Kada je prije šest godina započeo svoje poslovanje u Hrvatskoj, Wolt je prvenstveno bio platforma za dostavu hrane dok je danas to aplikacija koja gotovo u potpunosti može zadovoljiti sve potrebe svojih korisnika. Svakodnevno dostavlja na tisuće narudžbi, a korisnici mogu naručiti gotovo sve – od namirnica i pića do igračaka, elektronike i brojnih drugih stvari. Da je naručivanje postalo navika, potvrđuju i brojke: stručnjaci industrije dostave za ovu godinu procjenjuju na 14 milijardi dolara, a predviđa se da će u narednim godinama vrijediti i puno više. O aktivnostima i planovima Wolta za Progressive govori Matko Katanec, regionalni generalni direktor Wolta za tržišta Hrvatske, Slovenije, Srbije, Austrije, Poljske, Češke, Slovačke i Mađarske

Razgovarala: Marija Sedlar

Kako se Wolt razvijao kroz godine i što je najviše utjcalo na njegov rast?

Zahtjevi potrošača za brzinom i efikasnošću svakim su danom sve veći, na što Wolt, kao lider industrije dostave u Hrvatskoj, regiji, ali i u Europi, spremno odgovara. Prisutni smo u više od 400 gradova u srednjoj i jugoistočnoj Europi te u još 20 europskih zemalja. Prije 10 godina Wolt je postojao samo u Finskoj, a danas je samo u regiji aplikaciju preuzelo više od 12 milijuna ljudi. Navike potrošača stalno se mijenjaju pod raznim utjecajima što nas dodatno motivira da slijedimo njihove potrebe. Prije svega, digitalizacija omogućuje dostavu za 30 minuta.

Istovremeno, rastuća svijest o klimatskim promjenama utječe na odabir održivijih opcija dostave, poput bicikla koji često koriste Wolt partneri dostavljači, što gradove čini boljim mjestom za život. Rast potražnje za online kupnjom je u stalnom porastu jer nam slobodno vrijeme postaje sve dragocjenije i sve manje ga želimo trošiti na klasičnu kupovinu. Kako je Hrvatska turistička zemlja, primjetan je veći broj stranih gostiju koji koriste Wolt usluge za razne proizvode, posebno u sezoni, što ukazuje na sve veći ugled brenda koji se prelijeva s tržišta na tržište.

Što je sve moguće naručiti preko Wolta?

Popularnost Wolta nije samo u dostavi hrane jer se u Hrvatskoj putem te aplikacije mogu naručiti i mnogi drugi proizvodi poput namirnica iz obližnjih trgovina, lijekova, cvijeća i elektronike, a nudimo i usluge servisa plinskih bojlera, odvoza prljavog rublja u praonicu te servis mobitela. Odnedavno se na Wolt aplikaciji pojavila još jedna zanimljiva usluga – prva mobilna autopraonica koja u cijelosti stane u jednu vrećicu. Njezini radnici pritom troše ekološku tekućinu za suho pranje i samo pola litre vode, što je jasan pokazatelj da Wolt i na ovaj način potiče održivost i misli na dobrobit prirode.

Koliko Vam je važno održivo poslovanje i što sve poduzimate za dobrobit okoliša?

Wolt kontinuirano radi na smanjenju svog utjecaja na okoliš kroz inicijative kao što su optimizacija ruta dostave, korištenje bicikala, ekološki prihvatljivih vozila i ambalaže poput vrećica za dostavu koje se mogu do 100 posto reciklirati, kao i poticanjem partnerskih restorana na primjenu održivih praksi. Ujedinjeni s DoorDashom, nastojimo postići nultu emisiju CO2 do 2040. godine u većini zemalja. To znači da naporno radimo na smanjenju naših emisija, kao i emisija naših partnera. Wolt također vrlo aktivno potiče svijest potrošača o održivim opcijama dostave i pruža transparentnost u vezi s ekološkim praksama kako bi korisnici lakše mogli donijeti odluke prilikom naručivanja.

Sve industrije susreću se s nedostatkom radne snage. Kakva je situacija u Woltu?

Osim o okolišu, Wolt brine i o svojim zaposlenicima. Statistike pokazuju da je u mnogim industrijama u zemljama Balkana i istočne Europe prisutan nedostatak radne snage, što se kosi sa sve većom potražnjom za uslugama dostave. U Woltu se mogu zaposliti svi stariji od 18 godina preko agencija i partnera s kojima platforma ima ugovorenu suradnju, u skladu sa standardima i lokalnim zakonodavnim okvirom. Izuzetak je Hrvatska, gdje je prvi put uz tri modela rada – rada preko agregata, samozapošljavanja putem obrta ili studentskog rada, sada prisutan i model direktnog zapošljavanja, zbog specifičnosti zemlje koja u posljednjih desetak godina bilježi odlazak radno sposobnog stanovništva u druge zemlje EU. U Sloveniji, pak, platformu koriste izravno poduzetnici (freelanceri).

Koje su prednosti za zaposlenike?

Platforma nudi veliku radnu fleksibilnost, a Wolt partneri dostavljači sami odlučuju kojom brzinom, koliko dugo, kada i gdje će dostavljati. Osim fleksibilnog radnog vremena, imaju i konkurentnu plaću, korisničku podršku, kao i podršku putem Wolt partnerske aplikacije u live chatu. Nemaju menadžera, niti su ičim uvjetovani u svom radu. Ako su na Wolt platformi, mogu birati koju će narudžbu preuzeti, a redovite ankete koje Wolt provodi među dostavljačima pokazuju da je upravo fleksibilnost ono što im najviše odgovara. Također, Wolt je vrlo posvećen stvaranju poticajnog okruženja za sve zaposlene, njegovanjem različitosti, jednakosti i inkluzije. Ovaj pristup poznat kao DEI (diversity, equality, inclusion) dio je globalne strategije održivosti naše kompanije, a mi težimo tim vrijednostima kroz različite inicijative.

Kako je organizirana podrška malim tvrtkama?

Važan segment poslovanja Wolta je podrška razvoju lokalne samouprave kroz širenje mreže dostave. Malim lokalnim proizvođačima i ženama poduzetnicama, primjerice u Srbiji, Wolt pruža podršku u okviru projekta ‘velikiMALI’ koji im daje mogućnost da rastu i prošire svoje tržište dostavljanjem putem online trgovine Wolt Market. Zahvaljujući tom projektu, više od 100 domaćih proizvoda malih lokalnih poduzetnika i poduzetnica iz manje razvijenih krajeva Srbije postali su dostupni potrošačima širom zemlje i to gotovo odmah.

U Hrvatskoj je Wolt Market u suradnji s Gradom Zagrebom pružio podršku i platformu za plasman za 20-ak lokalnih proizvođača i više od stotinu proizvoda iz cijele Hrvatske. Od njih velik dio nosi oznaku kvalitete Plavi ceker, a plan je da se ta ponuda i dalje ojačava s još više proizvoda lokalnog karaktera. Od velikog je značaja da male tvrtke koriste postojeće platforme za dostavu jer tako smanjuju vrijeme i resurse potrebne za organizaciju dostave narudžbi.

Nije moguće da restoran efikasnije dostavlja hranu od specijaliziranih servisa jer treba uzeti u obzir ukupni trošak koji se kod tradicionalne dostave svodi na troškove prijevoznog sredstva, plaća, godišnjih odmora, bolovanja, ozljeda na radu, doprinosa i slično. I ono što je posebno važno, digitalne platforme im pružaju priliku da dostignu veći broj potrošača, čime se otvaraju mogućnosti za povećanje prodaje i rasta poslovanja.

Koje su prednosti Wolt Drive usluge?

Prednosti Wolt Drive usluge prepoznalo je već više od stotinu trgovina i restorana koji je uspješno koriste, a jedan od njih je i Konzum web shop. Konzum Express usluga u suradnji s Woltom omogućuje brzu kupovinu namirnica s dostavom unutar 60 minuta od narudžbe ili odabranim terminom unutar sljedeća dva dana, bez minimalnog iznosa za narudžbu. Usluga je namijenjena hitnoj nabavci proizvoda koje Wolt dostavljač zatim brzo dostavlja, a plaćanje je moguće isključivo online, putem Konzum webshopa. Woltu je ova suradnja s Konzumom omogućila proširenje usluga, a korisnicima Konzuma brzu i jednostavnu kupnju i dostavu namirnica.

Proces narudžbe vrlo je jednostavan. Kupac prilikom završetka narudžbe putem internet trgovine odabire Wolt kao opciju dostave te unosi adresu za isporuku, kao i upute za dostavu. Istovremeno, prodavač putem aktivirane Wolt Drive usluge kontrolira proces naručivanja i iskustvo kupca unutar vlastite internetske trgovine. Dodatno, prodavač sam priprema i pakira robu koju potom preuzima Wolt dostavljač, a kupac dobiva obavijest o stanju narudžbe putem e-maila ili SMS poruke.

I prodavač, odnosno korisnik Wolt Drive usluge, i kupac mogu pratiti isporuku u stvarnom vremenu putem URL poveznice, za što nije potrebno preuzimanje Wolt aplikacije. Suradnja Konzuma i Wolta pokazuje kako se tržište usluga dostave neprestano prilagođava potrebama i zahtjevima korisnika. Kroz mogućnost brze nabave namirnica putem aplikacije poput Wolta, potrošači sve više cijene praktičnost, dostupnost i efikasnost.

Kao svoju prednost ističete i Wolt oglase – što oni donose Vašim partnerima?

Wolt odnedavno nudi odličnu opciju za partnere koja im može povećati prihode i do 15 posto. Riječ je o Wolt oglasima koji omogućuju trgovcima da proizvode i usluge učine još vidljivijima na platformi. Prema istraživanjima, čak 76 posto potrošača frustrirano je kada marketinški napori nisu personalizirani. U tom smislu osiguravamo da oglasi odgovaraju zahtjevima i očekivanjima korisnika. Prema trenutnim podacima, veći je povrat na uložena sredstva u Wolt oglase, nego u oglase na popularnim društvenim mrežama i tražilicama. Kako se stanje na tržištima neprestano mijenja, prilagodba je za sve vrste tvrtki – ključna. A to prije svega podrazumijeva ulaganje u digitalne alate i prisustvo na postojećim digitalnim platformama.