Kategorije poput hrane i osobne njege, elektroničkih uređaja, mode, namještaja, igračaka i digitalnih sadržaja, zabilježile su povećanje online prodaje u prošloj godini između 6 i 11%
Piše: Ozren Tabaković, voditelj PR odjela kreativne agencije I TO NIJE SVE!
Prema posljednjim podacima istraživanja na svjetskoj razini, jasno je da je prošla godina bila jedna od najuspješnijih godina online poslovanja, a taj će se trend svakako nastaviti i u ovoj godini. Ali nisu samo analize tržišta ono što nam nam pokazuje koji će trendovi poslovanje pojedinih industrija lansirati u nebesa.
Prema posljednjim objavljenim financijskim izvješćima svjetskih velikana, možemo zaključiti da je e-commerce doživio očekivani skok dok su pojedine industrije doživjele pad prihoda, što je također bilo za očekivati s obzirom na prirodu njihovog poslovanja. Tako su, primjerice, dionice Amazona porasle za 4,4% te time povećale vrijednost kompanije na preko 170 milijardi dolara, a sve zahvaljujući skoku online trgovine.
Osim Amazona, vidimo i veliki skok kod Erica Yuana, vlasnika kompanije Zoom Video Communications koji je svoje bogatsvo tijekom pandemije čak udvostručio. Dakle, jasno je da biznisi koji se oslanjaju na online mogu zadovoljno trljati ruke dok je drugima to samo smjernica za razvoj poslovanja.
Ovi nam podaci govore da je budućnost trgovine u online sferi te će se trend rasta svakako nastaviti i u periodu koji je pred nama. Neizvjesna zdravstvena situacija, trend remote poslovanja, povećanje ulaganja u online alate i kanale samo će dodatno povećati i potražnju za online sadržajima, te je to svakako nešto o čemu industrije moraju voditi računa, jer je digitalizacija poslovanja odavno već tu.
PAMETNI TELEFONI I DRUŠTVENE MREŽE
Prema posljednjim podacima istraživačkih kuća, trend prelaska na e-commerce je prisutan i na domaćem tržištu. Tako, primjerice, Hrvatska bilježi skok korisnika pametnih telefona od 5,2% na godišnjoj razini i skok korisnika društvenih mreža od 6,4%. Ono što je vrlo zanimljivo jesu rezultati koji pokazuju veliki skok kod korisnika koji pretražuju internet putem svojih pametnih telefona: to je čak povećanje od 35%, što je uistinu impresivan podatak, dok pretraživanje interneta putem desktop računala ili laptopa bilježi pad od preko 20%.
Još jedan od zanimljivih podataka, pogotovo kada uzmemo u obzir iznimno negativne demografske trendove kojima svjedočimo posljednjih nekoliko godina, je podatak o broju novih korisnika društvenih mreža, a on pokazuje povećanje od 6,4%, odnosno preko 126.000 novih korisnika. Iako smo svjesni da je Covid-19 pandemija jedan od ključnih faktora porasta e-trgovine, konkretni podaci o porastu su uistinu impresivni. Sve potrošačke kategorije bilježe značajan skok, osim industrije video igara, ali to ne čudi s obzirom na to da se radi o industriji koja se u potpunosti oslanja na online sferu, tako da ti podaci ionako variraju iz godine u godinu te ne predstavljaju pravilo u ponašanju korisnika. No kategorije poput hrane i osobne njege, elektroničkih uređaja, mode, namještaja, igračaka i digitalnih sadržaja, sve bilježe povećanje između 6 i 11%.
Možda nam na prvu ovi podaci ne izgledaju impresivni, no činjenica je da smo tek na početku svog puta digitalne transformacije društva, a ne samo poslovanja. Godina 2020. bila je takozvana “trigger” godina koja nas je lansirala u online svijet te nas požurila na prilagodbu koja je ionako u pripremi već duži niz godina. Industrije već neko vrijeme ulažu znatna sredstva i resurse na prelazak iz tradicionalne u e-trgovinu, te je ovaj period taj proces samo ubrzao, a neke i ohrabrio.
ČETVRTA INDUSTRIJSKA REVOLUCIJA
Vjerujem da svi ovi podaci govore o tome što možemo očekivati od ove godine, ali i dužeg razdoblja koje je pred nama. Svjedoci smo promjena koje su nastale u vrlo kratkom vremenu, a koje su ipak tako drastično promijenile svijet. Prema podacima posljednjeg istraživanja koje je provela kuća McKinsey, možemo zaključiti da nas čeka iznimno zanimljivo i dinamično razdoblje. Promijenio se način na koji radimo, na koji kupujemo, pandemija je utjecala na naše potrošačke navike te nas je osnažila da budemo kreativniji, brži i inovativniji. Naime, McKinsey čak ovu prekretnicu zove četvrtom industrijskom revolucijom, što ona u biti i jeste.
Rađa se nova generacija poduzetnika, raste broj start-upa i poduzetničkih inkubatora čije se poslovanje u velikoj mjeri oslanja na online poslovanje. Iz McKinseya dolaze i zanimljivi podaci poput onih da je ova kriza, za razliku od krize iz 2008. godine ili one iz 90-ih, iznjedrila veliki broj novih malih poduzeća, od čega su najvećim dijelom osnovane u Q3 prošle godine. Također, možda se najveća promjena upravo vidi u navikama potrošača koje su zauvijek promijenjene.
S obzirom na činjenicu da nam se svima promijenio i način rada, naše navike su iz temelja promijenjene, što govore i podaci o velikom skoku online shoppinga. Veliki izazov je sad pred svim industrijama. Potrebno je mijenjati način komunikacije prema potrošačima kako bi se zadržala njihova pažnja te im se ponudila i dodatna vrijednost prilikom pretrage za relevantnim sadržajem, što automatski znači da će kompanije morati biti puno agilnije i kreativnije u svom nastupu. Mi kao agencija već primjećujemo da su klijenti puno otvoreniji za prijedloge koji su inovativni i “hrabriji” te mogu reći da će sadržaj, odnosno content, biti kralj u periodu pred nama.
Kompanije će morati dodatno ulagati u jedinstveni sadržaj kako bi svojim korisnicima osigurali najbolje korisničko iskustvo te ih na taj način zadržali i pretvorili u lojalne korisnike te zadržali svoju poziciju lidera na tržištu.