Vlog: Evolucija Youtubea kao marketinškog instrumenta za trgovinu

Velika prednost vlog zapisa je što oni pokazuju ljudski dio kompanije: njima se rad kompanije predstavlja kroz prizmu ljudskih osjećaja i ljudskih vrijednosti čime se gubi fokus profita, a stvara fokus moralnih i ljudskih vrijednosti

Piše: Darko Pavić, Service Plus Group, www.youtube.com/DarkoPavic

Na Youtube se svake dvije minute pohrani više od 500 sati video materijala, trenutno broji više od dvije milijarde registriranih korisnika, a ako bi sada prestala s radom, trebalo bi nam 65.000 godina da pregledamo sve sadržaje koji se nalaze na ovoj platformi – i to gledajući video materijal non-stop. Ova je platforma danas dostupna na 80 jezika i u 91 zemlji. Ona je 2. najkorišteniji pretraživač na internetu i 2. najkorištenija društvena mreža. Danas se Youtube najviše koristi na mobilnim telefonima i to s više od 70% od ukupnih pregleda. To odgovara preko 1.000.000.000 dnevnih pregleda s mobilnih telefona.

Ove statistike su fascinantne te već same po sebi nagovještavaju koje posljedice ova mašinerija ima na čitav svijet i sve industrije u njemu. Ne smijemo zaboraviti kojom je vrtoglavom brzinom ova platforma postala ono što je danas. Osnovali su je 2005. godine Chad Hurley, Steve Chen i Jawed Karim koji su predhodno radili skupa u PayPalu. Još interesantnije je saznati da ova platforma na svojim početcima nije bila video platforma već dating stranica namijenjena spajanju parova. Nakon osnivanja, bilo je potrebno neko vrijeme da se pretvori u današnju platformu za video materijale, a već je 2006. Google prepoznao potencijal ovog servisa te ga integrirao u svoj portfelj proizvoda.

U trenutku preuzimanja, Google je Youtube nazvao „Sljedeći korak u evoluciji interneta“. I bili su u pravu. Za samo 15 godina, Youtube je kompletno promijenio industriju medija, ali i oglašavanja. Brojne analize pokazuju slične rezultate zašto se Youtube toliko koristi. Spomenimo jedno od istraživanja provedeno od strane Pew Research Center u SAD-u, koje je pokazalo da 51% korisnika koristi Youtube da bi pronašli upute kako napraviti nešto što do sada nisu radili.

I dok 28% ispitanika navodi da su na Youtubeu iz dosade i želje da se zabave, čak 19% tu prikuplja informacije o nekom proizvodu koji bi željeli kupiti. Tih 19% je ono što Youtube čini nevjerojatno interesantnim za sve trgovce. Naravno da su i onih gore spomenutih 51% i 28% vrlo interesantni, ali oni predstavljaju pristup širokoj masi, slično kao što ga imaju i tradicionalni mediji. Znači, skoro jedna petina svih korisnika Youtubea su „vrući“ kupci koji su skoro pa donijeli svoju odluku o kupovini. S odgovarajućim reklamnim porukama, trgovci ovdje imaju mogućnost utjecati na kupovinu korisnika Youtuba.

CILJANA REKLAMA

Slično kao i druge drušvene mreže, Youtube pruža velike prednosti za pridobivanje novih kupaca. Najveće prednosti leže u velikom broju korisnika (široka masa) te u već odličnoj i vrlo dubokoj segmentaciji istih. Na Youtubeu je prilično lako dosegnuti potencijalne kupce ma kako specifična bila niša u kojoj se nalaze. Također, Youtube je stvorio i stalno stvara nove oblike online marketinga. Za kompanije koje su prepoznale moć ovog komunikacijskog kanala otvaraju se neslućene marketinške mogućnosti. Navedimo neke od najuobičajenijih načina korištenja Youtubea u svrhu promoviranja proizvoda i usluga:

• Postavljanje video reklama u video zapisima čiji su gledatelji ciljana grupa (standardna reklama).
• Prezentacija proizvoda kroz video zapis na vlastitim Youtube kanalima.
• How-to video zapisi vezani za proizvode i njihovo korištenje.
• Edukativni sadržaji koji su vezani za uslugu ili proizvod koji kompanija pruža.
• Rad sa influencerima. Ovdje se radi o reklami koja se zasniva na preporuci influncera njihovim gledateljima, odnosno pratiteljima.
• Podcasts – teme podcasta su najčešće vezane za proizvode ili usluge koeu kompanija pruža, itd.

Najrasprostranjenija je sigurno prva točka jer ju je najlakše implementirati te ne zahtijeva konstantna ulaganja truda i kapitala. Njen koncept je gotovo isti kao koncept reklamiranja na TV kanalima. Sve druge navedene točke su novije i time modernije, a i njihov uspjeh je najčešće veći od standardne reklame. Izrada video materijala za te točke odvija se u kontinuitetu, pri čemu se konstantno proizvodi novi materijal. Samim time je održavanje ovih točaka na životu vezano za veći trud i veće vezane investicije. Daleko je skuplje producirati svakih nekoliko dana ili tjedana kvalitetan sadržaj. Promatrajući marketinške strategije današnjih modernih kompanija, vidljivo je da one implementiraju barem neke od gore navedenih instrumenata. Većinom izaberu ne više od jednog ili dva instrumenta te se koncentriraju isključivo na njih.

VLOG – OSOBNI VIDEO ZAPIS

Razmislimo li što bi mogao biti sljedeći instrument na gornjem popisu, nameće se interesantna ideja korištenja vlogova u marketinške svrhe. Vlogom se smatra osobni video zapis koji, kao neka vrsta video dnevnika, prenosi događanja iz života autora. Većinom su vlogovi namjerno amaterskog karaktera kako bi postigli efekt istinitosti i dokumentarnosti. Uz dozu amaterizma, očekuje se da se gledatelj lakše može poistovjetiti s autorom i temom vloga.

U kontekstu influencera i marketinga, vlogovi se već koriste. Influencer ugrađuje suptilne poruke u svoje vlog sadržaje te time sugerira gledateljima kvalitetu proizvoda i potrebu za kupovinom istog. Očekivani uspjeh je da poistovjećeni gledatelji prema ovoj preporuci konzumiraju isti proizvod. To u većini slučajeva i funkcionira. Ovakvi video zapisi moraju po zakonu biti obilježeni kao reklama, ali im to nikako ne smeta da uspješno prenesu osjećaje i vrijednosti te time utječu na gledatelje.

Vrsta vloga koji se još ne koristi kao marketinški instrument je vlog iz kuta kompanije koja ga stvara. U neku je ruku autor ove vrste vloga sama kompanija. Kroz vlog zapise kompanija je u mogućnosti, na način koji se vrlo lako konzumira, prenijeti svojim gledateljima željene informacije. Korist ovakvih vlogova je višestruka. Zamislite video zapis, odnosno serijal istih koji svaki tjedan s jednim videom opisuje „interni“ život jedne kompanije. U svakom video zapisu ovog serijala može se stavati fokus na nešto drugo: npr. dan u životu jednog djelatnika, odnos s okolišem i prirodom, društveni projekt, alati koji se koriste u kompaniji itd. i to sve s aspekta djelatnika kompanije na jedan prijemčljivo amaterski način.

Velika prednost vlog zapisa je u tome što se rad kompanije predstavlja kroz prizmu ljudskih osjećaja čime se gubi fokus profita, a stvara fokus moralnih i ljudskih vrijednosti

Prvi od efekata koji već može značiti veliki uspjeh je interes svih potencijalnih, odnosno budućih djelatnika koji se prijavljuju na neku otvorenu radnu poziciju te uspoređuju vašu kompaniju s konkurentima. U današnje vrijeme, kad je u nekim segmentima poslovanja nevjerojatno teško doći do dobro obučenih radnika, ova strategija može stvoriti vrlo ozbiljnu prednost u odnosu na konkurenciju. Na strani kupca, ovakvi zapisi omogućuju pristup informacijama koje pomažu pri donošenju odluke odgovaraju li kompanije jedna drugoj, jesu li strategije i principi odgovarajući i slijede li se iste vrijednosti. Sve ovo su neophodni uvjeti za uspješnu poslovnu suradnju. Osim toga, ovi bi zapisi mogli pomoći prodajnom odjelu jer na neki način „pripremaju teren“ i omogućuju lakši pristup prodavača. Kroz vlog video zapise gledatelj svakako dobiva dojam da poznaje kompaniju, autora ovog video zapisa.

LJUDSKI DIO KOMPANIJE

Velika prednost vlog zapisa je što oni pokazuju ljudski dio kompanije. Njima se rad kompanije predstavlja kroz prizmu ljudskih osjećaja i ljudskih vrijednosti čime se gubi fokus profita, a stvara fokus moralnih i ljudskih vrijednosti. Identifikacija s kompanijom koja se predstavlja na ovaj način postaje daleko lakša i brža, kako na strani kupaca, tako i na strani djelatnika. Druga velika prednost kompanijskih vlog zapisa je njihova cijena izrade.

S obzirom na način nastajanja te na željeno predstavljanje samog zapisa u smislu amaterskog izgleda, oni su daleko povoljniji nego drugi sadržaji za Youtube. Vlog je s aspekta privatnog korištenja postao široko prihvaćeni format video zapisa na Youtubeu. Zaslugu za njegovu rasprostranjenost, a možda čak i za nastajanje, svakako treba dati umjetnicima kao što je Casey Neistat koji je među prvima „definirao“ pojam i izradu vlog zapisa. Svijet kompanija, nažalost, još nije prepoznao ovaj marketinški instrument. Još uvijek su kompanije koje ga koriste vrlo rijetke, ali se već primjećuje trend širenja.

S obzirom na razvoj video zapisa, evoluciju Youtubea kao platforme te razvoj novih marketinških strategija, samo je pitanje trenutka kada će kompanijski vlog postati nedjeljiv instrument marketinga.