Atana Škalko izvršna je direktorica kategorije pića – za Nestlé tržište Jugoistične Europe (Hrvatska, BiH, Srbija, Slovenija, Sjeverna Makedonija, Kosovo, Crna Gora, Bugarska i Rumunjska). Prethodno je, od 2012. do 2018., radila na poziciji direktorice kategorije pića i konditorskog asortimana Nestlé Adriatic te je bila ključna osoba za uspješan rast dobiti kategorije kave, kao i konditorskog asortimana.

Razgovarala: Marija Sedlar

Atana Škalko u kompaniji Nestlé počela je raditi 2004. godine, a kroz godine je, između ostalih, obnašala i funkciju voditelja kategorije kulinarskih proizvoda kao i kategorije dječje hrane. Njezino vodstvo i posvećenost uvelike su doprinijeli jačanju vodeće pozicije NESCAFÉ brenda u svim zemljama Adriatic regije. Diplomirala je na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu te stekla MBA titulu (Master of Business Administration) na CEU Poslovnoj školi (Central European University)

Nestlé je globalna kompanija – nudi li na svim tržištima iste proizvode ili se prilagođavate pojedinom tržištu? Kako komunicirate s potrošačima, koliko sudjeluju u nastajanju novih proizvoda?

Nestlé je vodeća svjetska prehrambena kompanija koja u asortimanu ima više od 10.000 različitih proizvoda unutar više od 2.000 robnih marki. U Hrvatskoj smo prisutni u kategorijama kave i pića, žitarica za doručak, dječje hrane, kulinarskom i konditorskom asortimanu, asortimanu za ugostiteljstvo i hrane za kućne ljubimce, s više od 700 različitih proizvoda unutar potrošačima dobro poznatih globalnih robnih marki – NESCAFÉ, NESQUIK, THOMY, MAGGI, KIT KAT, LION, AFTER EIGHT, NAN, PURINA. Što i kako jedemo ovisi o podneblju u kojem živimo, odnosno kulturološkim razlikama između pojedinih zemalja i regija diljem svijeta. Iz tog razloga svaka kompanija, pa tako i Nestlé, nerijetko prilagođava svoj asortiman potrebama i preferencijama lokalnih potrošača. U tom procesu preferencije lokalnih potrošača od iznimne su nam važnosti. Upravo su potrošači ključni i pomažu nam krojiti asortiman. U zadnjih pet godina u našim je istraživanjima sudjelovalo više od 100.000 potrošača iz regije koji su izravno utjecali na daljnji razvoj i širenje asortimana proizvoda. Zanimljivost je i, primjerice, da je trenutna receptura za NESCAFÉ 3in1 za sva Nestlé centralno-istočna europska tržišta kreirana prema preferencijama naših potrošača.

Ljetni mjeseci su iza nas – kako biste opisali ovogodišnju sezonu kroz poslovanje tvrtke Nestlé?

Važnost turizma za Hrvatsku svima je poznata, brojka od 18,5 milijuna dolazaka u prošlog godini govori mnogo sama po sebi. Također, ona pokazuje veliki potencijal. U tom smislu i Nestlé prilagođava svoju ponudu u turističkim mjestima na način da pratimo strukturu gostiju i nastojimo osigurati asortiman na kakav su navikli na vlastitom tržištu. Mnogo smo napredovali u zadnje dvije godine, što je vidljivo i na našim poslovnim rezultatima koji bilježe značajan rast.

Što je trenutno aktualno u kategorijama pića: koje ste novitete posljednjih mjeseci lansirali na tržište i kako su prihvaćeni od strane potrošača?

proizvode iz bogatog NESCAFÉ Dolce Gusto asortimana. Široku paletu od petnaest proizvoda ove godine upotpunila su čak četiri nova okusa pod nazivom Ristretto, Ristretto Napoli, Lungo Intesno, Essenza di Moka. Ovi proizvodi posebni su po tome što ih odlikuje savršena gustoća, bogat, intenzivan okus i svilenkasta tekstura. Kada pričamo o preferencijama potrošača svakako treba istaknuti da je u Hrvatskoj kava jedan od omiljenih napitaka. O njezinoj popularnosti najbolje govori podatak iz naših zadnjih istraživanja da čak 93% Hrvata u dobi od petnaest intervju mjeseca godina pa nadalje pije kavu. U prosjeku popiju dvije šalice kave dnevno, od čega je barem jedna ona u kojoj uživaju kod kuće. Što se okusa tiče, prosječni konzument pije i do četiri različita tipa kave, stoga su se novi NESCAFÉ Dolce Gusto okusi pokazali idealni za sve koji vole kombinirati više tipova omiljenog napitka.

U 15 godina koliko ste u kompaniji, što primjećujete kako su se mijenjale želje i potrebe potrošača u Hrvatskoj – usporedite li početke poslovanja i tadašnju potražnju s današnjom situacijom, na što primjećujete da potrošači obraćaju pažnju?

Svakako je važno napomenuti da se poimanje potrošača i njihova očekivanja od hrane u razvijenim zemljama značajno promijenilo u zadnjih nekoliko desetljeća – nekada je bila važna količina kalorija, danas je važnija kvaliteta kalorija. Segment ,,zdrave hrane” globalno, ali i lokalno, raste. Potrošači žele znati što jedu, žele zdravije proizvode – one sa smanjenim šećerom, soli, bez glutena, bez umjetnih boja. Također, zbog velikih problema pretilosti, posebno zabrinjavajućih kod predškolaraca, za roditelje postaje sve važnije učiti svoje najmlađe o prednostima uravnotežene prehrane, jer vrlo često navike stečene u djetinjstvu ostaju i kroz stariju dob. Dodatno, potrošači očekuju da brendovi imaju svoju svrhu, da su dio zajednice i da njoj doprinose. Stalna ulaganja, istraživanja tržišta i prilagođavanje lokalnim specifičnostima ključ su uspjeha jer nam to pomaže u osluškivanju potreba i želja potrošača.

Posljednjih godina brojni proizvođači, među kojima i Nestlé, smanjuju količinu šećera i soli u svojim proizvodima. Kako izgleda taj proces, o čemu sve treba voditi računa?

U novije vrijeme sve više svjedočimo globalnom trendu povećane brige potrošača o kvaliteti hrane i pića koje svakodnevno konzumiraju, što se posebice odnosi na količine soli, šećera, zasićenih masti i udjelu ugljikohidrata u proizvodima. Naša regija nije iznimka, dapače, nedavno provedeno istraživanje agencije Nielsen pokazalo je da je briga o zdravlju visoko na ljestvici prioriteta potrošača, odmah iza sigurnosti radnog mjesta i uspješnog balansa poslovnog i privatnog života. Na tom tragu, Nestlé je od 2014. godine iz proizvoda uklonio preko 40.000 tona šećera i 6.200 tona zasićenih masti, a od 2012. uklonili smo i 15.000 tona soli. Idemo i korak dalje. Naime, obvezali smo se da ćemo do 2020. godine u proizvode dodati 750 milijuna porcija povrća, 300 milijuna porcija žitarica bogatih hranjivim tvarima, mahunarki i mekinja te više orašastih plodova i sjemenki, a također nastavljamo sa smanjenjem šećera i soli. Godišnje u istraživanje i razvijanje novih proizvoda ulažemo 1,74 milijardi švicarskih franaka, a ono čemu težimo je kako ispuniti zadane ciljeve, tako i postati primjer dobre prakse.

Gdje proizvodite kavu i ostale proizvode za naše tržište? Zadovoljava li to potrebe tvrtke i planirate li nove investicije u tvornice?

Kada je riječ o asortimanu kave, trenutan NESCAFÉ asortiman dostupan na hrvatskom tržištu proizvodi se u Brazilu, Španjolskoj, Švicarskoj, Njemačkoj, Velikoj Britaniji i Mađarskoj. Kontinuirano ulažemo u inovacije i proširenje asortimana, a kada je riječ o akvizicijama trenutno ih nemamo u planu, no uvijek smo otvoreni za dobre prilike.

Koliko ulažete u zaposlenike – koje programe nudite mladima, koliko u njih ulažete? Zašto su mladi važni za razvoj svake tvrtke?

Ponosna sam jer je Nestlé prije četiri godine prepoznao važnost svoje uloge kada je riječ o pripremi mladih za tržište rada te zapošljavanju. Kroz globalnu inicijativu Nestlé needs YOUth više od sto tisuća mladih ljudi do sada je obrazovano i obučeno za što lakši pronalazak zaposlenja, a svakog mladog zaposlenika nastojimo oblikovati i usmjeriti na način da prepozna svoje potencijale unutar kompanije i izgradi se u željenom smjeru. Mladim ljudima u Hrvatskoj i regiji nedostaje upravo prilika da se dokažu, stoga smo im kroz preko 100 održanih radionica i evenata nastojali približiti sve mogućnosti zapošljavanja unutar multinacionalne kompanije. U posljednjih pet godina zaposlili smo 60 ljudi ispod 30 godina starosti, a kroz kompaniju je prošlo i preko 100 pripravnika koji su stekli dragocjeno iskustvo i smjernice za daljnji razvoj karijere. Veliku pažnju posvećujemo i ,,obrnutom mentorstvu’’, u smislu da i mi ,,stariji’’ učimo mnogo od novih generacija. To je ono što nam pomaže da idemo brzo naprijed.

Posljednjih osam godina provodite projekt “Nestlé for Healthier Kids” (u Hrvatskoj “Vrtim Zdravi Film”) – o kakvom se projektu radi, gdje se provodi, koliko investirate u njega?

Prije više od jedanaest godina, 2008. godine, Nestlé je potpisao obvezu za implementiranje Globalne strategije za prehranu, tjelesnu aktivnost i zdravlje i na tom tragu pokrenuo inicijativu “Healthy Kids Programme”. Ona se provodi u 80 zemalja u kojima poslujemo, a s ciljem educiranja osnovnoškolske djecu o važnosti pravilne prehrane i bavljenja tjelesnom aktivnošću. U Hrvatskoj, projekt pod nazivom “Vrtim Zdravi Film” provodimo u suradnji s Hrvatskim Školskim Sportskim Savezom, a koliko smo mu komitirani govori i činjenica da ove jeseni ulazimo u njegovu devetu sezonu. Do sada je u 500 škola-partnera, educirano preko 30.000 djece o pravilnoj prehrani i važnosti tjelesne aktivnosti. Važno je i napomenuti da se isključuje bilo kakva promocija proizvoda kompanije, koja je samo u Hrvatskoj u ovaj projekt uložila 3,7 milijuna kuna. Na ovaj projekt smo iznimno ponosni jer smo prepoznali svoju ulogu u prehrambenim navikama svojih potrošača te iznova nastojimo postaviti dobar primjer za budućnost.

Što je trenutno u fokusu poslovanja kompanije Nestlé? Kakvi su planovi za nadolazeće razdoblje, općenito te u Hrvatskoj i Adriatic regiji?

Hrana je sastavni dio svake kulture, a Nestlé, s prodanih milijardu proizvoda dnevno, ima veliku ulogu u našoj svakodnevici. Stoga naš fokus poslovanja ostaje isti – osigurati potrošačima proizvode koji će im omogućiti da vode zdravije i sretnije živote kroz neprekidne inovacije i širenje portfelja te osluškivanje njihovih potreba. Na globalnoj razini obvezali smo se postići jednoznamenkasti organski rast do 2020. godine, uz poboljšanje operativne učinkovitosti s ciljem povećanja osnovne vrijednosti operativne dobiti od trgovanja. U Hrvatskoj i regiji nastavljamo širiti svoje poslovanje uz optimizaciju i pojednostavljenje poslovnih procesa, društveno odgovorno poslovanje i ulaganje u zajednicu. Do 2021. godine u Hrvatskoj planiramo osigurati edukacije i zapošljavanje za još 100 mladih, povećati udio plastike koja se može reciklirati te utrostručiti broj djece u projektu “Vrtim Zdravi Film” na 18.000 po sezoni do 2021. godine. Već smo krenuli u realizaciju ovih ciljeva te se nadamo najboljim rezultatima!