Najveći segment čaja je biljni čaj koji čini gotovo polovicu kategorije, slijede ga voćni čaj, zeleni i crni čaj dok je instant čaj najmanji segment u kategoriji
Analizirala: Božana Lovaković, Nielsen
Kategorija čaja prema Nielsenovoj klasifikaciji obuhvaća tzv. originalni čaj nastao iz biljke čaja (npr. zeleni čaj, crni čaj, Earl Grey čaj, itd.), voćne čajeve (borovnica, brusnica, jabuka, itd.) i biljne čajeve (šipak, kopriva, kamilica, itd.) dok su ledeni čajevi i čajevi za djecu isključeni. Uključeni su i funkcionalni čajevi (namjenski, za ublažavanje određenih tegoba), u listićima, vrećicama te instant (u granulama).
U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2019. godine, ukupno kategorija čaja bilježi rast vrijednosne i količinske prodaje.
Ako gledamo pojedinačno segmente, najveći rast bilježe funkcionalni čaj i biljni čaj. Najveći segment čaja je biljni čaj koji čini gotovo polovicu kategorije, slijede ga voćni čaj, zeleni i crni čaj dok je instant čaj najmanji segment u kategoriji.
Promatrajući aspekt mjesta prodaje, 67% ukupne vrijednosne prodaje čaja ostvaruje se kroz moderne formate (hipermarketi i supermarketi), 33% ostvaruje se kroz tradicionalne formate velikih, srednjih i malih trgovina mješovitom robom, a kroz „convenience“ kanal (kiosci i benzinske postaje) se proda 0,02% ukupne vrijednosne prodaje.
U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2019. godine, promatrajući vrijednosno, vodeća tri proizvođača zastupala su 70% vrijednosne prodaje u cjelokupnoj kategoriji čaja. Abecednim redoslijedom oni su Franck, Jan Spider i Podravka. Privatne robne marke nose 6,4% vrijednosnog udjela.
Čaj sve popularniji među mlađim generacijama
Čaj u Hrvatskoj ima dugu tradiciju, iako je potrošnja po glavi stanovnika znatno ispod potrošnje kave, navodi se u analizi agencije Euromonitor International
U Hrvatskoj je raširena kultura konzumacije čaja, iako potrošnja po stanovniku pada daleko ispod kave, pokazuju podaci agencije Euromonitor International za ovu kategoriju. Analitičari smatraju kako Hrvatska još uvijek otkriva čaj, što je možda kontraintuitivno, s obzirom na to da su se biljne infuzije koristile stoljećima prije nego što je kava došla u regiju. Kultura kave je, međutim, postala toliko jaka da čaj još uvijek mora puno prijeći u pogledu individualne godišnje potrošnje. Čaj je zabilježio rast u skladu s rastom kave u 2019. godini i malo je vjerojatno da će uskoro izaći iz sjene kave zbog uvriježene kulture pijenja kave u zemlji. Čaj također može biti nešto nezgodniji za pripremu od određenih vrsta kave, poput instant kave. Međutim, čaj postaje sve popularniji među mlađim generacijama, a to bi dugoročno moglo podržati snažniji rast.
ČAJ NIJE SAMO POMOĆNI LIJEK
Tradicionalna percepcija čaja u Hrvatskoj bila je usko povezana s liječenjem bolesti i smirivanjem duha i tijela, a ne kao piće koje se pije u društvu. I dalje se uglavnom konzumira za doručak i u jutarnjim satima, a ne u popodnevnim satima.
No nedavna su istraživanja dokazala da taj stereotip više nije slučaj u Hrvatskoj, a jedno takvo istraživanje pokazalo je da je samo 10% ispitanika tvrdilo da pije čaj samo u ljekovite svrhe. Ono što je zanimljivije jest da polovica potrošača pije čaj čak i u hladnoj verziji. To pokazuje da su okus i kvaliteta na kraju krajeva važni i da premijumizacija u čaju uzima maha. Cijena nije glavno pitanje čaja jer su potrošači spremni odlučiti se za vrhunske i poznate marke. Situacija ne izgleda optimistično za privatne robne marke jer kupci traže najvišu kvalitetu, pa Euromonitor poručuje da je premijumizacija put prema naprijed.
DOSTA PROSTORA ZA NOVE OKUSE
Čajane su se pokušale uspostaviti u urbanim sredinama, ali bez velikog uspjeha. Međutim, sklonosti milenijalaca i mlađih generacija sugeriraju da bi udio onih koji piju čaj u odnosu na one koji piju kavu mogao postati puno povoljniji za čaj nego što je trenutno. Broj potencijalnih kombinacija okusa u čaju je ogroman, što pokazuje uspjeh čajnih mješavina koje se prodaju preko lanca specijaliziranih za zdravstvo i ljepotu. Njemačka tradicija prirodnih čajeva koja se nudi u tim prodajnim mjestima, izravno prevedena na Hrvatsku, pokazuje da tržište može upiti znatno veću raznolikost i da je proširenje portfelja u tom pogledu glavna prilika za nabavljače čajeva, kako u maloprodaji, tako i u ugostiteljstvu.
ZDRAVLJE I ZDRAVA PREHRANA
Tipičan konzument čaja, prema provedenim istraživanjima, je osoba koja vodi brigu o zdravlju i zdravoj prehrani te najčešće uživa u čaju u mirnom okruženju uz razgovor i druženje s obitelji i prijateljima. Najviše građana riječ čaj najprije asocira na zdravlje, a često ga se povezuje s toplinom. Pozitivan učinak na zdravlje i pomoć u liječenju prehlade, gripe ili viroze glavni su razlozi konzumiranja čaja, ali veliki broj građana pije ga i zbog ugodnog i finog okusa te zbog smirujućeg učinka. Čaj podjednako vole sve dobne skupine, a nema ni znatnije razlike između žena i muškaraca.
I dok se kava najčešće konzumira u društvu, konzumenti čaja ga češće ispijaju sami ili, pak, u krugu obitelji. Omiljeno doba dana za konzumaciju čaja je jutro, nakon čega slijedi večer, dok vrlo malo konzumenata u Hrvatskoj pije čaj u najdraže vrijeme pijenja u Engleskoj – u pet sati poslijepodne. Kada su vrste čaja u pitanju, biljni su nešto popularniji od voćnih dok su pravi čajevi (zeleni, žuti, indijski) izbor manje od petine potrošača. Kamilica je omiljeni izbor polovine konzumenata biljnih čajeva, a slijede menta, šipak, kopriva, lipa, kadulja i bazga.
Voćni čajevi imaju prednost nad pravim čajevima, a omiljeni okusi su mješavina šumskog voća i ponovno šipak. Naime, pokazalo se da jedan dio konzumenata čaja šipak percipira kao biljni čaj, dok ga drugi smatraju voćnim čajem. Nadalje, jedan od omiljenih okusa je i jabuka, i to najčešće u kombinaciji s cimetom. Osobe koje vole čaj najviše se povezuje s vođenjem brige o zdravlju i zdravoj prehrani, potom sa smirenošću i samotnjačkim stilom života dok se dio čajoljubaca smatra aktivnim i društvenim osobama te hedonistima koji uživaju u životu.