Začini: Vodeća trojka drži 77% prodaje

U posljednjih godinu dana, zaključno sa studenim 2018. godine, promatrajući vrijednosno, vodeća tri proizvođača nose 77% ukupne prodaje kategorije začina, a oni su abecednim redom Kotanyi, Podravka i Šafram

Analizirao: Nielsen

Kategorija začina prema Nielsenovoj klasifikaciji uključuje dodatke jelima, mono-začine u koje ulaze svi pojedinačni začini (poput crvene paprike, papra, cimeta, origana itd.), fikseve – dodatke namijenjene određenim jelima poput dodataka za sarmu, punjene paprike i slično, te mikseve – mješavine začina. U posljednjih godinu dana, zaključno sa studenim 2018. godine, kategorija začina je na tržištu Hrvatske (bez diskontera) zabilježila pad vrijednosne i količinske prodaje, najviše uslijed pada prodaje segmenta koji nosi 71% količinske prodaje, a to je segment dodataka jelima. Segment fikseva – dodataka namijenjenih određenim jelima jedini je segment koji bilježi rast količinske i vrijednosne prodaje.

Promatrajući aspekt mjesta prodaje, čak 69% kategorije začina pronalazi svoje kupce u modernim kanalima trgovine (hipermarketima i supermarketima) dok se kroz trgovine mješovitom robom ostvari preostalih 31% vrijednosne prodaje cjelokupne kategorije.

U posljednjih godinu dana, zaključno sa studenim 2018. godine, promatrajući vrijednosno, vodeća tri proizvođača nose 77% ukupne prodaje kategorije začina, a oni su abecednim redom Kotanyi, Podravka i Šafram.

Piše: Violeta Perčić, Project Assistant, Ipsos

U Hrvatskoj populaciji u dobi od 16 do 64 godine imamo 79% potrošača koji su korisnici začinskih mješavina. Daljnjom segmentacijom korisnika kategorije imamo 14,7% heavy usera koji koriste začinske mješavine jednom ili više puta dnevno dok je 19,3% medium usera koji koriste kategoriju 4 do 6 puta tjedno. Najviše je 45,1% light usera koji koriste začinske mješavine jednom mjesečno ili rjeđe. Čak 45% korisnika kategorije smatra jako bitnim koji brend začinskih mješavina kupuje.

HEAVY KORISNICI

Među heavy userima začinskih mješavina imamo više žena nego muškaraca. Jednako tako, heavy useri su najčešće osobe u dobi od 40 do 49 godina i sa završenom srednjom školom. Ipak, češće iznad prosjeka populacije nalazimo ih među onima osnovnoškolskog obrazovanja, iz ruralnih dijelova te s područja Sjeverne Hrvatske. Više od četiri petine heavy usera promatrane kategorije ne može zamisliti niti jedno složenije jelo bez dodatka začinskih mješavina. Dvije trećine voli eksperimentirati sa začinskim mješavinama prilikom kuhanja i pripreme hrane.

BRANDusage

Osim općenitog praćenja kategorije začinske mješavine, unutar BRANDpuls istraživanja prate se i brendovi, tj. odnos potrošača prema brendu. Najvažniji indikator koji pratimo svakako je razina korištenja („usage“), marketinški indikator koji najbolje govori o vitalnosti brenda. Praćenje korištenja je važno za procjenu potrošačke mase na koju u određenom trenutku možemo računati. Korisnici brenda isti su konzumirali u posljednjih mjesec dana. Među heavy userima kategorije začinske mješavine u dobi od 16 do 64 godine u Hrvatskoj vodeći je brend Vegeta – u zadnjih mjesec dana konzumiralo ju je 83% potrošača. Na drugom mjestu se nalazi Vegeta Natur koja broji 43%, a na trećem, s 29% potrošača u posljednjih mjesec dana, su Kotanyi začinske mješavine.

BRANDloyalty

Pored korištenja svakog brenda pratimo i lojalnost brendovima. Model dijeli tržište brenda na 4 segmenta. Mjeri lojalnost našeg i dostupnost konkurentskog potrošača. Koncipira se na korištenosti brenda, važnosti brenda pri kupovini, ocjeni imidža i odnosu prema konkurentskim brendovima. Vodeći brend po lojalnosti je Vegeta s 33,5% lojalnih potrošača unutar heavy korisnika kategorije. Lojalni potrošači su najveća vrijednost brenda. Spremni su platiti veću cijenu, otporniji su na marketinške aktivnosti konkurencije i lakše je poticati ponovnu kupnju. Lojalnost je, osim tržišnog ponašanja, i rezultat emotivnog odnosa s brendom tako da je za jačanje tog indikatora potreban rad na imidžu i konzistentno uvjeravanje potrošača u vrijednosti brenda kroz duži vremenski period.