Geoblokiranje: Što online trgovcima i kupcima donose nova pravila EU?

Nova pravila kojima se želi poboljšati status kupaca u cijeloj Europskoj uniji u postupku su pregovora s Vijećem. Po novom prijedlogu, ista prava vrijedit će za kupce u cijeloj EU te će pokrivati e-trgovine i fizičku kupovinu.

U Europskoj uniji trenutno postoje različita pravila o pravu kupaca na povrat robe s greškom, ovisno o kojoj državi članici se radi i je li roba kupljena u trgovini ili putem interneta. Razlike postoje u pravu kupca na besplatni popravak, zamjenu ili koliko dugo prava traju nakon kupovine. Po novom prijedlogu, ista prava vrijedit će za kupce u cijeloj EU te će pokrivati e-trgovine i fizičku kupovinu.

This image has an empty alt attribute; its file name is sigurnost.jpg

Potrošači će moći birati žele li popravak ili zamjenu proizvoda, te u slučaju lošeg popravka, smanjenje cijene i povrat novca. Kupci također ne moraju dokazati da je roba došla s greškom tijekom prve godine od kupovine ili dostave. Primjerice, ako netko kupuje hladnjak u lokalnoj trgovini kućnih aparata, prema novim pravilima trebao bi imati pravo tražiti besplatni popravak ili zamjenu godinu dana nakon kupovine bez da mora objašnjavati je li hladnjak bio pokvaren od početka. Ista pravila vrijedila bi ukoliko se hladnjak kupuje putem interneta. Prema pravilima EU, trgovci ostaju odgovorni i ako se greška pojavi dvije godine od kupovine, ali kupac mora unutar druge godine dokazati kako nije odgovoran za kvar.

ŠTO RADI EUROPSKI PARLAMENT

Nova pravila o kupovini u postupku su pregovora s državama članicama nakon što je o njima glasao Odbor za unutarnje tržište, a Parlament je dao suglasnost (automatski – bez postupka glasanja na plenarnoj sjednici). Ranije je Parlament izglasao ukidanje diskriminacije na temelju lokacije kupaca (geo-blokiranje) za kupovinu određene robe i usluga, a ovo je posljednja u nizu mjera za jačanje prava potrošača.

Čak 68% hrvatskih kupaca intezivno kupuje na stranim web shopovima, redovno njih 21% i tek 11% povremeno.

LAKŠE DO PREKOGRANIČNE PRODAJE

Trgovcima, malima i velikima, bit će jasnije kako i koliko dugo su odgovorni za robu. Pravila će osigurati jednaka pravila igre za sve tvrtke koje će imati jednake pravne obveze te će odvažnije moći krenuti u prekograničnu prodaju. Pravila će vrijediti za fizičku robu. Što se tiče digitalne prodaje, nova pravila za EU Parlament je odobrio u studenome 2017. i sada su već u fazi pregovora između Parlamenta, Vijeća i Komisije. Prema njima, online trgovci moraju popraviti ili izdati povrat novca za igrice, aplikacije i sadržaj kupljen u EU.

LAKŠA ONLINE KUPOVINA

Od 3. prosinca građani EU mogu kupovati na internetu bez geoblokiranja, bez obzira na to gdje se nalaze u EU. Potrošači će imati širi i lakši prekogranični pristup proizvodima, rezervacijama hotela, iznajmljivanju automobila, glazbenim festivalima ili ulaznicama za zabavu u EU, prema novim pravilima koja se odnose na neopravdano blokiranje geopodataka. Zakonodavstvo koje je Europski parlament odobrio u veljači 2018. počinje se primjenjivati od 3. prosinca. To je još jedan korak naprijed u stvaranju istinskog jedinstvenog tržišta na kojem se svi potrošači tretiraju jednako. Prilikom kupnje proizvoda u inozemstvu sada će svi imati pravo biti tretirani kao lokalni potrošači. Neće biti moguće uskratiti pristup prodaji robe i pružanju nekih usluga. Europskoj uniji potrebna su konkretna rješenja za sve svoje građane.

Predstavljen kao dio jedinstvenog digitalnog tržišta, propis o ukidanju neopravdanog geografskog blokiranja uključen je u paket e-trgovine, zajedno sa zakonodavstvom o prekograničnim uslugama dostave paketa, odobrenim u Saboru u ožujku i primjenjivim od 22. svibnja 2018.

Prema rezultatima studije koju je provela Komisija, 63% internetskih stranica ne dopušta kupcima kupovati iz druge zemlje EU. Kod materijalnih dobara, geoblokiranje bilo je najveće kod električnih kućanskih aparata (86%), dok su za usluge online rezervacije izvanmrežnog sektora za slobodno vrijeme, kao što su ulaznice za sportske događaje (40%), bile podložne najviše geoblokiranju. Potrošači u EU pokazuju rastuću potražnju za prekograničnim online kupovinom. U posljednjih deset godina udio građana EU koji kupuju na internetu gotovo se udvostručio.

Predstavljen kao dio jedinstvenog digitalnog tržišta, propis o ukidanju neopravdanog geografskog blokiranja uključen je u paket e-trgovine, zajedno sa zakonodavstvom o prekograničnim uslugama dostave paketa, odobrenim u Saboru u ožujku i primjenjivim od 22. svibnja 2018. Zakon o jačanju provedbe prava potrošača, odobren u studenome 2017. i koji će se primjenjivati od 17. siječnja 2020. godine. Usklađivanjem europskog potrošačkog ugovornog prava dat će se poticaj i potrošačima i prodavateljima da u većoj mjeri sudjeluju u prekograničnoj prodaji robe, ali također će se omogućiti svim dionicima da ostvaruju koristi koje donosi istinsko jedinstveno (digitalno) tržište.

POZIV NA POTPUNO USKLAĐIVANJE

Prijedlog Komisije o robi temelji se na poznatom argumentu da postojeće razlike u zakonodavstvu u području prodaje robe široke potrošnje, koje proizlaze iz minimalne usklađenosti, i dalje rezultiraju znatnim preprekama na unutarnjem tržištu koje negativno utječu na poduzeća i potrošače. U tom kontekstu, Komisija predlaže potpuno usklađivanje, doduše na ciljan način, ključnih ugovornih elemenata za prodaju robe koja se odvija između poduzeća i potrošača. Cilj je tog novog pravnog okvira ne samo povećati povjerenje potrošača, čime će ih se dodatno potaknuti na prekograničnu kupovinu putem interneta, već i smanjiti transakcijske troškove i povećati pravnu sigurnost, zbog čega će poduzećima, a posebice MSP-ovima, biti lakše prodavati robu u cijeloj Eurospkoj uniji.

Kad su u pitanju potrošači, u studenome 2017. Europski je parlament na svojoj plenarnoj sjednici usvojio Uredbu Europskog parlamenta i Vijeća o suradnji između nacionalnih tijela odgovornih za provedbu zakona o zaštiti potrošača kojom će se potrošači bolje zaštiti od prijevara, a ujedno i dati veće ovlasti nadležnim tijelima za otkrivanje i zaustavljanje kršenja zakona o zaštiti potrošača.