Godišnji pregled hrvatske maloprodaje

Moderna trgovina usporeno nastavlja povećavati važnost nad tradicionalnim formatom

S velikom sigurnošću se može očekivati i nastavak ovog trenda jer, iako hrvatski kupac najviše puta mjesečno posjeti tradicionalnu trgovinu, tamo ostavlja manji dio svog kućnog budžeta

Iako razvoj osnovnog skupa maloprodaje ne prikazuje tektonske promjene, to ne znači da se baš ništa nije dešavalo tijekom 2020. Decimale zaokruženih brojeva otkrivaju nastavak gašenja objekata mješovitih roba s površinom ispod 100 m2. Srednje (41-100 m2) i male mješovite robe (do 40 m2) zajedno s kioscima bilježe 5% manje objekata u 2020. Padu odolijevaju tek velike mješovite robe (101-300 m2) koje po prvi put nakon 2017. bilježe porast broja trgovina.

Moderna trgovina na krilima hipermarketa i diskontera nastavlja svoj dosadnjikavi kontinuirani rast, čak i nešto bržim tempom porasta broja objekata, +5% vs 2019., pokazujući kako tržište Hrvatske još uvijek nije blizu plafona za ova dva formata. Supermarketi po broju objekata stagniraju već nekoliko godina zaredom.

Potrošači u epidemiji postali osjetljiviji na cijene

Broj nezaposlenih raste, mnogi se boje gubitka posla, pandemija je opustošila lokalnu turističku industriju, a značajan broj kućanstava bilježi pad raspoloživog dohotka – sve to potiče snažan rast potražnje za osnovnim prehrambenim proizvodima i obrocima pripremljenima kod kuće

Povratak osnovama glavna je tema pakirane hrane u Hrvatskoj koju je istraživačka agencija Euromonitor International zabilježila tijekom 2020. promatrajući ponašanje potrošača u našoj zemlji. Broj nezaposlenih raste, mnogi se boje gubitka posla, pandemija je opustošila lokalnu turističku industriju, a značajan broj kućanstava bilježi pad raspoloživog dohotka. Sve to potiče snažan rast potražnje za osnovnim prehrambenim proizvodima i obrocima pripremljenima kod kuće.

TRENDOVI U PANDEMIJI

Tijekom rane faze pandemije došlo je do značajne panike pri kupovini jer su se potrošači bojali nedostatka kruha. Međutim, potrošači su u sve većem broju započeli trend pečenja kruha kod kuće, kao i općenito kuhanja obroka kod kuće. Također je došlo do značajnog pomaka s nepakiranih proizvoda na one pakirane kada su u pitanju kruh, peciva i kolači. Rast maloprodajne vrijednosti žitarica za doručak znatno je usporio tijekom 2020. godine, a glavninu tog trenda nose dječje žitarice. Žitarice za doručak brzo su i prikladno rješenje za doručak, ali s obzirom na to da mnogo roditelja provodi više vremena kod kuće i škole su na duže vrijeme bile zatvorene zbog Covida-19, praktičnost im je postala manje važna.

MLIJEČNI ASORTIMAN

S obzirom na njegov relativno kratak vijek trajanja, zbog pandemije je došlo do manjeg gomilanja zaliha sira i mliječnih proizvoda za piće. Međutim, zabilježen je pad prodaje jogurta i proizvoda od kiselog mlijeka. Unatoč tome što je maslac relativno premium proizvod, prednost je što se smatra prirodnim i očekuje se da će zabilježiti snažniji rast od margarina, jer Hrvati daju prednost hrani koja je povezana s boljom razinom zdravlja i blagostanja kako bi poboljšala svoje zdravlje u, i nakon pandemije Covid-19.

SLANO I SLATKO

Kada su u pitanju grickalice i snackovi, s obzirom na to da su zbog pandemije mnogi potrošači postali osjetljiviji na cijene, sve se veći broj njih odlučuje za kupovinu ekonomskih pakiranja, kao i kupovinu privatnih robnih marki, posebno kada su u pitanju slatkiši od čokolade. Analitičari Euromonitor Internationala nadalje otkrivaju kako pandemija ima negativan utjecaj na maloprodaju žvakaćih guma jer se one često konzumiraju u društvenim situacijama kako bi se održao svjež dah. S druge strane, potrošači koji provode više vremena kod kuće povećavaju potrošnju slatkih keksa, snack pločica i voćnih zalogaja. U međuvremenu, potražnja za slatkišima i dalje je potkopavana sve većom sviješću potrošača o zdravstvenim rizicima povezanim s prekomjernom konzumacijom šećera, a pad turizma odrazit će se trenutnoj prodaji sladoleda.

RAST BDP-a 5,3 POSTO

Nakon što je hrvatsko gospodarstvo prošle godine zabilježilo pad od 8,9 posto, ove godine se očekuje rast od 5,3, a sljedeće 4,6 posto, objavila je Europska komisija u svojim zimskim ekonomskim prognozama. “Procjenjuje se da je hrvatsko gospodarstvo u 2020. godini palo za 8,9 posto. Ovaj nagli pad uglavnom se može pripisati utjecaju pandemije Covid-19 na izvoz usluga, posebno turizma, koji je znatno pretrpio zbog pada potražnje za zračnim putovanjima i nametanja ograničenja putovanja u mnogim zemljama”, navodi se u prognozi Europske komisije za Hrvatsku. Nadalje, pala je i privatna potrošnja, što dovodi do prisilne štednje i štednje iz opreza.

Pad je nešto manji u odnosu na jesenske ekonomske prognoze iz studenoga prošle godine, kada je Komisija procjenjivala pad od 9,6 posto. U jesenskim prognozama Komisija je prognozirala rast u 2021. od 5,7 posto (sada u zimskim prognozama 5,3), a za sljedeću godinu rast od 3,7 posto (sada u zimskim prognozama 4,6 posto). Po očekivanom rastu BDP-a u 2021., Hrvatska je treća među 27 članica EU-a, iza Španjolske koja očekuje rast od 5,6 posto i Francuske, 5,5 posto.

No, Hrvatska je i četvrta u EU po procjeni visine pada BDP-a u prošloj godini, iza Španjolske (-11 posto), Grčke (-10 posto), Malte (-9 posto). Komisija navodi da u ovim prognozama nisu uzete u obzir mjere i projekti koji će se financirati iz Mehanizma za oporavak i otpornost, tako da su moguće i veće stope rasta u ovoj i sljedećoj godini. Hrvatska kroz Mehanizam za oporavak i otpornost ima na raspolaganju 5,94 milijarde eura bespovratno i 3,61 zajmova. Već ove godine može dobiti 13 posto predviđenih sredstava kao predfinanciranje.

RAST DOMAĆE POTRAŽNJE I INVESTICIJA

EK navodi da je, nakon što je BDP u trećem tromjesečju 2020. bio bolji od očekivanog, u četvrtom tromjesječju ponovno je došlo do pada zbog uvođenja mjera radi suzbijanja pandemije. Ove se godine očekuje rast od 5,3 posto s obzirom na to da se očekuje rast domaće potražnje nakon popuštanja mjera uvedenih zbog Covida-19 i nakon što više građana bude procijepljeno. Suzdržana potražnja zajedno s postupnim oporavkom tržišta rada trebala bi potaknuti privatnu potrošnju.

Očekuje se rast investicija s obzirom na već sada snažnu dinamiku u građevinskom sektoru te na obnovu Banije i Zagreba koji su stradali u potresu. Također se očekuje i postupni oporavak u pogledu dugoročnih investicija. Oporavak vanjske potražnje bit će nejednak. Očekuje se snažan rast robnog izvoza zahvaljujući poboljšanim svjetskim izgledima, ali predviđa se da će izvoz usluga ostati prigušen i u 2021. i u 2022. godini u usporedbi s razinom iz 2019. godine i to uglavnom zato što će oporavak u sektoru putovanja i ugostiteljstva vjerojatno potrajati nekoliko godina.

Godina dana s koronom: Kako nam je pandemija promijenila život i koje trendove donosi za 2021.

25. veljače 2020. godine, i službeno je počela hrvatska borba s pandemijom Covid-19, kada je prvi slučaj te bolesti potvrđen u Republici Hrvatskoj. Od tada je agencija Hendal počela intenzivno mjeriti raspoloženje hrvatskih građana po pitanju pandemije koje vam, zajedno s drugim dostupnim podacima, donosimo u pregledu naše godine dana života s koronavirusom

Piše: Irena Starman Frančić, Senior Project Manager, Hendal

Strah od zaraze raste s brojem novooboljelih, dok je obrnuti trend za zadovoljstvom mjerodavnim institucijama. Ipak, nakon pada zaraženih u siječnju zadovoljstvo mjerodavnim institucijama raste. Svibanj se pokazuje kao najrelaksiraniji mjesec u kojem je strah od zaraze, ali i percepcija negativnog utjecaja pandemije na životne aspekte niži. Ipak, generalno, građani smatraju kako pandemija najnegativnije utječe na njihovu financijsku situaciju, a od rujna raste i percepcija negativnog utjecaja na osobni i obiteljski život. Dolazak cjepiva nije donio olakšanje za sve – povjerenje u cjepiva i namjera cijepljenja su relativno niski među našim građanima.

Podatak koji se svakodnevno objavljuje i koji „kroji“ nove politike i odluke te tako utječe na naš život je službeni broj novooboljelih. U proteklih godinu dana već je postalo uobičajeno pratiti taj broj i on je bio jedna od glavnih tema svih naših razgovora. Osim te službene statistike, Hendal je od početka svojih istraživanja o utjecaju pandemije svaki mjesec pratio i strah građana od zaraze te zadovoljstvo radom mjerodavnih službi.

Građani RH iskazivali su veći strah od zaraze s porastom broja novooboljelih, pri čemu je razina straha bila najniža u svibnju dok u listopadu počinje značajnije rasti. S padom broja novooboljelih u siječnju, značajno pada i strah od zaraze. Obrnuti trend, pak, pokazuje zadovoljstvo mjerodavnim službama: što je zaraženih bilo više, zadovoljstvo djelovanjem službi se snižavalo. U srpnju su prvi puta građani pokazali manje zadovoljstvo radom mjerodavnih službi nego strah od zaraze, a u siječnju ipak vidimo kako je zadovoljstvo mjerodavnim službama ponovno poraslo. (Hendal, travanj 2020.-siječanj 2021.)

Tijekom većine mjeseci u kojima je trajalo mjerenje, građani su smatrali kako će pandemija imati negativni utjecaj na njihovu financijsku situaciju. Slijede osobni život i zaposlenje, dok najmanje negativan utjecaj epidemija ima na obiteljski život građana. Svi parametri bilježe pad očekivanja negativnog utjecaja u svibnju, dok je vidljivo kako od rujna do studenog raste percepcija negativnog utjecaja pandemije na osobni i obiteljski život. Tijekom ljeta percepcija negativnog utjecaja na sve aspekte je gotovo nepromijenjena. (Hendal, travanj-studeni 2020.)

S pojavom cjepiva, otvorila su se nova pitanja povjerenja i namjere cijepljenja. Rezultati iz siječnja 2021. pokazuju kako u Hrvatskoj 39% građana nema povjerenja u novo cjepivo dok se njih 36% ne planira cijepiti. (Hendal, siječanj 2021. N=500)

OČEKIVANJA OD GOSPODARSTVA

Percipirano je kako pandemija najnegativnije utječe na gospodarstvo općenito, javni dug, turizam, stupanj nezaposlenosti. S porastom novozaraženih raste i percepcija negativnog utjecaja pandemije i na ostale aspekte. Posebno se uočava gotovo linearan rast percepcije lošeg utjecaja pandemije na zdravstvo dok se percepcija lošeg utjecaja pandemije smanjuje za visinu prosječne plaće.

Tijekom svih mjeseci u kojima smo mjerili utjecaj pandemije na razne gospodarske aspekte, građani procjenjuju kako će pandemija najlošije utjecati na gospodarstvo općenito, javni dug, turizam i stupanj zaposlenosti. Tijekom mjerenog razdoblja uočava se kako postoji trend porasta percepcije negativnog utjecaja pandemije na zdravstvo, obrazovanje, društveni život i slobodnu kretanja, dok se smanjuje percepcija lošeg utjecaja pandemije na visinu prosječne plaće. (Hendal, travanj-studeni 2020.)

U pandemiji smo promijenili neke naše potrošačke navike. Kupujemo rjeđe, ali pojedinačno veće vrijednosti. Nismo značajno promijenili lanac u kojem kupujemo (globalno, nešto više u conviniencu i diskonterima), ali zato više kupujemo online. Također, više koristimo digitalne usluge (naročito starija generacija, tzv, baby boomeri) te više plaćamo karticama.

PROMJENE POTROŠAČKIH NAVIKA

Nastupom lockdowna u ožujku došlo je do promjena našeg ponašanja. Socijalni kontakti, putovanja, školovanje, rekreacija bili su zaustavljeni/promijenjeni, no u ekonomskom gledištu najznačajnije su promjene nastupile u načinu na koji kupujemo. I službeni podaci HGK govore kako je u travnju došlo do značajnog pada prometa na malo. Ono što je primijećeno kao značajna promjena u ponašanju potrošača jest manja učestalost kupovine, ali zato veće vrijednosti pojedinačne kupovine. To je ponašanje drastično promijenjeno upravo utjecajem novih pandemijskih okolnosti, ali se isti trend uočava i danas, iako u nešto manjem obimu. Tim podacima govori u prilog i prikaz grocery heartbeata Kantarovog FMCG word panela.

Grocery heartbeat – Kantar, Worldpanel, FMCG Panel, Grocery, tjedni podaci zaključno sa 6.9.2021.

U Hrvatskoj je u ožujku, na početku pandemije, istraživanje pokazalo kako je 39% građana kupovalo općenito više nego prije (češće su to navodile žene), pri čemu je veća kupovina bila prisutnija u obalnim regijama. Ono što se u najvećoj mjeri kupovalo više nego obično je mlijeko, brašno, kvasac, riža, tjestenina i WC papir. (Hendal, ožujak 2020. N=500)

Navike kupovanja prema određenom trgovačkom lancu nisu uočene, tj. većina građana izjavljuje kako većinom kupuju u istom trgovačkom lancu kao i prije (Hendal, rujan, N=500). Osim što većinom nisu promijenili trgovački lanac u kojem kupuju, građani su svakako promijenili način na koji kupuju. Tako, u općem porastu korištenja digitalnih usluga, jedna od digitalnih usluga koja se u najvećoj mjeri povećala jest kupnja putem interneta. U kolovozu i rujnu čak 36% građana navodi kako koriste kupnju putem interneta više nego prije početka epidemije (Hendal, kolovoz- rujan, N=1000).

Službeni podaci također pokazuju kako je rast online trgovine u prvih 6 mjeseci 2020. iznosio 14% te, dodatno, kako je u vrijeme trajanja lockdowna, porast online trgovine svježom hranom bio 7 puta veći nego inače (HGK). Globalna istraživanja pokazuju kako uslijed pandemije Covid-19 srednji rast bilježe convinience (3,6%) i diskonteri (4,4%), dok najveći rast u odnosu na vrijeme prije pandemije bilježi online kupnja (22%). (Kantar, A global view on how Covid-19 is tranforming FMCG and retail environment, 2020.)

Navike povećane kupovine u ožujku 2020.

S obzirom na to da je epidemija očito najveću promjenu u navikama kupnje učinila upravo u povećanju digitalizacije društva, valja spomenuti kako su te promjene u digitalizaciji vidljive i u povećanju korištenja digitalnih aplikacija za sastanke, aplikacije za naručivanje hrane te digitalno učenje i medicinske usluge (Hendal, kolovoz-rujan, N=1000).

Zanimljivo je kako Hendalovo istraživanje pokazuje da su upravo stariji od 55 godina u značajnoj mjeri koristili digitalne usluge, i to po prvi puta. To ukazuje da je i generacija, od koje se to možda nije očekivalo, pokazala interes i usvojila nove navike i time se polako počela „seliti“ na nove platforme. I globalni trendovi pokazuju kako su tzv. baby boomeri ostvarili značajan porast online kupovine, ali i kako su internet i društvene mreže u porastu kao izbor informiranja te generacije (Hootsuite social trends 2021).

Epidemija je također promijenila i način na koji plaćamo, smanjujući plaćanje gotovinom, a povećavajući plaćanje karticama ili uplatama na transakcijski račun (Hendal, rujan, N=500). Rezultati očekivanja građana pokazuju kako su sve ove promjene postale trajne i kako se većinom nastavljaju koristiti i/ili planiraju nastaviti koristiti.

Mogli bismo reći da je pandemija promijenila naša ponašanja, ali ne privremeno, nego trajno, barem u nekim dijelovima i u nekoj mjeri. To se primarno odnosi na daljnje korištenje (novootkrivenih) digitalnih usluga, ali i načina plaćanja, dok se trend manjeg broja kupovina, ali kupovina veće vrijednosti i dalje vidi, ali u manjoj mjeri.

PROMJENE OSTALIH NAVIKA

Proljetni lockdown smanjio je korištenje javnog prijevoza, a nakon ukidanja restrikcija u svibnju prvo smo popili kavu/piće u kafiću. Očekivano, ljetni mjeseci donijeli su nam manje inozemnih putovanja. Osim što je pandemija promijenila način na koji kupujemo, utjecala je i na ostale segmente života.

Tijekom ožujka 34% građana koji koristi javni prijevoz prestalo ga je koristiti (Hendal, ožujak 2020. N=400) dok je za vrijeme proljetnog lockdowna građanima očito najviše nedostajalo druženje u kafićima. Tako je 48% građana u svibnju nakon ukidanja restrikcija najprije popilo kavu ili piće u kafiću (Hendal, svibanj 2020. N=400).

U vremenu približavanja ljeta, postavljalo se pitanje otvaranja granica i turističkih putovanja. U odnosu na 2019. građani su planirali znatno manje putovati, naročito izvan RH. U odnosu na 2019. kada je unutar Hrvatske putovalo 65% građana, u ljeto 2020. to je planiralo njih 60%. Što se tiče putovanja izvan RH, pad je još značajniji: u 2019. 20% građana putovalo je u inozemstvo dok je u ljeto 2020. to planiralo tek njih 9% (Hendal, lipanj 2020. N=500).

COVID I PSIHOLOŠKO STANJE

Broj zaraženih gotovo reflektira pojavnost anksioznih i depresivnih stanja, pa je tako i kod nas zabilježeno povećanje depresivnosti kod građana. Poseban izazov i nove strahove predstavlja organizacija života roditelja koji iskazuju pojačanu zabrinutost oko istodobnog održavanja nastave i rada od kuće, ali i od organizacije primarne zdravstvene skrbi u situaciji pandemije.

Stanje straha od zaraze uz stalne loše vijesti iz zemlje i svijeta te lockdown i ekonomska neizvjesnost zasigurno su utjecale i na psihološko stanje građana. Već u svibnju 58% građana iskazuje da su zbog uvođenja restrikcija pojačano zabrinuti (Hendal, svibanj 2020. N=400). U kolovozu i rujnu preko 30% građana iskazuje porast depresivnosti, anksioznosti i usamljenosti, a 40% građana ima potrebu za razgovorom s bliskom osobom (Hendal, rujan, N=500). Ovakvo stanje nije novost. I drugi međunarodni podaci pokazuju trend zrcaljenja krivulja koje pokazuju broj zaraze i povećanje depresivnih i anksioznih stanja te je trend „pandemijske usamljenosti“ prepoznat kao jedan od izazova za 2021 (Trendhunter 2021 Trend Report).

Dodatno, svjedoci smo novog načina obrazovanja koje je učenike iz škole premjestilo na učenje na daljinu. S obzirom na situaciju lockdowna i samoizolacije u slučaju kontakta s COVID pozitivnom osobom, bili smo svjedoci situacija u kojem su svi članovi kućanstva morali iz istog doma obavljati svoje radne/školske zadatke. Često pri tome nisu imali svu potrebnu opremu, internetsku infrastrukturu ili prijeko potrebnu koncentraciju i radni elan. Najbolje to znaju roditelji male ili školske djece koji su se s novom organizacijom nastave našli i u dodatnim izazovima. Ne čudi stoga što je na početku školske godine 2020./2021. značajno porastao strah roditelja od istodobnog održavanja nastave na daljinu i rada od kuće, pri čemu je u rujnu navedenu zabrinutost iskazalo 30% roditelja (Hendal, rujan, N=500). U studenom je zabrinutost roditelja dodatno porasla i oko načina organizacije primarne zdravstvene skrbi u slučaju okolnosti pandemije Covid-19 (Hendal, studeni, N=500).

*Sva Hendalova istraživanja čiji rezultati su praćeni u proteklih godinu dana i koji
su korišteni u prikazanim analizama, provedeni su online metodom na nacionalno
reprezentativnom uzorku građana RH.