Bruno Balen i Nika Pintar, poslovni i privatni partneri koji stoje iza Cidrani start-upa, prije godinu dana predstavili su prvi jabučni ocat s mother kulturom na hrvatskom tržištu te su uskoro krenuli u osvajanje europskog tržišta. Kako su razvijali asortiman proizvoda, po čemu se izdvajaju od konkurencije i što nude potrošačima u Intervjuu mjeseca otkrio nam je Bruno Balen, Chief Genius Ideas Officer & osnivač tvrtke Cidrani

Razgovarala: Marija Sedlar

Cidrani start-up ovih je dana dosegnuo vrijednost od 3 milijuna eura – kakav koncept nudite i u kojem ćete smjeru start-up razvijati?

Mi smo u ovaj projekt ušli s vizijom drugačijeg svijeta. Svijeta u kojem ljudi žive puno duže nego danas, potpuno zdravi, kreativni, mladi, ispunjeni i na dubokoj razini povezani s bližnjima. Svijet koji živi u sinergiji s planetom, gdje ljudska i umjetna inteligencija zajedno stvaraju društvo u kojem svatko može rasti i ostvarivati svoj puni potencijal. Kako nas uče neki skandinavski modeli, za društvo prosperiteta i obilja nužan je svjestan, zdrav i kreativan pojedinac. Mi smo krenuli na misiju buđenja vatre u trbuhu i iskre u očima i da inspiriramo svijet vlastitim primjerom. Apsurd je taj da start-up nosi izazove koje je vrlo teško podnositi.

Kao što Grant Cardone kaže: “Uvijek je potrebno 10 puta više vremena i 10 puta više novaca od onoga što je inicijalno zamišljeno”. Tako smo se i mi našli u vrtlogu stresa i burn-outa te ušli upravo u ono stanje koje smo htjeli prevenirati. Shvatili smo da možemo i moramo drugačije: problem je stvaran, kapital je dostupniji nego ikada i financijski uspjeh nauštrb zdravlja nije uspjeh! Ova investicija je jezičak koji vagu dovodi u balans i koji nam omogućava da uz eksponencijalni rast, genijalna rješenja i beskompromisno slijeđenje vizije, zadržimo polet, mladost, zdravlje i mir.

Koji je bio prvi proizvod koji ste plasirali na tržište i kako ste došli na ideju?

Prije točno godinu dana na tržište smo plasirali prvi jabučni ocat s mother kulturom na hrvatskom tržištu. Kako smo od starta našu tvrtku vidjeli kao globalnog igrača, odlučili smo podići ljestvicu izvrsnosti na europskoj razini. Koliko nam je poznato, naš ocat ima najveću količinu polifenola na europskom tržištu i odlikuje ga tamna boja, duboka organoleptika i miris koji podsjeća na vino. Često nas pitaju kako smo došli na ideju. Htjeli bismo napomenuti da ideja nikada nije problem, dapače – svaki dan ih imamo na desetke. Ono što je pravi izazov je balansirati između upornosti koja je potrebna za ostvarivanje ideje te “pivotanja”, tj. prilagodbe i promjene smjera kada vidimo da se naša ideja u konverzaciji s realnošću ne ponaša kako smo to zamislili u startu. Po našem iskustvu, nikada ishod nije onakav kako smo ga zamislili na početku i to nastojimo uzeti kao dio kreativnog procesa, a ne kao izvor stresa.

Što Vas je potaknulo da krenete u proizvodnju i s kojim ste se izazovima susretali na samim počecima?

Gdje krenuti? Kako bez food backgrounda kreirati proizvod koji će napraviti revoluciju u prehrambenoj industriji? Kako prepoznati proizvod za kojim postoji potreba, a da tržište niti samo nije svjesno te potrebe (jer ako je, veliki igrači su već duboko u razvoju rješenja)? Kako proizvoditi bez proizvodnog pogona? Kako proizvoditi nešto što niti jedan postojeći proizvodni pogon ne može napraviti od početka do kraja? Kako to brendirati? Kako to registrirati? Kako to predstaviti tržištu i prodati? Lako je prodati jednom, ali kako biti dovoljno izvrstan da se kupnja ponovi? Kako organizirati tim? Kako organizirati distribuciju? Kako osigurati cashflow za operativno funkcioniranje tvrtke? Kako uz sva ta pitanja ostati kreativan i raditi na rješenjima za budućnost? Sva ova pitanja predstavljaju možda jedan posto problema, izazova i pitanja na koja smo naišli, a da nismo uopće znali gdje početi tražiti odgovor. Kada gledam unazad, rekao bih da nas je ludost potaknula, a vizija i međusobna podrška motivirala da nastavimo i ustrajemo.

Kako ste širili asortiman proizvoda? Opišite nam koje proizvode danas imate u asortimanu i koji je Vaš top proizvod?

Tri mjeseca nakon lansiranja prvih proizvoda predstavili smo Niksen Cold Brew Coffee, prvu i jedinu cold brew kavu u prahu na europskom tržištu. Mjesec dana kasnije ‘izbacili’ smo prvi hrvatski low-carb snack na bazi paste od lješnjaka i zdravih masnoća, a otprilike u isto vrijeme i Cidrani 4Seasons liniju, za koju volimo reći da je simfonija okusa. Nekoliko dana nakon predstavljanja, za potonju smo u Parizu dobili priznanje za inovaciju. Radi se o 6-tjednom procesu multi-level fermentacije koja svakodnevno zahtijeva miješanje. Dva mjeseca nakon toga izašli su prvi hrvatski nootropicsi, Niksen Flow’N’Glow i Nighty Night, popularno zvani brain boosteri, s jednim od najjačih sastava na europskoj razini. Radi se o dodacima prehrani u obliku kapsula. Nakon nešto manje od dva mjeseca, predstavili smo perjanicu dosadašnjeg razvoja – prvu esenciju kombuche na svijetu, a koja prva rješava sve pain-pointove s kojima se ta industrija susreće. Nakon kombuche izašao je, meni osobno, najdraži i najbolji proizvod koji imamo – Cidrani Synbio, naš ocat sljubljen s prebiotičkim vlaknima. Prije nekoliko dana lansirali smo liniju 4CHEF, gastro-funkcionalne premium začine u tekućem obliku. Uskoro na tržište izlazi Devotion linija gourmet octeva na koju smo posebno ponosni.

Spomenuli ste kombuchu – po čemu je specifična? Koji plan imate s njom na tržištu i kako je prihvaćena u HoReCi?

Kombucha je zdravi ferementirani bezalkoholni napitak čije tržište u svijetu raste eksponencijalno već desetak godina te se očekuje da će nastaviti istim tempom kroz ovo desetljeće. Ipak, postoji nekoliko pain-pointova zbog kojeg je prefiks “zdravi” vrlo upitan. Prvo, većina kombucha je pasterizirana i kao takve nemaju nikakav benefit na zdravlje probave. Drugo, sadrže ogromnu količinu šećera (u prosjeku 5-6 g/100 ml), oko 20 grama po bočici. Ukoliko nije pasterizirana, rok trajanja je do mjesec dana, ili do šest mjeseci ako se sadržaj razrjeđuje. Također, zahtijeva cold chain shipping i skladištenje što rezultira skupim transportom i visokim carbon footprintom.

Mi smo napravili nepasteriziranu organsku kombucha koja ne sadrži rafinirani šećer (ima 3,6 g ugljikohidrata po napitku, a koji dolaze iz sirovog meda), ne zahtijeva cold chain, ima rok trajanja dvije godine i dolazi u ultra-cool pakiranju. Potrebno je samo razrijediti esenciju u 2 dcl vode i napitak je spreman. To je revolucija na svjetskoj razini i naš najinovativniji proizvod koji se proizvodi u četiri države, s obzirom na to da je proces toliko kompleksan da nismo mogli pronaći jedno mjesto koje bi moglo ponuditi sve što nam je potrebno.

Trenutno većinu prodaje čine izvoz i retail, uglavnom bio&bio i manji specijalizirani dućani. U HoReCi smo tek započeli ekspanziju kada su najavljene nove mjere te smo ušli na pet lokacija. Ne želimo zvati ugostitelje dok im je budućnost neizvjesna i dok ne znaju što će biti s njihovim poslovanjem u narednom razdoblju. Kroz tri mjeseca izaći ćemo s četiri nova okusa koji će podići ljestvicu za još nekoliko razina.

Kome su namijenjeni Vaši proizvodi? Koju poruku putem njih šaljete potrošačima?

Stella je naš arhetip idealnog kupca. Radi se o svjesnoj osobi, uglavnom zaposlenoj na odgovornoj poziciji, koja bira samo najbolje za sebe i svoju obitelj, koja shvaća da luksuz novog doba nisu automobili ili satovi, već dugovječnost i kreativnost. Shvaća i da snažan imunitet dolazi iz probave i da je naša osobna odgovornost biti zdrav. Zato se konstatno educira, bavi sportom, traži nove načine da iskusi višu kvalitetu svega čega se dotakne. Ne pristaje na kompromise i zna da može i mora oblikovati novi svijet s novim kvalitetama – nježnošću, kreativnošću, suradnjom, iskrenošću i prisutnošću. Najvažnije od svega, zna da su naše godine samo odraz naših dana i navika. Zato mijenja svijet i sebe dan po dan, misao po misao, naviku po naviku. Jedna navika vodi drugoj i s malim dnevnim nježnim promjenama sukreira veliku sliku. Cidrani je Stellin saveznik, ritual 21. stoljeća, podsjetnik da zaslužuje najbolje i da budućnost kakvu želimo počinje s našom odlukom sada.

Posljednjih godina raste potražnja za funkcionalnim proizvodima pa ih velike domaće i strane tvrtke uvrštavaju u svoj asortiman. Po čemu se Vaši funkcionalni proizvodi izdvajaju od konkurentnih?

Postoji mnogo tehničkih razlika o kojima bismo mogli razgovarati, ali svaki proizvođač ima svoje konje za utrku u tom spektru. Ono što je jedna fundamentalna razlika i što se ne može naučiti ili kopirati, jest integritet. Mi živimo ovo što radimo. Budimo se u 5, izlazimo van trčati, zatim meditiramo, nakon čega učimo. Počinjemo raditi i radimo do sljedećeg treninga, nakon čega opet radimo. Radimo i revidiramo planove za budućnost osobnog razvoja, tvrtke i svijeta, na mjesečnoj i godišnjoj razini. Ne jedemo šećere, uz iznimku čaše dobrog vina, ne pijemo alkohol. Ne gledamo televiziju, ne čitamo novine. Pijemo ocat 5-10 puta dnevno. Ručno meljemo kavu svako jutro. Kuhamo svoju hranu, isključivo prirodnu, nikad industrijsku. Mi smo odlučili živjeti bez kompromisa i to je zahtijevalo da se odreknemo svega lijenog u sebi. Samodisciplina je naša najveća snaga i izvor prave slobode. One koji to nemaju, ne smatramo konkurencijom. One koji to imaju, nastojimo prepoznati i prigrliti kao partnere u stvaranju novog društva.

S kojim trgovačkim lancima surađujete? Vrijeme je epidemije, prodajete li online svoje proizvode? Općenito, koliko ste aktivni na društvenim mrežama i koliko su one bitne za brendiranje proizvoda?

Trenutno smo prisutni na oko 240 lokacija, uglavnom s dijelom asortimana. Tako, npr. dm ima u ponudi naših pet proizvoda, bio&bio devet, sustav Oktal Pharme jedanaest, dok manji lanci poput Gligore i Mrkvice imaju puni asortiman. Prije nekoliko dana ušli smo i u Konzum u Radničkoj. Do sada smo izvezli proizvode u sedam zemalja, najčešće kombuche. Online prodaja čini oko 20% ukupne prodaje. Društvene mreže su danas nužnost, ali ne daju nikakvu komparativnu prednost. Okušali smo se jedan mjesec u online oglasima i doživjeli neuspjeh. Naučili smo da najbolje rezultate daje native sadržaj koji autentično prikazuje našu priču i viziju, a ne samo proizvode.

Vratite li se unatrag, kako gledate na svoju odluku da pokrenete posao u jeku globalne krize? Mnogi su veliki proizvođači stopirali svoje planove, a Vi ste pokrenuli biznis – što je presudilo takvoj odluci i koliko je trebalo da nađete svoje mjesto na tržištu?

Ova kriza nam je bila samo potvrda da je vrijeme za ubaciti u sljedeću brzinu. Očito je da imamo mnoštvo ljudi koji prolaze kroz krizu vlastitog smisla, način na koji obavljamo sve – od posla, druženja, putovanja, prehrane, pa do međuljudskih odnosa, sporta, učenja i odnosa prema zdravlju. Nema boljeg trenutka za pokrenuti nešto novo nego kada je cijeli svijet bačen na vanjski rub zone komfora i vjerujemo da ne bismo mogli doseći takav domet i rezultate u “normalnim” vremenima. Četiri mjeseca nakon lansiranja prvih proizvoda dosegli smo break-even, tj. počeli pokrivati sve troškove. Za godinu dana planiramo biti jedna od vodećih svjetskih foodtech kompanija u svojoj niši.

Koji su Vam planovi za nadolazeće razdoblje, ovu i sljedeću godinu? Planirate li novosti u asortimanu, nove iskorake, širenje poslovanja, nova ulaganja…?

Evo jedne ekskluzive za Progressive 🙂 Na velikoj smo prekretnici. Nedavno smo ušli u BIRD, najprogresivniji regionalni inkubator za umjetnu inteligenciju, podatkovnu znanost i strojno učenje. U suradnji s psiholozima i neuroznanstvenikom, počeli smo razvijati platformu za personaliziranu prehranu i u tome planiramo kroz dvije godine biti svjetski lider. Trenutno smo u procesu širenja tima i traženja CTO-a. Kroz Cidrani iskustvo smo naučili kako napraviti izvrstan, inovativan i efikasan proizvod. Sada je vrijeme da laserski precizno svaki takav proizvod spojimo direktno s problemom koji u datom trenutku ima svatko od nas. Nastavljamo razvijati naš Innvoation Lab, koji već sada predstavlja jednu banku okusa, knjižnicu esencija, boutique živih kultura, eksperimentalni prostor za proučavanje potencijala prebiotika i postbiotika.

Za siječanj pripremamo sljedeću rundu investicije u iznosu od 1,5 miijuna eura uz pomoć koje ćemo započeti kreiranje AI wellbeing osobnog asistenta kojeg si svatko može priuštiti. Znanje koje imamo i koje dobivamo planiramo 2023. spojiti u Cidrani Wellbeing Bar, franšizu co-creating prostora budućnosti koja spaja AI, funkcionalnu personaliziranu prehranu, coworking, peer grupe, coliving i osobni razvoj.

Možda nekome neće biti lijepo za čuti, ali smatramo da smo kao zemlja, uz čast iznimkama, došli u situaciju da nemamo ozbiljnu poljoprivrednu i industrijsku proizvodnju i da IT sektor nije na vrijeme dobio Vladinu podršku kakvu su imali svjetski konkurenti. Zato zaista vjerujemo da Hrvatska može biti svjetski pionir pete industrijske revolucije, u kojoj će sinergija između svjesnog, kreativnog i zdravog muškarca / žene stvarati s umjetnom inteligencijom u smjeru održivosti, wellbeinga, potpunog iskorjenjivanja bolesti i razvoja Genija kojeg svatko od nas nosi u sebi!