Boravak kod kuće potaknuo online kupovinu
Prije su se proizvodi koje Euromonitor International vodi pod zajedničkim imenom ‘home care’ u Hrvatskoj rijetko kupovali putem interneta. Međutim, sada kada su potrošači stekli više povjerenja u online kupovinu, način plaćanja i isporuku, predviđa se da će se ovaj trend nastaviti u sljedećih pet godina
Prema podacima agencije za istraživanje tržišta Euromonitor International, potražnju za proizvodima za pranje i njegu u kućanstvu (home care) u Hrvatskoj u 2020. oblikovalo je nekoliko suprotstavljenih dinamika.
Iako su, s jedne strane, potrošači tijekom lockdowna prednost prilikom kupovine davali osnovnim stvarima, ostavljajući po strani proizvode poput omekšivača i osvježivača, s druge je strane zabilježena veća potražnja za proizvodima za pranje posuđa i njegu površina u domaćinstvu, a zbog više vremena koje smo provodili kod kuće.
Nadalje, rad na daljinu i ograničenja putovanja doveli su do smanjenja potražnje za proizvodima poput osvježivača zraka za automobile. Ekonomska recesija i nesigurnost dohotka potaknuli su potražnju za proizvodima za pranje i njegu privatnih robnih marki dok je boravak kod kuće potaknuo internetsku prodaju proizvoda za održavanje kućanstva čistim, više nego ikad prije.
OKRETANJE ONLINE KUPOVINI
Sanitarna kriza 2020. dovela je do porasta prodaje proizvoda za home care proizvode putem e-trgovine. Kako su potrošači nastojali izbjeći osobni kontakt i spriječiti prijenos virusa, sve ih se veći broj odlučivao za kupnju namirnica i proizvoda za pranje i njegu u kućanstvu putem interneta. Kao odgovor na to, mnoge su tvrtke osjetile potrebu da razviju svoju višekanalnu prisutnost.
Prije su se proizvodi koje Euromonitor International vodi pod zajedničkim imenom ‘home care’ u Hrvatskoj rijetko kupovali putem interneta. Međutim, sada kada su potrošači stekli više povjerenja u online kupovinu, način plaćanja i isporuku, predviđa se da će se ovaj trend nastaviti u sljedećih pet godina.
KONSTANTAN RAST KATEGORIJA
Predviđa se da će proizvodi za pranje i njegu u kućanstvu u Hrvatskoj bilježiti konstantan rast i maloprodaje i trenutne vrijednosti tijekom sljedećih pet godina, s tim da će potonja nadmašiti količinu zbog sve većih napora proizvođača da dalje razvijaju prikladne formate, poput tableta za pranje posuđa i njegu rublja, koji nude veću specifičnu vrijednost.
Većina ‘home care’ kategorija stoga će doživjeti pozitivne performanse, uključujući osvježivače zraka, njegu rublja, pranje posuđa i toaleta, dok će sredstva za održavanje površina u domaćinstvu zadržati stabilnost. S druge strane, izbjeljivači i lakovi i dalje će se boriti kako bi ostali relevantni tijekom predviđenog razdoblja, a samo će ih stariji Hrvati koji koriste ove proizvode iz navike vjerojatno kupiti.
Iako zaostaju za mnogim drugim europskim zemljama u pogledu potražnje i razvoja ekoloških proizvoda za pranje, interes ekološki osviještenih mlađih Hrvata mogao bi potaknuti daljnji rast kroz ovaj segment, posebno ako na tržište uđe veći broj marki, što bi rezultiralo većim brojem konkurencije i pristupačnije cijene.
Pravilnim čišćenjem doma protiv virusa!
Većina nas već je dobro upoznata s uputstvima i preporukama za čišćenje prostora i pravilnog načina dezinfekcije doma, a sve s ciljem što uspješnije borbe s virusima, no nije naodmet ponoviti najvažnija “pravila”.
• Hrvatski zavod za javno zdravstvo u svojim preporukama posebno ističe važnost stavljanja maske i zaštitnih rukavica prije početka čišćenja te izbjegavanje dodirivanja lica i očiju tijekom čišćenja.
• Za vrijeme čišćenja trebali bi biti otvoreni prozori zbog provjeravanja. U slučaju da se radi o uredu ili prostoru koji nema prozor, obavezna je ventilacija.
• Pod je potrebno temeljito očistiti deterdžentom te ga nakon toga dezinficirati.
• Kada je u pitanju čišćenje kupaonice, toaleta, uključujući i WC školjku te sve dostupne površine u toaletu, treba ih očistiti deterdžentom te nakon toga obavezno dezinficirati.
• Posteljinu, jastučnice, prekrivače, deke i sve ostale tkanine potrebno je prati na programu od 90 stupnjeva, a pritom koristiti isključivo deterdžent za pranje rublja.
• Nakon čišćenja doma, krpe koje ste koristili treba također oprati na 90 stupnjeva, dok je rukavice i masku potrebno staviti u plastičnu vrećicu te baciti u smeće.
U sklopu kampanje „Ravnopravnost je bolja za sve“, kojom je trgovačka kuća IKEA obilježila Međunarodni dan žena, agencija Ipsos provela je istraživanje* o utjecaju pandemije i rada od kuće na podjelu kućanskih obveza.
Rezultati istraživanja su pokazali da je 2/3 građana tijekom pandemije iskusilo rad od kuće, ali se za 70% parova situacija oko podjele kućanskih obveza nije promijenila. Tako teže kućanske poslove, kao što su pranje podova i kupaonice ili glačanje, i dalje isključivo ili češće rade žene.
Primjerice, 88% žena i svega 5% muškaraca tvrdi da glača isključivo ili češće u odnosu na partnera/icu. Neravnopravnost raste s dobi žena, pa tako mlađe žene kuhaju i glačaju manje u odnosu na starije.
MUŠKO-ŽENSKI POSLOVI
Više od polovica muškaraca i tek 3% žena tvrdi da njihov/a partner/ica radi više kod kuće jer je u tome vještija/ i, a jedini kućanski posao u kojem ravnopravno sudjeluju žene i muškarci je kupovina namirnica.
S druge strane, istraživanje je pokazalo da muškarci isključivo ili češće od svojih partnerica mijenjaju žarulje, obavljaju sitne popravke kod kuće, kontaktiraju servisera ili, pak, iznose smeće. Tako, primjerice, 9 od 10 muškaraca i svega 1 od 10 žena tvrdi da mijenja žarulje češće ili isključivo u odnosu na partnera/partnericu. Pritom mlađi muškarci češće kuhaju i čiste od starijih.
„Tvrtki IKEA ravnopravnost je temeljno ljudsko pravo, a u Hrvatskoj četiri godine zaredom želimo doprinijeti većoj rodnoj ravnopravnosti na radnom mjestu, kod kuće i u društvu. Ove se godine bavimo podjelom kućanskih obveza uslijed pandemije i više vremena koje provodimo kod kuće.
Naime, pokazuje se kako upravo zbog neravnopravnosti kod kuće – odnosno zbog više obveza koje žene kod kuće obavljaju – one nemaju jednaku priliku za napredak u karijeri. Istraživanjem koje smo proveli u Hrvatskoj želimo skrenuti pažnju na ovaj društveni problem, ali i potaknuti raspravu o ravnopravnosti kod kuće“, istaknuo je Nikolaos Migkianis, direktor tržišta IKEA Hrvatska.
IGRICA O KUĆANSKIM POSLOVIMA
Kako bi potaknula raspravu o ravnopravnosti, IKEA je u suradnji s Jennie Miller, stručnjakinjom za međuljudske odnose, osmislila društvenu igricu „Fifty Fifty“ koja je dostupna na Instagramu tvrtke IKEA Hrvatska. Igrica se igra u paru, nema pobjednika i poraženih, a cilj je skrenuti pozornost na – nerijetko zanemarenu – neravnopravnost kod kuće u podjeli kućanskih poslova.
IKEA stvara i ravnopravno radno okruženje uvođenjem programa za zaposlene, poput mjesec dana plaćenog dopusta za tate koji mogu provesti sa svojom bebom čim se njihove partnerice vrate na posao ili Mjeseca prilagodbe za roditelje koji mamama i tatama, nakon što se s dopusta vrate na posao, omogućava mjesec dana rada na pola radnog vremena, a plaćeni su kao da rade puno radno vrijeme.
*Agencija Ipsos, veljača 2021., Online panel, N=600, 18 – 64
Svi segmenti kategorije – univerzalna sredstva za čišćenje, abrazivna sredstva za čišćenje i sredstva za otklanjanje kamenca – bilježe rast količinske prodaje u razdoblju od godinu dana, zaključno s listopadom 2020.
Analizirala: Majda Babić, Nielsen
U posljednjih godinu dana, zaključno s listopadom 2020. godine, grupa proizvoda za čišćenje kupaonice zabilježila je rast količinske prodaje. Svi navedeni segmenti – univerzalna sredstva za čišćenje, abrazivna sredstva za čišćenje i sredstva za otklanjanje kamenca – bilježe rast količinske prodaje u promatranom razdoblju.
Univerzalna sredstva čine najveći segment unutar kategorije sa 87% udjela u količinskoj prodaji. Nakon njih, 8% količinske prodaje ostvaruju abrazivna sredstva za čišćenje dok proizvodi za uklanjanje kamenca čine 5% ukupne količinske prodaje sredstava za čišćenje kupaonice.
Promatrajući aspekt mjesta prodaje, čak 54% proizvoda za čišćenje pronalazi svoje kupce u modernim kanalima trgovine (hipermarketima i supermarketima) dok se kroz drogerije i trgovine mješovitom robom ostvari preostalih 46% količinske prodaje cjelokupne grupe proizvoda za čišćenje. Vodeća tri proizvođača abecednim redom su: Meteor Grupa Labud, Saponia i Unilever koji čine 53% ukupne prodaje kategorije.
Neke se odluke Stožera sa smanjenjem ili povećanjem broja zaraženih stavljaju na snagu ili povlače, ali upute o higijeni ruku i površina u domaćinstvu i u javnim prostorima jasne su od početka epidemije: za što uspješniju borbu s koronavirusom ruke se moraju redovito pravilno prati i dezinficirati!
Prošlo je više od godinu dana od pojave koronavirusa u Hrvatskoj – prvi slučaj zaraze virusom SARSCoV- 2 zabilježen je 25. veljače 2020. Epidemija koronavirusa proglašena je 11. ožujka, a prve Odluke Stožer civilne zaštite donio je 19. ožujka. S tim je odlukama na snagu stupio čitav niz mjera u svrhu sprječavanja širenja zaraze novim koronavirusom, a mi smo počeli živjeti po nekim novim pravilima.
Između ostalog, zabranila su se javna okupljanja i sportski događaji, obustavio se rad u ugostiteljskim objektima i prodavaonicama osim prehrambenih i ljekarni te rad sportskih i rekreacijskih centara. Od početka epidemije Stožer je donio 300 odluka u svrhu zaštite zdravlja građana i sprječavanja širenja zaraze. Neke se odluke sa smanjenjem ili povećanjem broja zaraženih stavljaju na snagu ili povlače, ali upute o higijeni ruku i površina u domaćinstvu i u javnim prostorima jasne su od početka epidemije: za što uspješniju borbu s koronavirusom ruke se moraju redovito pravilno prati i dezinficirati. Bilo da ulazite u svoj stambeni prostor ili trgovački centar, neophodno je dezinficirati ruke.
PRVO: DEZINFEKCIJA RUKU
Na ulaze u trgovačke centre kupcima treba biti osiguran dozator s dezinfekcijskim sredstvom za ruke i jasno istaknuta obavijest o obvezi dezinfekcije ruku pri ulasku u trgovački centar. Nakon godinu dana suživota s koronavirusom, postalo nam je normalno uz sebe stalno imati i dezinfekcijsko sredstvo za ruke, u torbici ili džepu.
Dozator s dezinfekcijskim sredstvom (npr. na bazi 70% alkohola ili drugo dezinfekcijsko sredstvo registrirano kao antiseptik za primjenu na ljudskoj koži) treba biti postavljen i na ulazu u svaku trgovinu koja se nalazi u sklopu trgovačkog centra. Osoblje treba voditi brigu da dozator pravovremeno opskrbljuju novim količinama dezinficijensa kako bi ga uvijek bilo dovoljno.
Općenita je preporuka da se, uz održavanje propisanog razmaka od 1,5 metra, unutar centra boravi što kraće te ograniči broj kupaca kako ne bi dolazilo do gužve i bliskog kontakta među velikim brojem ljudi. Unutar trgovačkog centra trebaju se nositi maske za lice, a iz zajedničkog prostora (hodnika) trgovačkog centra treba ukloniti predmete i objekte namijenjene sjedenju i odmoru kupaca (stolce, klupe, stolove i sl.) kako bi hodnici služili samo za prolaz kupaca bez nepotrebnog zadržavanja.
POJAČANO ČIŠĆENJE SVIH PROSTORIJA
Kao i kod čišćenja domaćinstva, i prostorije unutar trgovačkog centra potrebno je pojačano čistiti i dezinficirati. Kvake i rukohvate na vratima te ostale površine koje kupci često dodiruju (npr. košare i kolica za kupovinu, rukohvati na stepenicama i pokretnim stepenicama, dizala) treba redovito prebrisati dezinficijensom koji ima virucidno djelovanje.
Ako je moguće, treba organizirati čišćenje prostora centra tijekom pauze predviđene za izmjenu djelatnika između prve i druge smjene pojedinih trgovina. U sanitarnmi čvorovima potrebno je osigurati dezinficijense, tekuće sapune i jednokratne papirnate ručnike za učestalo pranje i dezinfekciju ruku.
Treba osigurati češće čišćenje i dezinfekciju sanitarnih prostora i sanitarija te redovito provjeravati funkcionalnost sanitarija. Također, kvake i rukohvate na vratima te ostale površine koje se često dodiruju treba redovito prebrisati dezinficijensom koji ima virucidno djelovanje.