Osiguranje zaliha, ažuriranje podataka o raspoloživim proizvodima na web stranicama, dodatne mogućnosti dostave te uspostava razmjerno pouzdane i brze isporuke samo su neki od izazova pred kojima se web trgovine nalaze u izvanrednim situacijama
Piše: Monika Polanec, Content & Specialist, Ceneje d.o.o.
Na Jeftinije.hr u zadnjih smo nekoliko dana veljače primijetili izniman porast potražnje za određenim proizvodima za zaštitu i higijenu. Upit za spomenutim proizvodima se u samo dva dana povećao čak 50-ostruko! Iznimno 5.000-postotno povećanje pretraživanja na razini kategorije ukazuje na ekstremni razmjer novonastale situacije u kojoj su se i web trgovci prisiljeni suočiti sa zahtjevnim izazovima. Slično primjećujemo i na tržištima ostalih europskih zemalja.
Trenutni trend pretraživanja može se smatrati jasnim indikatorom kako se zanimanje za proizvodima za zaštitu i higijenu u nastaloj situaciji neće puno promijeniti ni u skoroj budućnosti. Češki su potrošači u istom tom razdoblju pokazali ekstremno zanimanje za zaštitnim maskama i dezinfekcijskim sredstvima te dosegli gotovo jednako povećanje kao u Hrvatskoj i Sloveniji.
Sličan porast kupovine proizvoda za ozljede ili liječenje mogao se primijetiti i kod epidemije koronavirusa SARS, od studenog 2002. do lipnja 2003., ali se potražnja nije toliko ekstremno povećala u samo nekoliko dana. Ne smijemo zanemariti niti činjenicu da u godinama u kojima je harao spomenuti virus nije bilo moguće toliko detaljno bilježiti broj klikova i pretraživanja određenih proizvoda pa je za pretpostaviti da su podaci manjkavi, a time i manje pouzdani.
NEPREDVIDIVE SITUACIJE
Suvremeni potrošači prilikom online kupovine visoko cijene brzinu i učinkovitost te se nadaju još većoj automatizaciji različitih zadataka. Dodatne, pozadinske aktivnosti koje neće pridonijeti većoj produktivnosti, u trenutcima nepogode svest će na minimum kako bi u ubrzanom dnevnom ritmu osigurali brži i učinkovitiji protok usluga. U svjetlu aktualnih i nepredvidljivijih, često i nezaobilaznih događanja, web trgovine se moraju suočiti i čim brže prilagoditi promjenama.
Pratiti sve zahtjevnije kupce i nepredvidive društvene promjene može predstavljati popriličan izazov. Izvanredne okolnosti u slučaju izbijanja bolesti i ekstremnih vremenskih uvjeta uzrokuju nagle promjene u različitim aspektima svakodnevnog života i rada. Jedan od najvažnijih, zbog svoje temeljne uloge osiguranja potrebnih dobara, je svakako – kupovina. U posljednjih se nekoliko godina trend povećanja udjela web trgovina, u usporedbi s fizičkim trgovinama, znatno povećao.
Ako vam sve prednosti ovakvog načina kupovine nisu bile u potpunosti očite u uobičajenim okolnostima, pogledajmo kako kupovina putem interneta može pomoći normalizirati svakodnevicu u trenutku kada nastupe izvanredne okolnosti. Nabavni lanci s kojima se susreću web trgovci iznimno su kompleksni i u uobičajenom prodajnom procesu, a u izvanrednoj situaciji, u kojoj porast potražnje značajno nadilazi uobičajenu razinu, traženi odaziv je iznimno teško postići. Ukoliko novonastala situacija zahtjeva aktivaciju nove proizvodnje, utoliko se rokovi isporuke produžuju i trgovci ih teško mogu planirati.
Osiguranje zaliha, ažuriranje podataka o raspoloživim proizvodima na web stranicama, dodatne mogućnosti dostave te uspostava razmjerno pouzdane i brze isporuke samo su neki od izazova pred kojima se web trgovine nalaze u izvanrednim situacijama.
PRAKTIČNA TRGOVINA
Web trgovine odražavaju potrebe današnjih potrošača koji žele uštedjeti svoje vrijeme i trud. Većina ih želi još veći dio svojih poslova preseliti na internet, i u tom se kontekstu posjećivanje fizičkih trgovina doima kao gubljenje dragocjenog vremena kojeg bi rado utrošili na važnije ili korisnije aktivnosti. U trenutcima u kojima je ključan brz pristup određenim proizvodima, upravo je web trgovina ta koja kupcu omogućuje najpraktičniji pristup i preuzimanje proizvoda.
U izvanrednim situacijama kupci ne stoje u redovima pred fizičkim trgovinama, već se kupujući online štite od izloženosti vanjskim faktorima čime postižu brojne pozitivne učinke. Manje kontakata s drugima znači i manju vjerojatnost širenja određenih patogena, a time i sprječavanje, ili barem usporavanje, moguće epidemije.
NA RASPOLAGANJU 24/7
Dok su kupci u fizičkim trgovinama osuđeni na ograničeni vremenski okvir u kojem mogu doći do željenih proizvoda, proizvodi u web trgovinama dostupni su i mogu se kupiti u svako doba dana i noći. I ovdje možemo govoriti o uštedi vremena te o izrazito praktičnom načinu kupovanja koji potrošaču omogućuje da kupnju obavi u njemu najpovoljnijem trenutku. U trenutcima u kojima za kupnju specifičnih proizvoda imamo manje vremena nego što bismo željeli, brz i neometan proces kupnje te što kraće vrijeme finalizacije – igra iznimno važnu ulogu.
POVOLJNIJA TRGOVINA
Pokretanje i vođenje web trgovine s ponudom izabranih proizvoda osjetno je jeftinije od visokih troškova poslovanja fizičke trgovine. Otvaranje web trgovine je u osnovi više automatizirano od birokratskih prepreka u offlineu i zato pokretanje poslovanja online trgovcu donosi značajne uštede, jednako novca, kao i vremena. Kao rezultat toga, web trgovci u trenutcima najveće potražnje mogu konkurirati cijenama i svojim kupcima ponuditi kupnju po nižoj cijeni.
VIŠE PROIZVODA U MANJE VREMENA
Optimizirana potrošnja vremena potrošača ogleda se i u sve češćoj upotrebi portala za usporedbu cijena kao što je Jeftinije.hr. Online potrošači na takvim platformama u kratkom vremenu mogu pogledati više različitih proizvoda, usporediti cijene u različitim web trgovinama, provjeriti karakteristike proizvoda, ali i stanje zaliha. A upravo su zalihe te koje se u kriznim situacijama, kod povećanog zanimanja potrošača, i najbrže mijenjaju. Stoga se čini logičnim utrošiti što manje vremena na potragu trgovina u kojima se prodaju traženi proizvodi te, naravno, ne gubiti vrijeme na fizičko obilaženje tradicionalnih trgovina.
ZAKLJUČAK
Što web trgovci mogu učiniti u izvanrednim situacijama? U iznimnoj situaciji u kojoj kupci žele brzo doći do određenih proizvoda, najbolje što web trgovci mogu napraviti je poboljšati svoju ponudu i spriječiti frustracije kupaca koje su u takvim trenucima vrlo česte: nezadovoljstvo rasprodajom zaliha web trgovine, manjak informacija o zalihama najtraženijih proizvoda te osjetno povećanje cijena najtraženijih proizvoda. Kako bi u takvim specifičnim okolnostima mogli dati pozitivan doprinos, web trgovci mogu pojačati napore i svojim kupcima pružiti provjerene i pouzdane informacije (o redovitom obnavljanju zaliha, pouzdane informacije o dostavi) te etički formirati cijene kako bi svoje proizvode učinili dostupnima svim potrošačima.