Industrija mesa mijenja se zbog promjena načina života, mijenjanja prehrambenih navika i potreba potrošača. Postajemo sve svjesniji važnosti zdrave i uravnotežene prehrane, a u tempu suvremenog života meso peradi je pravi odabir za brzu pripremu laganog mesnog obroka s niskim sadržajem masti i kolesterola. O poslovanju za vrijeme pandemije, aktualnim trendovima tržišnim kretanjima u mesnoj industriji razgovaramo s čelnim čovjekom kompanije Perutnina Ptuj – PIPO Čakovec Dubravkom Folnovićem.
Razgovarala: Marija Sedlar
Unatoč globalnoj epidemiji, prvu polovicu 2020. godine u Grupi Perutnina Ptuj obilježila su ulaganja. Koliko je i u što uloženo u Hrvatskoj, a što u zemljama regije?
U prvoj polovici godine Grupa Perutnina Ptuj nastavila je s planiranim ulaganjima. Tako smo uspješno dovršili investiciju i udvostručili proizvodne kapacitete u Hrvatskoj, u BiH su također povećali proizvodne kapacitete i uložili u pročišćavanje otpadnih voda. U Srbiji se ubrzano pripremaju za početak izgradnje novih farmi pilića i ulaganja u ekologiju (pročišćavanje otpadnih voda) dok su u Sloveniji modernizirali tehnologiju u klaonici te pripremaju rekonstrukciju tvornice proteinskih koncentrata i obnovu postrojenja za pročišćavanje otpadnih voda. Upravo smo u Hrvatskoj završili investiciju od šest milijuna eura kojom ćemo udvostručiti kapacitete klanja s 2000 komada pilića na sat, na 4000 komada. Povećavamo i broj farmera, dakle kooperanata s kojima radimo, povećavamo primarnu proizvodnju ove godine za 50 posto. Uložili smo sredstva u obnovu naših šest farmi pilića, imamo šest novih kooperanata, od kojih jedan ima čak 14 farmi. To je zaokružen proces baziran na najmodernijoj tehnologiji, od proizvodnje pilića do bioenergije.
Kako je Perutnina Ptuj poslovala u izazovnoj prvoj polovini 2020.?
U prvoj polovici 2020. godine Grupa Perutnina Ptuj povećala je proizvodnju i prodaju i premašila svoje vrlo ambiciozne planove, usprkos izazovima koje je postavila pandemija koronavirusa. Istaknuo bih da je Grupa Perutnina Ptuj u prošloj godini ostvarila 285 milijuna eura prihoda od prodaje, što je 14,4 milijuna eura ili pet posto više u odnosu na prethodnu godinu.
Dobit prije poreza, amortizacije i kamata dosegla je 41,7 milijuna eura, što je 43 posto više nego u 2018. Krajem 2019. Grupa Perutnina Ptuj imala je 3.693 zaposlenika, od čega 1.871 u Sloveniji.
U prošloj smo godini postigli rekordnu prodaju. Na razini Grupe prodaja peradarskog mesa povećana je za 9 posto, a peradarski proizvodi za tri posto. Marke Poli i Perutnina Ptuj u regiji ojačale su: u Sloveniji su uspješno obranili svoju vodeću poziciju na tržištu dok su na ostalim domaćim tržištima (Hrvatska, Bosna i Hercegovina te Srbija) povećale tržišne udjele. Čak 45 posto proizvedenih proizvoda u Sloveniji prodano je na više od 20 tržišta. U skladu s postavljenom strategijom jačanja internacionalizacije poslovanja, početkom 2019. ušli smo i na američko tržište, gdje se odvija proizvodnja te se naše marke prodaju u 23 savezne države.
S pojavom koronavirusa i novim pravilima poslovanja – koji su bili prvi koraci koje ste poduzeli i kako je bila organizirana proizvodnja?
Perutnina Ptuj Pipo Čakovec dio je prehrambenog sektora koji je jedna od ključnih infrastruktura države, poput zdravstva, energetike… stoga i u izvanrednim situacijama epidemije koronavirusa osiguravamo nesmetan tijek proizvodnje i neprekidnu opskrbu proizvodima. Istodobno, dosljedno provodimo preventivne mjere poduzete za ograničavanje širenja virusa i upute javnih zdravstvenih institucija. U PP Pipo Čakovec brzo smo se prilagodili “novom normalnom” načinu poslovanja, komunikacije i svakodnevnog međusobnog ophođenja u radu.
Osim svih preporuka stručnog Stožera za civilnu zaštitu, implementirali smo i online sastanke na daljinu sa svim regionalnim centrima, Upravom u Ptuju i kolegama na terenu. Svakodnevna komunikacija s kolegama, zaštita proizvodnje, ali i pravovremena komunikacija prema javnosti, potrošačima i kupcima svakako je odigrala veliku važnost u čuvanju naše proizvodnje i zaposlenika od bolesti, ali i drugih poteškoća s kojima se ljudi susreću zbog novonastale situacije (anksioznost, depresija, panika, siromaštvo, otuđivanje i drugo).
Kao lokalni proizvođač i kao jedna od rijetkih prehrambenih tvrtki s integriranim proizvodnim procesom, osiguravamo sigurnost, kvalitetu i sljedivost proizvoda u cijelom lancu od polja do stola svaki dan, čak i za vrijeme epidemije koronavirusa. Internu potporu radnicima proizvodnje pružili smo kroz adekvatnu novčanu pomoć i informativnom dopunom naših web i fb stranica, plakatima u svim poslovnicama i uredima, proizvodnji kompanije, lecima, direktnim mailingom kojima smo se zahvalili svima u lancu od proizvodnje do opskrbe te potaknuli da izdrže nove uvjete, pridržavaju se navedenih mjera i čuvaju svoje zdravlje.
Obavijest o čestim novim mjerama, promjenama radnog vremena naših trgovina, kontinuiranoj i nesmetanoj proizvodnji i snagama, naporima naših zaposlenika da se hrvatskog potrošača pravovremeno opskrbi svježim pilećim mesom i mesnim prerađevinama kontinuirano provodimo kroz online i print komunikaciju. Postali smo brži, dostupniji i fleksibilniji.
S obzirom na povećanu kupovinu pojedinih proizvoda, jeste li na vrijeme odgovorili na povećanu potražnju?
Kroz dobru suradnju i partnerstva s uzgajivačima, dobavljačima i poslovnim partnerima, posebno trgovcima, zajednički smo radili na tome da čak i u tim otežanim uvjetima građanima svakodnevno nudimo prave proizvode na policama i u dovoljnim količinama. Veći naglasak stavili smo i na lanac opskrbe, top artikle, veća pakiranja koje potrošači sada više i češće konzumiraju u krugu obitelji, pripremaju veće obroke za obiteljski stol.
Što je ‘novo normalno’ za Perutninu Ptuj, za vaše zaposlenike, za organizaciju poslovanja…?
U PP Pipo Čakovec trenutno je približno 650 zaposlenih radnika, a zajedno s našim kooperantima, farmerima, obitelj smo gotovo sa 1500 ljudi. Za nesmetano odvijanje poslovanja, ključni su stup svakog poduzeća zaposlenici. Zato uz trenutni ciklus investicija u povećanje proizvodnih kapaciteta i otežana uvjete rada obzirom na pandemiju koronavirusa ulažemo i u naše radnike, koji su izuzetno lojalni i vrijedni dugi niz godina što potvrđuje brojka od deset godina prosječnog radnog staža u društvu. Kao prehrambena industrija svakodnevno strogo poštujemo sve mjere za osiguravanje neoporecive sigurnosti proizvoda uz koje sada poštujemo i mjere zaštite prema preporuci Stožera i struke, da zaštitimo zdravlje zaposlenika općenito u svim našim regionalnim i lokalnim centrima.
Primjećujete li promjene u navikama potrošača, što danas traže od proizvođača u mesnoj industriji?
Kao i druge velike kompanije, tako i mi i lokalno i globalno pratimo trendove, potrošače i promjene navika u ponašanju potrošača, pogotovo uslijed pandemije koronavirusa. Trendovi idu u smjeru kontrole porijekla, te prehrane pilića odnosno uzgoja. Tržište je spremno za konzumaciju zdrave hrane s dodanom vrijednošću, za proizvode koji štite zdravlje, osiguravaju svjež program i transparentniji sustav označavanja proizvoda. Potrošači su marljivo počeli čitati deklaracije na proizvodu, a porijeklo proizvoda postaje sve važnije.
Naša zadnja istraživanja pokazuju kako domaći potrošač želi brend, vjeruje mu i spreman je izdvojiti i vrijeme i novac za svježe proizvode hrvatskog porijekla kojima vjeruje. Među novim trendovima su i: bio, slobodni uzgoj, manje masnoće, bez konzervansa i aditiva, s vitaminima i mineralima, dijetalnim vlaknima i probioticima. PP grupa prati trendove te među prvima u regiji postavlja standarde uzgoja s kontroliranim porijeklom, a PP Pipo Čakovec kroz svoje investicije prati te standarde i trendove i nastoji ponuditi asortiman koji će zadovoljiti suvremenog potrošača.
Koji proizvodi bilježe najveći rast prodaje?
PP danas drži snažnu drugu poziciju u proizvodnji i prodaji svježeg mesa peradi na hrvatskom tržištu sa oko 20%, u mesnim proizvodima 25%. Asortimanski pokrivamo meso peradi (piletina i puretina) iako smo koncentrirani prvenstveno na proizvodnju i prodaju pilećeg mesa i mesnih prerađevina. Naš asortiman pristupa ciljano pojedinim kanalima prodaje pa smo u svim segmentima prisutni kroz brend i privatnu robnu marku. U ponudi svježeg pilećeg mesa poznati smo po brendiranim proizvodima linije Natur te Međimursko pile, a u segmentu mesnih prerađevina najpoznatiji bend je POLI koji sve više udjela uzima i u drugim segmentima, ne samo kao prva posebna kobasica, već i hrenovke, šunke…
Trendovi upućuju kako će potražnja za mesom peradi, dakle pilećim i purećim mesom i mesnim proizvodima, rasti
U mesnim proizvodima sve više raste brend Extra, ali i specijalizirani brend Slim&Fit u kategoriji šunki koji odlikuje niski udio masti i visoki udio proteina. Također, „convenience food asortiman“ nam raste dvoznamenkastim stopama. Zadnjih godina nismo imali fokus na tom dijelu, ali to je svakako propulzivno područje na kojem postoji potražnja, a mi imamo što ponuditi. Ove godine sezona i sezonalnost pojedinih proizvoda nisu toliko diktirali trend prodaje kao što je to inače u ljetnim mjesecima kada turizam znatno poveća potražnju za pojedinim artiklima svježeg mesa ili za POLI proizvodima. Osluškujući potrebe tržišta, mi smo se fokusirali na dva do tri artikla u svakoj od podkategorija, od hrenovki do posebnih kobasica te svježeg mesa.
Kako teče proces proizvodnje?
Cijela proizvodnja Perutnine Ptuj PIPO Čakovec temelji se na integriranom sustavu KSS (kvaliteta, sigurnost, sljedivost), gdje su svi procesi proizvodnje hrane od polja do stola strogo kontrolirani. U tom sustavu integrirali smo sve međunarodne standarde za upravljanje kvalitete i sigurnosti proizvoda i procesa te okoliša po kojima svakodnevno radimo i nosimo potrebne certifikate. Proces za nas počinje jajetom, slijedi valionica, jednodnevni pilići i odabir broja pilića za tov, do prijevoza pilića na farmu, tova i rasta, pa vraćanje u klaonicu i zatim naša domaća proizvodnja svježeg mesa i drugih proizvoda. Iz skrbno izabranih sirovina po našim recepturama pripremamo hranu za piliće s kojom snabdijevamo naše kooperante. To nam, uz isticanje biosigurnosti i kontrolu farmi od strane veterinarskih službi, omogućava da pratimo i kontroliramo uzgoj pilića. Sirovine nabavljamo prvenstveno u Hrvatskoj, što je i politika Grupe u kojoj čak 71% sirovina nabavljamo na domicilnim tržištima.
Koje biste linije proizvoda i novosti izdvojili iz svog asortimana? Na što stavljate naglasak pri kreiranju novih proizvoda?
Međimursko pile je hrvatski brend koji podrazumijeva vrhunsku kvalitetu i najbolji mogući užitak u jelu te daje garanciju domaćeg porijekla. Međimursko pile postalo je priznat brend na hrvatskom tržištu i bilježi sve veći interes i trend rasta, kako udjela, tako i prodaje. Od rujna ove godine proširili smo asortiman pod zaštićenim brendom Međimursko pile pod kojim nudimo proizvode iz asortimana svježeg mesa. U segmentu mesnih prerađevina najpoznatiji brend je POLI kao prva pileća posebna kobasica na ovim prostorima, a sve više udjela uzima i u drugim segmentima mesnih prerađevinama – hrenovkama, šunkama a uskoro i drugdje!
Potrošači se sve više okreću online kanalima prodaje – jeste li tu prisutni?
Svježe pileće meso hrvatski potrošači prema navici i preferenciji kupuju u specijaliziranim trgovinama – mesnicama ili trgovinama koje imaju ponudu svježe mesa, stručnu osobu mesara koja može preporučiti i po potrebi pripremiti meso. Obzirom na novonastalu situaciju s pandemijom, a kao što sam već spomenuo, asortimanski smo se prilagodili potražnji potrošača, i to ne samo u retail kanalima prodaje, već i za online prodaju. Tako smo u suradnji s našim partnerima pojačali ponudu na najpoznatijem hrvatskom online supermarketu, ali i otvorili ponudu na nekim drugim poznatim, rastućim e-kanalima prodaje! Tu ćemo i dalje raditi i prilagođavati se potrebama i trendovima, kako asortimanski, tako i u online komunikaciji.
Za kraj, što očekujete u narednom razdoblju, na što ćete staviti naglasak na poslovanju? Planirate li nove investicije i širenje asortimana?
Trendovi upućuju kako će potražnja za mesom peradi, dakle pilećim i purećim mesom i mesnim proizvodima, rasti. Gledano i globalno i lokalno, mnogo toga ovisi o nastavku koronakrize te političko ekonomskim previranjima uslijed iste. Internet trgovina raste pa se i domaći ponuđači te usluge prilagođavaju širenjem ponude, broja artikala i otvorili su svoju ponudu i u segmentu svježeg mesa. Tu je također potrebno prilagoditi asortiman i zadovoljiti potrebe potrošača. Međutim, svjesni smo da su ovdje ljudi jako važni zato moramo sve predvidjeti i omogućiti da budu i ostanu zdravi, zaštićeni i zadovoljni, i to nam je na prvom mjestu.
Spremni smo za nove izazove i vjerujemo da će novi resursi omogućiti rast kvalitete proizvoda, ali i brzinu, sigurnost i kontinuitet opskrbe svih trgovačkih lanaca širom Hrvatske. Mesna industrija postaje sve interesantnija i izazovnija kako se tržišta, ali i tehnologija razvijaju, a tu su i izazovi oko ekologije, pakiranja, humanosti prema životinjama. Aktualni su i trendovi vezani uz pripremu i konzumaciju jela, primjerice: gotova i polugotva jela, on the go, manja single serve pakiranja vs jumbo obiteljska pakiranja. U tom kontekstu trendovi i potrebe potrošača nameću sam proces renoviranja i inoviranja proizvodnog portfelja. Imamo nekoliko projekata koje završavamo kroz ljeto i do kraja godine te veći broj ideja koje ćemo, vjerujem, i realizirati kroz naredne 2-3 godine.