Loše vođeno skladište je sklono pogreškama, manjkovima i oštećenjima, lošem nivou usluge, visokim troškovima i slabijoj produktivnosti. To je često rezultat inercije – jednom kada se uspostave, procesi u skladištu i način rada više se ne propituju niti mijenjaju, čak i kada su se zahtjevi i uvjeti drastično promijenili.
Piše: Antonio Zrilić, Logiko
Upravljanje skladištem ne mora biti vaša “core” djelatnost, ali to je obično kritičan dio poslovanja kako bi se mogli natjecati i konkurirati ostalim igračima na tržištu (koji su na glasu da isporučuju ono što obećaju, gdje obećaju, na vrijeme i onako kako kupci zahtijevaju). Često je teško optimizirati ili poboljšati rad skladišta i istovremeno smanjiti njegove troškove.
BALANS POSLOVANJA
Mnoge tvrtke nemaju ni raspoloživog osoblja niti stručnost da se krene na kontinuirano poboljšanje poslovanja. Oni ne znaju i ne mogu provesti najbolje prakse, postupke i tehnologije kako bi se postigla značajna poboljšanja unutar skladišnih i distribucijskih operacija. Ako su potrebna značajna kapitalna ulaganja kako bi se aktualizirala ta poboljšanja, to postaje daljnja prepreka provedbi. Posebno je teško za manje tvrtke da rastu i balansiraju svoje poslovanje između izvedbe i troškovne održivosti.
Povijesno gledano, programi poboljšanja performansi su usmjereni na određenu komponentu, obraćajući pažnju na jedan proces ili sustav u određeno vrijeme. Međutim, puno bolje rezultate daje holističko rješenje koje značajno poboljšava poslovanje te neutralizira odnosno smanjuje troškove i donosi rezultate brzo, u 6-12 mjeseci!
RJEŠENJE U TRI KORAKA
Da bi realizirali brze promjene u vašem postojećem skladišno-distributivnom poslovanju, morate slijediti zakonitosti poslovanja uz propisani i disciplinirani tijek djelovanja. Najprije je potrebno definirati mogućnosti i potencijale poboljšanja u svakom aspektu skladišnog poslovanja (performanse, produktivnost, nivo usluge, kvaliteta i sustavi). To brzo definira vaše poslovne scenarije te financijske zahtjeve i prilike. Iako je skladište tradicionalno promatrano kao troškovno mjesto, treba se usmjeriti na donošenje vrijednosti kroz skladišne operacije.
Mnogi menadžeri nisu svjesni da njihova skladišta mogu pomoći, ali još više odmoći njihovoj “core” djelatnosti bez obzira koja ona bila. Pravilna strategija u skladišnom poslovanju je usmjeravanje na povećanje vrijednosti vašeg “core businessa”. Nekada je teško pronaći vezu između onoga što skladište radi i ostvarivanja rezultata ostalih dijalova poduzeća.
EVALUACIJA
Isporuka vrijednosti je mnogo više nego jednostavno identificiranje uštede! Evaluacija ima dva cilja: preliminarna ekonomska analiza i provedba strategije, a sama strategija ima tri glavne komponente koje se provode istodobno:
LJUDI – Treba razraditi plan razvoja organizacije za poboljšanje kvalitete i produktivnosti radne snage. Postoji niz istraživanja čiji rezultati upućuju na činjenicu da kvaliteta skladišnog poslovanja i kvaliteta ljudi idu ruku pod ruku. Naravno, da biste zadržali kvalitetne ljude, oni moraju biti zadovoljni, a vaši ljudi će biti zadovoljni ako postoje pravila koja im odgovaraju i ako su ona logična i stabilna.
PROCESI – jedini način kako ustabiliti pravila je definirati procese i procedure u skladištu. Treba koristiti najbolje prakse procesa te definirati planove provedbe sustava za povećanje točnosti i smanjenja viškova na skladištu.
METRIKA – Ključni pokazatelji uspješnosti – Da bi skladišni procesi bili u funkciji postizanja glavnih strateških ciljeva cijelog sustava (poduzeća) treba definirati mjere poboljšanja procesa i učinkovitosti kako bi mogli s njima i upravljati jer, kao što je rekao Peter Drucker, “Ono što mjeriš, s time možeš i upravljati…”
[Iz arhive Progressiva: Objavljeno u svibnju 2013. god.]