Europska unija priprema propis koji bi proizvođačima prehrambenih proizvoda na biljnoj bazi zabranio usporedbe s mliječnim proizvodima, što je podiglo puno prašine u prehrambenom sektoru. Propisi EU-a zabranjuju da se proizvodi na biljnoj osnovi izravno dovode u vezu s mliječnim proizvodima nazivima poput “veganskog jogurta” i “bademovog mlijeka”.
Predstavnici Danonea, Nestlea i Unilevera smatraju da je to sasvim dovoljno i da nova ograničenja nisu potrebna.
Europska udruga mljekara tvrdi pak da nazivi na ambalaži koji proizvode na biljnoj osnovi uspoređuju s mliječnima zbunjuju potrošače i zamagljuju razliku. “Naziv ‘zamjena za sir’ navodi potrošače na pogrešan zaključak i otežava im promišljeni odabir. Takozvana ‘zamjena’ nedvojbeno nije isto što i pravi sir… to je jednostavno drugi proizvod”, ističe u razgovoru za Reuters njezin čelnik Alexander Anton.
Zbunjeni potrošači?
Istraživanja Europske organizacije potrošača govore drugačije, a i ankete u Portugalu i Španjolskoj o percepciji alternativa mliječnim proizvodima upućuju na zaključak da većina nema problema s razlikovanjem te dvije skupine proizvoda.
Kritičari zabrane usporedbe te dvije kategorije proizvoda na oznakama tvrde da se protivi odredbi iz europske klimatske strategije o poticanju kupaca da se okrenu prehrani baziranoj na biljkama i da signalizira popuštanje pritisku mljekarske industrije.
“Opisni pojmovi, poput ‘alternative mliječnim proizvodima’, pomažu potrošačima da shvate karakteristike proizvoda i omogućuju održiviji izbor”, istaknula je glasnogovornica Unilevera.
“To je diskriminacija prema proizvodima na biljnoj bazi”, ističe pak čelnik Danoneova odjela za regulativu u iberijskoj regiji Pedro Neves, te dodaje da bi promjena propisa kompanijama prouzročila velike troškove.
Otežana komunikacija
Odvjetnici upozoravaju da bi zabranjena mogla biti i ambalaža koja dizajnom ‘evocira’ mliječne proizvode, poput tetrapaka uobičajenog u pakiranju mlijeka.
Nestle bi za svoj napitak od badema, koji na ambalaži opisuje kao ‘slasnu alternativu mliječnim proizvodima’, morao pronaći novi slogan, a Danone bi morao pronaći zamjenu za ‘alternativu grčkom jogurtu na biljnoj osnovi’, naglašavaju.
“Informiranje kupaca o proizvodima baziranim na biljkama bilo bi gotovo onemogućeno”, ističe Siska Pottie, članica Europskog saveza za prehrambene proizvode na biljnoj osnovi. “Mogli bi zabraniti i tvrdnju da se u proizvodnji određenog proizvoda ispustilo upola manje ugljika nego u proizvodnji maslaca i oznaku ‘bez laktoze’… totalno ludo”, ističe Pottie.
Zastupnici skloni razgraničenju
EU proizvodi najviše mlijeka po stanovniku u skupini 20 najvećih razvijenih i gospodarstava u razvoju G20, ističe Reuters. Prodaja prehrambenih proizvoda na biljnoj bazi trenutno doseže tri milijarde eura godišnje, a do 2025. godine trebala bi prema izračunima savjetodavne tvrtke ING Research poskočiti na pet milijardi, što bi odgovaralo samo 4,1 posto prodaje mliječnih proizvoda. Najpopularniji su napitci, s udjelom u tržištu mlijeka od 10 posto.
Zabrana oznaka u kojima se proizvodi na biljnoj osnovi uspoređuju s mliječnima dobila je prošlog listopada 54 posto glasova u Europskom parlamentu (EP), iako je većina zastupnika gotovo u istom dahu odbacila zabranu naziva “veggie burger”.
Zabranu moraju odobriti zemlje članice i EP i pregovarači bi se trebali sastati ovog tjedna, zajedno s Europskom komisijom, piše Reuters. Predstavnik Europske komisije potvrdio je informaciju o ovotjednim pregovorima, ali je naglasio da ne mogu prognozirati kakav će biti ishod. (Hina/Reuters)