Selekcija dobavljača

Potraga za kvalitetnim dobavljačima te njihov izbor – središnji je zadatak svakog profesionalca u nabavi. Više je potencijalnih razloga za traženje novog dobavljača…

Piše: Antonio Zrilić, Logiko

Iz više razloga koje danas ne treba posebno isticati (stečaj i propadanje poduzeća) možemo ostati bez svog standardnog dobavljača. U takvim slučajevima ne treba očajavati jer to je uobičajena situacija i ona bi manje-više trebala biti obuhvaćena procedurama za smanjenje rizika. Zapravo, istovremeno treba konstantno procjenjivati rizike i stabilnost svojih kritičnih dobavljača, kao i “češljati“ tržište u potrazi za novim pogodnim partnerima. Ponavljam da je traženje novih dobavljača vaš stalan posao i nestanak nekih poduzeća sa tržišta ne treba vas iznenaditi.

PREVISOKA CIJENA

U današnje vrijeme visokih cijena sirovina nije teško zamisliti situaciju da vas vaši kupci pritišću da snizite cijene, a istovremeno ulazne cijene energije i sirovina sve više rastu. Svi znamo da cijena nije najbitniji element kada procjenjujemo ponude, ali još uvijek ima određenu težinu. Podsjećam da cijena nije jednostavan i statičan faktor, niti se ona može uspoređivati bez sagledavanja kompletne ponude. Jedna od najznačajnijih metoda usporedbe ponuda i cijena je tzv. Total Cost of Ownership (TCO). TCO uzima u obzir sve troškove, a ne samo one najočitije i trošak promatra dinamički, odnosno sagledava koliki će on biti u određenom vremenskom razdoblju.

PAD KVALITETE

Bez obzira što su cijene i te kako važne za uspjeh na tržištu, sve uspješne tvrtke slažu se da im je za uspjeh bila najvažnija kvaliteta. Iz tog razloga morate biti osjetljivi na oscilacije i promjene u kvaliteti kod svojih dobavljača, a na svaki pomak kvalitete u neželjenom smjeru treba reagirati. Naravno, ako vaš dosadašnji dobavljač nije u stanju odgovoriti na vaše zahtjeve za kvalitetom, to je i te kako dobar razlog za traženje novog dobavljača.

TEHNOLOGIJA I FINANCIJE

Ako vaš dobavljač ne ide u korak sa razvojem tehnologije i zbog toga vam prijeti opasnost da izgubite korak s konkurencijom, to je situacija u kojoj biste morali razmotriti i druge opcije. Vrlo važna karakteristika svakog dobavljača, iako se ne spominje uvijek, izričito je i njihova financijska stabilnost. Kupci (nabavljači) vole profitabilne dobavljače jer su zainteresirani za kontinuitet i stabilnost. Dobavljači koji imaju problema sa cash-flow-om imaju poteškoće s plaćanjem računa i lako mogu doći u situaciju da ne mogu nabaviti komponente za proizvode koje mi trebamo. Pritom vrijeme isporuke i kvaliteta trpe, a to znači da trpe i vaši kupci. To je situacija koju ne želimo.

NOVI DOBAVLJAČ

Danas nam je naizgled mnogo jednostavnije i lakše doći do informacija o potencijalnom dobavljaču. Ali samo naizgled! Istina je, imamo Internet i sve moguće informacije na njemu, ali ponekad je baš u tome problem – previše informacija koje možda i nisu one koje nama trebaju. Mi želimo pročitati i nešto između redaka… Neki inovativni izvori podataka o dobavljačima su na primjer oglasi za zapošljavanje jer samo kvalitetne tvrtke traže nove djelatnike. Isto tako stručna udruženja i asocijacije nude nam kvalitetan izvor podataka o dobavljačima. Mislim da nema boljeg i kvalitetnijeg izvora podataka od razmjene iskustava o potencijalnim dobavljačima s kolegama iz nabave u različitim kompanijama i branšama…

[Iz arhive Progressiva: Objavljeno u studenome 2012. god.]