manje štetni za zdravlje, a najviše pozornosti posvećuje se novitetima i inovativnosti. Dok bi potražnja za tradicionalnim duhanskim proizvodima poput cigareta i duhana za pušenje mogla povremeno porasti, očekuje se da će to dolaziti uglavnom od stranih turista ljeti, jer su cijene duhanskih proizvoda u Hrvatskoj i dalje niže nego u zapadnim zemljama EU-a.

Najpopularniji duhanski proizvodi

Duhansko tržište u Hrvatskoj značajan je segment maloprodajnog tržišta s raznolikom ponudom proizvoda, uključujući cigarete, cigare, duhan za motanje i novije alternative poput e-cigareta i grijanih duhanskih proizvoda. Tržište je regulirano državnim zakonima koji nastoje kontrolirati potrošnju duhana zbog zdravstvenih razloga, ali i unatoč tim regulacijama, potražnja ostaje visoka. Hrvatska ima stroge zakone koji reguliraju uporabu duhanskih proizvoda, uključujući zabranu pušenja u zatvorenim javnim prostorima i ograničavanje oglašavanja duhanskih proizvoda.

Pakiranja duhanskih proizvoda moraju sadržavati upozorenja o štetnosti pušenja, uključujući grafičke slike i tekstualna upozorenja. Duhanski proizvodi podliježu visokim trošarinama, što utječe na maloprodajnu cijenu i može smanjiti potrošnju, ali također pridonosi značajnim prihodima državnog proračuna. Cigarete ostaju najpopularniji duhanski proizvod u Hrvatskoj.

Potrošači često biraju cigarete prema omjeru cijene i kvalitete, a mnogi preferiraju premium marke unatoč višoj cijeni zbog percipirane kvalitete. Duhan za motanje postaje sve popularniji među mladima i dugogodišnjim pušačima kao jeftinija alternativa cigaretama. E-cigarete i grijani duhanski proizvodi postaju sve popularniji, osobito među mlađim pušačima koji traže manje štetne alternative. Cigare i cigarilosi imaju manju, ali lojalnu bazu potrošača koji ih preferiraju zbog njihove kvalitete i posebnih okusa.


Vodeći proizvođači ulažu u inovativne proizvode s manjim rizikom za zdravlje potrošača

U okviru teme o duhanskim proizvodima i tržištu duhanske industrije razgovarali smo s vodećim proizvođačima i upitali ih što je trenutno u fokusu njihova poslovanja, koliko ulažu u inovacije i zašto su one bitne u duhanskoj industriji te čime se vode pri osmišljavanju novih proizvoda. Nadalje, zanimalo nas je koje trendove oni primjećuju na hrvatskom tržištu duhanske industrije te kakvi su im planovi za nadolazeće razdoblje.

Daria Marenić, voditeljica marketinga i prodaje ELDE te direktorica i suvlasnica IZY VAPE

Elda je prvi europski registrirani proizvođač e-tekućina za punjenje elektronskih cigareta i imamo prvi akreditirani laboratorij za ispitivane e-tekućina, koje su nam u fokusu poslovanja. Stalno radimo na razvoju novih okusa prema zahtjevima i željama kupaca. Da smo najbolji u našem području i da je kvaliteta naših proizvoda prepoznata diljem svijeta, potvrđuju mnogobrojne nagrade, a neke od njih nas posebno vesele. Za 40 godina našeg poslovanja na WORLD VAPE SHOW DUBAI 2021, u konkurenciji proizvođača iz cijelog svijeta, osvojili smo prestižnu nagradu Best Manufacturer. Sljedeće godine, na VAPER EXPO u Birminghamu, ELDA je nagrađena kao Best Manufacturer, a IZY VAPE, koji je predstavio IZY One jednokratnu e-cigaretu punjenu našim e-tekućinama, nagrađen je Best Pod System. World Vape Show 2023 okrunjen je nagradom za Najbolju jednokratnu e-cigaretu u konkurenciji proizvođača jednokratnih e-cigareta iz cijeloga svijeta.

I ove godine, na World Vape Show 2024 u Dubaiju stigla je nagrada Best closed pod system u konkurenciji proizvođača iz cijeloga svijeta. Inovacije su oduvijek u našem fokusu te u njih ulažemo svakodnevno. Smatramo da razvojem novih proizvoda i primjenom novih tehnologija imamo veći broj zadovoljnih kupaca koji prepoznaju ELDU kao najpouzdanijeg proizvođača e-tekućina. Kada govorimo o dobnim skupinama, korištenje klasičnih setova za početnike i klasičnih e-tekućina (jednostavnih okusa) rezervirano je za stariju populaciju.

Također, starija populacija korisnika u pravilu koristi e-tekućine s većim udjelom nikotina. Mlada populacija najviše koristi napredne uređaje i e-tekućine složenog sastava (aroma mješavine) s niskom razinom nikotina. Popularnost jednokratnih e-cigareta i jednokratnih podova/tankova značajno je porasla. Zbog jednostavnosti korištenja, praktičnosti i dostupnosti, sve veći broj korisnika prelazi na takve uređaje, a popularnost klasičnih e-cigareta i e-tekućina opada. Jedan od pozitivnih učinaka ovakvih proizvoda je činjenica da sve veći broj korisnika, zahvaljujući njima, odlučuje prestati pušiti klasične cigarete koristeći ih kao alternativu i pomoć pri odvikavanju.

Ključni čimbenik popularnosti jednokratnih e-cigareta su brojni okusi dostupni na tržištu. Najpopularniji su voćni okusi. Najčešće jačine nikotina na tržištu su 18 i 20 mg/ml, ali postoji povećan broj korisnika e-cigareta bez nikotina. Korištenje e-cigareta još uvijek nije ograničeno na bilo koju demografsku skupinu – mlade ili stare, muškarce ili žene. Korisnici su različiti kao i pušači. Kada je riječ o novom trendu – jednokratnim e-cigaretama, većina korisnika su mlađe dobi, no značajan je porast korisnika srednje i starije dobi zbog već spomenute jednostavnosti korištenja, praktičnosti i dostupnosti.

Najčešći razlog za početak korištenja e-cigareta je smanjenje ili prestanak pušenja klasičnih duhanskih cigareta. Ima i korisnika koji su počeli koristiti e-cigarete jer im je dopušteno korištenje na mjestima gdje nije dopušteno pušenje klasičnih cigareta. Neki korisnici počeli su koristiti e-cigarete jer su smatrali da su atraktivne i moderne. Tajna našeg uspjeha je u prepoznavanju dobrih poslovnih prilika. Naš uspjeh je naša upornost, spremnost za prihvaćanje novih izazova, širenje proizvodnje i prodaje. Planiramo istraživati aktualne trendove, lansirati nove proizvode na naše i svjetsko tržište i ulagati u novi proizvodni pogon.

Tomaž Maver, direktor Hrvatska i Slovenija, Imperial Brands

U posljednjih godinu dana na hrvatsko smo tržište lansirali nekoliko novih proizvoda. Prva je podlinija Davidoffa, to jest Davidoff Evolve. Odraslim hrvatskim potrošačima sada su u ponudi četiri različite vrste ovog brenda, i to blue i red king size (tj. u klasičnom formatu) te blue i red 100s (tj. u formatu duge ‘stotke’). S linijom Davidoff Evolve potrošačima je sada zajamčena Davidoff kvaliteta po znatno pristupačnijoj cijeni. Za potrošače koji radije sami motaju cigarete, od ove godine uz brendove Drum i Golden Virginia, nudimo i duhan Riverstone u pakiranju od 40 grama. Time proširujemo asortiman duhana za motanje, tako da baš svaki potrošač može pronaći onu vrstu duhana koja mu najviše odgovara.

Osim toga, uveli smo promjenu i kod cjenovno najpovoljnijeg brenda cigareta na hrvatskom tržištu, a to je West. Naime, West Silver je postao West Blue. Time smo slijedili očekivanja tržišta, gdje plava boja za većinu pušača znači srednje jak pušački doživljaj. Cigareta, dakle, ostaje nepromijenjena, jedino se mijenja boja kutije i naziv vrste cigarete. Njemačka kvaliteta (i dalje) je zajamčena.

Značajan dio naše globalne dobiti ulažemo u inovacije, kako u financijskom smislu, tako i u smislu ljudskih resursa. Svakako se vodimo željama i zahtjevima odraslih korisnika nikotinskih proizvoda koji traže proizvode koji bi pružili korisničko iskustvo slično pušenju, ali uz potencijalno smanjen zdravstveni rizik. Kao i ostatak duhanske industrije, razvijamo proizvode s duhanom za grijanje, biljne proizvode za grijanje, elektronske cigarete (tzv. vape) i ostale nikotinske proizvode.

Nažalost, još uvijek nismo prisutni na hrvatskom tržištu s proizvodima nove generacije, ali svakako želimo ući i u Hrvatsku. Trendovi se zadnjih nekoliko godina nisu bitno promijenili, ostaje težnja za manje štetnim proizvodima koji ujedno pružaju željeni nikotinski doživljaj. Naravno, ne traže svi odrasli pušači alternative, već se drže klasičnih proizvoda, a za koje inzistiraju da budu odgovarajuće kvalitete. Uvjereni smo da smo iznimno relevantni u ovom području, jer pružamo željenu i konstantnu kvalitetu s našim međunarodno priznatim robnim markama.

Kao što smo već spomenuli, u protekloj godini radili smo na proširenju asortimana i distribucije, što znači da smo danas prisutni na više prodajnih mjesta, s većim izborom proizvoda. Također razvijamo tim terenskih suradnika koji sada pružaju još veću i kvalitetniju podršku djelatnicima na prodajnim mjestima diljem Hrvatske. S navedenim slijedimo naše ciljeve da nas potrošači poznaju kao tvrtku od koje mogu očekivati kvalitetu u različitim kategorijama proizvoda te da nas tvrtke poznaju kao pouzdanog poslovnog partnera koji ih podržava u ostvarenju njihovih prodajnih ciljeva.

Andrey Polyakov, direktor za tržišta Hrvatske i Slovenije, Japan Tobacco International

JTI u Hrvatskoj posluje od 2010. godine te je od tada kontinuirano najbrže rastuća duhanska kompanija na tržištu. Jedan od temelja ovog iznimnog uspjeha je naš asortiman koji omogućava svakom potrošaču duhanskih proizvoda da si izabere odgovarajuću cigaretu iz obitelji Winston, Camel, Sobranie i LD ili rezani duhan iz obitelji Camel, Old Holborn i Amber Leaf.

U segmentu cigareta imamo nekoliko novina, prije svega u obitelji Camel, a to je naš novi brend Camel Legend. Prepoznavši potrebe potrošača koji žele vrhunsku cigaretu po pristupačnoj cijeni, Camel Legend donosi četiri potpuno nove marke cigareta kojima proširuje paletu Camel obitelji u Hrvatskoj. Četiri nova legendarna Camela: Blue i Yellow, svaki u King Size i 100’s formatu (popularne ‘stotke’) donose autentično iskustvo upotpunjeno američkom mješavinom duhana. Taj legendarni Camel doživljaj dostupan je po maloprodajnoj cijeni od 4.1 EUR, što ga čini najboljim mogućim izborom u kategoriji za potrošače koji žele vrhunski proizvod podrijetlom iz EU.

Također moramo istaknuti kako smo usred ljetne sezone, a poznato je da svaka sezona nosi svoje boje te smo tako u ljeto 2024. obojali neke od naših najboljih proizvoda u limitirana izdanja – cigarete Winston Blue King Size, Camel Yellow i Blue King Size te rezani duhan Old Holborn.

Vjerujemo da će naši potrošači uvidjeti posebnost ovih ljetnih limitiranih izdanja naših proizvoda te da će s njima biti više nego zadovoljni. Duhanska industrija mora se konstatno mijenjati, ne samo kako bi pratila tempo društvenih promjena koje su nastupile na tržištu, već kako bi bila predvodnikom novih trendova koji prate promjene u navikama potrošača.

Potrošači žele dobiti i inovacije i kvalitetu za iznos koji mogu izdvojiti za proizvod koji žele kupiti. Mi smo uistinu u mogućnosti prepoznati potrebe svojih potrošača i omogućiti im da si u našem bogatom asortimanu izaberu ono što im najbolje odgovara. U Hrvatskoj su to svakako slims format cigareta i segment rezanog duhana u kojima smo neprikosnoveni lider cigareta s markom cigareta LD Super Line Pink te marka rezanog duhana Old Holborn Yellow.

Hrvatsko tržište karakterizira stroga regulativa kad su u pitanju duhanski proizvodi. Tržište je dinamično i konstantno se mijenja, no i dalje mu je uporište na konvencionalnim formatima duhanskih proizvoda – cigaretama i rezanom duhanu. JTI je godinama naporno radio kako bi u Hrvatskoj stvorio sve preduvjete za dugoročan uspjeh na tržištu.

Iznimno smo zadovoljni plodovima svoga rada te ćemo nastaviti ulagati maksimalne napore kako bismo uspostavili suradnju s novim partnerima u maloprodajnim lancima i unaprijedili postojeća partnerstva. U tom smislu, iznimno nam je važna naša digitalna b2b platforma JTI team koja, prije svega, služi za kvalitetnu međusobnu komunikaciju s našim maloprodajnim partnerima, pružajući edukaciju o proizvodima i kontinuiranu podršku i suradnju. Zaključio bih da će nam fokus u predstojećem razdoblju svakako biti na tome da nastavimo pratiti trendove i osluškivati želje potrošača te da ćemo svakako i dalje raditi na intenziviranju digitalizacije našeg poslovanja.

Marijana Bubalo, članica Uprave za bezdimne proizvode, Philip Morris Zagreb

Philip Morris posljednje desetljeće predvodi transformaciju cijele industrije koju je započeo potpunom promjenom kako svog poslovanja tako i svojeg proizvoda. Naša je vizija kreiranje budućnost bez dima u kojoj će bezdimni proizvodi zamijeniti cigarete što je prije moguće. Na tome i ustrajno radimo. Do danas smo angažirali više od 1.500 znanstvenika, inženjera i tehničara i uložili više od 12,5 milijardi USD u istraživanje i razvoj inovativnih proizvoda bez dima na koje punoljetni pušači koji bi inače nastavili pušiti mogu prijeći.

Naši su bezdimni proizvodi dostupni za prodaju na 84 tržišta, a procjenjujemo kako je približno 20,8 milijuna punoljetnih pušača diljem svijeta prešlo na IQOS i prestalo pušiti (za više informacija može se posjetiti pmi. com). Trenutno, približno 37% ukupnih neto prihoda PMI-ja u 2023. godini došlo je od bezdimnih proizvoda, a plan nam je da do 2030. više od dvije trećine prihoda PMI-ja dolazi od bezdimnih proizvoda.

Godine ulaganja u istraživanja te razvoj tehnologije do danas omogućili su da se pušačima koji nastavljaju pušiti pruži šira paleta proizvoda koji predstavljaju alternativu cigaretama, ali s manjim rizikom za njihovo zdravlje od nastavka pušenja. Trenutno se u Hrvatskoj naš portfelj sastoji od uređaja za grijanje duhana IQOS i lil i široke palete duhanskih umetaka TEREA, HEETS i Fiit te jednokratnih e-cigareta VEEV NOW koje smo upravo ove godine lansirali. I dalje ćemo osluškivati potrebe potrošača koji traže manje štetne alternative cigaretama te kontinuirano na to odgovarati inovacijama, unaprjeđujući i šireći portfelj proizvoda.

Transformacija naše kompanije prema budućnosti bez dima predstavlja, uz već poznatu inovaciju bezdimnih proizvoda, i značajnu promjenu u našem okolišnom utjecaju. Kako bismo adresirali ovaj izazov, u Hrvatskoj smo upravo pokrenuli Kružni program prikupljanja naših VEEV NOW elektroničkih cigareta s ciljem adresiranja problema otpada od jednokratnih e-cigareta i poticanja na odgovornije postupanje s tim otpadom.

Philip Morris Zagreb tako u suradnji s tvrtkom Spectra Media, čija je osnovna djelatnost gospodarenje električnim i elektroničkim otpadom, osigurava da se prikupljene iskorištene VEEV NOW jednokratne e-cigarete rastave na komponente i recikliraju, pri čemu je moguće reciklirati čak 93% samog uređaja. Kružni program upravo ovih dana širimo i na preostali portfelj bezdimnih proizvoda, pa će nam tako naši korisnici uskoro moći vratiti i korištene uređaje za grijanje duhana IQOS i lil, kao i duhanske umetke za grijanje koji se s njima koriste, a kako bismo se pobrinuli da se dijelovi koji se mogu reciklirati recikliraju, a ostatak energetski oporabi.