Prema podacima s domaćeg tržišta, više od 2,1 milijuna građana Hrvatske okrenulo se online shoppingu tijekom pandemije što je vrlo relevantan podatak i svojevrsna crvena zastavica za domaće trgovce
Piše: Boris Ličina Borja, Head of Digital u kreativnoj agenciji I to nije sve!
Situacije u kojoj se retail industrija u Hrvatskoj našla u 2020. godini, kao i cijeli svijet, nije nimalo jednostavna. Ipak, mogu reći, pogotovo kada cijelu industriju gledamo kroz prizmu pandemije korona virusa, kako je dio nje ovu krizu dočekao “nespreman”. Kad kažem nespreman, mislim prije svega na nedostatak web shopova u ovom sektoru. A kad napišem to pod navodnicima, onda želim jasno naglasiti kako nedostatak web shopa nije nužno nespremnost, već promišljena poslovna odluka temeljena na pametnoj analizi.
Sigurno je da su prije pandemije veliki trgovački lanci imali jasne razloge zašto se nisu upustili u takav veliki, opsežan projekt kakav je otvaranje web trgovine. Tko god je radio i na najmanjem web shopu, zna koliko je to kompleksno i s koliko se strana ovakvom projektu treba pristupiti. Samo UX, korisničko iskustvo kupovine, je priča za sebe na koju se potroši puno vremena, a to je tek jedan dio priče. Kad u tu formulu ubacimo sve ostale elemente, jasno je zašto kod nas u ovom sektoru još nema puno online trgovina. No ipak, i dalje ostaje važno pitanje: Trebaju li domaći trgovci otvarati web trgovine?
PRODUŽENA RUKA PRODAJE
Po svim istraživanjima koje smo vidjeli ove godine i podacima o navikama korisnika, a jedno od prvih je bilo ono GfK još iz ožujka ove godine, korisnici su značajno povećali kupovinu putem web trgovina u 2020. Prema podacima s domaćeg tržišta, više od 2,1 milijuna građana Hrvatske okrenulo se online shoppingu tijekom pandemije. To je vrlo relevantan podatak, a rekao bih i svojevrsna crvena zastavica za domaće trgovce. Naime, možemo zaključiti da je tih 50 posto kupaca svoje proizvode nabavljalo kod onih koji svoje proizvode prodaju putem digitalnih kanala.
I te će brojke samo rasti, jer jednom kada obavite kupnju preko interneta, ne vraćate se olako u “običnu” trgovinu, naročito ako je prvo iskustvo kupovine bilo fantastično. Na primjer, kao one click buy na Amazonu ili ekvivalent toga. Po svemu što se događalo ove godine, rekao bih da će ona biti presudna za domaću FMCG industriju. Oni koji se do sada nisu odlučili na taj iskorak, vrlo je izgledno da će to napraviti tijekom perioda koji je pred nama. Za početak, trgovci bi trebali prepoznati, a neki već i jesu, potencijal digitalnih kanala kao produžene ruke prodaje.
Ako do sada nije bilo veće ili značajnije potrebe za ovakvim oblikom prodaje, ona od ove godine postaje nužna. Nužna ne samo zbog potrebe koja se predstavila u obliku COVID-19 pandemije, već i zbog ciljane skupine kojoj se kao industrija obraćaju. Milenijalci te gereracija Z očekuju uslugu koja je brza i jednostavna dok odlazak u trgovinu, čekanje u redovima te traženje i biranje dobro poznatih proizvoda ili brendova s polica, to ponekad nije.
ORGANIZAM KOJI ‘DIŠE’ S TRGOVINOM
Ako trgovci ne žele svjedočiti ponavljanju situacije s lockdownom te ako žele i dalje u otežanim uvjetima poslovati s minimalnim štetama za poslovanje, moraju prepoznati digitalne kanale kao iznimno važan kanal prodaje. Ne mislim pritom da bi trebali uložiti sredstva i napore da učine online prodaju jedinim kanalom, već da korisničko iskustvo za svoje kupce učine najboljim na tržištu. Danas, pogotovo u uvjetima “novog normalnog”, ako ne pružate optimalne uvjete kupovine svojim kupcima, vrlo je izgledno da će ti isti kupci vaše proizvode vrlo jednostavno zamijeniti konkurentskim, i to u svega tri klika mišem. Ako je tako, zašto se trgovci već nisu odlučili na prodaju putem online kanala? Kako sam već napisao, web trgovine su i ulaganje.
Prije same implementacije, potrebno je izraditi targetirano i detaljno istraživanje tržišta koje će nam dati potrebne podatke o tržištu, ponašanju potrošača, željama potrošača i njihovim navikama, a zatim krenuti u razradu i implemetaciju strategije, ukoliko želimo da nam web trgovina bude “The mjesto” za kupovinu. Moramo biti svjesni da trgovci u svom asortimanu imaju više desetaka tisuća artikala koje sve treba pripremiti za takvu jednu platformu, tako da je i to jedan od razloga zbog kojeg trgovci ne ulaze olako u ovakav projekt. No to nikako ne znači da ne bi trebali.
Naravno, treba voditi računa i kako kod izrade web shopa nije stvar samo u “slaganju” proizvoda na virtualne police, već se onda i cjelokupna komunikacija jednog brenda oslanja na tu prodaju, što znači i izradu detaljne i dobro pripremljene komunikacijske strategije u svrhu promocije proizvoda, komunikacije izdvojenih artikala, promociju određenih akcija i slično. Dakle, radi se i o ljudskom kapitalu kojega treba educirati kako bi jedan web shop bio organizam koji “diše” zajedno s trgovinom.
NOVI SVIJET
Osim što se svijet ubrzano mijenja, a samim time i tehnologije koje svakodnevno koristimo, rekao bih da nikad nije kasno za nadogradnju poslovanja. Uvjeren sam da je ova pandemija samo jedna od mnogih nepoželjnih situacija s kojima se moramo naučiti živjeti. Uvjeti u kojima poslujemo više nisu isti. Pojedini poslodavci nikada nisu pomišljali da bi im više od 90 posto zaposlenika radilo od kuće, ali ispostavilo se da je sve moguće. Upravo zbog činjenice da su se navike novih generacija u potpunosti promijenile, te zbog očekivanja koje potrošači imaju, smatram da velik dio budućnosti prodaje leži u online kanalima. Domaći bi trgovci, ako već nisu, trebali ozbiljno krenuti pripremati svoje kapacitete za izradu web trgovina kako bi ostali konkurentni na tržištu te kako bi ujedno postali i lideri.