Kvalitetna distribucija vrlo je bitna na tržištima kao što je RH i zemlje regije, gdje je potrebno pokriti 5, 10, 15 i više tisuća dostavnih mjesta, gdje tzv. Traditional Trade vs Key Account kupci još uvijek zauzimaju značajan dio tržišta koje je potrebno servisirati gotovo na dnevnom nivou.
Piše: Renato Radačić, Project Management, ProLogConcept
Distribucija je ključna karika u logističkom lancu, s obzirom da bez nje niti jedan proizvod ne može završiti na polici, odnosno doprijeti do krajnjeg kupca. S jedne strane, distribucija je troškovno vrlo zahtjevna. No s druge strane kod 3 PL providera i klasičnih distributerskih tvrtki pruža mogućnost lijepe zarade, a kod proizvodnih kompanija čini komparativnu prednost.
Naravno pod pretpostavkom da je organizirana na pravi način i da isporučuje kvalitetnu uslugu prema krajnjem korisniku usluge. Kao i kod klasičnog transporta, u distribuciji je krajnji cilj postići maksimalnu optimizaciju vozila, uz optimalnu (najkraću) rutu, što će u konačnici rezultirati s optimalnim brojem prijeđenih kilometara i optimalnom potrošnjom goriva.
Kvalitetna distribucija vrlo je bitna na tržištima kao što je RH i zemlje regije, gdje je potrebno pokriti 5, 10, 15 i više tisuća dostavnih mjesta, gdje tzv. Traditional Trade vs Key Account kupci još uvijek zauzimaju značajan dio tržišta koje je potrebno servisirati gotovo na dnevnom nivou. Kvaliteta distribucije posebno dolazi do izražaja tijekom ljetne sezone koju je, zbog dodatnih sezonskih dostavnih mjesta i milijuna turista, potrebno maksimalno iskoristiti za prisutnost na polici i rast prodaje.
Kako bi optimalno upravljali većom distributivnom flotom, danas na tržištu postoji više kvalitetnih rješenja u vidu softwera za rutiranje koji će vam pomoći da flotom upravljate na maksimalno efikasan način.
Softweri imaju mnoge funkcionalnosti, no generalno rade na sljedeći način:
• Predlažu ‘inteligentne’ rute uzimajući u obzir geo lokaciju dostavnog mjesta označene na digitalnoj karti, karakteristike vozila (težina,volumen, palete), narudžbu kupca i vrijeme isporuke
• Bazirano na informaciji ubačenoj u sistem, SW će sa ciljem minimiziranja kilometraže sugerirati najkraću rutu s informacijom koliko dugo ruta traje uvažavajući prosječno vrijeme dostave, brzinu vožnje prema propisima, pauzu vozača… Ključno je da osigurati pravovremenu (ugovorenu) dostavu (On time delivery)
• Ruta za isporuku robe prikazana je na digitalnoj mapi i interaktivno se s njom može upravljati i naknadno analizirati
Optimalna ruta za dostavu narudžbi minimizira troškove distribucije i to:
• goriva
• prijeđenog puta
• broja radnih sati
• broja vozila
Da bi sve funkcioniralo kako treba, potrebna je dobra priprema i implementacija koja obuhvaća:
• Točne logističke podatke (Master Data) za proizvode, vozila i vozače
• Točno geokodirana dostavna mjesta s točnim adresama isporuke
• Dobru koordinaciju s vozačima i dispečerima oko planiranih vremena isporuke
• Dobru edukaciju osoblja u odjelu distribucije, pogotovo vozača uz Safe and Eco principe vožnje
Ukoliko u praksi dođe do nekih nelogičnosti između planiranih i ostvarenih ruta, treba provjeriti moguće razloge odstupanja:
1. Točnost Geo lokacije istovarnog mjesta
2. Master Data podatke vozila, proizvoda, kupca
3. Proces dispečinga i kompetencije dispečera
4. Parametre / Algoritme planiranja
5. Stvarno izvršenje rute vs Planirana ruta
Kako bi troškove Distribucije imali pod kontrolom, ali i nivo i kvalitetu usluge, potrebno je pratiti sljedeće parametre:
• Trošak po nekoj jedinici mjere (Kg, Lit, Paleta…)
• Udio troška distribucije u neto prodajnoj vrijednosti
• Dnevni trošak vozil
• Profitabilnost rute
• Iskorištenje vozila (sati rada, težina, volumen)
• Trošak po km
• Trošak po jednoj dostavi
• Broj šteta na 100.000 prijeđenih km
• Pritužbe kupaca na 1.000 servisiranih dostavnih mjesta
Što se trendova u distribuciji tiče, u zadnjih nekoliko godina primjetan je fokus na hladni režim distribucije zbog nedostataka istih na tržištu, a sve sa ciljem očuvanja kvalitete prehrambenih proizvoda. Fokus je i na ‘zelenoj’ tehnologiji radi pridobivanja velikih globalnih klijenata aktivnih u regiji, kao i na izgradnji cross docking platformi s učinkovitim procesima za robu brzog protoka (široka potrošnja, voće i povrće), pri čemu je prioritet točnost distribucije.
[Iz arhive Progressiva: Objavljeno u listopadu 2017. god.]