2020. – godina ubrzane digitalne transformacije

Koje su predikcije Facebooka o retailu u 2021. godini? Što očekuje najveća društvena platforma od Nove godine i čemu se možemo nadati?

Piše: Boris Ličina Borja, Head of Digital u kreativnoj agenciji I TO NIJE SVE!

Nedavno sam prisustvovao iščekivanom Facebook Marketing Summitu koji je okupio veliki broj marketinških i advertising stručnjaka iz cijelog svijeta, na kojem su se predstavile najnovije prakse te razmjenjivala znanja i iskustva stručnjaka digitalnog komuniciranja. Fokus ovogodišnjeg Summita bila je 2020. godina, odnosno prilike i prijetnje koje je donijela sa sobom te uvođenje novih i inovativnih alata i načina komuniciranja koje su velike međunarodne kompanije prigrlile kako bi plasirale svoje proizvode na tržište u ovim otežanim uvjetima poslovanja.

PRODUŽENA RUKA PRODAJE

Rekao bih da su FMCG i marketinška industrija iznimno zadovoljne ovogodišnjim rezultatima. Nemaju razloga ne biti. Iako je možda nekim retailerima prodaja ove godine na razini prošlogodišnje ili čak i ispod očekivanih rezultata, povratak, pa čak i povećanje prodaje, može se očekivati kroz vrlo kratko vrijeme. Naime, prema svim provedenim istraživanjima na globalnoj razini, primjećujemo značajan napredak u korištenju digitalnih kanala kao produžene ruke prodaje.

No primjećujemo i veliki skok u online shoppingu od strane korisnika društvenih mreža, što će za posljedicu imati velika iznenađenja u godini ispred nas. Naime, ova godina i pandemija zapravo su samo ubrzale tu famoznu “digitalnu transformaciju” o kojoj pričamo posljednjih pet godina. Ona se morala dogoditi te je COVID- 19 samo ubrzao razvoj digitalnih kanala u službi prodaje.

Tako već ove godine retail industrija bilježi znatan rast prodaje putem društvenih i digitalnih, odnosno online platformi, što znači da su već počeli ostvarivati pozitivne poslovne rezultate na još jednom kanalu prodaje kojeg su uveli zbog ove novonastale situacije. Neminovno je da bi se to svakako dogodilo u jednom trenutku, ali sigurno to ne bi bio slučaj ove godine, da nas nije pogodila globalna pandemija.

IMA LI OPTIMIZMA ZA RETAIL?

Razloga za optimizam svakako ima. Srećom, više nismo malo i financijski slabo tržište od četiri milijuna potencijalnih kupaca, već radimo, djelujemo i prodajemo na globalnom tržištu. Upravo je iz tog razloga i ovaj Facebook Marketing Summit toliko posjećen događaj. U realnom vremenu imamo priliku učiti na bazi raznih case studya koji se dijele među stručnjacima za digitalno komuniciranje i oglašavanje.

Ove smo godine imali priliku slušati o zanimljivim primjerima iz industrije, odnosno na primjerima brendova poput Rekorderliga, Samsunga, Afounda od H&M-a i SkinLaboa. Rezultati ovih spomenutih brend kampanja su u najmanju ruku impresivni. Na primjeru ovih kampanja dolazimo do zaključka da nas očekuje vrlo zanimljivo razdoblje tijekom kojega će se zapravo pokazati jačina online i social prodaje u odnosu na “standardne” kanale prodaje koje su do sada brendovi koristili u svrhu plasmana svojih proizvoda.

Ovoj tvrdnji u prilog ide i činjenica da je ostvareni porast online prodaje u Velikoj Britaniji, koji je iznosio ukupno 13 posto, postignut u svega pet mjeseci ove godine! Naime, isti takav rast je Velika Britanija bilježila u posljednjih 10 godina digitalne transformacije. Iako smo svi znali i bili svjesni da će COVID svakako utjecati na razvoj digitalnih kanala i online platformi, nismo zapravo mogli predvidjeti u kolikoj mjeri i koliko brzo će se tržište prilagoditi potrebama potrošača. Upravo je ta prava digitalna transformacija i ono najbolje što je COVID potencirao.

NOVITETI DRUŠTVENIH MREŽA

Možda najveća promjena koju bilježe digitalne platforme je promjena u načinu prodaje putem društvenih mreža. Ono što je prije bio e-commerce, danas stručnjaci iz Facebooka nazivaju Discovery commerce. Pojednostavljeno, brendovi više ne moraju ulagati te analizirati što potrošači žele, već koristeći Discovery commerce mogu njihove potrebe anticipirati. Dakle, koristeći metode standardnog e-commercea, potrošačima se prepuštala potraga za onim proizvodima koje su ranije koristili, kupovali i koje vole ili znaju da žele.

ANALITIKA JE U NAŠEM POSLU SVE. OD NJE KREĆEMO I S NJOM SVAKA PRODAJA ZAVRŠAVA KAKO BISMO NAUČILI SVE O NAVIKAMA TE ONLINE KRETANJIMA POTROŠAČA

No koristeći Discovery commerce, proces je obrnut. Proizvodi, odnosno brendovi su ti koji pronalaze svoje potencijalne potrošače, odnosno one potrošače kod kojih je putem machine learninga i broad audience strategije anticipirano da ih upravo ti potrošači žele. Koristeći navedene alate, digitalne platforme po prvi puta imaju priliku pronaći nove kupce, koji su za mnoge brendove bili smatrani kao “neosvojivo” područje. Uspješnost Discovery commercea leži u poštivanju njegovog strateškog frameworka koji se prožima kroz tri glavna stupa, a to su Inspiring Discovery, Connected Discovery i Activating Discovery. Odnosno, kako bismo prodali proizvod putem Facebooka, Instagrama ili u konačnici putem bilo koje društvene platforme, potrebno je zadovoljiti sve uvjete prodaje unutar zadanog frameworka.

Dakle, brendovi najprije moraju uhvatiti postojeću potražnju (anticipirati ju), zatim moraju oduševiti korisnika, a to će najlakše postići izvanserijskim contentom, o kojem smo pisali u ranijim kolumnama. Potom se moraju povezati s korisnicima preko njihovih prijatelja, influencera i stručnjaka koji će ih educirati i inspirirati kako bi potaknuli želju, a zatim koristeći signale podataka (data signals) i razumjeti potrebe korisnika te poboljšati user experience. Na posljetku, brendovi moraju osigurati dostupnost odabranih proizvoda te u konačnici i unificiranu platformu koja će osigurati prodaju proizvoda bez odustajanja od prodaje.

ŠTO NAS ČEKA U 2021.?

Ispred retail industrije je možda najturbulentnije razdoblje od početka digitalne transformacije. Čak bih išao toliko daleko i rekao da ovu pandemiju možemo usporediti s 1983. godinom, odnosno rođenjem interneta. Toliko smo daleko došli tijekom posljednjih mjeseci da smo čak i mi stručnjaci koji živimo i radimo digitalno, ostali zatečeni količinom informacija, dostupnošću novih podataka i razvojem novih alata.

Analitika je u našem poslu sve. Od nje krećemo i s njom svaka prodaja završava kako bismo naučili sve o navikama te online kretanjima potrošača. Danas smo toliko napredovali da je svakako potrebno pametno planirati i razvijati strategije nastupa na društvenim mrežama i digitalnim platformama. Navike potrošača su se već promijenile, i to za 180 stupnjeva.

Očekujemo da su nam proizvodi dostupni odmah u svega dva ili tri klika mišem, odnosno u dva ili tri poteza prstom. Više ne možemo govoriti o digitalnoj transformaciji jer se ona već dogodila početkom ove godine, tako da je moj savjet brendovima da pametno iskoriste kanale i alate koji su nam danas na raspolaganju. Izradite strategiju, planirajte sadžaj i uložite u izvanserijski content koji će vas diferencirati na tržištu.